B50k regelbare weerstand met 5 pootjes = idem met 6 pootjes?

Pagina: 1
Acties:
  • 445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik moet een regelbare weerstand (volumeknop) van 50k vervangen, de originele heeft echter 6 pootjes,
nu heb ik nog zo'n draaiknopjes liggen, maar die hebben maar 5 pootjes (nl 3 aan de onderkant en 2 aan de zijkant) Het zal fysiek niet mogelijk zijn om de 6-potige te vervangen door de 5 potige, maar moest ik nu een apart printplaatje maken voor de 5-potige en die met koperdraadjes aansluiten op de originele printplaat ?
Wat moet ik dan waarmee verbinden ? (en is het mogelijk ?)
thnx for answering my noob question :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:29
Met deze informatie is het niet eens moeilijk om een antwoord te geven maar zelfs onmogenlijk. Meet bijde potmeters eens door en ga na hoe de verbindingen lopen. Zonder die kennis kan niemand hier een antwoord geven.

Voor de rest zou ik zeggen, koop gewoon een nieuwe. Die dingen kosten 5 euri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-05 15:53
http://www.electronicum.at/preisliste/BILDER/51611-1000.jpg
De oude potmeter ziet er zo uit? Dan moet je een stereopotmeter hebben :).

[ Voor 5% gewijzigd door Ricvdp op 23-06-2006 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88028

als die potmeter 5 pinnen heeft is het waarschijnlijk zo dat 2 pinnen voor de interne schakelaar(als je een klik voelt als je hem helemaal naar links draait) zijn en de 3 andere voor de potmeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:33
Het zou ook kunnen dat de massaverbinding van de potmeter intern verbonden is, en via een pin doorloopt, dat kan je meten door (als alles uitgeschakeld is, spanning vermoordt ohmmeters) de 6 pinnetjes door te piepen, normaal zijn er 2 verbonden met elkaar.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

denk ook eerder zoals okniks zegt, ingebouwde schakelaar, gezien de pins langszij komen, plus het feit dat een gezamenlijke pin op een stereo potmeter niet echt handig uitkomt..

Wat een vraag trouwens... heeft een beetje een "de moteur van mijn auto is ontploft, kan ik er nu een moteur van ne moto insteken?" gehalte.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
Anoniem: 118825 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 20:16:
de moteur van mijn auto is ontploft, kan ik er nu een moteur van ne moto insteken?
que?

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

Mja ni op letten, examen gedaan, alcoholmisbruik,... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Mja ni op letten, examen gedaan, alcoholmisbruik,... :+
offtopic:
En dan vooral die mondelinge examens :P

@ Scud-racer: je bent een tweaker of je bent het niet é >:)

Hieruit kan ik dus besluiten, dat de knopjes met 6 pootjes stereo's zijn...en die met 5 pootjes niet...
en ik dus stereo's nodig heb

k thnx

[ Voor 3% gewijzigd door Ward Vr op 24-06-2006 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Ik ben er dus achtergekomen dat ik logaritmische stereopotmeters van 50k en 10k nodig heb, die ik ondertussen aangeschaft heb.
Nu is de vraag welke voor "Tone" te gebruiken en welke voor "Volume" ???
En kan het kwaad dat ik ipv 50k, 47k gebruik ? Want ik kwam er thuis achter dat de verkoper mij een van 47k gegeven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:33
Ward Vr schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 11:44:
Ik ben er dus achtergekomen dat ik logaritmische stereopotmeters van 50k en 10k nodig heb, die ik ondertussen aangeschaft heb.
Nu is de vraag welke voor "Tone" te gebruiken en welke voor "Volume" ???
En kan het kwaad dat ik ipv 50k, 47k gebruik ? Want ik kwam er thuis achter dat de verkoper mij een van 47k gegeven heeft.
Die 6% afwijking maakt niets uit, er zullen geen noemenswaardige verschillen zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Iemand enig idee welke (de 50k of de 10k) ik voor de toonregeling moet gebruiken, en welke voor de volumeregeling ?
thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
Ward Vr schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:21:
Iemand enig idee welke (de 50k of de 10k) ik voor de toonregeling moet gebruiken, en welke voor de volumeregeling ?
thnx :)
Je weet toch welke je waar vanaf hebt gehaald dus op de zelfde manier terug plaatsen lijkt mij. Wij kunnen vanaf hier niet zien hoe de print opgebouwd is. :?

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
Als ik je openingspost zie, is 50k de volumeknop... ;)

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
MeMoRy schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 19:33:
Als ik je openingspost zie, is 50k de volumeknop... ;)
|:( stom van mij om dat er niet bij te zeggen:
volgens de winkel waar ik de knopjes gekocht heb, was de 50k voor het volume,
andere mensen, oa een electricien zegt het net omgekeerd ... iemand die raad weet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrKoen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 14:10
Gaat deze thread toevallig over de volumeknop van een Creative Desktop Theather set? De mijne is ook stuk en ik zoek een vervangende B50K van Alpha uit Taiwan. Weet iemand toevallig waar die krengen in Nederland of Duitsland te krijgen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 14:39

BasilFX

BasilFX

Ik weet niet precies waar ze in duitsland en nederland te krijgen zijn, maar heb wel goede ervaring met futurlec, http://www.futurlec.com/PotRot.shtml. Je kunt ze daar zo bestellen, geen minimale ordergrootte en goedkope verzendkosten (duurt wel wat langer).

http://www.basilfx.net

Pagina: 1