Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil voor mijn vriendin een digi SLR kopen. Zij fotografeert professioneel in opdracht en eigen werk. Alleen op film (35m en 6x4.5) tot nu toe, maar wil ook een digi erbij gaan gebruiken. Het gaat dus ook een beetje om de uitstraling. Mensen nemen je serieuzer als je een "betere" camera hebt (onzin natuurlijk, maar that's life).

In de vergelijking tussen de 20D en 350D kom ik er niet helemaal uit welke de beste keus is. De 350D is nieuwer, maar op een aantal punten lijkt de 20D hem toch voor te blijven. Daarentegen lijkt de 20D wel weer een stuk duurder.

Iemand ervaring met deze jongens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:04
Ehm, waarom betrek je jouw vriendin hier niet bij? Zij heeft waarschijnlijk erg veel verstand van dit soort zaken en zal ook met dat ding gaan rondlopen (hoe iets in de hand ligt en te bedienen is, is ook erg belangrijk).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Enkele vragen vooraf:
- Waarom precies Canon, heeft ze al EF spul?
- Waarom de 20D en niet de 30D (30D heeft spotmeting; zou ik als profi toch wel erg lekker vinden)

Wat betreft de keuze: ik heb zelf de 20D; 350D was nog niet op de markt toen ik de 20D aanschafte, maar niettemin zou ik nu weer voor de 20D (liever 30D) gaan. Waarom? Ligt fijner in de hand, voelt wat degelijker aan dan de 350D, iets fijnere user interface (instelwiel achterop.) Verschil in beeldkwaliteit is er eigenlijk niet, dus daar hoef je het niet voor te doen.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Absoluut een 20D, de focus is namelijk accurater en de camera ligt fijner in de hand en zo zijn er een heleboel kleine dingetjes die net wat beter is. Maar als ze al professioneel fotografeert vraag ik me af waarom die voor haar een vraag is en niet een weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Voor nog geen €1000 koop je een ouwe EOS 1D, professioneler kun je er niet uitzien voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
de 20d, staat in de markt als een camera voor de serieuze amateur of semi-pro.
dit merk je ook aan de afwerking, features en prestaties van de camera.
de 350d daarentegen is de instap-dslr en is echt op consumenten gericht, is ook wel professioneel te gebruiken maar in een aantal kleine dingen merk je wel dat het een consumentenmodel is.
Vooral als ze dit professioneel gaat gebruiken is de hogere aanschafprijs van de 20d makkelijk te rechtvaardigen.
Maar als ze genoeg met haar opdrachten kan verdienen om zo'n camera af te schrijven zou ik eerder een canon 5D aanraden, door de hogere resolutie (redelijk te vergelijken met de 6x4,5), meer controle over scherptediepte en omdat het op eigelijk alle vlakken gewoon een betere camera is dan de 20d en zeker de 350d.
Reken dan wel op een flinke investering in lenzen, bijvoorbeeld een 35mm f/1.4 L en een 135mm f/2.0 L... mocht je voor de 5D kiezen dan zou ik toch eerst wat meer informatie inwinnen dan wat op internet neuzen. Dus naar wat ervaringen van mensen vissen die ook hetzelfde werk doen of ongeveer dezelfde eisen aan hun apparatuur stellen.

verder heeft martijn een goed punt, als het alleen om de professionele uitstraling gaat is een 1d mark1 het meeste waar voor je geld ;) of zo'n ouwe nikon d1x ofzo

[ Voor 8% gewijzigd door abrakadaver op 23-06-2006 15:53 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ben heel benieuwd hoe je in hemels naam op basis van de criteria die jij noemt een goede camera voor je vriendin kan kopen. Wat voor fotografie doet ze? Heeft ze er zelf niet dusdanig meer verstand van en e dus ook een eigen mening, dat de kans niet heel groot is dat jij de juiste koopt?
Welke merk lenzen heeft ze nu?
wat is je budget, ben je van plan er ook lenzen bij te kopen?

edit:

het is natuurlijk een prachtig idee om zoiets cadeau te geven, gegarandeerd valt het bij haar in de smaak, maar zeg gewoon tegen haar dat je hebt rondgekeken en dat je wilt dat ze de juiste krijgt en ga dan samen lekker winkelen en dan betaal jij de uiteindelijke keuze :)...dan is het toch nog steeds een prima gebaar en als professioneel fotograaf zal ze het zeker waarderen

[ Voor 34% gewijzigd door Nomad op 23-06-2006 16:08 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als het puur om uiterlijk vertoon gaat zou ik idd een EOS 1D kopen en daar een "s" achter plakken :X Ik denk echt dat je vriendin wat eisen moet opgeven die op de camera's functies slaan en het kan ook handig zijn als ze meldt wat ze nu heeft.

Persoonlijk vind ik een 350D nauwelijks en een 20D een beetje professioneel overkomen. De 350D is simpelweg te klein om echt serieus als professionele camera aangezien te worden, maar de 20D ziet er wat forser uit (zeker met grip) en voldoet meer aan wat jij omschrijft als eisen...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:38
Als ik dat zo hoor zul je toch echt wat dieper in de buidel moeten tasten,
een 20/30D is wel het 'minste' dan ;)
Maarehm, ik zou het wel fijn vinden om mijn eigen camera uit te zoeken,
zeker als je er meer verstand van hebt? (daar ga ik even vanuit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Inderdaad: niets zo vervelend als een cadeau krijgen van je vriend(in) dat teveel heeft gekost en niet is wat je wil :X

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:32
Ik zou als fulltime pro niet zonder 1D's kunnen denk ik (al moet ik zeggen dat het met 10D's weekelijks iets wel te doen is)

Voor product/mode fotografie: 1Ds /1Ds mk II
Voor journalistiek: (1D/)1DmkII of 1DmkII n. De 1 tussen haakjes vanwege de resolutie. Maar heeft ze wel EF lenzen? Het zou rot zijn als ze een Nikon SLR heeft en je haar een Canon Body geeft. In mijn ogen is het onmogelijk om bodies/lenzen voor iemand te kopen.

[ Voor 58% gewijzigd door 0fbe op 23-06-2006 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
:D Mea culpa mea culpa, ik snap jullie reacties wel, gezien de verwoording van mijn post _/-\o_

Laat me iets duidelijk maken: ik fotografeer zelf ook, we hebben allebei al Canon apparatuur, alleen de medium format is een Mamiya. De keuze voor Canon komt bij mijn vriendin vandaan: zij vind Nikon bijvoorbeeld niet prettig. Nu weet zij zelf uiteraard veel van fotografie, maar niet van DSLRs. Haar voorkeur blijft bij celluloid, maar voor bepaalde opdrachten komt ze er niet mee weg (een G3 heeft nu eenmaal niet de uitstraling en kwaliteit die geeist wordt). Vandaar de DSLR.

Ik probeer de keuze wat voor haar te beperken, en kwam daarbij op de 20D of 350D uit. Zowel door de mogelijkheden van die cameras als door budget. Natuurlijk koop ik hem niet blind maar gaan we fijn samen winkelen, dan mag zij voelen en kijken en knopjes drukken, maar kan ik wel eventuele valkuilen aangeven. Met jullie hulp! Waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom betrek je de Canon 5D er niet bij? Dat is een semi-prof camera met absoluut geweldige beeldkwaliteit, en net als de 1Ds full-frame.

Maar het is moeilijk je te adviseren als je weinig eisen/wensen op tafel legt:

- moet de camera klein of juist groot zijn? (5D is 'aangenaam' klein t.o.v. de 1D(s) serie)
- welke eisen aan resolutie heb je?
- welke cropfactor wil je? 1.0, 1.3 of 1.6?
- welke lenzen heb je op het oog? (EF-S 17-55 f/2.8 IS gaat niet lukken op je fullframe body)
- wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 08:13:
Waarom betrek je de Canon 5D er niet bij? Dat is een semi-prof camera met absoluut geweldige beeldkwaliteit, en net als de 1Ds full-frame.

Maar het is moeilijk je te adviseren als je weinig eisen/wensen op tafel legt:

- moet de camera klein of juist groot zijn? (5D is 'aangenaam' klein t.o.v. de 1D(s) serie)
- welke eisen aan resolutie heb je?
- welke cropfactor wil je? 1.0, 1.3 of 1.6?
- welke lenzen heb je op het oog? (EF-S 17-55 f/2.8 IS gaat niet lukken op je fullframe body)
- wat is je budget?
De 5D zou voor mij persoonlijk zelfs de voorkeur hebben boven de 1Ds mark II. de betere ISO performance o.a. en zo nog een aantal andere dingen hebben in mijn ogen toch voorkeur boven de 1Ds mark II en al helemaal als je naar de prijs kijkt, maar zelf al is geld geen issue dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fairy schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 10:31:
[...]

De 5D zou voor mij persoonlijk zelfs de voorkeur hebben boven de 1Ds mark II. de betere ISO performance o.a. en zo nog een aantal andere dingen hebben in mijn ogen toch voorkeur boven de 1Ds mark II en al helemaal als je naar de prijs kijkt, maar zelf al is geld geen issue dan nog.
Vooral het formaat lijkt me een onderscheiding. Maar de pixel-density van de 1DsM2 is idd hoger en dat kan een hogere ruis opleveren. In de tests die ik heb gezien heb ik dat echter niet zo kunnen zien. Wel is de 5D op 50 ISO echt vrijwel zonder ruis. Wat dat betreft prima geschikt voor studiowerk en ander professioneel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:11

Daniel

Kapitein NCC-1701
20D is niet echt een optie meer, daar deze EOL is en uit de schappen aan het verdwijnen is. Voor nauwelijks meer of zelfs minder geld kun je een 30D kopen die een tikje beter is.

350D moet je eigenlijk schrappen als serieuze optie, dat is echt een consumenten-SLR. De 30D voelt veel beter aan, is groter (hoewel dat voor een vrouwenhand misschien niet altijd handig is) en heeft gewoon algeheel een betere uitstraling. Verder inderdaad met de rest, als je als (semi)pro wilt instappen in digitaal is een fullframe tweedehandscamera misschien wel een beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 00:38:

Ik probeer de keuze wat voor haar te beperken, en kwam daarbij op de 20D of 350D uit. Zowel door de mogelijkheden van die cameras als door budget.
Dit geeft denk ik een andere blik op de discussie over de Eos5D.

Vertel eens meer over het type fotografie dat je vriendin beoefent. Dit maakt namelijk nogal wat uit met betrekking tot de keuze van de camera. Ik denk echter wel dat een Eos350D een enorme misinvestering is. De voordelen van de Eos20D zijn voor een serieuze fotograaf voldoende om dit model te kiezen (dat waren ze voor mij al en ik verdien mijn brood er niet mee). Enkele voorbeelden:
-magnesium behuizing (robuust)
-grote zoeker (in vergelijking met miniscuul)
-tweede instelwiel
-sluiter die veel langer meegaat (lange termijn investering)
-sneller
-betere handligging (acc. is persoonlijk)

Zoals al eerder is aangegeven denk ik dat een Eos1D zeker ook in aanmerking genomen dient te worden. Ik zou mijzelf op de keuze Eos1D/ Eos20D/ Eos30D richten. Om tot een juiste keuze te komen zou ik even de eerste pagina's van de review van de Eos30D op Dpreview lezen (dan weet je gelijk de verschillen tussen de 20D en de 30D) en een aantal vragen stellen over de snelheid van de camera, de kwaliteit van de behuizing/ sluiter en de resolutie die je nodig denkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:04
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 00:38:
:Natuurlijk koop ik hem niet blind maar gaan we fijn samen winkelen, dan mag zij voelen en kijken en knopjes drukken, maar kan ik wel eventuele valkuilen aangeven. Met jullie hulp! Waarvoor dank.
Dan gaat het vast wel goed komen :) Grootste verschil tussen 350D en 20D/30D (streep de 20D door ten faveure v.d. 30D) is naast een riedel features toch wel de constructie. De 350D is een veel te klein ding met, imho, el cheapo dun plastic gevoel (zelfs m'n vriendin van 155cm vindt 'm met haar kleine handen te klein, dit komt ook door de nagels, die vrouwen vaak wat langer hebben dan mannen). Draai er in de winkel een objectief op waarmee je vriendin vaak zal schieten en beoordeel dan of het totaal lekker in de hand ligt (formaat, gewicht, balans, houvast).

Met de 5D kom je in een compleet andere prijsklasse, deze is meer dan twee en een half maal zo duur als een 20D.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben met deze wetenschap, en mijn vriendin even de winkel ingelopen om de 350D naast de 30D te leggen.

Als het aan mij gelegen had werd het de 30D, maar hij is niet voor mij, en zij vond hem niet fijn in haar toch kleine hand liggen, te log (tsja, smaken verschillen).

De 350D is een absolute no-go.

Uiteindelijk heeft ze gekozen voor de Nikon 70D (dus toch een Nikon...): zij vindt hem erg fijn in de hand liggen, en is bijzonder gecharmeerd van het feit dat ook oude lenzen nog passen op deze camera (struint overal winkels af op zoek naar dit soort spul), ook al werken ze dan niet met alle toeters en bellen va tegenwoordig. Ook het feit dat de autofocus meteen te overrulen is vond ze heel fijn.

Dank voor alle input mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 16:10:

Uiteindelijk heeft ze gekozen voor de Nikon 70D (dus toch een Nikon...): .
Zeg daar alsjeblieft D70s (waarschijnlijk s) tegen het is geen canon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

timcooijmans schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 16:38:
[...]

Zeg daar alsjeblieft D70s (waarschijnlijk s) tegen het is geen canon!
hoe durft hij van zoiets superieurs als een D70 (of al het andere van nikon) als zoiets inferieurs als een canon te beschouwen :+

D50 heb ik, maar zit nu soms ook wel te wensen naar een D70, vooral vanwege DoF preview en 2e wieltje en nog een paar dingen. Toch, een D50 is meer dan genoeg en het blijft toch echt de fotograaf die de foto's mooi moet maken :) het eeuwige gear-geil moet toch een beetje ophouden, al sta ik vooraan met zulke opmerkingen, ik wil nog zoveel bij mijn camera :D
vooral eerste wat handigere lenzen, wil een standaard lens hebben (18-125 sigma of toch 18-200 vr nikon.....maar die laatste is duur, maar wel goed:))

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
nomad85 schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 17:07:
[...]

hoe durft hij van zoiets superieurs als een D70 (of al het andere van nikon) als zoiets inferieurs als een canon te beschouwen :+

D50 heb ik, maar zit nu soms ook wel te wensen naar een D70, vooral vanwege DoF preview en 2e wieltje en nog een paar dingen. Toch, een D50 is meer dan genoeg en het blijft toch echt de fotograaf die de foto's mooi moet maken :) het eeuwige gear-geil moet toch een beetje ophouden, al sta ik vooraan met zulke opmerkingen, ik wil nog zoveel bij mijn camera :D
vooral eerste wat handigere lenzen, wil een standaard lens hebben (18-125 sigma of toch 18-200 vr nikon.....maar die laatste is duur, maar wel goed:))
Ik wou het tegenover gestelde zeggen maar hield me in :+

Verder ben ik wel voor het 2e wieltje, dat is zo handig in bijv. de M of Av modus. Niet steeds het exposure compensation knopje hoeven in te drukken :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:20
timcooijmans schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 17:46:
Ik zou als fulltime pro niet zonder 1D's kunnen denk ik (al moet ik zeggen dat het met 10D's weekelijks iets wel te doen is)

Voor product/mode fotografie: 1Ds /1Ds mk II
Voor journalistiek: (1D/)1DmkII of 1DmkII n. De 1 tussen haakjes vanwege de resolutie. Maar heeft ze wel EF lenzen? Het zou rot zijn als ze een Nikon SLR heeft en je haar een Canon Body geeft. In mijn ogen is het onmogelijk om bodies/lenzen voor iemand te kopen.
ehm, wat ruikt hier naar bullshit in deze thread. Ten eerste, ga niet voor je vriendin die camera halen, neem 'r dan mee, misschien vind ze een nikon wel beter. En ten tweede, een 20D? Pro? hmja, zelfs een 350D zal voor pro aangezien worden mits de lens groot genoeg is.. Overigens kenmerkt een pro zich niet door het hebben van pro apparatuur, maar door het hebben van een pro houding.

Ik blijf het vreemd vinden, de vriendin fotografeert, en de vriend zoekt advies naar de camera, gewoon haar naar winkel meenemen, laten proberen, kijken wat in de handen valt, etc...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de laatste post van de TS uberhaupt gelezen? Hierin staat dat ie je advies op voorhand al had meegenomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:20
'scuse meh... case closed

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 16:10:
Uiteindelijk heeft ze gekozen voor de Nikon 70D (dus toch een Nikon...): zij vindt hem erg fijn in de hand liggen, en is bijzonder gecharmeerd van het feit dat ook oude lenzen nog passen op deze camera (struint overal winkels af op zoek naar dit soort spul), ook al werken ze dan niet met alle toeters en bellen va tegenwoordig. Ook het feit dat de autofocus meteen te overrulen is vond ze heel fijn.
het was je wel bekend dat de lightmetering niet werkt met oude (manual focus) lenzen? effectief heb je dus niets aan een manual focus lens (tenzij je je eigen lichtmeter hebt)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yep, is bekend, dan wordt de losse lichtmeter gebruikt. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 10:37:
Yep, is bekend, dan wordt de losse lichtmeter gebruikt. Bedankt voor de tip!
Hmm, is dat niet alleen bij manual diafragma lenzen?
Pagina: 1