Toon posts:

TFT schermen en zonlicht

Pagina: 1
Acties:
  • 378 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor mijn studie wil ik een nieuwe laptop aan gaan schaffen. Keuze genoeg in de winkel, enkel al die nieuwe laptops hebben "tru- bright" en nog meer van die interresante kreten. Het spiegeld als een gek. Hoe zit dat als je buiten in het zonnetje zit. Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld:

Sony vaio
Asus A6T
Asus A6J
Toshiba A7

Gaarne uw reactie.

• Oof
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 17:17

Oof

Google, Reviews zoeken.

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-01 15:34

CdD

Als je geen spiegelbeeld of reflectie van de zon op je scherm wil, dan kan je het beste gewoon een mat tft-scherm kopen, dus geen scherm met zo'n glanzende plastic plaat er over heen (al ziet dat er wel heel mooi uit! :9~)

Ga gewoon naar een winkel en check die beeldschermen daar; je ziet gelijk welke spiegelen en welke niet. :)

99pixels.nl

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je dan toch in de winkel bent neem dan gewoon een lampje of aansteker mee en hou die ervoor.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

PilatuS schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 14:23:
Als je dan toch in de winkel bent neem dan gewoon een lampje of aansteker mee en hou die ervoor.
of gasbrander of fakkel als je het echt zeker wilt weten :D
k heb nog nooit iemand zien pielen met een aansteker bij de mycom? wel lachen.

on_topic: bij Dell kan je kiezen of je zo'n glare sherm wilt of niet (kost hetzelfde). Zo'n glimscherm schijnt beter te zijn voor bekijken van foto's. Dus dat is je nadeel als je voor mat gaat: matte kleuren.

d:)b :henk d:)b

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het klinkt misschien idd wat lomp maar op die manier kan je het wel goed zien.

Verwijderd

Ik kan je een mat scherm aanraden, heb zelf een mat scherm in men laptop zitten en een kennis een glimscherm.
Op zijn laptop kan ik dus echt weinig tot niks zien...

Verwijderd

ikzelf heb een laptop met een mat scherm (ThinkPad T42), maar ik zie nog steeds geen ene zak als er buiten mee in de zon zit. Inderdaad geen spiegelingen, maar dannog is het scherm lang niet goed genoeg om tegen de felheid van de zon op te kunnen boxen. K zal me er niet te veel van aantrekken dus.

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:45
Er zijn zat topic's op tweakers die hier over gaan. Totaal onzinnig om hier een nieuwe voor te openen.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:45
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 14:43:
ikzelf heb een laptop met een mat scherm (ThinkPad T42), maar ik zie nog steeds geen ene zak als er buiten mee in de zon zit. Inderdaad geen spiegelingen, maar dannog is het scherm lang niet goed genoeg om tegen de felheid van de zon op te kunnen boxen. K zal me er niet te veel van aantrekken dus.
Dit is trouwens 100% waar. Matte schermen lijken beter buiten, maar je ziet bij beide met zon geen hol. Simpel.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Laptops zijn bijna nooit geschikt om buiten in de zon te gebruiken. Ik snap daarom nooit dat je in die reclames van laptops/wireless lan altijd mensen vrolijk buiten in de zon op het gras met hun laptop ziet werken. In het echt is dat gewoon onmogelijk.

Als je het echt wil zou ik zoeken naar een scherm met een hoge helderheid, dat lijkt me het enige wat wel werkt.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
hangt er beetje vanaf, als je zon op je scherm laat schijnen, en je zet backlight uit/donker hebben somige laptops toch nog een aardig beeld..
maat van mij heeft een asus laptop waar je gewoon nog redelijk van kan lezen in de zon.. ik heb zelf een acer en ik zie echt geen drol
(allebij mat scherm)

[ Voor 4% gewijzigd door BasieP op 24-06-2006 15:30 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

je kan natuurlijk ook aan de verkoper vragen of je de laptop even mee naar buiten mag nemen om te kijken O-)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
dat licht aan de lichtopbrengst en is hetzelfde effect als tv kijken met fel zonlicht.

het gaat er dan om of de felle zon in je ogen schijnt of niet.

je ogen passen zich namelijk aan aan de lichtintensiteit, en zonlicht is nogal intensief, zelfs vergeleken bij wat voor verlichting ook.
de opbrengst van een tv crt of tft is vele malen zwakker.

passen je ogen zich dus aan aan het zonlicht, dan is je backlight of electronenkanon in de beeldsbuis veel te zwak om nog voldoende contrast op te leveren op het moment dat het licht daarvan in je ogen schijnt.

gordijnen dichtdoen helpen alleen als de zon op j beeldscherm schijnt, en dat daarmee dus de sterke lichtstraal van de zon niet via het beeldscherm in je ogen valt.

ik zou me dus weinig aantrekken van welk type beeldscher, maar wel letten op de lichtsterkte er van als je in de zon wilt computeren

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alvast voor alle snelle reacties. Als iemand toevallig een asus met zo'n spiegelscherm heeft, laat het dan even weten wat die doen in de zon.

De Sony's zouden het dus erg goed moeten doen, met hun dubbele blacklight.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb de A6Ja-Q007H (als je een A6J mocht kopen weet dan heel zeker dat je die a erachter hebt, kost hetzelfde, maar wel 512 MB videokaart (256 GDDR3 de rest VRAM)).

Ik vind het spiegelscherm wel mooi, bijna nooit last van, als ik in de volle zon zit zie ik zowieso niets of het nou spiegelt of niet, en dat spiegelen geeft een mooire kleurechtheid.

Wel is het scherm erg fel als ie zwart is, m'n 19" die ernaast staat is dan echt pikzwart, de A6J is meer grijsachtig.

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 15:39:
je kan natuurlijk ook aan de verkoper vragen of je de laptop even mee naar buiten mag nemen om te kijken O-)
ja, en er dan gelijk mee wegrennen. :P

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

Pagina: 1