Toon posts:

Maxtor 400 GB niet herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een nieuwbouw pc waarin 2 sata schijven zijn gebouwt, 1x 160 GB HDD waarop de Win installatie is uitgevoerd, aangesloten op sata 1. Deze is ook gewoon zichtbaar.

Als 2e hdd heb ik een Maxtor 400 GB met sata aansluiting die aangesloten is op sata2. Deze is niet zichtbaar in de bios en dan natuurlijk ook windows. Bekabeling heb ik gecontroleerd. Deze zijn in orde.

Het moederbord is een Asus p5ld2 deluxe.

Iemand misschien suggesties?

Verwijderd

Waarschijnlijk ff je bios flashen met een nieuwe versie. Check ff op de site van je moederbord fabrikant voor een nieuwe versie.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Heb je hem al op andere S-ATA poorten geprobeerd? :)
En de kabels omwisselen verandert helemaal niets?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zitten ze aan dezelfde controller? Zo nee, dan moet je wellicht in de andere BIOS kijken of deze controller inschakelen vanuit de BIOS van het moederbord. Spint de schijf wel op? Zo nee, dan moet je de stroomstekker even doublechecken.

Verwijderd

Topicstarter
de schijf spint wel, en kabels e.d. zijn goed. En in bios staat alles ingeschakeld

Verwijderd

Topicstarter
heb nu net biosupdate gedaan maar ook geen succes. Als ik een andere schijf op de sata2 aansluiting doe, wel een kleinere (160gb) word die wel herkend dus hij staat ook niet uitgeschakeld. zou de schijf misschien defect zijn?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 12:05:
heb nu net biosupdate gedaan maar ook geen succes. Als ik een andere schijf op de sata2 aansluiting doe, wel een kleinere (160gb) word die wel herkend dus hij staat ook niet uitgeschakeld. zou de schijf misschien defect zijn?
Download eens PowerMax van de maxtor site, daarmee kan je de schijf testen.
Alhoewel ik denk dat het lastig wordt als hij niet in je BIOS verschijnt. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Ik kan mijn maxtor d10 300GB op een ic7-max3 (s478) ook alleen maar zien als er geen andere schijf op de ich5r controller is aangesloten. Probeer daarom eens uit of de maxtor schijf herkend wordt wanneer je andere schijf niet is aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb contact gehad met de leverancier van de schijf, het volgende:

Tegenwoordig zijn er 2 soorten sata:

sata 1: 1,5 gb/s

sata 2: 3,0 gb/s

Sata 2 word niet herkend door eens sata 1 aansluiting. Wat kan is een jumper op de schijf verstellen waardoor je de snelheid van de schijf terugbrengt naar 1,5 gb/s (sata 1).

In mijn geval mocht het toch niet baten, omdat de schijf daadwerkelijk defect is/was

Bedankt voor ieders reactie

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 13:47:
Ik heb contact gehad met de leverancier van de schijf, het volgende:

Tegenwoordig zijn er 2 soorten sata:

sata 1: 1,5 gb/s

sata 2: 3,0 gb/s

Sata 2 word niet herkend door eens sata 1 aansluiting. Wat kan is een jumper op de schijf verstellen waardoor je de snelheid van de schijf terugbrengt naar 1,5 gb/s (sata 1).

In mijn geval mocht het toch niet baten, omdat de schijf daadwerkelijk defect is/was

Bedankt voor ieders reactie
Dit is grote onzin. Ten eerst staat S-ATA II niet gelijk aan 3.0GB/s. De S-ATA300 interface is een S-ATA II features dus geen must om het S-ATA II label te mogen dragen. Daarbij is S-ATA II geen nieuwe standaard. S-ATA II zijn extra (nieuwe) features voor de S-ATA standaard. Onder S-ATA II features vallen bijvoorbeeld: NCQ, S-ATA300 (3.0GB/s) en staggered spinup, wanneer één van deze features ondersteund wordt door de hardeschijf of controller mag deze het S-ATA II label dragen.

S-ATA II features zijn gewoon backward compatible met S-ATA controllers, op een paar oude controllers na zouden S-ATA300 schijfen gewoon aangesloten moet kunnen worden op een S-ATA150 controller en anders om.

Om compatibiliteits problemen te voorkomen is het mogelijk om aan de hand van jumpers (in het geval van Maxtor) de S-ATA II features uit te schakelen. Als je Seagate of Hitachi hebt, die hebben veelal de S-ATA II features standaard uitgeschakeld. Dus wanneer je een Hitachi hardeschijf hebt met een S-ATA300 interface functioneerd deze standaard maar op 1.5GB/s wat met behulp van een tooltje gewijzigd kan worden.

Overigens was S-ATA II de naam van een groep mensen (knappe koppen) welke de extra/nieuwe features hebben bedacht voor de S-ATA standaard. Om de een of andere reden probeerd de industrie te doen geloven dat het hier om een nieuwe standaard gaat wat dus niet het geval is. De S-ATA II groep heet tegenwoordig SATA IO.

Bron om mijn verhaal een backup te geven: http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp en http://www.sata-io.org/index.asp

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 23-06-2006 14:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
nou okey duidelijk, bedankt dan maar.... dan bestaan er dus wel heel veel onduidelijkheden over deze sata standaard of niet?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 14:23:
nou okey duidelijk, bedankt dan maar.... dan bestaan er dus wel heel veel onduidelijkheden over deze sata standaard of niet?
Dat klopt :D heel veel onduidelijkheid. :'( Wat vooral komt doordat met name de industrie S-ATA II als nieuwe standaard heeft gepresenteerd, wat het gewoon niet is. Ze hebben gewoon overal S-ATA II labels opgeplakt zonder duidelijk te zijn over de daadwerkelijke specificaties.

Omdat ik het best op de hoogte ben van Maxtor schijfen neem ik deze even als voorbeeld: Zo heb je Maxtor schijfen uit de Diamondmax 10 serie welke het S-ATA II label dragen maar de een heeft een S-ATA300 interface terwijl de ander een S-ATA150 interface heeft en toch vallen ze beide onder het S-ATA II label, omdat ze beide NCQ en staggered spinup ondersteunen.

Zoals ik al aangaf schakelen Seagate en Hitachi bij de meeste S-ATA II gelabelde schijfen de S-ATA II features uit. Wat betekend dat de schijf standaard werkt met een snelheid van 1.5GB/s, overigens zullen de meeste mensen dit niets eens merken, omdat bij een singel disk het verschil veelal verwaarloosbaar is. Maar toch je denkt een schijf met S-ATA II features te hebben, maar out of the box functioneerd hij niet zo. Maxtor heeft jumpers om de features in en uit te schakelen (standaard zijn ze ingeschakeld), bij Hitachi heb je een tooltje nodig welke van hun website is te downloaden. (dit is bij veel mensen ook niet bekend)

[ Voor 29% gewijzigd door _Dune_ op 23-06-2006 14:38 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 14:31:
[...]

Dat klopt :D heel veel onduidelijkheid. :'( Wat vooral komt doordat met name de industrie S-ATA II als nieuwe standaard heeft gepresenteerd, wat het gewoon niet is. Ze hebben gewoon overal S-ATA II labels opgeplakt zonder duidelijk te zijn over de daadwerkelijke specificaties.

Omdat ik het best op de hoogte ben van Maxtor schijfen neem ik deze even als voorbeeld: Zo heb je Maxtor schijfen uit de Diamondmax 10 serie welke het S-ATA II label dragen maar de een heeft een S-ATA300 interface terwijl de ander een S-ATA150 interface heeft en toch vallen ze beide onder het S-ATA II label, omdat ze beide NCQ en staggered spinup ondersteunen.

Zoals ik al aangaf schakelen Seagate en Hitachi bij de meeste S-ATA II gelabelde schijfen de S-ATA II features uit. Wat betekend dat de schijf standaard werkt met een snelheid van 1.5GB/s, overigens zullen de meeste mensen dit niets eens merken, omdat bij een singel disk het verschil veelal verwaarloosbaar is. Maar toch je denkt een schijf met S-ATA II features te hebben, maar out of the box functioneerd hij niet zo. Maxtor heeft jumpers om de features in en uit te schakelen (standaard zijn ze ingeschakeld), bij Hitachi heb je een tooltje nodig welke van hun website is te downloaden. (dit is bij veel mensen ook niet bekend)
@dune

Heel vreemd allemaal, maar ik dank je voor je goed uitleg. Ik hoop dat hier in de toekomst meer duidelijk over zal komen. Maar dit is nu bijna niet meer mogelijk.

Nogmaals dank
Pagina: 1