Asrock 939 Dual SATA 2 boot hangt

Pagina: 1
Acties:

• ppotter10
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-05 20:01
Ik heb al veel pc's gebouwt en ben al veel problemen tegengekomen, maar hier kom ik niet uit.
Ik heb al sinds oktober een ASrock 939Dual-SATA2 ULi M1695 en het ding wil van de één op de andere dag niet meer booten. Het is heel vaag, ik druk de power knop in, ding gaat niet aan...maar na 10 seconden dan toch wel! Vervolgens stopt het bootscherm altijd bij de code 6B38 (staat rechts onderin). Detectie van harde schijven etc doet hij dan niet of wil hij net aan beginnen oid. Ik kan maar niet vinden wat die codes betekenen.

Ik heb er nu alleen nog de proc, de videokaart en het geheugen er in zitten (2 repen). Heb ook al 1 reep geprobeert in verschillende sloten maar geen resultaat. Verder heb ik CMOS gecleaned, maar helpt ook niet.

Wie kan mij helpen?

Intel Q9550, 4GiB, 250 GB SSD, HD7770

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 09:25

Mathizsias

Drizzt

Biosversie?

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Kan van alles zijn. Klinkt naar mijn mening eerder naar de voeding die niet goed werkt. Dus ja zoals al vaker is aangeven. Zo kaal mogelijk proberen op te starten en dan naar boven werken.Suc6 ;)

• ppotter10
Ik heb biosversie 1.40. Ik heb tot nu toe 1 persoon gevonden die een soortgelijk probleem heeft (afgezien van de specs). Bij hem trad het probleem op na het vervangen van een voeding. Bij mij is dat echter niet het geval; zie: http://www.tech-forums.net/showthread.php?threadid=109069. Dit scherm zie ik dus ook. Wellicht een andere voeding proberen dan. Ik heb een CWT 480-EX (eigenlijk een TruPower 480, maar dan van alternatieve fabriek).

• taaiewillem
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02-2024
Mijn Asrock board heeft er na enige maanden kompleet de brui aan gegeven en startte zelfs niet meer op na kaalplukken. Snel een ASUS bordje gekocht en daar alle oude onderdelen opgezet. Dat speelde prima. Nu het bordje RMA gegeven. Krijg geld terug of evt een nieuw bord.
Sterkte.

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

• ppotter10
taaiewillem schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 14:24:
Mijn Asrock board heeft er na enige maanden kompleet de brui aan gegeven en startte zelfs niet meer op na kaalplukken. Snel een ASUS bordje gekocht en daar alle oude onderdelen opgezet. Dat speelde prima. Nu het bordje RMA gegeven. Krijg geld terug of evt een nieuw bord.
Sterkte.
Ik hoop dat ik zulke drastische maatregelen niet hoef te nemen. :r Ziet er tot nu toe wel naar uit. Probeer die gast van dat forum te mailen; hoop dat hij iets weet. Iemand anders misschien nog iets?

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

ppotter10 schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 14:28:
[...]

Ik hoop dat ik zulke drastische maatregelen niet hoef te nemen. :r Ziet er tot nu toe wel naar uit. Probeer die gast van dat forum te mailen; hoop dat hij iets weet. Iemand anders misschien nog iets?
dit lijkt mij ook, zoals hierboven al gezegd wordt, een voedingsprobleem. Je voeding kan nu eenmaal na verloop van tijd slechter worden, ik denk dat je nu precies op het punt zit dit je bord ergens te weinig stroom krijgt of zo, dan gaat ie rare dingen doen. Probeer een andere voeding om er zeker van te zijn, zeker voordat je je mobo gaat RMA'en oid.

• ppotter10
Ik heb gisteren een andere voeding geprobeert, maar dat gaf hetzelfde resultaat. Daarna alles teruggezet weer eens aangezet en ik kon genieten van lekker rookgeurtje uit de voeding! :( Maar of het nou aan het moederbord ligt of niet...tja

• ppotter10
Goed, moederbord opgestuurd en winkel kreeg hetzelfde resultaat als ik. Dus er komt een nieuwe aan. :) - case closed -

[ Voor 8% gewijzigd door ppotter10 op 01-07-2006 20:31 ]

• ppotter10
Neeee, het probleem is er nog steeds!! Iets anders mis. Ik verdenk die #$@#$ voeding! Ook wordt de north chipset echt heel heet. Kan iemand voelen of die z'n vinger minstens 5 tellen op die passieve koeling kan houden. Ik kan dat nog geen 2.

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

ppotter10 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:04:
Neeee, het probleem is er nog steeds!! Iets anders mis. Ik verdenk die #$@#$ voeding! Ook wordt de north chipset echt heel heet. Kan iemand voelen of die z'n vinger minstens 5 tellen op die passieve koeling kan houden. Ik kan dat nog geen 2.
de north bridge wordt idd warm, maar daarvan zal je mobo niet zomaar weigeren te booten. als je al meerdere voedingen hebt geprobeerd, zou je dan niet eens ander geheugen of een andere cpu proberen? desnoods een andere videokaart, ik denk dat geheugen de grootste kans heeft dit problee te veroorzaken, naast voeding.

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-05 10:47

vleesjus

echte vleesjus!

Ik heb bijna hetzelfde probleem hier zo op de ene op de andere dag bootte mijn dual-sata2 niet meer.maar dan ook echt helemaal niks meer, alleen de hardeschijf komt op toeren en hij roept de cd spelers aan (scherm blijft zwart), waarna hij maar blijft hangen in een oneindige loop van cdspelers aanroepen. Heel vaag in iedergeval.

Ik krijg alleen geen (stop)code

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• ppotter10
jeroen__online schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:02:
[...]

de north bridge wordt idd warm, maar daarvan zal je mobo niet zomaar weigeren te booten. als je al meerdere voedingen hebt geprobeerd, zou je dan niet eens ander geheugen of een andere cpu proberen? desnoods een andere videokaart, ik denk dat geheugen de grootste kans heeft dit problee te veroorzaken, naast voeding.
Ik heb hier al een andere(n) reepje(s) geprobeerd. Het enige wat hij nog net kan detecteren is dat het óf Single óf Dual channel is. Ik gebruikte als eerste voeding de voeding die ik bij mn eerste post had. Als die voeding dus kaduuk is, zou het dan niet kunnen dat hij nu andere delen van mn mobo heeft gesloopt? Of lijkt dat onwaarschijnlijk? (ook omdat hij wel gewoon aan gaat enzo)
vleesjus schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:13:
Ik heb bijna hetzelfde probleem hier zo op de ene op de andere dag bootte mijn dual-sata2 niet meer.maar dan ook echt helemaal niks meer, alleen de hardeschijf komt op toeren en hij roept de cd spelers aan (scherm blijft zwart), waarna hij maar blijft hangen in een oneindige loop van cdspelers aanroepen. Heel vaag in iedergeval.

Dit heb ik ook ooit eens gehad. Ben alleen vergeten wat precies de oplossing was 8)7 Probeer eens de videokaart of het geheugen. (ik denk dat de eerste de boosdoener is).

[ Voor 29% gewijzigd door ppotter10 op 05-07-2006 11:07 ]

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

ppotter10 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 11:05:
[...]

Ik heb hier al een andere(n) reepje(s) geprobeerd. Het enige wat hij nog net kan detecteren is dat het óf Single óf Dual channel is. Ik gebruikte als eerste voeding de voeding die ik bij mn eerste post had. Als die voeding dus kaduuk is, zou het dan niet kunnen dat hij nu andere delen van mn mobo heeft gesloopt? Of lijkt dat onwaarschijnlijk? (ook omdat hij wel gewoon aan gaat enzo)
of het singlechannel of dualchannel is bepaalt het mobo aan de hand van de positie, grootte en de hoeveelheid van de reepjes geheugen, dat doet er niet toe als je maar 1 reepje in de 4 bankjes hebt zitten. Het is wel al gebleken dat de positie van geheugen uitmaakt; heb je 1 reepje (om te proberen is dat het meest verstandig) al in bank 1 of 3 geprobeerd? Bank 2 of 4 moet ook kunnen, bij mij was het ook zo dat mn mobo niet bootte met het geheugen (2 reepjes in dat geval) in bank 1 en 2, bank 3 en 4 werkte perfect.

een voeding die een mobo sloopt is mogelijk, maar dan alleen door teveel voltage, wat vaak gepaard gaat met rook of brandlucht. Zoals je (waarschijnlijk) weet werkt electronische apparatuur meestal niet meer als de rook eruit is, maar dat lijkt me hier niet het geval.
Wat wel belangrijk is om na te gaan bij de voedingen die je gebruikt is of ze (expliciet) vermelden dat de voeding een -5 volt lijn heeft (zoek desnoods ff de specs op inet op), want die heeft dit bordje echt nodig. Dat is ook de reden waarom een Antec Smartpower voeding niet werkt (tot bepaalde revisies).

dit lijkt me een overclock-, geheugen-, voeding- of videokaartprobleem, in die volgorde van waarschijnlijkheid. In het eerste geval is een BIOS reset natuurlijk de makkelijkste oplossing :z

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Das is wel duidelijk dat jou moederbord kapot is.

@TS:
Al geprobeer om op te starten met moederbord, cpu en geheugen?

• ppotter10
jeroen__online schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 12:15:
[...]

of het singlechannel of dualchannel is bepaalt het mobo aan de hand van de positie, grootte en de hoeveelheid van de reepjes geheugen, dat doet er niet toe als je maar 1 reepje in de 4 bankjes hebt zitten. Het is wel al gebleken dat de positie van geheugen uitmaakt; heb je 1 reepje (om te proberen is dat het meest verstandig) al in bank 1 of 3 geprobeerd? Bank 2 of 4 moet ook kunnen, bij mij was het ook zo dat mn mobo niet bootte met het geheugen (2 reepjes in dat geval) in bank 1 en 2, bank 3 en 4 werkte perfect.

een voeding die een mobo sloopt is mogelijk, maar dan alleen door teveel voltage, wat vaak gepaard gaat met rook of brandlucht. Zoals je (waarschijnlijk) weet werkt electronische apparatuur meestal niet meer als de rook eruit is, maar dat lijkt me hier niet het geval.
Wat wel belangrijk is om na te gaan bij de voedingen die je gebruikt is of ze (expliciet) vermelden dat de voeding een -5 volt lijn heeft (zoek desnoods ff de specs op inet op), want die heeft dit bordje echt nodig. Dat is ook de reden waarom een Antec Smartpower voeding niet werkt (tot bepaalde revisies).

[...]

dit lijkt me een overclock-, geheugen-, voeding- of videokaartprobleem, in die volgorde van waarschijnlijkheid. In het eerste geval is een BIOS reset natuurlijk de makkelijkste oplossing :z
Ik heb dit bord al sinds oktober. Nogal raar als ik nu ineens door die -5V problemen zou hebben. Ik kan het niet specifiek vinden trouwens - edit - wel gevonden: -5V aanwezig tot een load van 0.5A. Daarnaast zie ik op internet alleen het probleem bij Smartpower 2.0 voedingen, wat ik niet heb.

Verwijderd

heb je de goede stekkers van je voeding in het mobo gestopt, die 20 en de 4 punts stekker, van die 4-punts kan het wel eens die andere zijn, die uit je voeding komt, niet die uit dezelfde lus van de 20.

Die is namelijk voor een mobo met een 24punts aansluiting.

Ik ws zo stom kwam er echter wel na 5 min achter succes verder

• ppotter10
Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 13:15:
heb je de goede stekkers van je voeding in het mobo gestopt, die 20 en de 4 punts stekker, van die 4-punts kan het wel eens die andere zijn, die uit je voeding komt, niet die uit dezelfde lus van de 20.

Die is namelijk voor een mobo met een 24punts aansluiting.

Ik ws zo stom kwam er echter wel na 5 min achter succes verder
Bedoel jij die Pentium 4 Connector?

Verwijderd

Dit is de welbekende "cold boot" issue. Ik had er tot bios 2.10 ook last van, maar pas sinds bios 2.10 (2.20 is de huidige) hebben ze het opgelost. ;)

Maar wat betreft je HDD detectie weet ik niet hoe het zit. Heb al 2 systemen met dit bordje uitgerust en het werkt goed, maar er zit altijd wel een DOA geval tussen. :(

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2006 21:53 ]

Pagina: 1