Een kennis van me heeft een oude IBM-thinkpad met een kapot diskettestation, geen cdrom-drive, geen usb-aansluiting en geen netwerkaansluiting. Op de harde schijf van dat apparaat staan wat bestanden van zijn overleden vrouw die hij graag wil behouden. Het is ons ondertussen gelukt om het apparaat open te krijgen en de harde schijf eruit te halen. Mijn idee was om zijn harde schijf op een IDE-poort van mijn eigen computer aan te sluiten, maar zijn harde schijf heeft een afwijkend stekkerformaat (waarschijnlijk een standaard aansluittype voor mobiele harde schijven). Mijn vraag: zijn er verloopstekkertjes verkrijgbaar om zijn harde schijf toch op een desktopmachine aan te sluiten en zo zijn bestanden veilig te stellen? Of zijn er nog andere mogelijkheden om zijn bestanden over te zetten op een medium dat door een desktopcomputer gelezen kan worden? De eerlijkheid gebied me te zeggen dat we grote haast hebben en dat ik daarom geen tijd heb om te zoeken op dit forum. Op het internet hebben we ook niets kunnen vinden.
Koop een extern kastje voor 2,5" harddisks. Is waarschijnlijk even duur als een verloopje en heb je er daarna ook nog wat aan. (ca. € 10,-)
Dank voor de antwoorden. In elk geval weet mijn kennis nu dat zijn bestanden in elk geval op de een of andere manier kunnen worden vastgesteld. Morgen gaat hij op zoek naar een adapterkabeltje. Ik herinnerde me trouwens ineens dat het mogelijk is om via de parallelle of seriële poort een simpel netwerkje op te zetten. Mogelijkheden genoeg dus. Of het een SCSI-drive is weet ik niet, maar dat lijkt me sterk in een laptop.
Even off topic: prachtig om te zien hoe die oude thinkpad in elkaar zit. Het hele toetsenbord kan omhoog geklapt worden om toegang te bieden tot het innerlijk. Dan vinden we van links naar rechts: het diskettestation, de backup-accu en de harde schijf. Moederbord met processor en geheugen is een langwerpig afgedekt geheel dat over de hele breedte van het apparaat loopt. Allemaal stations en de accu zijn makkelijk verwijderbaar zonder schroefjes te hoeven losdraaien. De hele constructie, ook de buitenkant, maakt een kogelbestendige indruk. En het toetsenbord heeft volwaardige toetsen. Heerlijk.
Pagina: 1