[debian] fetchmail + courier-IMAP

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Feanaro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Situatie:

Programma's: procmail, fetchmail, courier-IMAP, Mozilla thunderbird

Het is mijn bedoeling dat mijn mail straks wordt opgehaald bij de ISP door fetchmail en wordt afgeleverd (procmail?) in ~/Maildir zodat ik mijn mail via Courier-IMAP en een mail client overal kan lezen. Courier heb ik geinstalleerd en die werkt inmiddels (kan hem benaderen en er mail in kopiëren en weer uitlezen).

Fetchmail heb ik uiteindelijk draaiende gekregen met de volgende howto: http://www.dcs.gla.ac.uk/~lativyn/articles/debian-mutt/

Deze bezorgde - zo bleek - de mail niet helemaal goed, want plaatste deze in ~/Maildir/inbox/new en er verscheen dan ook geen nieuwe mail in de IMAP server. Ik nam dus aan dat courier deze mail niet kon lezen. Wat ik vervolgens gedaan heb, is inbox/ in .procmailrc vervangen (eerst door "/", maar dan werd er helemaal niets meer bezorgd) door "new/"
MAILDIR=$HOME/Maildir/
LOGFILE=$HOME/.procmaillog
VERBOSE=no

# Mailing lists

# All other mail goes to inbox
:0
new/
Echter, deze opzet mislukte ook: mail werd bezorgd in ~/Maildir/new/new en in Thunderbird zag ik drie mails staan in mijn inbox (ik neem aan van cur, new en tmp), alledrie leeg en gedateerd op 1-1-1970.

Nu zou ik zo graag zorgen dat de mail wel goed afgeleverd wordt, maar ik kom er maar niet uit...

Aurë Entuluva!

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 21:14
En als je de laatste twee regels helemaal weg haalt?

• Feanaro
Dan bezorgt ie helemaal niets meer? "new" is dan helemaal leeg...

Aurë Entuluva!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:06
djbuzzz schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 17:48:
En als je de laatste twee regels helemaal weg haalt?
Ik denk dat z'n mailtjes dan gedropt worden omdat er geen DEFAULT is ingesteld.

Lijkt me beter als '/new' eens in '/' veranderd wordt.

Hmm, had ik toch gelijk :P.

[ Voor 17% gewijzigd door Jaap-Jan op 23-06-2006 17:59 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Volgens mij moest ik ze voor courier-imap op debian in .mapnaam/ opslaan (het komt dan dus in ~/Maildir/.mapnaam/ , mutt benadert die dan als =INBOX.mapnaam via imap bijvoorbeeld). Je kunt ook overwegen maildrop te gebruiken in plaats van procmail. Deze heeft een 100x leesbaardere syntax, en kan behoorlijk verbose aangeven waar ie mee bezig is en waarom.

• Feanaro
wat bedoel je daar dan precies mee? Moet ik mail laten bezorgen in ~/Maildir/.inbox ?

Want als ik "maildirmake" uitvoer, krijg ik gewoon Maildir met drie subdirs new, cur en tmp...

Aurë Entuluva!

• Jaap-Jan
blaataaps schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 18:02:
Volgens mij moest ik ze voor courier-imap op debian in .mapnaam/ opslaan (het komt dan dus in ~/Maildir/.mapnaam/ , mutt benadert die dan als =INBOX.mapnaam via imap bijvoorbeeld). Je kunt ook overwegen maildrop te gebruiken in plaats van procmail. Deze heeft een 100x leesbaardere syntax, en kan behoorlijk verbose aangeven waar ie mee bezig is en waarom.
Ik ben het met je eens wat betreft Maildrop, ik vind het ook fijner werken :). Maar mijn /etc/maildroprc wijst eigenlijk alleen naar $HOME/Maildir:
code:
1
2
3
4
5
# Global maildrop filter file

# Uncomment this line to make maildrop default to ~/Maildir for
# delivery- this is where courier-imap (amongst others) will look.
DEFAULT="$HOME/Maildir"

En de laatste zes regels uit mijn $HOME/.mailfilter (e-mailadres is aangepast):
code:
1
2
3
4
5
6
if (/^To:.*bla@bladiebla\.nl.*/)
{
        exception {
                to "$HOME/Maildir/.School"
        }
}
Als één van de regels niet matchen gaat hij dus naar DEFAULT en dat is dus ~/Maildir en niet ~/Maildir/.INBOX ofzo :).

[ Voor 7% gewijzigd door Jaap-Jan op 23-06-2006 18:13 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Feanaro
gelukt!

"DEFAULT=$MAILDIR/" invoeren in .procmailrc deed het hem :-)

Krijg nu allemaal nieuwe mail in inbox van mijn IMAP account

Alleen hoe kan ik nu nieuwe folders aanmaken? Want in thunderbird zie ik alleen "Inbox" en verder niets... Als ik een nieuwe folder aanmaak in IMAP account dan verschijnt er niets...

Aurë Entuluva!

• Jaap-Jan
Feanaro schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 18:40:
gelukt!

"DEFAULT=$MAILDIR/" invoeren in .procmailrc deed het hem :-)

Krijg nu allemaal nieuwe mail in inbox van mijn IMAP account

Alleen hoe kan ik nu nieuwe folders aanmaken? Want in thunderbird zie ik alleen "Inbox" en verder niets... Als ik een nieuwe folder aanmaak in IMAP account dan verschijnt er niets...
Doe 'ns
code:
1
ls -als
in je Maildir, wedden dat je ze dan wel ziet ;). Die subdirectories worden hidden gemaakt. Bestanden en directories in Unix die met een '.' beginnen zijn hidden. :)

Ik had niet helemaal goed gelezen, maar nieuwe folders kun je aanmaken met
code:
1
maildirmake -f <foldername> ~/Maildir
.

[ Voor 18% gewijzigd door Jaap-Jan op 23-06-2006 18:53 ]

• Feanaro
Ja dat snap ik, maar ik zie niets als ik in thunderbird een nieuwe map aanmaak...

Aurë Entuluva!

• Feanaro
Ok. Maar heb ik geen trash standaard of zo? Of moet ik die ook aanmaken? O dat zie ik al, thunderbird maakt die standaard aan, maar die staat IN mijn inbox, dat is normaal?

Heb trouwens op de manier die jij vertelde een maildir gemaakt, maar er verschijnt niets...

[ Voor 58% gewijzigd door Feanaro op 23-06-2006 18:57 ]

Aurë Entuluva!

• Jaap-Jan
Feanaro schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 18:54:
Ok. Maar heb ik geen trash standaard of zo? Of moet ik die ook aanmaken?
Yup, je moet alle mappen zelf aanmaken :). Trash, Sent en Drafts worden redelijk vaak gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door Jaap-Jan op 23-06-2006 18:59 ]

• Feanaro
Ik kan mappen aanmaken, maar deze verschijnen niet in thunderbird.
Als ik opstart, staan er wel de standaardmappen (inbox, templates, drafts etc). , maar zodra hij verbinding maakt, verdwijnen deze en komt er "inbox" voor terug met een sub "trash". Mappen die ik aanmaak via "maildirmake -f" verschijnen helemaal niet...

En daarnaast krijg ik in mijn inbox twee "mails" die leeg zijn, gedateerd op 1-1-1970 1:00 en die ik niet kan verwijderen:

"COPY faild no write permission or out of disk space"

gevolgd door:

"The command did not succeed. The mail server responded: COPY faild no write permission or out of disk space"

[ Voor 37% gewijzigd door Feanaro op 23-06-2006 19:46 ]

Aurë Entuluva!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Japie_17 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 18:09:

[/code] Als één van de regels niet matchen gaat hij dus naar DEFAULT en dat is dus ~/Maildir en niet ~/Maildir/.INBOX ofzo :).
Klopt, maar ik had de indruk dat ie naar een subfolder van zn normale Maildir wou schrijven, waarbij courier iig graag een . aan het begin ziet volgens mij (en dan is er alsnog geen sprake van ~/Maildir/.INBOX, =INBOX verwijst in mutt naar de root folder zegmaar).

• Jaap-Jan
blaataaps schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 20:13:
[...]

Klopt, maar ik had de indruk dat ie naar een subfolder van zn normale Maildir wou schrijven, waarbij courier iig graag een . aan het begin ziet volgens mij (en dan is er alsnog geen sprake van ~/Maildir/.INBOX, =INBOX verwijst in mutt naar de root folder zegmaar).
Oké, duidelijk :).

Heb je je Maildir aangemaakt als root? Waarschijnlijk kloppen de rechten op de Maildir niet. Pas eens met chown de user en group aan (met -R zodat alle subdirectories worden meegenomen). Geef ook eens de output van 'df' om uit te sluiten dat de schijf niet vol is.

[ Voor 45% gewijzigd door Jaap-Jan op 23-06-2006 20:15 ]

• Feanaro
Ben er inmiddels al achter wat het is. Er stonden twee vage verwijzingen/directories in ~/Maildir/cur, naast alle mails. deze heb ik verwijderd en voila! vage "lege, niet weg te gooien" mails weg.

Bedankt voor de hulp, volgens mij werkt alles nu.

Aurë Entuluva!

Pagina: 1