k8n master2-far boot niet

Pagina: 1
Acties:

• jmwiersma
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-01 11:45
Gekocht:
MSI K8n Master2-FAR (s940).
XFX Geforce 7900 GTX

Al in bezit (en getest in HP systeem):
2x AMD 875 CPU
2x 1gb pc3200 reg ecc

De handel aangesloten aan 650w voeding.
ps2 keyboard aangesloten, verder niets (geen HD, geen dvd, etc..)
Opgestart, alle fan's (cpu, vga, nord-bridge) draaien. led op moederboard brand.
Geen pieptoon te horen, geen scherm output (bios)

- bios clear actie gedaan (jumper omzetten)
- check of sli-kaartje op het moederboard op non-sli staat.
- controle kabels
- 2e cpu er uit en testen op 1 cpu
- 2e geheugen bank er uit en testen op 1gb (ipv 2gb)

en nu de vraag.. was is er mis... en hoe kom ik er (met trail en error) achter ?

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Waarom doe je er geen HDD in of een Linux Live CDtje?

-------------------

Wat is de reden dat jou doet denken dat er iets mis is?
Waarom heb je de HDD niet aangesloten?
BVD-S3mT3x schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 16:54:

Opgestart, alle fan's (cpu, vga, nord-bridge) draaien. led op moederboard brand.
Geen pieptoon te horen, geen scherm output (bios)

- bios clear actie gedaan (jumper omzetten)
Over dat stukje heen gelezen, dan is het anders idd.. :)

[ Voor 90% gewijzigd door endless op 24-06-2006 18:27 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

endless schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 17:04:
Waarom doe je er geen HDD in of een Linux Live CDtje?
Want waarom zou er nu iets mis zijn?
Waarom doe je er geen HDD of dvd/cdspeler in? :)
Lees tegoei, hij POST nog niet eens, dan moet je booten met het minimale, hoe zou ie in Linux kunnen geraken, als ie nog niet eens voorbij de POST geraakt.

Lezen is ook een kunst.

@ TS:

heb je al geprobeerd te booten zonder CPU (zou ie iig moeten piepen)

of ander RAM, test dat is in dat HP systeem evt.

En je beeldkaart, evt testen met een oud PCI kaartje.

Succes iig :)

offtopic:
:9~ mooi werkstation :P

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 22:08
Ik heb dit mobo ook, en het meest cruciale onderdeel bij dit exemplaar is de voeding. Veel mensen zeggen dat je minstens 25-30 Ampere op 1 enkele 12V rail moet hebben.

Heb je zowel de 24-pins aansluiting als de 8pins EPS aansluiting correct aangesloten? Ook is het aan te raden om die derde 4 pins power connector niet aan te sluiten als je een GPU hebt als de 7900GTX die zelf wel voor stroom zorgt. Ik zou deze alleen gebruiken als je een 7950GX2 erin zet.

• jmwiersma
LosserNL schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 17:50:
Ik heb dit mobo ook, en het meest cruciale onderdeel bij dit exemplaar is de voeding. Veel mensen zeggen dat je minstens 25-30 Ampere op 1 enkele 12V rail moet hebben.

Heb je zowel de 24-pins aansluiting als de 8pins EPS aansluiting correct aangesloten? Ook is het aan te raden om die derde 4 pins power connector niet aan te sluiten als je een GPU hebt als de 7900GTX die zelf wel voor stroom zorgt. Ik zou deze alleen gebruiken als je een 7950GX2 erin zet.
Ik check de Amp's nog even.
24pin is aangesloten. 4pin ook... (daarnaast ook nog de directe voeding voor de 7900GTX) maar wat moet ik met die 8pin dan? Ik zie hem zitten op het board en de handleiding vermeld "this connector provides 12v power output to the CPU's". Moet ik dus een 8pin connector van mijn voeding op deze connector aansluiten ? (niet dat ik een 8pin zie op de voeding.. :? )

Verwijderd

Zoals je beschrijft is het meestal of het geheugen, of het mainboard. Is je geheugen ok, dan is het mainboard misschien defect. Nieuw gekocht wil helaas niet altijd zeggen dat het niet defect is. Met MSI zijn in het verleden vaker problemen geweest. Ze gebruikten helaas regelmatig mindere kwaliteit elco's. Ik weet niet of dat nog steeds is, maar verlies nooit de mogelijkheid uit het oog dat iets wat je nieuw koopt ook kapot kan zijn. Daar ben ik in mijn begintijd wel eens over gestruikeld.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In princiepe zouden 8xx procs gewoon moeten werken, maar misschien herkend die bios ze niet en doet hij daarom niks?

specs

• LosserNL
Als je geen 8 pins EPS12V aansluiting hebt op je voeding, is je voeding niet geschikt voor dit moederbord. een 4pins P4 stroomstekker is niet geschikt, en ik zou hem ZEKER niet op dat 4 pins stekkertje aansluiten wat naast de PCIEx poort zit.

• jmwiersma
LosserNL schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 20:52:
Als je geen 8 pins EPS12V aansluiting hebt op je voeding, is je voeding niet geschikt voor dit moederbord. een 4pins P4 stroomstekker is niet geschikt, en ik zou hem ZEKER niet op dat 4 pins stekkertje aansluiten wat naast de PCIEx poort zit.
Duidelijk. Heb je advies welke voeding goed is (merk / type), of waar ik op moet letten. Dan ga ik een nieuwe voeding kopen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nou elke EPS voeding is wel geschikt, maar de 1 is efficienter en stiller dan de ander.

Op 2CPU is Seasonic erg populair. Antec wordt ook veel gebruikt. Ik zelf gebruik een Tagan met een modulaire eps plug naar volle tevredenheid.

specs

• LosserNL
Ik gebruik zelf de Silverstone Strider 600W omdat deze een van de weinige modulaire EPS voedingen is. Tagan heb ik zelf ook goede ervaringen mee.

Probeer een van deze twee te krijgen:

TG580-U22 (2FORCE)

of als je modulair wil de

TG580-U15 (EASYCON)

Ik zie trouwens dat ze ook nieuwere modellen (Dual Engine) hebben. Wellicht een idee om daar een 600W versie van te scoren met het oog op de toekomst?

Waarom 600W? Je voeding is erg belangrijk met 2 cpu's, en zeker omdat je wellicht SLI wil doen in de toekomst kan ik het alleen maar aanraden.

• jmwiersma
Top.. ik ga wat uitzoeken. Bedankt voor de super snelle reacties allemaal !
Bewijst weer eens de waarde van GoT voor mij :*)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:41
Ik weet niet wat voor merk/type/kwaliteit voeding je hebt, maar mij lijkt dat je even wat gas terug moeten nemen met je nieuwe voeding. IMHO wordt hier altijd veel te vaak naar gewezen terwijl dat meestel onterecht is.

Je hebt dus een normale voeding, 24/4 pins en je mobo 24/8 pins. Ik zou eens kijken of je een verloopje van 4 naar 8 kunt vinden (ik heb mijne bij freezinghardware vandaan) om de overige pinnen van stroom te voorzien. Ik draai m'n dual Xeon met Geforce 6800 en vier harde schijven op een 20/4 430watt voeding, welke met verloopjes (20>24 en 4>8) op het mobo zit. Dit draait als een trein en zuipt wel effe meer stroom dan 2 Opterons en een Geforce 7900GTX. Absoluut 100% stabiel.

Terzij je 650watt zo slecht is, lijkt me dat het bord constateerd dat er geen stroom op de overige pinnen staat en niet gaat booten, puur als beveiliging. Ik zou dus gewoon even voor een paar euro naar een verloopje kijken. Daarnaast hoeft het je voeding niet eens te zijn, maar is het gewoon je mobo zelf...

Wel mooi mobo trouwens ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 25-06-2006 11:51 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1