Toon posts:

Boot-menu op een CD-ROM

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eens wat gaan proberen met verschillende besturingssystemen. Ik zou bijvoorbeeld OSX x86 (heb een legaal copie) op mijn laptop willen proberen te installeren (dat is toch wel legaal?).

Omdat dit waarschijnlijk slechts een eventjes spelen iets is zou ik graag een dual boot met XP maken. Maar als ik het er later weer af zou willen halen blijf ik met die bootloader zitten... Is het misschien mogelijk het boot menu op een CD-ROM te installeren, dus als ik de CD-rom er neit instop dat ik gewoon naar windows boot?

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:22
Hoi,

Ik denk dat je moet zoeken op Apple Bootcamp. De Computerbladen van deze/vorige maand gaan volgens mij hier uitgebreid op in.

Daarnaast denk ik niet dat het mogelijk is om MacOS op een ander apparaat dan die van Apple te installeren. Hoewel het volgens mij niet illegaal lijkt als je een licentie ervoor hebt, heeft Apple toch moeite met het draaien van hun OS op niet-apple apparatuur.
Zo was er volgens mij een EFI bios nodig om te starten.

Als het je lukt, kun je proberen om na de installatie van MacOS proberen om weer het Windows bootscherm terug te halen en daar een optie voor de Mac in te maken.

let the past be the past.

• snoopy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-01 19:26
Bootloaders kunnen in principe ook gewoon op een cd geïnstalleerd worden, net zoals bootdisks eigenlijk. Kijk eens op http://www.nu2.nu/bootablecd/, hier staan een aantal manieren om een bootable cd te maken, evt. met bootmenu.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ten eerste betekent het hebben van een "legaal copie" van OSX niet dat je een licentie hebt om het te installeren. Ten tweede kun je bootloaders ook gewoon weer weghalen (of de bootloader van je andere OS terugzetten), of gewoon laten staan en de bootloader XP laten booten.
Voor de rest heeft dit niks met Non-Windows Operating Systems te maken volgens mij, als je probleem over een boot-cd voor XP en OSX gaat.

Dit topic is gesloten.