Random hangs en lockups

Pagina: 1
Acties:

• Ackermans1973
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik zit met het volgende probleem:

Sinds dat het even een tijd erg warm is geweest, en aangezien het bij ons binnen dan makkelijk 30 graden is geworden, vertoont mijn PC kuren.

Eerst even het systeem:
P4 640 (standaard geklokt)
XFX GeForce 6800 PCi-e 256 Mb (standaard geklokt) (Forceware 91.31) voorzien van Zalman VFCU 700
Asus P5ND2 Sli Deluxe (nForce 7.15 drivers)
Deskstar 160 Gb
2 x 512 PC6400 Corsair
Chieftec DX-01BD-U-4 met standaard voeding
Liteon 16 speed DVD-Rom
NEC ND-3520

Ik heb het volgende gedaan:
- Memtest86, geen fouten
- DriveFitnessTest, geen fouten
- Geheugenmodule verwijderd, geen effect
- Geheel Windows XP-SP2 opnieuw geinstalleerd.

Dit is wel mijn enige systeem met deze configuratie. Ik heb 2 andere PC's staan, maar dat zijn oudere modellen (P-2 en P-3). Ik kan geen andere PCi-E kaart testen in dit systeem, of deze kaart op een ander mobo plaatsen en zien wat het effect is.

Nu denk ik het volgende:
Of de videokaart is defect, of het mobo, of de voeding. Of een combinatie.

Ik heb Prime95 laten draaien en die had na 30 minuten geen probleem.

Zojuist CoD2 gespeeld, dat ging een hele tijd goed, maar liep uiteindelijk weer vast. Het beeld bevriest, geluid gaat even door, maar begint dan ook te hangen.

Afgaande hierop denk ik dat de videokaart het probleem is. Maar, het komt ook voor dat het systeem bevriest in Windows zelf.

Ook komt het sporadisch voor dat bij het opstarten, de PC blijft hangen nadat de videokaart gestart is, dus nog voordat de POST klaar is.

Hoe kan ik nu met zekerheid bepalen welk onderdeel de boosdoener is?

Ik denk zelf, dat door een PCI-videokaart erin te hangen uit het P2 systeem, ik niet echt een goede indicatie krijg omdat die veel minder vermogen vraagt, en dan niet kan bepalen of de GeForce te weinig vermogen krijgt of echt defect is.

Ik denk ook, dat als de videokaart defect is, hij toch al sneller binnen CoD2 problemen moet geven, artifacts of zo.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik wil voorkomen dat het erop neer komt om maar lukraak onderdelen te gaan vervangen in de hoop dat dat ene dan net de juiste is.

Verwijderd

ik denk dat je gelijk hebt, spontane vastlopers kunnen betekenen dat het einde van je voeding in zicht is. :( hoe oud is je voeding? kan je je pc uitproberen met een voeding uit een van de andere pc's (zo kaal mogelijk)? als dat niet kan moet je met EVEREST HOME o.i.d. (kan meestal ook in bios, maar dan heb je geen screenshots :+ ) even kijken naar je temps en voltates (Vcore, +5 volt, etc.) het kan ook een brak mobo zijn, maar het was ineens gekomen door de warmte? het zou net iets teveel geweest kunnen zijn voor je voeding.

• Ackermans1973
Alles is misschien net anderhalf jaar oud, hoogstens.

Als CoD2 laat uitlopen, dus nadat ie bevriest en het geluid begint te hangen, dan sluit ie af met een DirectX error. De suggesties die dan gegeven worden zijn niet echt bruikbaar...

Ik krijg dit uit Everest Ultimate:
CPU Core: 1,34 V
+3,3 V: 3,33 V
+ 5 V: 4,95 V
+ 12 V: 11,97 V
VBAT Batterij: 2,93 V

Temperatuur:
Mobo: 35 c
CPU: 50 c
GPU: 42 c
GPU Omgeving: 28 c
HD: 36 c

Ik heb al 2 80mm casefans besteld om voorin de kast te plaatsen.

Als ie nou enkel tijdens spellen vastliep, dan zou ik naar de graka wijzen, maar hij doet het ook onder gewoon Windows. Gewoon, poef, vast. Niks aan te doen, resetten.

Ik krijg ook geen BSOD, ook geen melding dat Windows van een ernstige fout hersteld is.

Verwijderd

Je voltages zijn in orde (voor zover ik zie), maar heb je automatisch opnieuw opstarten bij fouten (Configuratiescherm->Computer->Geavanceerd->(Opstart- en herstelinstellingen)Instellingen) uitgevinkt? als je pc dan weer opnieuw zou opstarten (wat hij dan dus niet doet) zou je een blauw scherm met foutenrapport/code kunnen krijgen, als je het niet krijgt, lijkt het erop dat de voeding instabiel is (te weinig vermogen en poef).
probeer anders je systeem zo kaal mogelijk op te starten.
Als de pc an ook opnieuw opstart, kan je proberen zonder werkgeheugen, als hij dan niet gaat piepen (heb je een speakertje in je kast zitten? :)) is waarschijnlijk je moederbord kapot.

• Ackermans1973
Okee, dit is vreemd. Ik heb vanmiddag alleen maar m'n Geforce wat aangeduwd en eigenlijk niet iets gemerkt, en sindsdien, geen enkel probleem meer gehad, geen lockup, geen hangen, net QuakeIV gedraaid, vloeiend, beter dan ik me kan herinneren.

Heel vreemd. Zou de Geforce waarschijnlijk net iets verkeerd hebben gezeten? Moet wel.

Nou ja, deze thread kan wel dicht.

Bedankt voor alle hints en hulp.

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:57
Ik denk dat als je Geforce net iets verkeerd zit dat hij dan gewoon helemaal niks doet, ik verwacht dan ook niet dat je probleem nu opgelost is!

• Ackermans1973
Pandemic schreef op zondag 25 juni 2006 @ 13:50:
Ik denk dat als je Geforce net iets verkeerd zit dat hij dan gewoon helemaal niks doet, ik verwacht dan ook niet dat je probleem nu opgelost is!
Klopt. Ik heb nu weer last van echt na korte tijd vastlopen.

Rare is dat ik vanmiddag wel nTune heb kunnen laten werken, finetuning 3 uur lang. Systeem crashte dan wel, maar dat is logisch met nTune.

Ik snap er niks van. Soms hangt de PC al voordat de POST klaar is. Dan verschijnt alleen de info van de Geforce in beeld.

En ik weet ook niet wat de oorzaak is. Als de Geforce het is, dan zou ie toch constant problemen moeten geven, maar ik kon gisteren Quake IV zonder problemen een hele tijd spelen. Ook CoD2 deed het zonder problemen en beiden waren op hogere kwaliteitsinstelling.

Alleen vandaag CoD:UO, die loopt vast na nog geen minuut.

M'n voltages in Everest lijken mij in orde.

Wat is nu de meest aannemelijke boosdoener? Het moederbord of de Geforce?

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:57
Het lijkt me dat als je systeem af en toe stabiel is, dat het dan eerder software/drivermatig als hardware matig is. Een defect moederbord zou je niet alleen maar bij CoD:UO laten chrashen maar gewoon non stop.

• Ackermans1973
Pandemic schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:50:
Het lijkt me dat als je systeem af en toe stabiel is, dat het dan eerder software/drivermatig als hardware matig is. Een defect moederbord zou je niet alleen maar bij CoD:UO laten chrashen maar gewoon non stop.
Maar hij komt soms niet eens door de POST heen, en zoals eerder gezegd, ik heb al meerdere keren alles opnieuw geinstalleerd. Partities verwijderen en opnieuw aanmaken zodat het niet over een voorgaande heen gaat.

Ik draai Forceware 91.31, ik kan eens naar 84.21 terug gaan.

Verwijderd

Duidelijk juist een hardware probleem dus.
Als ie soms bij POST al zit te haperen, hoef je dus duidelijk niet naar drivers and such te kijken.
Videokaart lijkt me de grootste verdachte.

Zit niets anders op dan het uit te sluiten met een andere kaart.
Dat zou ik doen in ieder geval....

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2006 04:57 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een hoop dingen die je kan proberen of controleren:

-Gebruik je een geaard stopcontact?
-Verhoog alle voltges (cpu/ddr/chipset) met één stapje.
-Zet de timings van het geheugen wat minder strak. 10-5-5-4 in plaats van 9-4-4-3. (ik noem maar wat, in ieder geval alles één stap langzamer instellen)
-Installeer Windows opnieuw op een schone schijf met alle officiële drivers van de fabrikanten.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Pandemic schreef op zondag 25 juni 2006 @ 13:50:
Een kaart met slecht contact kan op zich wel werken maar bij bepaalde acties (en in geval van een 3D kaart bv. bij overschakeling naar 3D modus) problemen veroorzaken.
Probeer maar eens een natte videokaart kaart in een nat slot. Dit resulteert in een slecht contact waardoor de PC in sommige gevallen prima kan op starten maar het bij bepaalde acties (waaronder ook de overschakeling van tekstmodus naar 2D-grafische modus) alsnog kan crashen.
Uiteraard is het niet te adviseren om de hardware nat te gaan maken maar het is slechts een voorbeeld uit eigen ervaring ;)

Verder voor Ackermans1973:
Haal alle overbodige hardware uit de PC. Zo kun je misschien nog het e.e.a. uitsluiten. Immers zijn apparaten zoals optische stations niet essentieel voor de werking van de PC.
Verder had je het over een PCI kaart uit een ouder systeem. Het kan geen kwaad om deze eens te testen. Mogelijk probleem is wel dat deze niet in staat is om zware 3D applicaties te draaien waardoor het testen moeilijker wordt.

Over het vermogen: Draai eens een burn-in-test op de PC en houd tegelijkertijd de voeding in de gaten. Als deze tijdens de test inzakt dan is de voeding een verdacht. Houdt deze het prima uit dan verwacht ik niet dat deze het probleem zal zijn, ook niet tijdens 3D applicaties :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Ackermans1973
Prutz0r schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 05:07:
Een hoop dingen die je kan proberen of controleren:

-Gebruik je een geaard stopcontact?
-Verhoog alle voltges (cpu/ddr/chipset) met één stapje.
-Zet de timings van het geheugen wat minder strak. 10-5-5-4 in plaats van 9-4-4-3. (ik noem maar wat, in ieder geval alles één stap langzamer instellen)
-Installeer Windows opnieuw op een schone schijf met alle officiële drivers van de fabrikanten.
Ja, het zit op geaard stopcontact.

Ik had de timings van het geheugen aangepast, maar toen begon het moederbord te piepen bij het opstarten, moest alle modules eruit halen om waar in de bios te kunnen. Geprobeerd met 1 DIMM, loopt ie weer vast.

En Windows heb ik nu ik denk de laatste week 3 keer opnieuw geinstalleerd, en dat helpt niet echt.

Als ik nu de Geforce in device manager helemaal de-install, dus niet alleen de driver in software verwijderen, maar in hardware overzicht de videokaart de-installeren, en 'm dan op VGA-driver van Windows laat werken, kan ik dan, in het geval het dan wel stabiel werkt, concluderen dat het de Geforce is?

[EDIT]Toevoeging, ik heb ook vaak het geval dat het scherm op zich bevriest, maar de muis wel bruikbaar is, tenminste, de cursor-pijl gaat over het scherm.

Altijd verspringt het beeld dat kort daarna, en dan heb ik weer controle over Windows. Is dat een betere aanwijzing dat de videokaart defect is?

Ik zit al aan een Geforce 7600GT te denken als vervanging, maar wil gewoon voorkomen dat ik die koop, in het mobo zet en vervolgens met dezelfde problemen zit omdat de videokaart niet het probleem is.

En de oude PCI-videokaart is trouwens denk ik al een tijdje kassie-wijlen, daar kwam helemaal geen beeld uit toen ik 'm probeerde.

[ Voor 22% gewijzigd door Ackermans1973 op 27-06-2006 19:23 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Bios nakijkem of alle instellingen goed staan, dus of er iets niet te snel staat.
Met opstarten, in bios alles op langzaam zetten, dus bijvoorbeeld quickboot uitzetten, hd langer laten detecteren etc.(tijdens opstarten misschein piek spanning).
Voeding in windows flink belasten, cpu burn-in 2x starten, hd tune voor alle schijven laten lopen, beeldscherm belasten met testprogramma, en dan de voltages kontroleren en de temps.
Memtest draaien.
Bios instellingen langzamer zetten, geheugen, fsb etc(om te testen).
Zoveel mogelijk hardware verwijderen.
Bios op default zetten en testen(is wel langzamer)
Pagina: 1