Suse 9.2 hangt na GRUB, installatie op USB schijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

Ik, als zgn profi ICT-er, maar een totale linux analfabeet, ben in een iets te optimistische stemming bezig geweest met het installeren van Suse 9.2 op een externe USB(2) HD op mijn laptoppie.. Waarbij de laptop uiteraaard geen flopstation heeft..

Alles ging top, helemaal lekker - nette installatie, alleen formattering van mijn externe HD, winXP lijkt in tact te blijven - en het leek alsof er geen expertise meer nodig was om alles tip top werkend te krijgen.. Maar toen ik de eerste cd helemaal had gehad en mijn laptopje zichzelf ging rebooten hield ie t voor gezien.. En kwam de foutmelding - zoals ik deze al eens eerder heb gelezen ergens in de artikelen - GRUB.. Nu weet ik dat dit geen foutmelding is, maar alle meldingen die ervoor zorgen dat mijn computer niet verder lopen, noem ik een foutmelding.. dus bij deze de foutmelding: GRUB... en verder niets.. helemaal niets..

Van alles geprobeerd dat ik via de menu opties kan doen, maar daar kom ik niet veel verder mee.. Aan u de vraag of er een - voor een pre linuxgebruiker - leesbare uitleg van een oplossing voor dit probleem is.. Preferabel wil ik een dual boot systeempje zoals ik het gepland had, maar eventuele redding van WinXP en daarbij een tijdelijke verwijzing van linux naar de prullebak is ook prima..

Als het maar begrijpelijk is :)

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-08 09:06

Tyf

Windows xp cd instelen, booten van cd, herstellen van windows kiezen en fixmbr ofzo intypen (ff op googlen). Hiermee is je windows dus al zeker weer in orde.
Wat je nu "fout" gedaan hebt, het is niet echt fout maar er is een veiligere manier, is dat je grub op je hd van je laptop gezet hebt. Het veiligste is grub te zetten op je externe schijf. Op die manier zal als je externe hardeschijf niet aangesloten is, je niet lastig gevallen worden met grubmenu. Plus als er iets mis loopt zoals nu, hoef je enkel je externe hd te formateren en aan je windows installatie wordt niet gekomen.
Normaal krijg je bij installatie van suse wel de vraag waar je grub moet installeren, dan seleteer je de externe schijf (nooit suse geinstalleerd maar veronderstel dat het zo wel zal gaan).
Grub herinstalleren op externe schijf zonder suse te herinstalleren zou ik niet weten. Denk dat simpelste oplossing is fixmrb in windows herstel, externe schijf formateren en dan suse opnieuw installen met grub op de externe schijf.
1 ding wel vergeten, je laptop moet dan wel kunnen booten van usb en usb moet als eerste in je boot sequence staan. Als dit niet gaat is heel mijn uitleg nutteloos :) (buiten de fixmbr in windows herstel console, dit zal alvast je windows herstellen)

edit:
linkje naar fixmbr http://www.microsoft.com/...cons_fixmbr.mspx?mfr=true

[ Voor 7% gewijzigd door Tyf op 23-06-2006 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fixmbr doet prima z'n werk.. XP werkt inmiddels weer..

En nu tijd voor mijn externe schijfje. Ik meende in de bios te lezen dat booten via t externe hd-tje wel eens mogelijk zou moeten kunnen zijn. Nu maar eens proberen.

Dank