Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Voorlopige aanslag 2005] Verschuldigde Zfw-premie?

Pagina: 1
Acties:

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik heb zojuist mijn voorlopige aanslag 2005 ontvangen. Hierin staat dat ik 1.674 euro "verschuldigde Zfw-premie" dien te betalen. Ik snap alleen niet waarom (en natuurlijk is de belastingdienst pas op maandag weer te bereiken).

Ik heb mij in 2004 met een eenmanszaak ingeschreven bij de KvK, maar heb in 2005 geen omzet gedraaid (inschrijving is momenteel voornamelijk om met kvk-nummer toegang te krijgen tot bepaalde diensten die ik voor mijn bedrijfje-to-be nodig heb). Ik ben in loondienst bij een middelbare school. Daarnaast studeer ik. Omdat ik ambtenaar ben, ben ik verplicht particulier verzekerd. Dit ben ik al sinds 1998. Ik ben niet aangesloten bij een collectieve verzekering via school, maar ben zelf verzekerd bij VGZ. Ik heb al mijn premies betaald.

Op internet is niet veel te vinden over dit onderwerp. Wat ik wel heb gevonden, is dat deze aanslag waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat ik een KvK inschrijving heb en door de belastingdienst als zelfstandige wordt gezien. Boven een bepaalde inkomensgrens ben je dan verplicht om ziekenfonds premie af te dragen. Maar mijn omzet was in 2005, nul euro. In een ander gevonden topic werd gezegd dat je zo'n aanslag kunt krijgen als de belastingdienst van mening is dat je ziekenfonds verzekerd had moeten zijn uit hoofde van je arbeidsbetrekking. Als de belastingdienst niet via je werkgever premies heeft ontvangen voor jou, sturen ze je een aanslag hiervoor. Je moet dan aantonen dat je particulier verzekerd was en schijnt de aanslag dan te moeten betalen en binnen 60 dagen je particuliere premies te moeten terugvragen. Of je moet de particuliere premies in mindering brengen op de aanslag. Maar eenduidig waren de diverse fora / topics die ik vond hierover niet.

Wie weet wel hoe het zit? Ik zit er toch wel mee in mijn maag, want het is een heel bedrag. Alle reakties welkom! :)

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-11 11:37

CAP-Team

XBL: CAPTeam

'n kameraad van mij had precies hetzelfde, een eigen bedrijfje maar ook in loondienst. Via de werkgever wordt al premie betaald, maar hier kijkt de belastingdienst blijkbaar niet naar. Hij moest maar 'n bezwaarbrief indienen (en uitstel van betaling aanvragen!)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X