Uitvallende harde schijven

Pagina: 1
Acties:

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Sinds een paar dagen last van een freezend en/of uitvallend systeem.
Kheb een Maxtor 160GB 7200RPM 8MB SATA en een Maxtor 120GB 7200RPM 2MB ATA Eergisteren kopieerde ik een DVD-image van ene 160GB schijf naar de 120GB schijf en freezede heel windows en hoorde ik een van de 2 schijven steeds up en down spinnen. Nu zegt de FAQ dat dit te wijten kan zijn aan een brakke voeding. Kheb t hele systeem teruggeklokt naar standaard settings, UV-lamp eruit gehaald.
De voeding (Seasonic S12-430) zou een A-merk top voeding moeten zijn en maakt ook niet meer ventilator RPM dan 800 wat erop moet duiden dat ie niet warm wordt en t tevens dus niet zo zwaar heeft. Nu had ik ter bescherming van m'n data de ene schijf die steeds op en neer (bleek 160GB te zijn) spinde ontkoppeld en de pc verder laten draaien tot ik vanmorgen wakker werd en de PC de 120GB stopte en heel windows weer freesde. Enkel aansluiten van de 160GB schijf levert wel een goeie detectie op in de BIOS en geeft zoals hoort wrong boot device (is schijf dan nog ok? is alleen maar data dus)
Kheb standaard SATA kabels die bij moederbord zaten, overweeg ook evt om die te vervangen....
Heb ik een overlijdende voeding? Zijn m'n schijven (tegelijk) aan t doodgaan? Weet t ff niet meer en ben als de dood m'n data te verliezen (ja i know, stom geen backup maar student :P)

[ Voor 5% gewijzigd door r0el op 23-06-2006 14:39 ]