Na het wisselen van mijn linux (ubuntu) hdd naar het tweede IDE kanaal, boot mijn systeem niet meer en blijft hangen bij 'mounting root filesystem' en vervolgens 'waiting for root filesystem'.
Daar hoort de volgende foutmelding bij:
cannot open root device "<NULL>"
unable to mount root fs on unknown block (8,1)
(overigens was dit vóór het veranderen van fstab bedenk ik me nu)
Het systeem zág er als volgt uit:
IDE 1: windows xp hdd als master, ubuntu schijf als slave
IDE 2: dvd-rom als master, dvd-rw als slave
Nu wilde ik graag:
IDE 1: windows xp hdd als master, dvd-rom als slave
IDE 2: ubuntu hdd master, dvd-rw als slave
...ja, het was inderdaad handiger geweest om dit vóór de installatie te bedenken, maar goed:
In eerste instantie dacht ik dat het probleem bij Grub lag, maar dat is niet zo. XP boot gewoon naar behoren en linux wordt dus in eerste instantie ook gevonden.
Vervolgens ben ik gaan kijken naar fstab en heb alle /dev/hdbx naar /dev/hdcx veranderd en de cd-rom speler van /dev/hdc op /dev/hdb gezet. Het mocht niet baten, er veranderd helemaal niets, en er wordt dus weer rustig op het bestandssysteem gewacht tijdens booten.
Met google en in de search vind ik vooral problemen tijdens installaties (slimme mensen
) en met RAID controllers, maar niet iets wat hier op lijkt.
Kan dit überhaupt wel zonder herinstallatie? Zo ja, wat zie ik dan over het hoofd?
Daar hoort de volgende foutmelding bij:
cannot open root device "<NULL>"
unable to mount root fs on unknown block (8,1)
(overigens was dit vóór het veranderen van fstab bedenk ik me nu)
Het systeem zág er als volgt uit:
IDE 1: windows xp hdd als master, ubuntu schijf als slave
IDE 2: dvd-rom als master, dvd-rw als slave
Nu wilde ik graag:
IDE 1: windows xp hdd als master, dvd-rom als slave
IDE 2: ubuntu hdd master, dvd-rw als slave
...ja, het was inderdaad handiger geweest om dit vóór de installatie te bedenken, maar goed:
In eerste instantie dacht ik dat het probleem bij Grub lag, maar dat is niet zo. XP boot gewoon naar behoren en linux wordt dus in eerste instantie ook gevonden.
Vervolgens ben ik gaan kijken naar fstab en heb alle /dev/hdbx naar /dev/hdcx veranderd en de cd-rom speler van /dev/hdc op /dev/hdb gezet. Het mocht niet baten, er veranderd helemaal niets, en er wordt dus weer rustig op het bestandssysteem gewacht tijdens booten.
Met google en in de search vind ik vooral problemen tijdens installaties (slimme mensen
Kan dit überhaupt wel zonder herinstallatie? Zo ja, wat zie ik dan over het hoofd?
Leave the gun, get the canoli