Beeld bevriest, Systeem crash

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• shockme
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-06-2022
Nou ook van mij een topic over het welkbekende beeld bevriezen. Uiteraard heb ik al het nodig onderzoek gedaan met google en de search, en een aantal dingen geprobeerd om pijn probleem op te lossen, maar tot nu toe helaas geen effect.

Het probleem is alsvolgt:

Tijdens het spelen van spellen, zoals COD, COD2, BF2, Fifa 2006 loopt na een x aantal seconden mijn beeld vast en bevriest alles. Het beeld blijft de ene keer even hangen de andere keert wordt het na verloop van tijd zwart.

Wat heb ik allemal al geprobeerd:
-De nieuwste drivers installeren van ATI
-De nieuwste drivers installeren van Omega
-Oudere drivers 4.10 van Ati installeren
-Uitschakelen VPU recover
-Temperaturen en voltages gecontroleerd(allemaal in orde)
-Alles op laagste resolutie draaien
-Chipset drivers van moederbord geupgrade
-Agp snelheid van 8x naar 4x gezet
-Grafische kaart teruggestuurd naar leverancier(gecontroleerd en in orde bevonden)

Nou welk systeem gaat het om:

Ati Radeon 9600XT 128 MB
AMD sempron 2600+
512 DDR
ECS K8M800-M2
Windows XP SP2

Nou ik denk dat ik voldoende relevante informatie gegeven heb, wil je nog meer weten moet je even roepen. Nu de vraag heeft er iemand enig idee wat ik nog kan doen, of waar het probleem inzit?
Ik wordt zo langzamerhand een beetje moedeloos, grafische kaart heeft voorheen nooit problemen opgeleverd in zowel een ander systeem als in dit huidige systeem.

Het enige wat rest is een harde reset om weer terug te kunnen komen in windows, het probleem treed ook enkel en alleen op tijdens het spelen van spellen

[ Voor 6% gewijzigd door shockme op 23-06-2006 17:02 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem met een 6600GT. Na een 20 à 30 minuten bevriest het beeld en reageert de computer niet meer. Het probleem bij mij zit echter in de brakke airflow in mijn kast. Hierdoor wordt de kaart tijdens het gamen snel 95°C en waarschijnlijk ook hoger.

Een 9600XT zou ook een temperatuursensor moeten hebben. Ik weet niet of je deze tijdens het gamen al hebt uitgelezen?

Verwijderd

WHQL drivers getest en AGP van 8x naar 4x? Heeft bij mij het probleem opgelost zonder noemenswaardig prestatieverlies.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Klinkt misschien gek, maar wat voor merk voeding hebben jullie in jullie PC's hangen?
Een voeding moet meer doen dan alleen maar goede spanningen (volt) geven... ;)

• Admiral Freebee
  • Niet online
GJ-tje schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 09:48:
Klinkt misschien gek, maar wat voor merk voeding hebben jullie in jullie PC's hangen?
Een voeding moet meer doen dan alleen maar goede spanningen (volt) geven... ;)
Hier 300W FSP Group. Die gaf dervoor sap aan een 9800 Pro en hetzelfde systeem. Maar ik wil zijn topic hier niet kapen. Na de examens koop ik een andere case, dat was ik toch al van plan. En als ik er zelf niet uitgeraak dan open ik wel een topic.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Test je geheugen eens met een programma als memtest of windiag, het kan goed zijn dat je geheugen niet helemaal in order is.

[ Voor 27% gewijzigd door Borizz op 24-06-2006 10:25 ]

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Ik ben er vrijwel zeker van dat het iets met je voeding te maken heeft. Wellicht gewoon sluitage/ouderdom? Kijk even naar de voltages en bepaal of ze niet te veel fluctueren.

Zelf had ik een tijd terug exact dezelfde symptomen als die jij beschrijft, was toen ook een brakke voeding.

• shockme
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 13:33:
Ik ben er vrijwel zeker van dat het iets met je voeding te maken heeft. Wellicht gewoon sluitage/ouderdom? Kijk even naar de voltages en bepaal of ze niet te veel fluctueren.

Zelf had ik een tijd terug exact dezelfde symptomen als die jij beschrijft, was toen ook een brakke voeding.
Ik denk dat jij misschien wel eens gelijk kan hebben. Even een poosje naar de waardes gekeken.
En mijn +12V lijntje fluctueert nogal van 5.84 - 10.43 - 6.78 - 9.86 - 6.53

Duid dit erop dat hij brak is? En als het slijtage/ouderdom is, dan is dat wel heel rap;) is nog niet zo oud die voeding namelijk

Merk/type voeding:

Seasonic 350W
SS-350ATC

• Admiral Freebee
  • Niet online
Denk eerder dat dat slechte sensorwaarden zijn. Probeer eens met een multimeter, dan heb je waarden die je tenminste kan vertrouwen.

Bij 6V ofzo op je 12V lijn zou je veel meer problemen ondervinden ;)

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 22:42

PcManiaxx

ondertitel duh

Als ik zo naar zijn systeem kijk zou je zeggen dat 300w voldoende moet zijn.

Denk ook dat je gewoon brakke waardes hebt. Goede waardes zijn als ze 5% uitwijken.

• shockme
Admiral Freebee schreef op zondag 25 juni 2006 @ 12:49:
Denk eerder dat dat slechte sensorwaarden zijn. Probeer eens met een multimeter, dan heb je waarden die je tenminste kan vertrouwen.

Bij 6V ofzo op je 12V lijn zou je veel meer problemen ondervinden ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.dubaipagina.nl/sensors.jpg

Hier een screenshotje van Everest Ultimate Edition 2006..

En ik zal de multimeter er is bij zoeken..

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, ik geloof wel dat het zo wordt uitgelezen maar ik denk dat je moederbord verkeerde waarden rapporteert. Net zoals ik denk dat die 95°C niet klopt (hopelijk :P)

Alleen je multimeter kan uitsluitsel geven. Normaal gezien zijn Seasonic voedingen wel van goede kwaliteit en 350W voldoet ruimschoots voor jouw systeem.

• shockme
Admiral Freebee schreef op zondag 25 juni 2006 @ 15:02:
Ja, ik geloof wel dat het zo wordt uitgelezen maar ik denk dat je moederbord verkeerde waarden rapporteert. Net zoals ik denk dat die 95°C niet klopt (hopelijk :P)

Alleen je multimeter kan uitsluitsel geven. Normaal gezien zijn Seasonic voedingen wel van goede kwaliteit en 350W voldoet ruimschoots voor jouw systeem.
Die 95 klopt niet nee;) dat Aux schijnt loos sensortje te zijn oid...
Nou ff die multimeter opzoeken maar

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:42
De +12v waarde die op 8.77v staat lijkt mij wat aan de lage kant.

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

• shockme
De waardes nagemeten met de multimeter
en dan zijn ze gewoon goed en constant de +12v zit netjes op de 12v
Dus dan lijkt het me niet dat het de voeding kan zijn dan?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:09
Ati software verwijderen,
dan met cat-uninstaller.exe de rest verwijderen(is van ati),
dan verwijderen van ati met Driver Cleaner Pro en Driver Cleaner 3,
dan op Guru3D.com verschillende drivers downloaden en testen, en elke keer eerst alles schoonmaken(verwijderen).
Probeer eens NGO ATI Optimized Driver v1.6.4, er zijn nog vel andere drivers.

Verwijderd

OffTopic: Als het aan zijn voeding ligt is het eigenlijk wel grappig. Iemand die "shockme" heeft met voedingsproblemen :D

• Admiral Freebee
  • Niet online
shockme schreef op zondag 25 juni 2006 @ 16:50:
De waardes nagemeten met de multimeter
en dan zijn ze gewoon goed en constant de +12v zit netjes op de 12v
Dus dan lijkt het me niet dat het de voeding kan zijn dan?
Lijkt me niet. Het kan wel zijn dat je voeding onder belasting onderuit gaat. Dus probeer ook eens te meten terwijl iemand zo'n spelletje speelt of terwijl je 3DMark oid draait.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Borizz schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 10:24:
Test je geheugen eens met een programma als memtest of windiag, het kan goed zijn dat je geheugen niet helemaal in order is.
Al geprobeerd...?

If I can't fix it, it ain't broken.

• shockme
jan99999 schreef op zondag 25 juni 2006 @ 18:27:
Ati software verwijderen,
dan met cat-uninstaller.exe de rest verwijderen(is van ati),
dan verwijderen van ati met Driver Cleaner Pro en Driver Cleaner 3,
dan op Guru3D.com verschillende drivers downloaden en testen, en elke keer eerst alles schoonmaken(verwijderen).
Probeer eens NGO ATI Optimized Driver v1.6.4, er zijn nog vel andere drivers.
Ik ben nu eerst dit aan het proberen, dat neemt nog net iets minder tijd in beslag dan een geheugen testje;) Vooralsnog gaat het installeren van de NGO ATI Optimized Driver v1.6.4 goed. Een kleine test heeft het doorstaan, maar ik moet hem nog eens goed testen door hem zwaar te belasten met een zwaar spel. Maar ik heb even een kleine pauze om de voetbal te kijken;) niet dat je daar op dit moment tijdens de 1-0 voor Portugal vrolijk van wordt, maargoed...

• shockme
Vooralsnog gaat het met die NGO drivers een stuk beter nu..
even afwachten of het goed blijft gaan

Verwijderd

shockme schreef op zondag 25 juni 2006 @ 13:05:
[...]

[afbeelding]

Hier een screenshotje van Everest Ultimate Edition 2006..

En ik zal de multimeter er is bij zoeken..
'

Is dit een plaatje van een straalvliegtuig?! GPU 5681 toeren :o

Ik blijf nog steeds bij het feit dat wij je niet accurater kunnen helpen als je AGP4x en Fast writes uit zet hebt geprobeert. Heel veel ATi kaarten hebben nog steeds problemen met AGP8x en fast writes. Zo weet ik dat de VIA chipsets hier moeite mee hebben.
Je hoeft niet bang te zijn dat je PC ineens de helft langzamer is want ik merk met deze oplossing eerder een verbetering dan een verslechtering. Even hikken in het begin en dan vloeiend, en het blijft vloeiend.

Als de voeding brak is dan moet deze vervangen worden, ik gok dat je sensoren voor geen meter kloppen. Op 8.77 volt start het systeem niet eens op en ik denk dat een slechte/onvoldoende voeding eerder resulteerd in keiharde resets dan in bevriezingen. Daarom zoek ik het ergens anders.

Kijk naar naar mijn harddiks. Temperaturen van rond de 38 graden, maar ze voelen nog niet eens lauw aan. Zo precies, die sensoren })

PS1: AGP8x en fast writes levert voor een 9600 niets op.
PS2: Compressie zoals fast writes of elders is altijd trager dan zonder!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 17:49 ]

• shockme
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 17:47:
[...]
'

Is dit een plaatje van een straalvliegtuig?! GPU 5681 toeren :o

Ik blijf nog steeds bij het feit dat wij je niet accurater kunnen helpen als je AGP4x en Fast writes uit zet hebt geprobeert. Heel veel ATi kaarten hebben nog steeds problemen met AGP8x en fast writes. Zo weet ik dat de VIA chipsets hier moeite mee hebben.
Je hoeft niet bang te zijn dat je PC ineens de helft langzamer is want ik merk met deze oplossing eerder een verbetering dan een verslechtering. Even hikken in het begin en dan vloeiend, en het blijft vloeiend.

Als de voeding brak is dan moet deze vervangen worden, ik gok dat je sensoren voor geen meter kloppen. Op 8.77 volt start het systeem niet eens op en ik denk dat een slechte/onvoldoende voeding eerder resulteerd in keiharde resets dan in bevriezingen. Daarom zoek ik het ergens anders.

Kijk naar naar mijn harddiks. Temperaturen van rond de 38 graden, maar ze voelen nog niet eens lauw aan. Zo precies, die sensoren })

PS1: AGP8x en fast writes levert voor een 9600 niets op.
PS2: Compressie zoals fast writes of elders is altijd trager dan zonder!
AGP staat de laatse tijd altijd op 4x
En fast write zet ik altijd uit
dit beide zowel in de bios als software matig gedaan.
En de toeren van de fan op mn grafische kaartje is standaard, daar ben ik niet aan geweest...
Verder die voltages die uitgelezen kloppen niet, want met de multimeter nagemeten en blijkt in orde te zijn

• Admiral Freebee
  • Niet online
Fast Writes hebben niets met compressie te maken maar zorgt ervoor dat de chipset sneller kan lezen van de AGP bus. Dit is echter niet vaak nodig aangezien het leeuwendeel van de gegevens naar de AGP bus gaan. Fast Writes leveren bij sommige chipsets problemen op dus je kan ze beter uitschakelen als ze problemen geven. Prestatieverlies ga je hierbij niet echt krijgen.

• shockme
Het bevriezen van het beeld lijkt nu niet meer voor te komen, maar wat gebeurt er nu wanneer ik gewoon in windows zit te werken gaat mijn schermpje op zwart en komt er: input not supported, of no signal...

Verwijderd

Het is misschien een longshot, maar je zou eens kunnen kijken of je verroeste condensators op je mobo hebt. Was bij mij het probleem bij precies dezelfde symptomen.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:15:
Het is misschien een longshot, maar je zou eens kunnen kijken of je verroeste condensators op je mobo hebt. Was bij mij het probleem bij precies dezelfde symptomen.
Dat zou het eventueel kunnen zijn. Zoek naar van die ronde tonnetjes op je moederbord (of grafische kaart) die vanboven verdacht bol staan, opengesprongen zijn of waaruit een soort prut komt.

Het beste zou zijn mocht je een andere grafische kaart kunnen lenen van iemand om even mee te testen.

• shockme
Admiral Freebee schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:29:
[...]

Dat zou het eventueel kunnen zijn. Zoek naar van die ronde tonnetjes op je moederbord (of grafische kaart) die vanboven verdacht bol staan, opengesprongen zijn of waaruit een soort prut komt.

Het beste zou zijn mocht je een andere grafische kaart kunnen lenen van iemand om even mee te testen.
Deze symptonen heb ik inderdaad ook al eens op een ander moederbord geconstateerd, waarbij de condensators een soort van roestig prutje op zich hebben. Ik zal ook mijn moederbord even aan dit onderzoek onderwerpen of hier wellicht sprake van is.

Ik kan er wel even een andere grafische kaart in hangen, maar dan nog is het niet gezegd dat het aan de grafische kaart ligt, maar ok je kan wel weer een aantal dingen uitsluiten dan natuurlijk

• shockme
Nou, wat heb ik weer gedaan:

De betreffende videokaart in een ander systeem gehangen, werkt daar prima op zonder problemen. Andere videokaart in mijn pc van de concurrent NVidia, die werkt ook prima in mijn systeem. Overigens is dat een redelijk oud beestje.. Ik denk dat ik hieruit wel mag concluderen dat er met de videokaart of mijn systeem niets mis is, alleen de samenwerking tussen mijn systeem en de videokaart daar gaat het mis. Maar de vraag is wat? Ik heb al van alles geprobeerd, iemand nog suggesties?
Pagina: 1