Toon posts:

Hoe? Linux server achter NAT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb MXstream van Planet Internet. Daarbij heb ik een iritant modem gekregen ( speedtouch home, getweakt naar Pro), ik kon pas na heel lang zoeken en klooien het internet gedeeld krijgen over 3 computers. Nu zou ik graag een Linux server hebben, die als router fungeert. Ik heb de FAQ al doorgekeken maar niet echt gevonden wat ik zocht. Ik wil een server hebben die het internet dus regelt. De clients zijn 2 XP PC's en nog 1 Mandriva 2006 PC.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2006 12:46 ]

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-02 20:45

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Je modem in bridge mode zetten en daar je linux kist achter met daarna weer een switch :?

edit:

Voor welke linux distroe je hiervoor het beste kunt gebruiken is er van alles te vinden op dit forum en google. Maar elke linux distro zou het moeten kunnen. Voorbeelden: Freesco, Clarkconnect

[ Voor 55% gewijzigd door Kluk-Kluk op 24-06-2006 12:49 ]

Powered By C8H10N4O2

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
heb je al Google deze vraag gestelt?

Mandriva heeft in het controll center (oid) daar een schitterende graffische interface voor.. even zoeke dus.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Zou het slim zijn om op mijn modem de defserver in te stellen op het ip adres van de server?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Ja, mits je via een tweede nic en een switch je lan aan je server hangt

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
O.K.

Mijn modem met de defserver ingesteld op het ip van de server, zit aan de 1e nic van de server. De server is als router ingesteld. 2e nic van de server zit aan een switch, welke verbonden is met de clients. Zal dit werken?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 13:00:
O.K.

Mijn modem met de defserver ingesteld op het ip van de server, zit aan de 1e nic van de server. De server is als router ingesteld. 2e nic van de server zit aan een switch, welke verbonden is met de clients. Zal dit werken?
Als dat 'defserver' er voor zorgt dat je modem in bridge-mode staat wel.. ;) En je moet ofcourse je Linux nu nog als NAT opzetten, maar daar zijn genóeg dingen over te vinden op 't internet :)

Lees trouwens DIT artikel nog eventjes door over 't hoe en wat met je Speedtouch, want iets zegt me dat je met 'defserver' níet je NAT uitschakeld, maar gewoon alle poorten forward enzo..

Note: als je dat doet, dan moet je Linux-bak dus wel PPPoE ondersteunen etc en moet je Linux-bak inbellen naar je ISP etc etc etc :)

[ Voor 33% gewijzigd door Osiris op 24-06-2006 13:18 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Op zich hoeft dubbel NAT geen probleem te zijn.
Het meeste gaat wel werken.

Aanvulling: Kluk-Kluk gaf al een erg goede suggestie, Clarkconnect kan ik je ook van harte aanbevelen.
Wil je alleen firewall en geen andere services, dan is Smoothwall ook de moeite waard.

[ Voor 57% gewijzigd door aZuL2001 op 24-06-2006 13:38 . Reden: Aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
aZuL2001 schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 13:18:
Op zich hoeft dubbel NAT geen probleem te zijn.
Het meeste gaat wel werken.
't Hoeft wellicht niet altijd problemen op te leveren, maar 't is wel ranzig IMO :)

DHCP-spoofing is ook nog een mogelijkheid :)
Pagina: 1