Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!
Zo nee: ga wat rondstruinen op internet, en kijk of programmeren wat voor jou is (zie bijvoorbeelm mikroBASIC, erg eenvoudig om in te programmeren, maar je moet wel de instellingen van je PIC kunnen maken, dus datasheet van de PIC 5 keer doorlezen).
Zo ja: je kan het met een berg IC'tjes oplossen op een begrijpbare manier (wordt wel duurder, en meer soldeerwerk dan de µP oplossing, en veranderen van de tekst is moeilijker):
Met een NE555 maak je een kloksignaal, dat je aan een hele hoop schuifregisters op de klokingang aanbiedt. Dan hang je zoveel schuifregisters je maar wil in cascade achter elkaar (dus seriële uit van de ene schuifregister aan de seriële in van de volgende, en zo een cirkeltje maken), op het uiteinde hang je er een ledje aan. Je maakt dan dezelfde reeks een aantal keer boven elkaar, en elk stuurt zo een ledje aan.
Door de schuifregisters bij het inschakelen eens te latchen (de parallele ingangen eens in het schuifregister te zetten) kan je je letters die je gemaakt hebt in de schuifregisters steken, door de klok van je 555 zullen die na elkaar aflopen.
Dit bovenstaande zal werken, ongetwijfeld, maar je ziet denk ik zelf in dat een µP heel wat handiger, compacter en goedkoper is
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Maar ik wil zowiezo leren programeren, dat leek me altijd wal wat.
nu vraag ik me af hoe je, je "programma"in je microcontroler krijgt, heb je daar speciale aparatuur voor nodig?(sorrie als ik daar ergens anders voor moet zijn)
http://www.olimex.com/dev
olimex heeft mooie programmers die je zelf kan bouwen (PG1 of 2 ofzo). Ook op circuits online staat een zeer simpele PIC programmer.
ik denk niet dat me vader het op prijs zou stellen als ik dalijk met zo'n programmer thuis kom als ik niet eens weet hoe ik moet programeren
anyway ik denk dat ik dan maar voor een andere "magic messeger" moet gaan kijken.
Wan't voordat ik egt kan programeren ben ik tog wel een paar jaar ouder...
[ Voor 4% gewijzigd door Borgoth op 24-06-2006 13:51 ]
Verwijderd
Je hebt inderdaad nog wat werk voor de boeg, ik hoop dat je een beetje engels kan lezen, zonder engels geraak je nergens, hier een gratis on-line boek over PIC's en µC in het algemeen (op die site vind je nog een paar boeken, ze hebben een goed draaiend forum, en je vind er compiler's (om je programma te schijven, mikroBASIC is erg gemakkelijk), programmer's en development boards (programmer ingebouwd, op alle pinnen een knopje en ledje voorzien, erg handig om mee te prutsen en spelen). Op circuits online is ook een kleine nederlandstalige uitleg over PIC's te vinden, die is ook interessant).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik was diegene van het fietswiel ding. Ik ga nog een sleutelhanger versie bouwen
Dat soort dingen vind ik persoonlijk een beetje zonde. Je kan ermee proggen enzo, maar met een goedkope programmer ( ~1 euro) en wat meer geklooi, en meer simuleren kom er er ook..Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 13:54:
Kijk eens op http://www.avrbeginners.net/ en http://www.avrfreaks.net . Hier wordt uitgelegd hoe je een Atmel kan programmeren. Een goede investering is bijvoorbeeld de STK500, die zo rond de 100 euro kost, hiermee kan je de hele AVR familie programmeren.