Ik heb zojuist mijn eerste poging tot linux gedaan, waarbij mijn keuze op gentoo is gevallen. Ik wil graag 'from scratch' het os leren, en ik denk dat ik met gentoo een eind kom.
Nu stuit ik echter op een probleem met lilo nadat ik de basis van gentoo helemaal 'heb staan'.
Eerst even de schijven met indeling:
de minimal livecd pakte de schijven als volgt:
lilo staat in mbr.
lilo config:
De error tijdens booten van zelf gecompileerde kernel:
Nu dacht ik in eerste instantie iets over het hoofd gezien te hebben met compilen van de kernel. Ik heb dus even de genkernel geprobeerd, maar die geeft aan dat /dev/sdc3 read-only is.
Ik snap ook niet dat er blijkbaar geen sda is trouwens.
Ik kan even de situatie niet meer overzien, is er iemand die me een duwtje in de goede richting kan geven?
Eventuele verdere info on request uiteraard
Nu stuit ik echter op een probleem met lilo nadat ik de basis van gentoo helemaal 'heb staan'.
Eerst even de schijven met indeling:
de minimal livecd pakte de schijven als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Onboard i850 IDE: IDE dvddrive: /dev/hda LSI logic 531010: scsi disk 1: /dev/sdb dynamic disk C = ntfs, windowsXP D = ntfs, Stuff scsi disk 2: /dev/sdc basic disk sdc1=boot sdc2=swap sdc3=root sdc4=ntfs, E: |
lilo staat in mbr.
lilo config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| boot = /dev/sdb prompt timeout 30 default = WindowsXP image = /boot/2.6.16-gentoo-r9 label = Gentoo read-only root = /dev/sdc3 append = "video=vesafb:mtrr,ywrap,1024x768-32@85" other = /dev/sdb1 label = WindowsXP |
De error tijdens booten van zelf gecompileerde kernel:
code:
1
| VFS: cannot open root device "823" Please append a correct "root=" option. |
Nu dacht ik in eerste instantie iets over het hoofd gezien te hebben met compilen van de kernel. Ik heb dus even de genkernel geprobeerd, maar die geeft aan dat /dev/sdc3 read-only is.
Ik snap ook niet dat er blijkbaar geen sda is trouwens.
Ik kan even de situatie niet meer overzien, is er iemand die me een duwtje in de goede richting kan geven?
Eventuele verdere info on request uiteraard
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV