Toon posts:

9 pins uitgang TV-out, 4 pins s-video stekker.. Hoe?!

Pagina: 1
Acties:
  • 2.987 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn Ati X1800XT videokaart zit een 9-pins tv-out. Nu wil ik graag mijn TV aansluiten op deze kaart. Ik heb (STOM!) al een kabel gekocht die ik hier niet op kan aansluiten; ddeze heeft nl aan de ene kant een scart (voor in de TV) en aan de andere kant een audiojack en een 4-pins s-video stekker.

Hoe kan ik dit oplossen? De 4-pins svideo stekker past niet in mijn videokaart; er zit een plastic pinnetje in de weg. Kan ik dat afbreken misschien? Dan past ie wel! Maar of alles dan ook gaat werken...

Verder heb ik bij mijn videokaart 2 stekkers gekregen:
1) aan de ene kant een 9-pins s-video male, aan de andere kant 3 rca tulp stekkers (female).
2) aan de ene kant een 9-pins s-video male, aan de andere kant twee rca tulp stekkers (female) en ook nog 2 x 4 pins s-video female.

Wat ik hiermee moet is mij een raadsel, ik heb al geprobeerd mijn tv-kabel met de 4-pins male in de 4-pins female te doen van stekker 2, en de andere kant van stekker 2 in de videokaart, maar dan wordt de tv niet herkend..

• bonav
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Bij een electronicazaak een scartplug kopen met aan de
andere kant aansluitingen voor de tulpstekkers. Heb ik
ook en werkt prima.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar ze moeten door een klein gat door een binnenwand.. En dan heb ik dus nu 3 kabels nodig voor alleen video.. Dan komt er nog 2 kabels voor audio bij (links en rechts)... Is er nog een andere oplossing?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 15:00

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 18:34:
Op mijn Ati X1800XT videokaart zit een 9-pins tv-out. Nu wil ik graag mijn TV aansluiten op deze kaart. Ik heb (STOM!) al een kabel gekocht die ik hier niet op kan aansluiten; ddeze heeft nl aan de ene kant een scart (voor in de TV) en aan de andere kant een audiojack en een 4-pins s-video stekker.

Hoe kan ik dit oplossen? De 4-pins svideo stekker past niet in mijn videokaart; er zit een plastic pinnetje in de weg. Kan ik dat afbreken misschien? Dan past ie wel! Maar of alles dan ook gaat werken...

Verder heb ik bij mijn videokaart 2 stekkers gekregen:
1) aan de ene kant een 9-pins s-video male, aan de andere kant 3 rca tulp stekkers (female).
2) aan de ene kant een 9-pins s-video male, aan de andere kant twee rca tulp stekkers (female) en ook nog 2 x 4 pins s-video female.

Wat ik hiermee moet is mij een raadsel, ik heb al geprobeerd mijn tv-kabel met de 4-pins male in de 4-pins female te doen van stekker 2, en de andere kant van stekker 2 in de videokaart, maar dan wordt de tv niet herkend..
Dat is toch echt de manier waarop het moet werken. Let wel op, die splitskabel waar jij het over hebt heeft een composiet ingang, composiet uitgang, s-video ingang en s-video uitgang. Vandaar 4 stekkertjes van 2 soorten. Je moet jou kabel wel in de s-video uitgang stoppen natuurlijk. Dat is te zien aan pijltjes op de splitskabel.

De aansluiting op je kaart is een ViVo aansluiting, dus video-in en video-uit, vandaar 9 pins. Het is dus ook niet de bedoeling dat je daar een speciale kabel voor koopt. Ze leveren daarvoor juist die viervoudige splitter mee. Je hebt dus gewoon de goede kabel gekocht :)

Als het dan nog niet werkt dan is het of een probleem in je instellingen/drivers, of in de kabel die je hebt.
ATR schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 19:04:
Bij mijn ATi-kaart zit een verloopkabeltje van die 9-pins mini-DIN naar een 4-pins mini-DIN, welke ook wordt gebruikt voor de s-video kabel. Zo'n verloopje is vast ook wel los te verkrijgen.
Heb je alleen de topic titel gelezen en verder niets ofzo? De TS heeft ook zo'n verloopje, maar dan uitgebreider, dus dat is het probleem niet ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 23-06-2006 19:08 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ATR
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 21:13

ATR

Bij mijn ATi-kaart zit een verloopkabeltje van die 9-pins mini-DIN naar een 4-pins mini-DIN, welke ook wordt gebruikt voor de s-video kabel. Zo'n verloopje is vast ook wel los te verkrijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door ATR op 23-06-2006 19:05 ]

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-07 07:56

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Ik heb een ouder model Ati kaart, maar wel met dezelfde kabels en aansluitingen.
Die extra kabels moeten er wel tussen, het kan niet zonder.
Die ene kabel-set (bij mij is die paars) is voor input (naar je video-camera bijvoorbeeld).
Die andere kabel-set (bij mij is die zwart) is voor output (naar je tv dus).
Als jouw tv een s-video kabel aansluiting heeft, heeft dat de voorkeur (4-polig).
Als hij alleen scart heeft, heb je composiet nodig (tulp), met een verloop naar scart.

Het aan uit uitzetten van je tv-uitgang zit onder je beeldscherm-eigenschappen,
geavanceerd, tabblad:Weergaves, 1/0 knopje drukken bij TV.

[ Voor 13% gewijzigd door cjdijk op 23-06-2006 19:12 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 15:00

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

cjdijk schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 19:08:
Ik heb een ouder model Ati kaart, maar wel met dezelfde kabels en aansluitingen.
Die extra kabels moeten er wel tussen, het kan niet zonder.
Die ene kabel-set (bij mij is die paars) is voor input (naar je video-camera bijvoorbeeld).
Die andere kabel-set (bij mij is die zwart) is voor output (naar je tv dus).
Als jouw tv een s-video kabel aansluiting heeft, heeft dat de voorkeur (4-polig).
Als hij alleen scart heeft, heb je composiet nodig (tulp), met een verloop naar scart.
De ene kabel set in de topic start is bedoeld voor Component aansluiting, vooral gebruikt op HD-TV's. Tenminste ik neem aan dat het zo'n rood-groen-blauw geval is.

De andere kabel is dus een gecombineerde input/ouput splitter.

Enne, s-video kan ook gewoon over scart, al moet je TV dat dan weer wel ondersteunen, daar zou evt. het probleem ook nog kunnen liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 23-06-2006 19:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 19:03:
[...]

Dat is toch echt de manier waarop het moet werken. Let wel op, die splitskabel waar jij het over hebt heeft een composiet ingang, composiet uitgang, s-video ingang en s-video uitgang. Vandaar 4 stekkertjes van 2 soorten. Je moet jou kabel wel in de s-video uitgang stoppen natuurlijk. Dat is te zien aan pijltjes op de splitskabel.

De aansluiting op je kaart is een ViVo aansluiting, dus video-in en video-uit, vandaar 9 pins. Het is dus ook niet de bedoeling dat je daar een speciale kabel voor koopt. Ze leveren daarvoor juist die viervoudige splitter mee. Je hebt dus gewoon de goede kabel gekocht :)

Als het dan nog niet werkt dan is het of een probleem in je instellingen/drivers, of in de kabel die je hebt.
Wat raar! ik doe het dus toch goed! Ik had mijn kabel idd aangesloten opdie verloopstekker (nummer 2, zie topicstart), en toevallig ook op de juiste: nl de video UIT (pijltje wijst naar buiten). Ik kan in Windows of in het ATI control centre nergens een knop vinden met enable tv-out ofzoiets.. Misschien zie ik daarom nog geen beeld?

• cjdijk

cjdijk

Verwijderd

Topicstarter
cjdijk schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 21:47:
cjdijk: ik zag je message al eerder, maar het klopt volgens mij niet. Als ik eigenschappen voor beeldscherm kies, dan kan ik naar een tabblad instellingen, dan geavanceerd (neem aan dat je dat bedoelt), maar dan zit er geen tabblad 'weergaves', alleen algemeen, adapter, beeldscherm, probleem oplossen en ati control centre. Dus geen weergaves.

Wat ik wel zie nu is dat in het tabblad instellingen bij eigenschappen voor beeldscherm ik bij beeldscherm kan kiezen uit de monitor die ik nu gebruik, maar ook uit "2. standaard beeldscherm opRadeon X1800 series secondary". Tevens een hokje dat ik kan aanvinken met "het windows bureaublad uitbreiden naar deze monitor". Maar als ik dat aanvink, en dan op toepassen klik, gaat het vinkje na een paar telln weer weg!

Ook als ik in het ATI control centre (display manager) dubbelklik op de 2e monitor die ik zie, vraagt ie of ik die wil enablen, maar dat lukt niet (ik krijg geen foutmelding, maar hij krijgt even kleur en wordt dan weer grijs)

AAAARGH!!!! Zoveel vraag ik toch niet van die videokaart?!

• cjdijk

cjdijk

Jouw Ati kaart is inderdaad wat anders kwa tabbladen.
Zoals je omschrijft, ligt het niet aan jou, goede werkwijze.
Dat hij terugspringt van "wel beeld" naar "uit" heeft met detectie te maken.
Jouw Ati kaart ziet geen tv, daarom springt hij weer terug.
Bij mij blijft hij aanstaan, tenzij ik de kabel uit mijn tv trek,
dan springt hij even later weer "uit".
Misschien slechte verbinding of draadbreuk?
In jouw geval zou ik die composiet uitgang eens proberen (gele tulp).
Die draad is zelfs dunner, het gaat slechts om een 1 aderige kabel.
Die andere 2 tulp stekkers zijn voor het geluid (zwart en rood).

P.S. De optie het "windows bureaublad uitbreiden naar deze monitor" gebruik ik nooit,
dan krijg je een brede desktop waarbij de ene helft op je monitor, de andere helft op je tv krijgt.
Voor een tv vind ik het handiger om hetzelfde beeld te krijgen als op je monitor.
Dus in jouw geval: "ATI control centre (display manager) dubbelklik op de 2e monitor."

[ Voor 26% gewijzigd door cjdijk op 24-06-2006 06:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
cjdijk schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 06:05:
Jouw Ati kaart is inderdaad wat anders kwa tabbladen.
Zoals je omschrijft, ligt het niet aan jou, goede werkwijze.
Dat hij terugspringt van "wel beeld" naar "uit" heeft met detectie te maken.
Jouw Ati kaart ziet geen tv, daarom springt hij weer terug.
Bij mij blijft hij aanstaan, tenzij ik de kabel uit mijn tv trek,
dan springt hij even later weer "uit".
Misschien slechte verbinding of draadbreuk?
In jouw geval zou ik die composiet uitgang eens proberen (gele tulp).
Die draad is zelfs dunner, het gaat slechts om een 1 aderige kabel.
Die andere 2 tulp stekkers zijn voor het geluid (zwart en rood).

P.S. De optie het "windows bureaublad uitbreiden naar deze monitor" gebruik ik nooit,
dan krijg je een brede desktop waarbij de ene helft op je monitor, de andere helft op je tv krijgt.
Voor een tv vind ik het handiger om hetzelfde beeld te krijgen als op je monitor.
Dus in jouw geval: "ATI control centre (display manager) dubbelklik op de 2e monitor."
Bedankt voor je reactie.. Draadbreuk zou kunnen (alhoewel het net een nieuwe kabel is).. Ook zou het kunnen dat mijn TV geen s-video signaal ondersteunt (alhoewel het gewoon via de SCART in de tv gaat)..

Raar dat het niet werkt he? Ik ga strax eens een andere TV proberen, misschien ligt het aan de tv!
En composiet zou kunnen, maar dan moet ik eerst die kabel aanschaffen. Ik heb verder ook gehoord dat de kwaliteit stukken minder is

• cjdijk

cjdijk

Een nieuwe kabel kan ook stuk zijn, hoewel de kans klein is.
Mijn ervaring is dat een s-video naar scart blokje nooit goed werkt,
en als het wel werkt heb je altijd zwart-wit beeld.
Wat wel altijd goed gaat, is als je tv direct een s-video ingang heeft,
en composiet via zo'n verloop blokje naar scart gaat ook altijd goed.
Er is inderdaad kwaliteitsverschil tussen s-video en composiet,
met name als het een lange kabel moet worden (meer dan 5 meter).

Verwijderd

ATR schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 19:04:
Weet iemand waar ik zo'n verloopstukje kan kopen?
Of een andere kabel, als ik maar een s-video kabel op m'n 9 pins poort kan aansluiten..

Alvast bedankt!

Verwijderd

de handyman verkoop ze

Verwijderd

Dankje!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 16:11:
[...]

Weet iemand waar ik zo'n verloopstukje kan kopen?
Of een andere kabel, als ik maar een s-video kabel op m'n 9 pins poort kan aansluiten..

Alvast bedankt!
Iemand nog andere suggesties dan de Handyman? Die heeft ze niet namelijk.

b.v.d

Verwijderd

tja een optie is om je 4pins stekker de plastic pin er af te breken die aan de binnen kant zit.
Dan pas je 4pins stekker wel er in .
De 4pins aansluiting en de 9pins aansluiting zit de 4pinnen namelijk op de zelfde plaats.
Maar door die plastic pin van de 4pins aansluting kan je die er niet inproppen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 18:41:
tja een optie is om je 4pins stekker de plastic pin er af te breken die aan de binnen kant zit.
Dan pas je 4pins stekker wel er in .
De 4pins aansluiting en de 9pins aansluiting zit de 4pinnen namelijk op de zelfde plaats.
Maar door die plastic pin van de 4pins aansluting kan je die er niet inproppen.
Krijg je dan geen kwaliteitsverlies?(mits je de 4 pinnetjes niet beschadigd?)
Zou namelijk veel gedoe schelen..

Chris

Verwijderd

de anderen pinnen zijn voor hdtv weer gaven en worden niet gebruikt.
We hebben het toch wel over een kaart die hdtv ondersteunt (of heeft deze kaart tv-in dan werkt het niet)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 20:55:
de anderen pinnen zijn voor hdtv weer gaven en worden niet gebruikt.
We hebben het toch wel over een kaart die hdtv ondersteunt (of heeft deze kaart tv-in dan werkt het niet)
Het is een ATI X700, weet jij het?

Verwijderd

http://img.clubic.com/photo/0000012C00099930.jpg
Als jouw uitgang het zelfde is als deze dan kan het wel
dit is een 7pins uitvoering
Jij zeg dat je een 9pins uitvoering is (dit kan tv-in zijn) (weet je dat zeker? tel even opnieuwe)

Verwijderd

het is deze! Alleen het gele tussenstukje(composiet) heeft 9 pinnetjes

Maar bedankt, volgens mij moet het lukken!

Verwijderd

Een 4 pins- kabel kan zonder het plasticje te slopen in m'n pc, alleen krijg ik nu zwart-wit beeld.(staat idd veel over in het grote forum). Na de site van Philips te hebben bekeken, ben ik erachter gekomen dat mn av2 wel s-video aan kan(wordt vermeld als: EXT.2,Y/C in, video in/uit, audio in/uit, scart.
Dit is de tv:
http://www.p4c.philips.co...0/21pt2665_00_pss_nld.pdf

Kan het er aan liggen dat ik maar 4 van de 7 pinnetjes gebruik? en zal een verloopstukje van 7 naar 4 pins helpen?

Mvg, Chris

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2007 16:43 ]

Verwijderd

nee s-video is maar 4pins namelijk
Je heb vermoedelijk niet pal-b geselecteert of je heb niet de goeie scart aansluiting van je tv gebruikt.
En soms is het de driver zelf die verkeert aan stuurt.

Verwijderd

Heb Pal B ingesteld en heb beide scarts geprobeerd. En heb ook de nieuwste catalyst van ati gedownload.

Maargoed, toch maar composiet.. Ondanks de witte balken.

Toch bedankt

• cjdijk

cjdijk

Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 00:33:
Heb Pal B ingesteld en heb beide scarts geprobeerd. En heb ook de nieuwste catalyst van ati gedownload.

Maargoed, toch maar composiet.. Ondanks de witte balken.

Toch bedankt
Heb je wel de juiste ingang geselcteerd op je tv?
Op mijn Sony moet ik meerdere keren op "selecteer ingang" drukken,
dan zie ik op een gegeven moment mijn computer beeld monochroom,
dan druk ik nogmaals en wordt hij kleur (pas dan staat hij op s-video).

Pagina: 1