Toon posts:

flitser op Olympus C-8080

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik een Olympus c-8080.

Top apparaat!

Nu was er iemand zo enthousiast over de geproduceerde foto's dat mijn een kline Job werdt aangebden om een bepaald object van 56 meter lang dat op een zeilboot hoort te fotograferen voor een folder voor deze naar Taiwan wordt gescheept.

Nu lijkt me een extra flitser nogal zinvol, want het object ligt in een productieloods.

Mijn huisgenoot is nogal verslingerd aan camera' maar ook hij kan me niet helpen een flitser te zoeken. Ik heb zo'n 1-pins ding geprobeert, maar die doet het niet (wordt niet herkend)

Wie weet wat voor (bij voorkeur cheapo) ding er op mijn camera past?

Bas

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

Zou eerder eens gaan denken aan een goed statief, 56 meter ga je namelijk niet redden met een flitser.
Dus zal je met aanwezig licht moeten werken. (Of aanbrengen).

Als het zo'n donkere productieloods is zal het waarschijnlijk te donker zijn om zo uit het handje (met of zonder een flitser) te werken.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij om het macro en detail gedeelte, alswel portreftfotografie van de medewerkers. Statief heb ik wel. Laten we er even vanuit gaan dat ik weet waar ik mee bezig ben. 8)7

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:20

breinonline

Are you afraid to be known?

Dpreview zegt:
The C-8080 has a hot-shoe which is designed to be used with dedicated Olympus flash units as well as triggering third party flash units (or studio lights via a PC sync terminal adapter). It's a pity Olympus didn't include a dedicated PC sync terminal.
Een standaard Olympus flitser zou dus moeten werken. Het lijkt me overigens sterk dat dat ook niet gewoon in de handleiding staat...

3rd party fliters zijn er ook zo te zien en vrij goedkoop.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 10:45:
Het gaat mij om het macro en detail gedeelte, alswel portreftfotografie van de medewerkers. Statief heb ik wel. Laten we er even vanuit gaan dat ik weet waar ik mee bezig ben. 8)7
Toch is het niet vrij 'normaal' om daar van uit te gaan, zeker omdat je met een consumercam een betaalde opdracht gaat doen. Dat schreeuwt nou niet "ik weet wat ik doe" :Y)

Maareuhm, zoals brein hierboven aangeeft: je zult ofwel met een originele Oly-flitser moeten werken, ofwel een 3rd party apparaat. Die laatste kan je waarschijnlijk op marktplaats of eBay voor weinig wel scoren. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Floor-is op 25-06-2006 11:43 ]

Bericht hierboven

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 00:45:
Ik heb zo'n 1-pins ding geprobeert, maar die doet het niet (wordt niet herkend)
Wat voor 1-pins ding? En wat doet ie niet; flitst ie überhaupt niet of alleen vol vermogen? Het moet niet te moeilijk zijn om een (oude) handmatige flitser op de kop te tikken waarmee je prima kunt werken, zeker op digitaal. Gewoon even een beetje uitproberen welke instellingen je nodig hebt in elke situatie. Ik heb maandenlang op die manier met een Sunpak Auto301 gewerkt op een 20D. De beeldkwaliteit was geen haar minder dan met de 580EX die ik nu gebruik, het kost alleen wat meer moeite, denk- en gokwerk om correcte belichting te krijgen.

Overigens, als je al getest hebt met een oude flitser op de hotshoe en die deed het niet, dan zie ik zo snel een aantal mogelijkheden:
- Batterijen in flitser waren leeg of verkeerd geplaatst, maar ik neem aan dat je die mogelijkheid hebt uitgesloten.
- Flitser is defect.
- Je hebt inmiddels de hotshoe van je Oly gemold omdat de flitser een te hoge trigger-spanning had. Zie ook deze pagina: http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html Beetje uitkijken als je met oude flitsers werkt, dus.

De hotshoe van je camera zou in ieder geval gewoon in staat moeten zijn om een standaard hotshoe flitser (dus eentje met één center-contact) te triggeren, dit heeft verder helemaal niets te maken met het 'herkennen' van de flitser door de camera, want daar is bij 3rd-party flitsers nooit sprake van. Je zou dus elke hotshoe-flitser met een fatsoenlijk lage triggerspanning moeten kunnen gebruiken. Via marktplaats ofzo is zoiets wel voor een tientje op de kop te tikken, geen probleem.

Met een dedicated Oly-flitser heb je wat minder kopzorgen over experimenteren omdat zo'n flitser het flitsvermogen in samenspraak met de body aan kan passen zodat je vrijwel altijd correct belicht (simpel gezegd.)

[ Voor 13% gewijzigd door koraks op 25-06-2006 12:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een olympus flitser weten te ritselen (voor een bedrag waarvoor iedereen hier jaloers zou moeten zijn, denk big mac menu orde van grootte ;) ), maar voor de reference even een beetje meer uitleg.

-Dit ding is nouwelijks minder een consumer-cam dan een 300d. Omdat ik op zeer extreme plaatsen moet fotograferen waar veel zout water rondvliegt, wil ik niet een apparaat dat ik steeds uit elkaar moet halen om lensen te verwisselen. Deze camera wordt alom gehuldigd om zijn lens. Samen met de (in mijn ogen zeer prima) "Voorzetlenzen" van Olympus (tamelijk omvangrijke aparaten) Biedt dit ding, behalve de grotere ccd van een refelex weinig meer dat opweegt tegen het meezeulen van een tas vol lenzen. Leuk voor een kiekje van de toren van pisa of macro's in een studio, maar niet voor op zee.

-Nee, ik heb de hotshoe niet gemold, ik zei, ik geloof dat ik denk dat ik weet waar ik mee bezig ben en heb een zeer uitgebreide en luxueze flitser getest die geen hoge spanning teruggeeft. (getest met scoop)

-Ja, er zaten batterijen in, ja het ding werkte, ja het werdt wel getriggerd door een andere digicam. (30d)

-Het probleem is dat de camera moet weten dat er een flitser aangesloten zit, anders gaat ie automatisch op "niet flitsen". Blijkbaar zettie dan de shoe ook uit. Ik heb geen instelling kunnen vinden om de hotshoe altijd te triggeren.
het uitklappen van de interne flitser geeft wel de optie om alleen extern te flitsen, maar dan past er geen flitser meer op de hotshoe, alleen het verloopblokje van olympus naar zo'n externe plug.
Pagina: 1