Toon posts:

Fan's aansluiten op voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag,

Ik heb al verschillende topics hier gelezen, en er wordt steeds gesproken over het aansluiten van fans op je voeding. Het voordeel is dat je mobo er geen last van heeft, maar het nadeel is, dat ik niet weet waar je het aan moet sluiten :). Ik heb net gekeken, maar alle draden die uit me voeding lopen gaan al ergens naartoe. Nu ben ik misschien een beetje newB|:( maar hey, eens moet de eerste keer zijn :).

Dus kan iemand me vertellen hoe ik dit moet doen?

BTW, veroorzaakte net ook kortsluiting, net als andere mensen hier, das niet prettig. Vonken vlogen ervan af en de boel ging rebooten. Maar hij doet het nog (zoals je ziet :)). Wees toch allemaal maar ietsje voorzichtiger :P

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 10:11

asusk7m550

Athlon 550@500

Als je een fan koopt, krijg je er een aansluitstekkertje bij. Nu kun je de voeding doorlussen. Dus eerst de voeding ergens uit (hd ofzo) en dan het nieuwe kabeltje ertussen. Dan weer in de hd en je fan werkt.

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt!

Ik had hier nog wat fans uit oude computers liggen waar dus geen stekkertje aan zat. Ik zal die dus eerst eens ergens vandaan zien te halen :).

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24
Kijk op www.virtualhideout.net voor een guide om zelf een fanbus te maken waar je je fans (zonder stekker) op aankna sluiten => is errug makkelijk!!

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik al es bekeken jah, maar dat moet toch ook ergens op aangesloten worden? Ik neem aan dat je dat niet zomaar op je moederbord hooked, die houdt geen 4 fans als het voor 1 bedoeld is...(per aansluiting dan).

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Mmmmm, j ehebt ook die HD cooler die je dan eerst in de HD moet drukken en dan pas de voeding er in.
Mijn ervaringen met deze constructie is slecht.
Heb de 2 HD coolers in elkaar gedrukt en deze een eigen voedingsstekker gegeven.
Wanneer je dit niet doet en je drukt hem dus eerst in de HD en dan pas de voeding en je komt dan tegen het draad aan, dan valt effe de voeding uit voor de HD.

Raad je dus aan, een splitter te kopen of een extra voeding in je systeem te hangen.

/Typo's, tis al laat/

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
En CD-Rom of floppy dan? Het hoeft toch niet per se tussen de HD?...

Floppy gebruik ik zelden (één keer gebruikt in een jaar...).

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24
Op zaterdag 27 januari 2001 23:46 schreef Frank83 het volgende:
Dat had ik al es bekeken jah, maar dat moet toch ook ergens op aangesloten worden? Ik neem aan dat je dat niet zomaar op je moederbord hooked, die houdt geen 4 fans als het voor 1 bedoeld is...(per aansluiting dan).
Aan het einde van je fanbus maak je een mannelijke Molex connector => kun je hem zo op een vrije Molex joepsen ;) (van je HD ofzo)

Verwijderd

bij www.fanbus.com staan mooie tutorials mbt fans aansluiten

Verwijderd

Topicstarter
mijn dank is groot, ik zal es rondsurfen overal :)

Verwijderd

Hee Frank, k heb op mijn site een pdf met daarop de lay-out van een ATX voeding staan (stekkers) Als je gewone krronsteentjes genruikt moet het toch ook lukken?
http://crash.to/danpy

Verwijderd

Als je geen fanbus of iets wil gebruiken kan het nog veel simpeler...

Ik heb nu al heel wat fans in bakies gezet maar ik haal altijd gewoon voeding van de HD/FD connectors.

Zo heb ik het de laatste keer (gisteren :P) gedaan:

(Er moesten 2 80mm fans in een riool buisje komen (pics volgen nog :P))

Heb een splitter genomen (in dit geval HD->HD en FD). Kabel uit een HD getrokken die op de splitter gehangen. Eerst de 2 kabeltjes van de 2 fans aan elkaar gesoldeerd, rood bij rood en zwart bij zwart |:( . Toen geprobeerd om de draadjes in de FD connector te drukken, maar dat ging toch niet passen :P (als het een HD connector was was dit wil gelukt) dus de connector er maar af geknipt en een zwarte (COM/GND+0V) draad van spilter aan de zwarte draadjes van de fans gesoldeerd en de roode draadjes van de fans aan het gele (+12V) draadje van de connector gesoldeerd.
Daar isolatie matriaal om heen gedaan (van dat knijp spul) 2 overgebleven draadjes van de connector kort afgeknipt en goed in de connector terug geduwt zodat er niks meer blood was en 10 graden koeler was de CPU. *D

Verwijderd

dat zal een kut zooitje zijn...

als het kan sloop ik nooit een voeding connector ofzo..:)

Verwijderd

nou, hij heeft iig een splitter gekocht, das al heel wat. Mijn neefje soldeert en lijmt zn computer in elkaar, de "overclocker (166@200 :P"

Verwijderd

Topicstarter
wederom bedankt allen, alleen dat solderen zie ik niet zo zitten. Is nooit me sterkste kant geweest :). Maar ik probeer de andere manieren eerst wel. BTW, over dat rode en zwarte draadje, ik heb hier een fan liggen waar een groene en geel draadje aan zit, dus zo logisch is het nog niet eens ;). Maar ik weet wel welke draad aan welke kleur gemaakt moet worden toevallig, dus het is geen probleem :).

Verwijderd

okee dan, en bovendien kan er niet veel misgaan! hij kan de andere kant op draajen, dus...
ipv solderen gebruik je dan dus kroonsteentjes!
Pagina: 1