Een psycholoog is een 'gedragswetenschapper'. Hij bestudeer niet de 'psyche' van een mens, puur omdat a) niet duidelijk te omschrijven is wat onder 'psyche' valt en wat onder 'neurobiologische' processen en b) hetgeen de psychologie uiteindelijk bestudeerd niet de psyche van de mens is, maar het gedrag van de mens. Dat is hetgeen geobserveerd en beschreven wordt.
Het verbaast me daarom dat -als vijfdejaars psychologie- je een arts, die zich bezig houdt met psychische ziektes en aandoeningen een 'psycholoog' noemt. Zo iemand noemen wij (in Groningen) een psychiater. Ik heb Freud altijd horen noemen als 'vader van de psychiatrie', hij wordt vrijwel nooit een psycholoog genoemd. Psychologen doen geen N=1-studies, psychiaters doen wel aan case-studies. Het verschil tussen een psycholoog en een psychiater is dan ook dat de eerste geen medicus is en de tweede wel. De psychiater stelt diagnoses, een psycholoog mag dat niet (zie ook Deelman daarover). Officieel is een psycholoog een mede-behandelaar, dus klinisch ondersteunend in een psychiatrische kliniek). Wat Freud deed was dus a) diagnoses stellen en b) behandelen c) medicijnen voorschrijven. Dat zijn drie dingen die een psycholoog niet mag op eigen houtje.
Meteeen wordt ook duidelijk waarom niet iedereen die toevallig relevant onderzoek gedaan heeft voor de psychologie, gelijk ook een psycholoog is. Moet je Helmholz na zijn experiment naar de snelheid van een actiepotentiaal dmv een stroompje door de poot van een kikker te sturen gelijk een psycholoog noemen? Of is het een fysioloog? Een bioloog? Een arts? Je komt zijn experimenten in leerboeken van alle voorgenoemde studies tegen... Psychologie is dan ook sinds Wundt (1879) een zelfstandige discipline, voortgekomen uit de fysiologie en filosofie. Maar dat wist je ook allang.
Maar dat terzijde.
Waarom leidt de constatering dat mensen zelden rationeel handelen (maw; met hun verstand) tot de conclusie dat 'geest' en 'lichaam' los staan? Dat dualisme is helemaal niet nodig om deze discrepantie te kunnen verklaren. Volgens mij zijn ze er in de cognitieve psychologie best ver mee om niet-rationeel gedrag te kunnen verklaren op basis van, bijvoorbeeld, niet-gecontroleerde processen zoals priming, stereotypes, heuristieken, enzovoorts, zonder dat dit onderscheid nodig is.
Ik weet niet of dat
verklaringen zijn. Het zijn zeker
beschrijvingen van gedrag. Maar echt antwoorden op de vraag 'Waarom priming zo werkt' krijg ik niet, wel 'hoe priming werkt'. Als het zo is dat je iets anders doet dan je met je verstand beredeneert hebt en vervolgens ook echt 'wilt', dan lijkt het me vreemd dat je 'gedrag' vervolgens iets anders is, gegeven het feit dat je 'gedrag' tot hetzelfde systeem behoort dan je 'verstand'. (geest/lichaam).
Over die priming heb ik ook wel leuke onderzoeken gelezen over stereotyperingen: bijv. bij racisme is het zo dat mensen die sociaal wenselijk willen antwoorden na priming negatiever over een ander ras zijn dan mensen die openlijk toegeven dat ze racistisch zijn. Dat is dan ook weer raar. Dat verschil kun je dan niet toeschrijven aan louter 'priming'.
Al die processen kunnen zeer wel (en daar is ook best wel wat bewijs voor) verklaard worden door processen in gebieden van het brein. Het onderscheid tussen 'geest' en 'lichaam', zoals Descartes voorstelde, is hier nergens voor nodig. Het is op zich wel een relevante discussie (en eentje waarbij ik ik dik in het kamp van de dualisten val), maar niet bij de vraag die hier opgeworpen wordt.
Dat weet ik dus niet. Al die processen kunnen zeer wel gerelateerd worden aan hersengebieden, en in termen van processen en functies beschreven worden. Dan leg je uit hoe bepaalde processen zorgen voor een bepaald gedrag. Maar weet je dan ook waarom mensen zich op een bepaalde manier gedragen? Nee, je weet alleen maar wat hersenen doen om dat gedrag te initiëren.
Maar of ze dan
dus iets verklaren weet ik niet. Als je iets beschrijft, verklaar je dan ook gelijk iets?
[
Voor 33% gewijzigd door
Verwijderd op 21-07-2006 01:54
]