Chip-Con Prometia Mach 1

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:19
Vandaag een 2dehands Chip-con Prometia mach1 opgehaald met daarbij een a64 mounting kit.

Het probleem is nu dat deze mach1 geen stekkertje heeft voor een warmte element en mijn vraag is nu of en hoe ik deze er het beste aan kan solderen.
Of dat ik hem gewoon aan een 12v lijn van me atx voeding kan hangen.

Verder weet ik dat AS ceramic het beste is voor onder een chiller maar heb atm alleen as5 of zalman pasta, welke van die 2 is het beste?

Verder heetf de vorige eigenaar de slang extra geisoleerd en het werkt alleen nu is de slang veel stugger geworden, op een ander forum dat veel over extreme koeling gaat (ik noem geen namen) vervangen ze meer dan eens de kop en de isolatie van een mach1, is dit in nederland ook mogleijk of niet?

Binnen de mount van de chiller zitten er een aantal componenten (dfi lanparty ultra-d) moeten deze nog behandeld worden of is dat niet nodig?

Alvast bedankt.

Verwijderd

de slang is stugger door het toevoegen van isolatie? wat voor isolatie is het? zeker van die doe-het-zelf zaak meuk. Als je het vervangt door echte armaflex is dat probleem verholpen. rest van de vragen heb ik ff geen tijd sorry

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2006 16:58 ]

Verwijderd

eltinio schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 16:43:
Vandaag een 2dehands Chip-con Prometia mach1 opgehaald met daarbij een a64 mounting kit.

Het probleem is nu dat deze mach1 geen stekkertje heeft voor een warmte element en mijn vraag is nu of en hoe ik deze er het beste aan kan solderen.
Of dat ik hem gewoon aan een 12v lijn van me atx voeding kan hangen.

Verder weet ik dat AS ceramic het beste is voor onder een chiller maar heb atm alleen as5 of zalman pasta, welke van die 2 is het beste?

Verder heetf de vorige eigenaar de slang extra geisoleerd en het werkt alleen nu is de slang veel stugger geworden, op een ander forum dat veel over extreme koeling gaat (ik noem geen namen) vervangen ze meer dan eens de kop en de isolatie van een mach1, is dit in nederland ook mogleijk of niet?

Binnen de mount van de chiller zitten er een aantal componenten (dfi lanparty ultra-d) moeten deze nog behandeld worden of is dat niet nodig?

Alvast bedankt.
in nederland is het mss mogelijk bij unknown road, weet niet of hij tijd heeft op het moment?

ik doe ook prommymods, dwz andere kop en isolatie en nog paar tweakjes voor betere koelprestaties.

zoals jurgen zegt mag normaal die isolatie niet stugger zijn want dan is het niet de correcte isolatie.
heater kan je normaal aansluiting in de mach1, zit vanvoor ergens zo'n stekkertje.

sealstring is enkel nodig bij het mounten(wat een echte meuk is) en eventueel wat vasiline in de cpusocket maar zelf heb ik dat nooit gedaan. als het condensatieproof is moet je totaal geen prut in de socket doen :)

grtz,

• eltinio
Heb genoeg sealstring dus dat gaat wel lukken, maar vaseline in me socket lijkt me niks.

Er is DHZ spul om de oude isolatie gedaan en daarna tape er overheen.

Verwijderd

eltinio schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 17:21:
Heb genoeg sealstring dus dat gaat wel lukken, maar vaseline in me socket lijkt me niks.

DHZ => doe het zelf?

bah brakke isolatie :p

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-02 21:55

r.marijnissen

sapphire512mb

eltinio schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 17:21:

Vaseline in je sochet is niks mis mee.

maar het hoeft niet mits:
de mouting luchtdichtafsluit op het socket.
Het enige wat dan kan condenseren is het water dat in dat kleine beetje lucht zit in je socket en dat is te weinig.

Is het niet luchtdicht dan ben je erg blij als je toch wat vaseline erin hebt gedaan want anders was het mobo kapotos.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

r.marijnissen schreef op zondag 25 juni 2006 @ 10:52:
[...]

Vaseline in je sochet is niks mis mee.

maar het hoeft niet mits:
de mouting luchtdichtafsluit op het socket.
Het enige wat dan kan condenseren is het water dat in dat kleine beetje lucht zit in je socket en dat is te weinig.

Is het niet luchtdicht dan ben je erg blij als je toch wat vaseline erin hebt gedaan want anders was het mobo kapotos.
heb met mach's regelmatig gehad dat het water uit mijn cpu liep en lag te zwemmen in mijn socket, door slechte mounting van de sealstring,.
geeft niks daardoor nooit wat kapot gehad.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• eltinio
Heb gisteren me warmte plaatje geprobeerd en die werkt gewoon goed op 12v uit me voeding.
Is het versatndig om hem gewoon op me voeding aan te sluiten of is het beter om een draadje bij de chiller vandaan te halen.

Verder heb ik de isolatie eraf gehaald die extra aangebracht was en heb hem een uurtje laten draaien met alleen de standaard isolatie.
Het plastic omhulsel van de evap is nu nat en de slang voel ook vochtig aan.
Kan dit geen kwaad als ik hem op een proccesor zet, of kan ik beter de extra isolatie terug plakken of hem gewoon opnieuw laten isoleren.

Verwijderd

dat vocht valt binnen de kortste keren op de vga. staat de heater in de kop wel aan? Ik raad je aan wat armaflex te halen.

• eltinio
Kan ik zelf nieuwe isolatie erop zetten zonder dingen los te hoeven branden?

Even de noob zijn: heater in de kop?

[ Voor 21% gewijzigd door eltinio op 25-06-2006 14:15 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:05

Epsilon

eltinio schreef op zondag 25 juni 2006 @ 14:06:
Kan ik zelf nieuwe isolatie erop zetten zonder dingen los te hoeven branden?

Even de noob zijn: heater in de kop?
Als de kop van een mach1 koud wordt (bovenop) dan staat de heater niet aan. Dit is onderandere het geval onder de "pull down", waar de temeratuur dus nog moet zakken. Op een gegeven moment schakelen de fans zachter en gaat tegelijkertijd de heater in de kop aan. Vanaf dat moment heb je hem ook echt nodig want anders vormt er condens op de bovenkant en zijkanten van de kop en dit kan op je videocard druppelen. Dus als de fans nooit zachter gaan draaien --> de heater van de kop blijft uit.

Dit kan komen omdat je de temeratuur waarop de fans zachter gaan lopen te laag hebt gezet en deze dus nooit bereikt (ideaal voor benchen, maar voor 24/7 gebruik is het link).

• eltinio
Ok dan is dat me fout geweest, ik hoor het idd niet zachter gaan draaien.

Ok dat is weg de evap zelf word goed koud en de plastic huls blijf warm de slang word niet echt nat alleen het deel dat naar onderen hangt is een beetje vochtig als ik me hand er langs haal.
Hoop dat dat komt doordaat de isolate slecht is en niet iets anders.

Moet alleen nog kijken waaraan de stroom connector voor het warmte plaatje zit bij een mach 2, ik ga er dan vanuit dat er weinig verschil zit tussen de mach1 en 2 op dat gebied.

[ Voor 76% gewijzigd door eltinio op 25-06-2006 15:08 ]

• Epsilon

Epsilon

eltinio schreef op zondag 25 juni 2006 @ 14:28:
Ok dan is dat me fout geweest, ik hoor het idd niet zachter gaan draaien.

Ok dat is weg de evap zelf word goed koud en de plastic huls blijf warm de slang word niet echt nat alleen het deel dat naar onderen hangt is een beetje vochtig als ik me hand er langs haal.
Hoop dat dat komt doordaat de isolate slecht is en niet iets anders.

Moet alleen nog kijken waaraan de stroom connector voor het warmte plaatje zit bij een mach 2, ik ga er dan vanuit dat er weinig verschil zit tussen de mach1 en 2 op dat gebied.
Dat is inderdaad slechte isolatie.

Het warmte plaatje van een mach2 zit gewoon op de 12v. Maar met neopreen op de achterkant heb je hem niet nodig.

• eltinio
Epsilon schreef op zondag 25 juni 2006 @ 15:41:
[...]

Dat is inderdaad slechte isolatie.

Het warmte plaatje van een mach2 zit gewoon op de 12v. Maar met neopreen op de achterkant heb je hem niet nodig.
Dan gewoon we dezelfde mount gebruiken alleen er een stukje neopreen op de plaats van het warmte plaatje?

En heetf de mach1 dat hij eerst op een bepaalde temp moet komen voor dat hij start?

Ik heb nu namelijk aan een lucht gekoeld moederbord liggen maar de chiller wel op die voeding aangesloten en ook de stroom knop op aangesloten alleen de chiller start direct met de pc.

Weet dus niet of dit aan de instellingen ligt of dat dit zo hoort.

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

eltinio schreef op zondag 25 juni 2006 @ 15:52:
[...]
En heetf de mach1 dat hij eerst op een bepaalde temp moet komen voor dat hij start?

Ik heb nu namelijk aan een lucht gekoeld moederbord liggen maar de chiller wel op die voeding aangesloten en ook de stroom knop op aangesloten alleen de chiller start direct met de pc.

Weet dus niet of dit aan de instellingen ligt of dat dit zo hoort.
Dat zit er wel op maar het werkt niet meer met 80% van de huidige moederborden. De meeste gebruikers pakken een 2e voeding erbij speciaal voor de Prometeia. Door die PSU te starten gaat de Prometeia starten met z'n pull-down. Als hij dan op temperatuur komt (-35c ofzo) kun je gewoon je pc op de normale manier starten waarna je het geheel kan gaan gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Syngrow op 25-06-2006 16:24 ]

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• eltinio
Heb het gevonden, zowel de reset als de power knop moest aangesloten worden.
Hij start nu op -36/-37 maar is dit niet wat laag? gezien dat een mach2 op -5 al start.

Maar terug naar de isolatie: Kan ik zelf nieuwe armaflex aanbrengen zonder dingen los te branden?
En wat moet de grote zijn van het stukje neopreen aan de achterkant van het moederbord? ik heb er een stukje van 5,5x6,5 cm en 6mm dik bij gekregen.

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

eltinio schreef op zondag 25 juni 2006 @ 16:28:
Heb het gevonden, zowel de reset als de power knop moest aangesloten worden.
Hij start nu op -36/-37 maar is dit niet wat laag? gezien dat een mach2 op -5 al start.
-33c is fabrieksinstelling van die Mach I. Een Mach2 start op de temp. waarop je hem insteld via de control software die erbij zit. Meestal wordt die temperatuur op -40 oid gezet aangezien de sensor van de Mach2 aardig afwijkt. Degene die z'n Mach2 op -5c al laat starten is niet echt slim bezig iig :P
Maar terug naar de isolatie: Kan ik zelf nieuwe armaflex aanbrengen zonder dingen los te branden?
En wat moet de grote zijn van het stukje neopreen aan de achterkant van het moederbord? ik heb er een stukje van 5,5x6,5 cm en 6mm dik bij gekregen.
Je kunt idd gewoon nieuwe armaflex aanbrengen zonder dingen los te branden. Je kunt de oude isolatie eraf snijden en dan nieuwe armaflex eromheen doen en dichtplakken.

Voor de achterkant van je mobo is dat stukje een beetje aan de kleine kant. ik zou toch minimaal voor een stuk van 10x10cm gaan. Qua dikte zit het wel goed

Maar post eens wat pics van hoe het er nu uitziet, want daar ben ik toch benieuwd naar.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• eltinio
Nou 2 pics dan hoe het was toen hij binnen kwam en hoe ik hem nu heb.
En ja die smurrie rond de evap is sealstring en volgensmij zat dat daar niet standaard.
Afbeeldingslocatie: http://eltinio.dnrhardware.nl/chiller/t1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://eltinio.dnrhardware.nl/chiller/t2.JPG
Maar gaat er niet een deel van de isolatie verloren wanneer het niet een gesloten slang is?

• Epsilon

Epsilon

De vorige eigenaar heeft het goed verprutst in ieder geval.

De isolatie is zowieso niet "dicht".

Haal deze isolatie eraf en doe er dikkere isolatie omheen. Nu is deze 9mm dik. Vervang deze voor bijvoorbeeld 13mm dikke isolatie. Die sealstring is iig niet standaard nee. Daar zit alleen een krimpkous om de mesh bij elkaar te houden.

Mensen gebruiken sealstring ter isolatie. Dat is absoluut onzinnig want daar is sealstring helemaal niet voor. Dat is puur om de boel luchtdicht te krijgen. De warmte isolerende werking van sealstring is praktisch 0.

[ Voor 43% gewijzigd door Epsilon op 26-06-2006 00:17 ]

• eltinio
Daar was ik al erg bang voor dat het niet helemaal goed meer zat.
Nu gewoon alle isolatie tot de kop eraf halen?

En waar kan ik het beste een armaflex slang vandaan halen die een snee in het midden heeft zodat ik geen dingen hoef los te branden (laten branden) en is neopreen bij dezelfde shop te krijgen?

EDIT: even gekeken heo slecht de isolatie is van de slang en zit een gaatje in de mesh en kan de interne slang zien zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door eltinio op 26-06-2006 11:07 ]

• Epsilon

Epsilon

eltinio schreef op maandag 26 juni 2006 @ 00:23:
Daar was ik al erg bang voor dat het niet helemaal goed meer zat.
Nu gewoon alle isolatie tot de kop eraf halen?

En waar kan ik het beste een armaflex slang vandaan halen die een snee in het midden heeft zodat ik geen dingen hoef los te branden (laten branden) en is neopreen bij dezelfde shop te krijgen?

EDIT: even gekeken heo slecht de isolatie is van de slang en zit een gaatje in de mesh en kan de interne slang zien zitten.
Hoe kom je aan losbranden?
Gewoon met stanleymes snijden en dichtplakken met bison of plakneopreen.
Neopreen kun je bij vrijwel alle rubberboeren halen. Zorg wel dat je "cell rubber" hebt, want andere krijg je gewoon een plak rubber :P.

• eltinio
Heb nu alle isolatie eraf gehaald en heb een nummer van een bedrijf dat armaflex en neopreen verkoopt.

Heb op een belgische site armaflex gezien wat aan 1kant doorgesnden was met een plak strip, is z'n plak strip genoeg om de buis goed bijelkaar te houden of moet er daarna nog wat mee gebeuren of moet ik de armaflex ook aan de slang vast lijmen?

Wat is dat wittige spul eigenlijk wat op de slang zit, het zit alleen daar in de buurt van de kop en hoe dichter bij de kop hoe meer er zit.

Afbeeldingslocatie: http://eltinio.dnrhardware.nl/chiller/vageshit.JPG

[ Voor 29% gewijzigd door eltinio op 26-06-2006 19:21 ]

Verwijderd

eltinio schreef op maandag 26 juni 2006 @ 18:09:
Heb nu alle isolatie eraf gehaald en heb een nummer van een bedrijf dat armaflex en neopreen verkoopt.

Heb op een belgische site armaflex gezien wat aan 1kant doorgesnden was met een plak strip, is z'n plak strip genoeg om de buis goed bijelkaar te houden of moet er daarna nog wat mee gebeuren of moet ik de armaflex ook aan de slang vast lijmen?

Wat is dat wittige spul eigenlijk wat op de slang zit, het zit alleen daar in de buurt van de kop en hoe dichter bij de kop hoe meer er zit.

[afbeelding]
Volges mij is dat geoxideert (waarschijnlijk) RVS
Dat onstaat door (waarschijnlijk) vocht dat in aanraking komt met die leiding
Er is dus misschien een klein lekje oid....in de buurt van die kop....

• eltinio
Vocht zou ik zeer aanemelijk vinden, die slang was niet goed geisoleerd en kon de onderkant van de isolatie vochtig voelen.
De binnen kant van de isolatie was ook vochtig toen ik hem eraf haalde dus vocht zou goed kunnen.

• eltinio
Ik wil morgen even contact opnemen met het nummer dat ik van de airco boer heb gekregen (zij hadden het niet op de plank liggen) maar wil nog zeker weten welke isolatie ik nodig heb.
Zat aan de volgende dingen te denken:

- 2 Meter armaflex buis met een snee in de zijkant, 13mm dik isolatie en een binnen diameter van 10mm.
- Plaat neopreen 6mm dik minimaal 10x10 maar denk dat wat meer makkelijker is.
- Lijm om de armaflex dicht te maken (weet niet of ik het ook aan de slang moet lijmen).
- Neopreen/armaflex tape.

En ik weet niet of ik verder nog wat nodig heb om de isolatie goed bij elkaar te houden, het lijkt me dat de mesh die er omheen zat niet meer mogelijk is om erop te zetten.

Zou graag de mening willen weten over me lijstje en welke dingen juist goed zijn en welke misschien nog anders moet bv diktes.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
eltinio schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:26:
Ik wil morgen even contact opnemen met het nummer dat ik van de airco boer heb gekregen (zij hadden het niet op de plank liggen) maar wil nog zeker weten welke isolatie ik nodig heb.
Zat aan de volgende dingen te denken:

- 2 Meter armaflex buis met een snee in de zijkant, 13mm dik isolatie en een binnen diameter van 10mm.
- Plaat neopreen 6mm dik minimaal 10x10 maar denk dat wat meer makkelijker is.
- Lijm om de armaflex dicht te maken (weet niet of ik het ook aan de slang moet lijmen).
- Neopreen/armaflex tape.

Zou graag de mening willen weten over me lijstje en welke dingen juist goed zijn en welke misschien nog anders moet bv diktes.
om even je lijstje af te gaan:
-2 meter is misschien wat veel maar het komt altijd van pas, 13mm dik is ideaal.
-plaatje neophreen idd om in je backplate te leggen ipv die onnodige heater
-Niet nodig imo
-Armaflex tape kun je goed gebruiken om je armaflex dicht te maken, ziet er ook netjes uit.
Edit: Knip dan wel dunnere reepjes, niet van die enorme plakken.

[ Voor 4% gewijzigd door El Snorro op 27-06-2006 08:21 ]

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• eltinio
Waar halen jullie het vandaan?

Het bedrijf dat ik gebeld had had alleen plate stukken armaflex en geen buizen.

Verwijderd

www.bes.ltd.uk heeft armaflex buizen maar die zijn zonder plakstrip en moet je dus met tape of lijm dicht maken en verzendkosten zijn beetje hoog als je alleen isolatie nodig hebt. Ik heb denk ook nog wel wat armaflex buis voor je liggen, mail maar ff dan zal ik ff kijken.

oh dat witte spul is soort pur schuim :D isolatie materiaal dus.

• eltinio
Ok heb eerst nog de fabrikant van armaflex gemaild es kijken of die wat kunnen regelen.
En heb nog iemand gevraagd bij een autobedrijf die zou kijken bij hun airco isolatie leverancier.

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Ik heb hier: http://www.jacosol.nl/ armaflex gekocht.
In de gouden gids kun je hun nummer opzoeken (site is offline atm.) om wat vragen te stellen, en daarna kan je je bestelling doorgeven.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• eltinio
Extera schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 14:13:
Ik heb hier: http://www.jacosol.nl/ armaflex gekocht.
In de gouden gids kun je hun nummer opzoeken (site is offline atm.) om wat vragen te stellen, en daarna kan je je bestelling doorgeven.
Heb ze een mailtje gestuurd, verwacht binnen een paar dagen wel een reply te hebben van zowel hun als armacell (producent van armaflex).

• eltinio
Kan het zijn dat 1cm binnen kern te krap is voor mijn buizen?

Heb het een en ander nagemeten maar de buis zelf is maar 9mm maar gezien er nog een dun buisje omheen loopt en de draden voor de heater en de tempsensor is de dikte op delen meer rond de 12mm.

Rekt de armaflex genoeg op dat 10mm genoeg is of is het beter toch tegaan voor 12mm?

• Epsilon

Epsilon

eltinio schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 10:07:
Kan het zijn dat 1cm binnen kern te krap is voor mijn buizen?

Heb het een en ander nagemeten maar de buis zelf is maar 9mm maar gezien er nog een dun buisje omheen loopt en de draden voor de heater en de tempsensor is de dikte op delen meer rond de 12mm.

Rekt de armaflex genoeg op dat 10mm genoeg is of is het beter toch tegaan voor 12mm?
10mm is te krap

12 is al beter, maar liefst nog iets groter :)

• eltinio
Moet ik dan zelf voor 15mm gaan? komt er dan niet teveel ruimte rond de slang te zitten?

Ik heb niet mega veel ruimte bij de buis die langs de compressor loopt.

[ Voor 30% gewijzigd door eltinio op 28-06-2006 11:33 ]

Verwijderd

12 is perfect. 15 hou je inderdaad ruimte over.

• eltinio
12mm Armaflex met ene open zijkant word niet geleverd met een plak strip dat begint pas bij 15mm binnen diameter.

Waarmee kan ik het beste armaflex aan elkaar lijmen? armaflex lijm of zijn er nog andere/betere oplossingen?

• Epsilon

Epsilon

eltinio schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 14:31:
12mm Armaflex met ene open zijkant word niet geleverd met een plak strip dat begint pas bij 15mm binnen diameter.

Waarmee kan ik het beste armaflex aan elkaar lijmen? armaflex lijm of zijn er nog andere/betere oplossingen?
staar je niet blind op die plak strips. Neem gewoon armaflex en lijm deze weer dicht met bijvoorbeeld bison kit.

• eltinio
Ok dan heb ik alles, maar omdat ik nu niet het hitte plaatje gebruik moet ik gewoon een stukje metaal zagen dat ervoor zorgd dat de neopreen er goed tegen aan drukt en dat de mount goed vast zit.
Maar gewoon hetzelfde formaat als de aluminium backplate die erbij zit of kan ik hem beter iets groter maken bijv de zelfde grote als het neopreen?

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Iemand een idee waar ik dit kan kopen (foam):

Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?attachmentid=27118

Als het kan een beetje een internationale shop, woon in Engeland nml.

Die-hard Brexiteer

• Epsilon

Epsilon

KingNothing schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 17:30:
Iemand een idee waar ik dit kan kopen (foam):

[afbeelding]

Als het kan een beetje een internationale shop, woon in Engeland nml.
Is gewoon armaflex maar dan heel dik

http://www.bes.ltd.uk kun je het gewoon kopen iig (niet in die dikte, maar met een beetje creativiteit kom je een eind.

• eltinio
Vandaag me isolatie ontvangen.

2 meter armaflex buis met een zij snee 13mm wanddikte 12mm binnen diamter
46x50cm 6mm armaflex
1 rol zelfklevende armaflex.

Afbeeldingslocatie: http://eltinio.dnrhardware.nl/chiller/tarmaflex.JPG

Kwam er na de bezorging achter dat ze op 10 minuten rijden van me huis zitten, als ik het eerder had geweten had ik het een week eerder gehad maarja het is er nu.

Maar omdat dit de eerste keer is dat ik een chiller isoleer ben ik opzoek naar een aantal tips en pointers en ik heb een paar vragen.

- Op de achterkant van het mobo (dfi lanparty ultra-d) komt een stukje platte armaflex, maar zet ik deze vast met de standaard backplate, met het warm houd plaatje van de mach1 of zelf een nieuwe maken van metaal/plexiglas.

- Waar de slang de evap ingaat zit een plastic rand, hoe krijg ik de isolatie er daar goed in?

- Ik heb bizonkit gehaald om de naad van de armaflex aan elkaar te lijmen, moet ik naast de lijm nog ergens mee dichtamken ter verstering ( tape ofzo)

- En is er nog een manier om de slang die uit de chiller steekt mooi af te werken? Op het orgineel en veel van de nieuwe zit een soort mesh rond dat deel, dat zou ik ook wel weer willen maar gaat helaas niet omdat het niet over de evap kan.

[ Voor 6% gewijzigd door eltinio op 18-07-2006 19:09 ]

• Epsilon

Epsilon

eltinio schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 19:09:
Vandaag me isolatie ontvangen.

2 meter armaflex buis met een zij snee 13mm wanddikte 12mm binnen diamter
46x50cm 6mm armaflex
1 rol zelfklevende armaflex.

[afbeelding]
- Op de achterkant van het mobo (dfi lanparty ultra-d) komt een stukje platte armaflex, maar zet ik deze vast met de standaard backplate, met het warm houd plaatje van de mach1 of zelf een nieuwe maken van metaal/plexiglas.
Liever een plaat die een stukje groter is dan de originele plaat. dan verspreid je de druk over het volledige stukje armaflex (wat natuurlijk even groot zal zijn als de nieuwe plaat).
- Waar de slang de evap ingaat zit een plastic rand, hoe krijg ik de isolatie er daar goed in?
Proppen :P daar moet je strax wat van armaflex tape om wikkelen (niet te veel, anders kun je niet meer bij de bevestigingsschroeven).
- Ik heb bizonkit gehaald om de naad van de armaflex aan elkaar te lijmen, moet ik naast de lijm nog ergens mee dichtamken ter verstering ( tape ofzo)
Persoonlijk doe ik daar altijd een laag van die armaflextape overheen.
- En is er nog een manier om de slang die uit de chiller steekt mooi af te werken? Op het orgineel en veel van de nieuwe zit een soort mesh rond dat deel, dat zou ik ook wel weer willen maar gaat helaas niet omdat het niet over de evap kan.
Ja: de mesh laten zitten. Deze kun je namelijk loshalen door de krimpkousen door de snijden (bij de kop en waar de slang de unit binnen gaat). Dan kun je deze vrij manouvreren. Het is wat tricky als je het voor de eerste keer doet. Maar ik heb destijds ook de mesh laten zitten.

veel suc6 :)

• eltinio
Interessant, m'n ideeen lagen er niet zo ver naast de jouwe.

Alleen ik krijg die slang er niet goed in, ik heb nu 3 stukje armaflex tape (lijm is eraf) rond de slang eringepropt, het hele rondje is nu vol.
Dan daarna de slang maximaal door duwen en dan er een rand armaflex tape omheen om hem vast te houden aan de evap en ook te isoleren.

De mesh had ik er in het begin al afgeknipt, is achteraf gezien jammer maar er zaten ook gaten in de mesh.

Maar is er nog iets anders waarmee het weleens afgeschermd word of heeft iemand nog een idee?

En is het varstandig/beter om de chiller met 1 stuk slang te isoleren of met 2 stukken gezien de rare bocht die er gemaakt word vlak voordat hij het kastje uitgaat.
Het leek erop of hij standaard ook uit 2 stukken was gemaakt met een stukje armaflex tape over de naad.

Edit: Hoe koud zal een standaard mach1 ongeveer worden? Omdat de tempsensor niet zo heel accuraat is wou ik een thermometer gebruiken om de evap te meten en daarna de waarde van de sensor aan te passen (via de tutorial op xs).

Maar gezien het niet tevaak gebruikt gaat worden wil ik geen 100 euro voor een thermometer betalen, nu zag ik bij conrad een ir thermometer staan voor 24,95 met een bereik van -33 tot +200.

Is die thermometer geschikt of niet?

[ Voor 23% gewijzigd door eltinio op 19-07-2006 22:18 ]

• Epsilon

Epsilon

eltinio schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 19:39:
Maar gezien het niet tevaak gebruikt gaat worden wil ik geen 100 euro voor een thermometer betalen, nu zag ik bij conrad een ir thermometer staan voor 24,95 met een bereik van -33 tot +200.

Is die thermometer geschikt of niet?
Om een lang verhaal kort te houen: nee
Maar je hebt geluk, over het algemeen zijn de mach1 sensors mits niet veranderd door de vorige eigenaar prima gecalibreerd. Die temperaturen kloppen heel aardig met de werkelijke temperaturen.

• eltinio
Ok das duidelijk, ergens wel verrast want lees erg vaak dat de tempsensoren van de beide mach's niet al te goed zijn.

Maar is het voldoende om 3 lagen armaflex tape in het randje naar de evap te plaatsen en dan de slang er tegen aanduwen ipv de slang in de kop proberen te proppen.

En is het aan te raden om de slang in 2 stukken de doen of in 1 stuk gezien de apparte bocht vlak voordat de slang het kastje uitkomt.

• Epsilon

Epsilon

eltinio schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 22:27:
Ok das duidelijk, ergens wel verrast want lees erg vaak dat de tempsensoren van de beide mach's niet al te goed zijn.
De sensor van een mach2 is waardeloos, die van de mach1 niet (mits goed gecalibreerd). Dit kunnen veel mach1 owners bevestigen. Over de mach2 is geen twijfel mogelijk :P
Maar is het voldoende om 3 lagen armaflex tape in het randje naar de evap te plaatsen en dan de slang er tegen aanduwen ipv de slang in de kop proberen te proppen.
kan natuurlijk ook. Je kan het proberen en anders moet je dat stukje even opnieuw doen
En is het aan te raden om de slang in 2 stukken de doen of in 1 stuk gezien de apparte bocht vlak voordat de slang het kastje uitkomt.
Maakt niet uit, wat jij het handigste vindt.

• eltinio
De chiller geisoleert en het verdeint niet helemaal de schoonheidsprijs maar het werkt.

Heb hem even een half uur aangezet en werd -45 (op het display) met een kamer temp van 27 graden.

Wil toch iedereen bedanken voor hun hulp, dit weekend zal ik hem op me x2 3800+ proberen.

• eltinio
Start problemen met de chiller :(

In eerste instantie geen probleem, de chiller daalde tot -35 en starte daarna op en kon de bios in en zelfs booten tot in windows.
De Reset waarde van de chiller bleek op -28 te staan waardoor hij erg snel herstarte.

Ik heb alle waardes van de chiller terug gezet naar de fabrieksstandaard.

Alleen nu is de chiller erg traag, in een uur is de chiller begonnen op +24 graden, daarna gestegen naar 25 graden en na een uur draaien staat de chiller op 9.5 graden.

Wat kan de reden zijn van deze vervelende verandering?

• Epsilon

Epsilon

eltinio schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 20:33:
Start problemen met de chiller :(

In eerste instantie geen probleem, de chiller daalde tot -35 en starte daarna op en kon de bios in en zelfs booten tot in windows.
De Reset waarde van de chiller bleek op -28 te staan waardoor hij erg snel herstarte.

Ik heb alle waardes van de chiller terug gezet naar de fabrieksstandaard.

Alleen nu is de chiller erg traag, in een uur is de chiller begonnen op +24 graden, daarna gestegen naar 25 graden en na een uur draaien staat de chiller op 9.5 graden.

Wat kan de reden zijn van deze vervelende verandering?
die lage no-load temp (voor r134a altans) en dit fenomeen kan duiden op een undercharge. Met andere woorden: misschien heb je ene lek in je systeem. Na een paar minuten moet je toch echt al wel op de -30c zitten.

De fabrieksinstellingen maken niets uit in performance. Je zal hoogstens de boot temp en shut down temp veranderen. Dit veranderd niet de werking van het systeem. Het is compressor aan of uit en buiten de fan die harder of zachter gaat draaien zijn er verder geen factoren die kunnen veranderen.

• eltinio
Hmm ok xs werd ook al gezegd dat hij waarschijnlijk lek is.

Denk dat hij de kast ingaat en dat ik als ik wat meer tijd heb kijk wat ik ermee ga doen.
Denk niet dat het echt iets is wat ik zelf kan fixen.

• El Snorro
eltinio schreef op zondag 23 juli 2006 @ 13:50:
Hmm ok xs werd ook al gezegd dat hij waarschijnlijk lek is.

Denk dat hij de kast ingaat en dat ik als ik wat meer tijd heb kijk wat ik ermee ga doen.
Denk niet dat het echt iets is wat ik zelf kan fixen.
laat het fixen, dit hoeft echt niet duur te zijn.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• eltinio
Wat is ongeveer de prijs voor een nieuwe slang? en dan denk ook nieuw gas erin.

[ Voor 26% gewijzigd door eltinio op 24-07-2006 18:27 ]

Verwijderd

eltinio schreef op maandag 24 juli 2006 @ 18:25:
Wat is ongeveer de prijs voor een nieuwe slang? en dan denk ook nieuw gas erin.
waar woon je ergens? contacteer anders eens Hupo of als je heel snel ben kan ik het mss nog doen.

ik woon wel in belgie :)

thijs volgende week na maandag heb ik tijd, stuur me een mailtje met wanneer je tijd hebt...

grtz

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 21:32 ]

• eltinio
Is de evap nog wel gewoon te gebruiken of is het verstandig om er een andere op te zetten?

• El Snorro
eltinio schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 22:11:
Is de evap nog wel gewoon te gebruiken of is het verstandig om er een andere op te zetten?
Het is beter om hier een andere op te zetten, werkt veel makkelijker en beter.

• eltinio
Ok,

@ Jort- Ik heb je al eens lastig gevallen met me chiller via de mail.

Heb je werk wel gezien en is zeker z'n geld waard alleen kwam toen een beetje slecht uit omdat ik eigenlijk het idee had om voor 150 en een paar euro isolatie materiaal klaar te zijn.

En ik vind de verzendkosten naar belgie niet echt lief.

Verwijderd

eltinio schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 19:10:
Ok,

@ Jort- Ik heb je al eens lastig gevallen met me chiller via de mail.

Heb je werk wel gezien en is zeker z'n geld waard alleen kwam toen een beetje slecht uit omdat ik eigenlijk het idee had om voor 150 en een paar euro isolatie materiaal klaar te zijn.

En ik vind de verzendkosten naar belgie niet echt lief.
ahh i remember:)

ja ik wou maar een voorstel doen omdat een mach1 in een kast niet veel dienst kan doen :)

grtz;)

• eltinio
Moet er es over denken denk eigenlijk dat ik weinig keuze heb :P

Ik zag op je site dat je ook controllers heb voor custome phase change maar zou je zoiets ook in een mach1 kunnen bouwen?

• El Snorro
eltinio schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 18:48:
Moet er es over denken denk eigenlijk dat ik weinig keuze heb :P

Ik zag op je site dat je ook controllers heb voor custome phase change maar zou je zoiets ook in een mach1 kunnen bouwen?
De mach2 heeft al een goede controller/tempmeter imo :)

• eltinio
Heb een mach1 met alleen een temp display.

• El Snorro
eltinio schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 19:20:
Heb een mach1 met alleen een temp display.
je kut deze machs ook op je pc aansluiten via usb zodat je een control center hebt.

• Epsilon

Epsilon

El Snorro schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 20:39:
[...]
je kut deze machs ook op je pc aansluiten via usb zodat je een control center hebt.
Hij heeft een Mach1
Dan kan dat niet ;)

en overigens de tempsensor van de mach2 waardeloos...

Verwijderd

Epsilon schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 20:46:
[...]

Hij heeft een Mach1
Dan kan dat niet ;)

en overigens de tempsensor van de mach2 waardeloos...
idd...

Afbeeldingslocatie: http://www.belgium-coolingsolutions.be/Pics/phase-change//Mach2/Photo0042.jpg

ik gebruik golden froster controller's, maar euhm ik denk niet meer dat ik ze ga bestellen.
vanaf dinsdag begin ik met men laatste lading SS's te modden/monteren en dan is het gedaan denk.:)

Ondertss nog een mach2 en mach2GT binnegekomen, en er staat nog een VapoXE opzij.
Dan ga ik wss nog 2 benchunit's maken met FR8.5cl(vapochill LS compressor) om te verkopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.belgium-coolingsolutions.be/Pics/phase-change//DSC09398.jpg

nog beetje werk denk 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2006 20:59 ]

• eltinio
Hmm ik las ok Xs al dat je ging stoppen ivm studie.

• El Snorro
ja idd erg jammer dat je ermee stopt jort.

Verwijderd

eltinio schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 21:02:
Hmm ik las ok Xs al dat je ging stoppen ivm studie.
studie? ik ben afgestudeerd lol.

nee is wegens een andere reden hoor:)

• eltinio
Hmm dan was het iemand anders, het was in ieder geval een stukje waar nog iemand zei dat hij ging stoppen.

Maar gezien jort- stopt en het druk genoeg heeft is er misschien iemand anders die het kan of zou ik het zelf kunnen als ik bij een phase bouwer een slang koop met daar al een evap aan.
Dus dat ik hem alleen hoef te verbinden aan de compressor die opnieuw te vullen.

Verwijderd

eltinio schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 18:39:
Hmm dan was het iemand anders, het was in ieder geval een stukje waar nog iemand zei dat hij ging stoppen.

Maar gezien jort- stopt en het druk genoeg heeft is er misschien iemand anders die het kan of zou ik het zelf kunnen als ik bij een phase bouwer een slang koop met daar al een evap aan.
Dus dat ik hem alleen hoef te verbinden aan de compressor die opnieuw te vullen.
als je de rest allemaal zelf zou kunnen,

Het systeem monteren (compressor, condensor, filter etc).
Het systeem vacumeren, vullen en tunen.

Dan lijkt het me sterk dat het een probleem is om een evap te maken en hieraan een flex leiding brazeren.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 19:34:
als je de rest allemaal zelf zou kunnen,

Het systeem monteren (compressor, condensor, filter etc).
Het systeem vacumeren, vullen en tunen.

Dan lijkt het me sterk dat het een probleem is om een evap te maken en hieraan een flex leiding brazeren.
En tegen de tijd dat je zover bent heb je al zoveel aan gereedschap en materiaal uitgegeven dat je makkelijk een nieuwe unit had kunnen kopen.
En dan kun je het ding slechts vullen met propaan vanwege stek en het niet aan kunnen komen van koelmiddelen enzo. :X (wat overigens nog altijd beter werkt dan r134a).

Maargoed, het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Tuurlijk, een andere evap is makkelijk en leuk, maar als je het simpel wilt houden kun je ook met de huidige evap prima vooruit. Dan is het alleen een kwestie van lek vinden en dicht maken, vacumeren en vullen.

Misschien dat unknown_road je kan helpen? Ik weet dat hij het ook redelijk druk heeft, maar doet wel vaker reparaties aan proms.

Verwijderd

Ik kan het straks eventueel ook doen, maar das denk ik pas na de vakantie.

Wil namelijk eerst mijn eigen unit klaar hebben, en nog een prom modden die
ik hier heb staan.

Ik kan hem vullen met R507, en soon ook met R402a al zal ik die denk ik niet gebruiken in proms ivm hoge drukken en kleine condensor, eerst maar es een goede condensor vinden daar voor.

• eltinio
Me vader werkt bij een garage bedrijf en kan gebruik maken van de machine's die ze voor de airco's gebruiken.

Dus kan hem daar vacum zuigen, druk testen, hervullen en ze hebben daar z'n leuke brander.
En via via ging iemand die koelkasten repareert kijekn of hij aan gas kon komen.

Maar hoe kan ik een lek vinden? en dan ook weer fixen?

[ Voor 13% gewijzigd door eltinio op 28-07-2006 20:11 ]

• Epsilon

Epsilon

eltinio schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 20:11:
Me vader werkt bij een garage bedrijf en kan gebruik maken van de machine's die ze voor de airco's gebruiken.

Dus kan hem daar vacum zuigen, druk testen, hervullen en ze hebben daar z'n leuke brander.
En via via ging iemand die koelkasten repareert kijekn of hij aan gas kon komen.

Maar hoe kan ik een lek vinden? en dan ook weer fixen?
Kijk dat scheelt allicht. Die kunnen je mach zeker opnieuw vullen, mits ze het goeie koelmiddel hebben (standaard is dat R134a, wat in de auto airco's gebruikt wordt dus dat zal geen probleem zijn).

Lekken opsporen doe je door er druk op te zetten (met stikstof bijvoorbeeld omdat daar geen water in zit die de olie weer vernaggelt etc) en dan met water + dreft ofzo (veel dreft) over de "verdachte" plekken te gaan. Bullels --> lek.

Eerste gok is de aansluiting waar de slang de kast in gaat. Dat is bijna altijd de boosdoener.

Fixen is opnieuw hardsolderen (met zilver 40%+ als het RVS slang betreft), maar dat zullen ze bij de garage vast ook wel kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Epsilon op 28-07-2006 22:58 ]

Pagina: 1