Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zucht....

Ik krijg net post binnen van IBG ( ik dacht dat ik daar eindelijk vanaf was), of ik over 2003 (zegt wel iets over de snelheid van de organisatie) even 800 euro wil terugbetalen. Dit bedrag behelst de vergoeding voor de OV kaart.

Wat is er aan de hand? Ik heb in dat fiscale jaar teveel verdiend (300 euro) aan bijbaantjes en stages en dat moet ik nu dus gaan terugbetalen. :( Ik wil even vermelden dat ik alleen een basisbeurs heb gehad, nooit extra's, omdat ik dat niet nodig had.

Dus omdat ik 300 euro teveel heb verdiend, moet ik nu 800 euro gaan terugbetalen. :( 8)7 Ik had dus beter op mijn reet kunnen gaan zitten, ipv de maatschappij te steunen met mijn werkzaamheden.

Nu wilde ik dus vragen, heeft iemand dit al eens meegemaakt en maakt een bezwaarschrift enige kans?

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Je kan zeuren over de IBG, maar dat lijkt me algemeen bekent dat als je teveel verdient je terug moet betalen, had je moeten weten. Ik ken eigenlijk niemand die dit niet weet. En het gaat altijd zo: Hoe meer je verdient hoe minder je van de overheid krijgt en hoe meer je betaald :(

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-11 14:04

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ja, zelfde gehad. Het enige wat je had kunnen doen was op het moment dat je over de limiet ging irect je StuFi stopzetten. Achteraf kan dat niet meer.

Brief schrijven en uitleggen helpt niets.

Ik had de 'pech' dat ik met mijn bedrijfje toen eind december een paar flinke factuen heb verstuurd aan een klant die alvast wilde betalen voor werkzaamheden die pas het jaar daarop plaats zouden vinden. Er moest nog een potje leeg, anders zou het jaar daarop het budget gekort worden. Jammer :( dat nu mijn budget is gekort!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Nog niet meegemaakt nee, maar ik gok dat je met een bezwaarschrift een redelijke kans maakt om het terug te betalen bedrag terug kunt brengen naar € 300.

Overigens, volgens mij (maar niet nagekeken), is het recht op OV afhankelijk van het recht op de basisbeurs. Dus als je de basisbeurs niet terug moet betalen, lijkt het me dat je de OV kaart ook niet terug hoeft te betalen. Dit zou ik sowieso even nakijken/navragen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

De maatschappij steunen met je werkzaamheden?
Ik heb als lid van de maatschappij geen voordeel gehad aan jouw werkzaamheden hoor, enkel jij zelf, want jij hebt het loon opgestreken ;)

• Roamor
  • Niet online
@ Tha Man
Weet ik ook wel, maar dat is moeilijk plannen hoor. En zeg jij dan halverwege je stage; stop met uitbetalen?

Het gaat mij er ook niet om dat ik die 300 euro moet terugbetalen, maar wel om die 800 euro, wat mijn inziens nergens over gaat.
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 17:23:
De maatschappij steunen met je werkzaamheden?
Ik heb als lid van de maatschappij geen voordeel gehad aan jouw werkzaamheden hoor, enkel jij zelf, want jij hebt het loon opgestreken ;)
Mijn bijdrage in het BNP, is in het voordeel van de maatschappij, dus ja. ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Roamor op 24-06-2006 17:25 ]

Verwijderd

Als je in België als student ook maar 1 euro meer verdient dan het maximum, verliezen je ouders onmiddelijk de kinderbijdrage, en verlies je ook direct je hele studiebeurs.

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Roamor schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 17:24:
@ Tha Man
Het gaat mij er ook niet om dat ik die 300 euro moet terugbetalen, maar wel om die 800 euro, wat mijn inziens nergens over gaat.
Lullig (en dom) dat je er nu pas achter komt dat je teveel verdient. Ik heb zelf jarenlang part-time gewerkt naast m'n studie.

Op een mooie dag kreeg ik een brief, met daarin de aankondiging tot loonsverhoging. Deze loonsverhoging zou ervoor zorgen dat ik meer ging bijverdienen dan maximaal was toegestaan. Ik heb toen met m'n werkgever overlegd, en die loonsverhoging hebben we opgeschort.

Regeren is vooruit zien :-P

Siditamentis astuentis pactum.

• anandus
  • Niet online
Volgens mij is de limiet op teveel verdienen 10.000 of 15.000 euro.

Je had er zelf op moeten letten, maar met een inkomen van 1000 per maand (ongeveer), waarom had je überhaupt stufi nodig? :?

imho terecht, eigen schuld, dikke bult :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:29

GaMeOvEr

Is een hork.

Dit heeft niets met het zijn van een ijverige student te maken. Een ijverige student is een student die heel druk met zijn studie bezig is. :P

Jij was een student (je ijverigheid op het studiegebied kunnen we niet beoordelen. ;) ) die nu geld terug moet betalen omdat je buiten je studie om centjes hebt verdient, die je voor diverse toepassingen zou kunnen gebruiken die niets met je studie te maken hebben, en nu wil de IBG geld terug zien.

Dus heeft niets met het zijn van een ijverige student te maken, wat niet wegneemt dat het wel lullig is. ;)

(Maar ook relatief algemeen bekend naar mijn idee.)

Aannames zijn fataal.

• Roamor
  • Niet online
anandus schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 17:35:
Volgens mij is de limiet op teveel verdienen 10.000 of 15.000 euro.

Je had er zelf op moeten letten, maar met een inkomen van 1000 per maand (ongeveer), waarom had je überhaupt stufi nodig? :?

imho terecht, eigen schuld, dikke bult :)
Niet bij nagedacht om het stop te zetten, daarvoor was ik ook nooit in de problemen gekomen. Maar het punt is ook niet dat ik mijn "schuld" ontken, ik besef dat voorkomen moet worden dat studenten zich teveel met andere dingen dan het studeren bezighouden. Het gaat mij dus meer om die extra 500 euro.

Mijn vraag is dus alleen of zo'n bezwaarschrift iemand wel eens heeft geholpen?

• anandus
  • Niet online
Roamor schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 17:58:
[...]

Niet bij nagedacht om het stop te zetten, daarvoor was ik ook nooit in de problemen gekomen. Maar het punt is ook niet dat ik mijn "schuld" ontken, ik besef dat voorkomen moet worden dat studenten zich teveel met andere dingen dan het studeren bezighouden. Het gaat mij dus meer om die extra 500 euro.

Denk het niet, eigenlijk. Die regel staat behoorlijk vast :P
En wat wilde je erin zetten? "ik wist het niet ;( "
;)

Overigens dat het van 2003 komt is waarschijnlijk omdat ze het gecrosscheckt hebben met de belastingdienst, en belastingdienst+IBG = duurt wel een tijdje :P

Edit:
Tenzij je maandabbonnementen voor het OV hebt gekocht of een andere manier hebt om te bewijzen dat je de OV-jaarkaart niet gebruikt hebt heb je weinig kans. Maar als je dat wel hebt, maak je misschien een kans (een kleine, maar nog :) )

[ Voor 19% gewijzigd door anandus op 24-06-2006 18:03 ]

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

Roamor schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 17:58:
[...]

Krijg je 800 euro boete of moet je 800 euro aan stufi en OV terugbetalen?

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• anandus
  • Niet online
fee-tje schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 18:11:
[...]

Volgens mij 300 euro stufi (teveelverdiend?) en 500 euro OV :)

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 24-06-2006 18:15 ]

• feej

feej

giraffemeisje

anandus schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 18:14:
[...]

Volgens mij 300 euro stufi (teveelverdiend?) en 500 euro OV :)
Ik geloof dat bij teveelverdienen je stufirecht vervalt vanaf de maand waarin je de 10k grens overgaat. Uitgaande van dat je OV ong 35 eur per 2 weken is (dus 70/maand) en de basisbeurs van de stufi ong 70/200 (thuis/uit) is, zou hij dus al ergens in okt over de inkomensgrens gegaan moeten zijn?

Everything is awesome!
O+

Verwijderd

fee-tje schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 18:11:
[...]

My thoughts exactly. Staat dat niet uitgesplitst in correspondentie van de IB-groep die hier ontvangen is?

In elk geval, ik kan beide begrijpen: studenten die zoveel werken dat ze over die grens heenzitten hebben toch geen stufi nodig, maar ook als boete is het te verklaren.

• Roamor
  • Niet online
Het is in het laatste halfjaar fout gegaan, toen had ik mijn eindstage bij de ING. Dit is dus in feite gewoon onderdeel (imho) van je studie, waar je dan toevallig voor betaald krijgt. Dus ik zal even moeten nazoeken of de theorie van fee-tje klopt. /me hoopt...

Het boete bedrag is 12x 69,92, en is dus alleen OV, niet de basisbeurs die ik wel ontving. Ik heb wel gewoon gebruik gemaakt van het OV overigens. ;)

• anandus
  • Niet online
Roamor schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 18:40:
Het is in het laatste halfjaar fout gegaan, toen had ik mijn eindstage bij de ING. Dit is dus in feite gewoon onderdeel (imho) van je studie, waar je dan toevallig voor betaald krijgt. Dus ik zal even moeten nazoeken of de theorie van fee-tje klopt. /me hoopt...

Het boete bedrag is 12x 69,92, en is dus alleen OV, niet de basisbeurs die ik wel ontving. Ik heb wel gewoon gebruik gemaakt van het OV overigens. ;)
1. Volgens mij heb je dan nog mazzel gehad ook dat je de basisbeurs niet hoefde terug te betalen, of hebben ze een ander limiet voor de OV?

2. Laatste halfjaar, zeg zo'n 20 weken á 5 dagen per week, dus zo'n 8 euro per dag om te reizen terugbetalen? Volgens mij is deze situatie handiger voor jou dan dat je toendertijd (tijdelijk) je stufi opgezegd had :)
edit:
Afhankelijk van hoeveel je moest reizen natuurlijk :)

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 24-06-2006 18:45 ]

• Roamor
  • Niet online
anandus schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 18:44:
[...]

1. Volgens mij heb je dan nog mazzel gehad ook dat je de basisbeurs niet hoefde terug te betalen, of hebben ze een ander limiet voor de OV?
Dat zou helemaal wat zijn, want dat zit dus o.a. in dat teveel ontvangen inkomen. :D Dan blijven we geld heen en weer schuiven. Als ik dat zou terugbetalen, kunnen ze dat ook niet meer als inkomen aanmerken, kom ik weer onder de limiet, waardoor de boete niet meer opgaat. /me denkt teveel, en ziet desondanks vast iets over het hoofd in die redenatie.

Die OV kaart heeft me zeker veel bespaard, maar dat is toch de hele bedoeling van dat ding? Voorkomen dat studenten massaal met eigen vervoer reizen. Met de fiets was ik sneller op mijn stageplek (slechte verbindingen), maar dat is niet comfortabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 24-06-2006 18:55 ]

• anandus
  • Niet online
Roamor schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 18:54:
Die OV kaart heeft me zeker veel bespaard, maar dat is toch de hele bedoeling van dat ding? Voorkomen dat studenten massaal met eigen vervoer reizen. Met de fiets was ik sneller op mijn stageplek (slechte verbindingen), maar dat is niet comfortabel.
Het is volgens mij niet om te voorkomen dat studenten massaal gaan fietsen 8)7 maar om studenten de mogelijkheid te geven naar hun studie te kunnen als ze er een eindje vanaf wonen ;)

Overigens denk ik dat je gewoon moet betalen :)
Je hebt niet opgelet, en nu moet je op de 'blaren' zitten :)

Het komt op mij een beetje over als iemand die een uitkering heeft en teveel heeft zwartgewerkt en baalt dat-ie een deel van de uitkering terug moet betalen (bij wijze van spreken, natuurlijk ;) )
nofi, overigens :)

[ Voor 18% gewijzigd door anandus op 24-06-2006 19:01 ]

• DeoDupke
  • Laatst online: 26-03-2024
Roamor schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 18:54:
[...]

Dat zou helemaal wat zijn, want dat zit dus o.a. in dat teveel ontvangen inkomen. :D Dan blijven we geld heen en weer schuiven. Als ik dat zou terugbetalen, kunnen ze dat ook niet meer als inkomen aanmerken, kom ik weer onder de limiet, waardoor de boete niet meer opgaat. /me denkt teveel, en ziet desondanks vast iets over het hoofd in die redenatie.

je mag naast je stufi in 2006 bijvoorbeeld 10k verdienen.. dus je stufi wordt niet bij dat bedrag geteld voor teveel inkomen.

No worries m8

• Roamor
  • Niet online
anandus schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 18:59:
[...]

Het komt op mij een beetje over als iemand die een uitkering heeft en teveel heeft zwartgewerkt en baalt dat-ie een deel van de uitkering terug moet betalen (bij wijze van spreken, natuurlijk ;) )
nofi, overigens :)
Ja goed, tot de limiet terugbetalen dus, dat vind ik terecht. No offence taken. ;)
DeoDupke schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 19:06:
je mag naast je stufi in 2006 bijvoorbeeld 10k verdienen.. dus je stufi wordt niet bij dat bedrag geteld voor teveel inkomen.
Volgens mij zit het er bij in. De IBG heeft de info namelijk van de Belastingdienst, en ik heb de stufi opgegeven als inkomen. Mijn verzamelinkomen was idd 300 euro boven die 10k, dus volgens mij zit het er gewoon bij in.

Nou ja, ik stuur wel een bezwaarschrift en wat er van komt post ik hier wel.

Verwijderd

De maatschappij steunen met werkzaamheden, lol. Waarom denk je dat je geld moet terugbetalen (terugbetalen, het woord zegt het al)? Omdat de maatschappij _jou_ teveel gesteund heeft met geld dat je helemaal niet nodig had, maar toch hebt aangenomen.

Overigens versta ik onder een ijverige student iemand die zich volledig inzet voor zijn studie, zodat hij of zij later de maatschappij nog beter kan 'steunen met werkzaamheden'.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2006 19:51 ]

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 19:50:

Overigens versta ik onder een ijverige student iemand die zich volledig inzet voor zijn studie, zodat hij of zij later de maatschappij nog beter kan 'steunen met werkzaamheden'.
En een stage valt daar volgens jou niet onder :? En volgens mij moet ik zelf weten wat ik met mijn andere vrije tijd doe toch?

Ik had natuurlijk ook mijn stufi in de kroeg er doorheen kunnen jagen ipv te gaan werken, was dat dan beter geweest?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

(jarig!)
Roamor schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 19:49:

Volgens mij zit het er bij in. De IBG heeft de info namelijk van de Belastingdienst, en ik heb de stufi opgegeven als inkomen. Mijn verzamelinkomen was idd 300 euro boven die 10k, dus volgens mij zit het er gewoon bij in.

Nou ja, ik stuur wel een bezwaarschrift en wat er van komt post ik hier wel.
Volgens mij moet je maandag de belastingdienst gaan bellen of je je aangifte nog kan veranderen. Studiefinanciering valt namelijk (voor zover ik meen te weten) niet onder je belastbaar- of verzamelinkomen. Dan val je dus een eind terug en kan je daarna bezwaar aantekenen bij de IBG. Ik heb de belastingmeuk niet meer op deze PC staan, maar ik gok dat het een en ander in de belastingsoftware-helpfunctie ook netjes vermeld staat!

Edit:
Kijk ook eens op www.overheid.nl. Klik op jongeren, Alles over bijverdienen. Vul in (bijv. 18+, studeer, woon zelfstandig werk parttime). Dan kom je bij een lijstje (dat niet lekker hotlinkt, vandaar dit verhaal :)), klik op Studiefinanciering en lees de folder, met name pagina 2.
Stufie valt idd niet onder je bijverdien-inkomen, je mag een staggering € 10.527,57 bijverdienen.

[ Voor 19% gewijzigd door Reptile209 op 24-06-2006 20:21 ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Roamor schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 19:55:
[...]

En een stage valt daar volgens jou niet onder :? En volgens mij moet ik zelf weten wat ik met mijn andere vrije tijd doe toch?
Een stage valt daar wel onder, maar
  • het bedrag dat je bij ING aan stagevergoeding krijgt valt in het niet bij het bedrag dat je daarnaast moet verdienen wil je de limiet overschreiden. Het is niet zo dat je naast je stagevergoeding maar één uur per week kunt werken.
  • je weet van tevoren dat je stage moet lopen en daarvoor (mogelijk) een stagevergoeding krijgt. Je wist dus van tevoren dat je niet teveel moest werken.
  • je had je studiefinanciering en/of OV stop kunnen zetten
  • je had eventueel iets kunnen regelen met ING
En natuurlijk mag je zelf weten wat je met vrije tijd doet, maar neem dan ook geen sponsoring aan van de overheid als je die bij lange na niet nodig hebt.

Verwijderd

Hoeveel is die 'grens' dan?

Ik ben net geslaagd voor mijn examen en heb dus studiebeurs (met OV) aangevraagd. Ik heb een bijbaantje dat redelijk verdient (voor een 19-jarige).
Een OV heb ik eigenlijk helemaal niet nodig, dus is het dan ook mogelijk om geen OV te nemen? Bij het aanvraagformulier was er niet de mogelijkheid om je OV niet te nemen...

Ik heb net ook even een belastingaanslag van 470 euro gehad omdat ik teveel zou hebben verdiend :r

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2006 20:17 ]

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:25

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Toch klopt er iets niet, voor mijn gevoel. Ten eerste, als je moet terugbetalen omdat je teveel verdiende gaat dit altijd over zowel ov-kaart als beurs. Je hebt dan namelijk recht op 0 euro per maand, en kreeg meer, dat meer moet je dan terug betalen. Ten tweede, aan het begin schreef je dat de problemen kwamen door een aantal facturen in december, daarna door een stage in het laatste halfjaar. Ik weet niet precies wanneer je nu teveel bent gaan verdienen, maar je zou eigenlijk pas terug moeten betalen vanaf het moment dat je teveel bent gaan verdienen. Of in december, of rond september dus, en niet 12 keer..

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Roamor
  • Niet online
Hertog schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 20:16:
Ten eerste, als je moet terugbetalen omdat je teveel verdiende gaat dit altijd over zowel ov-kaart als beurs.
Klopt. Ik ben een beetje stom geweest, ik besef nu pas dat ik toen een nullening had (staat op de brief), sorry dat ik dit niet heb vermeld. Ik heb dus helemaal geen stufi ontvangen, alleen voor de OV had ik dus die nullening. Ik kreeg dus 0 euro + OV.
Ten tweede, aan het begin schreef je dat de problemen kwamen door een aantal facturen in december, daarna door een stage in het laatste halfjaar. Ik weet niet precies wanneer je nu teveel bent gaan verdienen, maar je zou eigenlijk pas terug moeten betalen vanaf het moment dat je teveel bent gaan verdienen. Of in december, of rond september dus, en niet 12 keer..
Ik heb het volgens mij niet over facturen gehad? Jouw punt is inderdaad al eerder aangedragen, en ik zal daar eens info over inwinnen, niettemin bedankt. ;)

@ The Shadow, de grens is overigens € 9847.22

[ Voor 4% gewijzigd door Roamor op 24-06-2006 20:33 ]

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:25

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Roamor schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 20:32:
[...]

Klopt. Ik ben een beetje stom geweest, ik besef nu pas dat ik toen een nullening had (staat op de brief), sorry dat ik dit niet heb vermeld. Ik heb dus helemaal geen stufi ontvangen, alleen voor de OV had ik dus die nullening. Ik kreeg dus 0 euro + OV.
Ah, ok. Dan klopt het wat beter.
Ik heb het volgens mij niet over facturen gehad? Jouw punt is inderdaad al eerder aangedragen, en ik zal daar eens info over inwinnen, niettemin bedankt. ;)

@ The Shadow, de grens is overigens € 9847.22
Ik verwarde het verhaal van een paar posts lager met dat van jou. Het zou kunnen dat je alles terug moet betalen als je niet zelf op tijd om stopzetting hebt gevraagd.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Ik pas de titel even aan dan dekt hij de lading wat beter :)

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11 13:34
ik had een paar maanden geleden een brief van ibg ontvangen met daar in of ik even 1800 wou terug betalen. 5maanden uitwonende beurs + ov.

dat kwam door dat ik klaar was met de eene opleiding en verder ging met de andere en omdat school erg traag was met het beslissen dan het een extraneus opleiding werd.

dus bezwaarschrift op gestuurt met een uitleg en ik krijg dus ongeveer 1100 terug.

stuur gewoon een bezwaarschrift op en doe je verhaal, wie weet.

[ Voor 4% gewijzigd door ikman op 24-06-2006 21:17 ]

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tja, het is lullig. Het is natuurlijk een duidelijk voorbeeld van de Nederlandse stimulering van middelmaat.
Studenten die op onze belastingcenten de hele dag op hun luie reet in hun gefinancierde studentenkamer zitten krijgen hiermee niet te maken.
Jij ondersteunt de Nederlandse economie en draagt dmv de belasting die je betaald óók nog eens direct bij aan je eigen beurs en jij krijgt tóch een boete!
Dat je je studiebeurs+ov terug moet betalen omdat je het niet gehaald hebt is meer dan terecht, maar dat je beboet wordt omdat je werkt is toch wel het ultieme voorbeeld van alles wat er mis is met de verzorgingsstaat.
In beroep gaan tot je erbij neervalt! Laat die bureaucraten maar eens werken!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

THIJZEL schreef op zondag 25 juni 2006 @ 00:52:
En dat kost geen onnodig geld voor deze maatschappij?

De topicstarter heeft simpelweg genoeg inkomsten gehad om zichzelf te kunnen onderhouden en daarnaast heeft hij gebruik kunnen maken van OV, achteraf dus onterecht. Daar moet voor betaald worden. Als ik zorgtoeslag krijg en ik blijk achteraf toch teveel gehad te hebben, dan is het toch logisch dat ik moet terugbetalen. Kwestie van nagaan hoe de regels zijn en er gebruik van maken :) Is hij het er niet mee eens, dan is bezwaar idd mogelijk. Ik zou het alleen niet doen omwille van de bureaucraten ;)

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 15:24

ThunderNet

Flits!

:X moet ik ook maar gaan opletten. begin steeds meer neveninkomsten te krijgen.
:/ best lullig. krijg nu een minnige 80 euro aan studie financiering in de maand. en betaal richting de 200 euro in de maand aan school geld (dus excl. boeken etc.) Aan een opleiding waar werkelijk ALLES kut van geregeld is.
:/ Wil hierna een opleiding doen waar het wel goed geregel is (particuliere opleiding) en dan mag ik ineens zelf die 10.000 euro per jaar gaan dokken.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SmartDoDo schreef op zondag 25 juni 2006 @ 01:01:
[...]

En dat kost geen onnodig geld voor deze maatschappij?
Inderdaad, maar als maar genoeg mensen dit doen dan gaat de politiek misschien inzien hoe krom het allemaal geregeld is.
De topicstarter heeft simpelweg genoeg inkomsten gehad om zichzelf te kunnen onderhouden en daarnaast heeft hij gebruik kunnen maken van OV, achteraf dus onterecht.
Daar moet voor betaald worden. Als ik zorgtoeslag krijg en ik blijk achteraf toch teveel gehad te hebben, dan is het toch logisch dat ik moet terugbetalen. Kwestie van nagaan hoe de regels zijn en er gebruik van maken :) Is hij het er niet mee eens, dan is bezwaar idd mogelijk. Ik zou het alleen niet doen omwille van de bureaucraten ;)
Ok, maar mag de topicstarter dan ook kiezen om geen belasting te betalen en gewoon zichzelf te voorzien van inkomsten? Hij moet belasting betalen maar mag niet werken, het wordt iig gedestimuleerd(is dat een woord :P).

De topicstarter kan voortaan beter in de gaten houden hoeveel hij verdient heeft en proberen het overige "zwart" uitbetaald te krijgen.

Verwijderd

Tja, het is lullig. Het is natuurlijk een duidelijk voorbeeld van de Nederlandse stimulering van middelmaat.
Oh? Ik vind het zoveel mogelijk verdienen met allerhande bijbaantjes juist een kénmerk van de middenmaat. Een gemiddelde MBO'er heeft heel wat meer te besteden dan een gemiddelde WO'er, omdat laatstgenoemde zich meer richt op studie en nevenactiviteiten. Ik ken dan ook geen enkele topbestuurder die zich tijdens zijn studiejaren alleen maar bezig heeft gehouden met allerlei bijbaantjes. Integendeel zelfs. De top blijkt vaak veel tijd te hebben besteed aan niet of slecht betaald commissie- en bestuurswerk.

• anandus
  • Niet online
Studenten die op onze belastingcenten de hele dag op hun luie reet in hun gefinancierde studentenkamer zitten krijgen hiermee niet te maken.
Die 'luie studenten' zorgen er wel voor dat Nederland-kennisland doordraait. Het zou wat zijn als iedereen direct na de middelbare school zou gaan werken :P
Overigens kan je met de basisstufi (+/- 200 euro/maand) niet eens je huur betalen en moeten studenten bijlenen of erbij werken.
Tenzij de desbetreffende student rijke ouders heeft, draagt de student zeker bij aan de economie, zowel in de toekomst als in bijbaantjes.
Wil je volgende keer als je lekker generaliserend aan het flamen bent wel even nalezen waar je over praat? ;)
Jij ondersteunt de Nederlandse economie en draagt dmv de belasting die je betaald óók nog eens direct bij aan je eigen beurs en jij krijgt tóch een boete!
Dat je je studiebeurs+ov terug moet betalen omdat je het niet gehaald hebt is meer dan terecht, maar dat je beboet wordt omdat je werkt is toch wel het ultieme voorbeeld van alles wat er mis is met de verzorgingsstaat.
Ja, wat er mis is met de verzorgingsstaat is dat er mensen zijn die onterecht misbruik ervan maken, of het nou stufi, WAO, uitkering of whatever is. Zoals in deze situatie het geval is (overigens kan de topicstarter er niets aan doen, omdat hij er niet van wist).
Jij draait het geloof ik nogal om ;)
Hij wordt niet beboet omdat-ie werkt, maar omdat-ie onterecht gebruik heeft gemaakt van die verzorgingsstaat :)
Daarnaast is het geen boete, maar hoeft-ie alleen terug te betalen wat-ie teveel kreeg
Ja, da's handig, worden onze belastingcenten wel goed besteed 8)7

@TS:
Ik zou inderdaad even kijken hoe dat zit met je belastingaangifte over 2003, want als het zo is dat je stufi niet tot je belastbare inkomen hoort dan valt er zeker nog wel iets te doen! :)

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 25-06-2006 11:06 ]

Verwijderd

Stufi behoort niet tot het belastbare inkomen en de grens ligt inderdaad wél ergens op de 10.500 netto :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Niet op de man spelen aub.
Ja, wat er mis is met de verzorgingsstaat is dat er mensen zijn die onterecht misbruik ervan maken, of het nou stufi, WAO, uitkering of whatever is. Zoals in deze situatie het geval is (overigens kan de topicstarter er niets aan doen, omdat hij er niet van wist).
Jij draait het geloof ik nogal om ;)
Hij wordt niet beboet omdat-ie werkt, maar omdat-ie onterecht gebruik heeft gemaakt van die verzorgingsstaat :)
Het lullige aan dit specifieke geval is dat het vrij lastig te bepalen is wanneer je er nog recht op hebt of niet. Zeker in dit specifieke geval is TS er waarschijnlijk pas in december over de grens heen gegaan. Probleem daarbij is dat het met een onregelmatig inkomen zeer lastig in te schatten is of je er over heengaat of niet. Daar komt bij dat de studiefinanciering als een van de weinige regelingen kijkt naar het netto inkomen wat per definitie niet precies is in te schatten.

In mijn ogen is de wet hier zo lastig dat het er aan voldoen en toch precies krijgen waar men recht op heeft zeer lastig is. Het zou beter geweest zijn om een aanpak gelijk aan de belastingen te hanteren: achteraf over een heel jaar kijken en dan terugkrijgen of bijbetalen waarbij het resultaat gelijk is indien je wel lopende het jaar alles precies goed zou hebben geregeld. Tevens is er geen goede grond waarom een compleet jaar OV jaarkaart terugbetaald moet worden, terwijl men in principe 11 maanden er recht op zou hebben (indien stopgezet voor december) en het terug te betalen bedrag hoger is dan de overschreiding.

Al met al vind ik de woorden onterecht en onrechtmatig te sterk in dit geval. De opzet van de wet nodigt dit soort gevallen haast uit.
Ik zou inderdaad even kijken hoe dat zit met je belastingaangifte over 2003, want als het zo is dat je stufi niet tot je belastbare inkomen hoort dan valt er zeker nog wel iets te doen! :)
Als ik TS was zou ik nog eens goed kijken of ik het netto loon nog wat omlaag kan krijgen door (opnieuw) aangifte te doen. Geen idee of aftrekposten daarbij kunnen helpen.

Edit: de makkelijkste oplossing lijkt hier echter een bezwaarschrift in te dienen op basis van de hardheidsclausule waarin TS aangeeft EUR 300 te willen betalen, maar EUR 800 niet proportioneel vindt.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 25-06-2006 11:34 ]

• feej

feej

giraffemeisje

Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 20:14:
Hoeveel is die 'grens' dan?

Ik ben net geslaagd voor mijn examen en heb dus studiebeurs (met OV) aangevraagd. Ik heb een bijbaantje dat redelijk verdient (voor een 19-jarige).
Een OV heb ik eigenlijk helemaal niet nodig, dus is het dan ook mogelijk om geen OV te nemen? Bij het aanvraagformulier was er niet de mogelijkheid om je OV niet te nemen...

Ik heb net ook even een belastingaanslag van 470 euro gehad omdat ik teveel zou hebben verdiend :r
Je kan ervoor kiezen om je OV niet op te halen; als er dan iets misgaat dan hoef je hem ook niet terug te betalen.

En het is gewoon een kosten/baten overweging: als jij 80 euro in de maand stufi krijg zou je 12*80 = 960 eur in het jaar krijgen. Als je dan zeg maar 12~13k in het jaar verdiend en je OV niet gebruikt, dan zou ik stufi trekken zolang het kan en het cancellen op de maand dat je over die grens heengaat. Dats vaak toch pas in okt/nov ofzo, dan heb je toch al 9 maand stufi getrokken ;).

Everything is awesome!
O+

Pagina: 1