ATI 9250 128MB PCI presteert gelijk aan AGP versie?

Pagina: 1
Acties:

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-05 13:31
We gaan een grote levering doen van HP 5100 desktop machines. Nu wil de klant op enkele machines een 3D applicatie draaien die de OpenGL standaard aan moet kunnen; geen extreem pakket trouwens. (Autodesk Inventor = soort AutoCAD)

Nu heeft de HP machine PCI-E (1x) en een tweetal 'normale' PCI sloten. Zal de 9250 chipset van de ATI videokaart aan het dak komen van de PCI bandbreedte, of is deze kaart zo 'traag' dat het geen verschil maakt met de AGP uitvoering of 'standaard' PCI uitvoering?

p.s. de AGP variant v/d 9250 werkte perfect met het grafisch pakket (andere HP serie mét AGP)

iemand advies in deze kwestie, want de search kon mij geen oplossing bieden?

link betreffend videokaart:
http://www.club3d.nl/prod...TVD&show=&p=&filter=&l=en

[ Voor 29% gewijzigd door BNX op 23-06-2006 10:28 ]

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De 9250 PCI presteert echt een stuk slechter als zijn AGP broer, het kan wel de helft schelen.

De PCI bandbreedte in de praktijk is hoogstens 125MB/sec met de overhead e.d. eraf.
Een 9250 heeft toch wel minimaal AGP 2x of 4x nodig heeft om fatsoenlijk te werken; resp. 266MB/sec en 533MB/sec.

Wat zijn de minimum vereisten van het pakket qua 3D?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:59

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Inventor draait zelfs nog op een TNT2, dus qua videokaart sla je denk ik geen plank mis. op m'n stage draai ik hem met een GF2MX PCI, en doet het daar prima :)

Hier staat tekst

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Volgens mij is de ts in de war met PCI-E en de oudere PCI standaard :/

Als je een PCI-E slot hebt voor een grafische kaart ga je toch geen grafische kaart in een normaal pci slot stoppen heh.

PCI-E heeft de voorkeur over agp (verschil in prestaties is er amper if any in voordeel van PCI-E).

specs

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@J0J0
Als de info van de TS klopt, hoe wil je dan een PCI-e videokaart in een x1 slot drukken? ;)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
J0J0 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 11:17:
Volgens mij is de ts in de war met PCI-E en de oudere PCI standaard :/
Volgens mij ben jij in de war ;)

Hij vraagt of PCI snel genoeg is voor de 9250, of dat-ie de AGP variant moet nemen.
Afaik is er niet eens een PCI-E variant van de 9250?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• J0J0
@ Prutzor als hij het heeft over zowel AGP kaarten en PCI kaarten en ik ook nog eens over PCI-E kaarten dan is het niet zo moeilijk om te bedenken dat ik dat ook wel snap.

Mijn punt is, neem een PCI-E kaartje.

@Hierboven:

Nee die is er ook niet.

Je kan dan toch een X300 of X1300 kaart aanschaffen.. :?
Nu heeft de HP machine PCI-E (1x) en een tweetal 'normale' PCI sloten.
AGP is dus geen optie...

[ Voor 37% gewijzigd door J0J0 op 23-06-2006 11:27 ]

specs

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
J0J0 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 11:23:
@ Prutzor als hij het heeft over zowel AGP kaarten en PCI kaarten en ik ook nog eens over PCI-E kaarten dan is het niet zo moeilijk om te bedenken dat ik dat ook wel snap.

@Hierboven:

Nee die is er ook niet.

Hmmmz.. Op zich..
Een 9250 PCI is rond de €40,-, en een X550 PCI-E is rond de €42,-, dus daar is best wat voor te zeggen! :)

@hieronder: Verhip! :)

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 23-06-2006 11:28 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-07 10:01

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Hierboven:

Nee die is er ook niet.

TS geeft volgens mij aan dat er alleen maar een PCI-e 1x slot aanwezig is en daar bestaan nu eenmaal geen VGA kaarten voor. VGA kaarten hebben een PCI-e 16x slot nodig welke vele malen langer is dan een PCI-s 1x slotje. ;) Dus een PCI-e VGA kaart is geen optie. ;)

Daarnaast zoals je zelf ookal aangeeft heeft deze Pc ook niet de beschikking over een AGP bus/slot dus zit je vast aan een PCI kaart. Waarschijnlijk heeft deze PC standaard een onboard VGA chip. TS wil dan ook graag weten of de genoemde PCI kaart wel snel genoeg is om de gevraagd performance te leveren.

Aangezien TS (zover ik begrijp) deze Pc's gaat leveren aan een persoon/bedrijf, kun je afvragen of deze Pc's zo-ie-zo wel geschikt zijn, mogelijk moet er naar een systeem gekeken worden welke wel is voorzien van een AGP of PCI-e 16x slot. Ik zou zelf niet snel een werkstation verkopen waar ik zelf aan twijfel of deze wel de performance kan leveren welke gevraagd wordt. O f misschien net de performance kan leveren, wanneer het systeem dan ook maar iets meer te doen krijgt zal je aan de maximale performance zitten. Ik denk niet dat je dan erg blije klanten gaat krijgen. Dus voor de werkstations die grafisch meer werk moeten verrichten zou ik een andere type werkstation in zetten.

Edit: Oke, Oke JoJo je krijgt gelijk, blijkbaar heeft Matrox een PCI-e 1x kaart en zo te zien met een G550 chip, maar of deze het gevraagd kan leveren zou ik absoluut niet weten. Hoezo "nevermind" bestaan ze toch niet? (zie hier beneden de reacties van JoJo ;) )

edit2: JoJo Matrox heeft inderdaad PCI-e 1x kaartjes gebaseerd op de G550 chip en ook nog in een lowprofile uitvoering.

[ Voor 59% gewijzigd door _Dune_ op 23-06-2006 11:59 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BNX

@Hierboven:

Nee die is er ook niet.

Het bord heeft dus GEEN normaal PCI-E 16X slot, dus iedere gangbare videokaart vervalt (alleen Matrox heeft een redelijk betaalbare variant op PCI-E 1x)

Prijs is ook een verhaal, aangezien de Matrox een stuk prijziger is en maar 32MB heeft, en het toch over een groot aantal PC 's gaat, is de 40 euro PCI variant v/d 9250 een optie!

Hij heeft dus alleen: 1 maal PCI-E (1x) en 2 maal een oude 33mhz PCI slot...

aangezien dus vroeger in een andere PC de AGP variant van de 9250 voldeet aan pakket,
ws dus de vraag op de PCI variant genoeg bandbreedte heeft.

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

specs van de HP 5100:
2 laag-model PCI, 1 PCI express 1x
Een PCI-e videokaart dus niet passen! Dat probeer ik de hele tijd te zeggen. :P

• J0J0
En volgens de gegevens waar Prutzor mee aan kwam zetten is een gewone PCI 9250 dus ook geen optie.... tja het wordt zo wel moeilijk!

specs

• BNX
_Dune_ schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 11:27:
[...]

TS geeft volgens mij aan dat er alleen maar een PCI-e 1x slot aanwezig is en daar bestaan nu eenmaal geen VGA kaarten voor. VGA kaarten hebben een PCI-e 16x slot nodig welke vele malen langer is dan een PCI-s 1x slotje. ;) Dus een PCI-e VGA kaart is geen optie. ;)

Daarnaast zoals je zelf ookal aangeeft heeft deze Pc ook niet de beschikking over een AGP bus/slot dus zit je vast aan een PCI kaart. Waarschijnlijk heeft deze PC standaard een onboard VGA chip.
Jij begrijpt mijn gedachtengang O+

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

J0J0 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 11:30:
En volgens de gegevens waar Prutzor mee aan kwam zetten is een gewone PCI 9250 dus ook geen optie.... tja het wordt zo wel moeilijk!
Dus wordt het zoeken naar een low-profile PCI kaartje. Dat wordt zeker moeilijk. :/

oh wacht, gevonden: pricewatch: Club3D Radeon 9250 128MB DDR (AGP, DVI, Low profile), CGA-9258ATVD agp.. :/
Aan de foto te zien is die niet low-profile, m.a.w. past niet in een lage behuizing.

[ Voor 44% gewijzigd door PD2JK op 23-06-2006 11:38 ]

• BNX
Prutz0r schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 11:31:
[...]

Dus wordt het zoeken naar een low-profile PCI kaartje. Dat wordt zeker moeilijk. :/
nee hoor :+

op website is hij idd niet low-profile,
maar alle andere leverancier schrijven van wel.

ik ga denk ik maar een kaartje laten overkomen,
is denk ik de beste test manier voor een antwoord :)

dank voor het meedenken

[ Voor 34% gewijzigd door BNX op 23-06-2006 11:39 ]

• J0J0
Nevermind

[ Voor 100% gewijzigd door J0J0 op 23-06-2006 11:37 ]

specs

Verwijderd

Prutz0r schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 11:30:
specs van de HP 5100:

[...]

Een PCI-e videokaart dus niet passen! Dat probeer ik de hele tijd te zeggen. :P
Erhm, als je het achterkantje het pci-e x1 slot er uit haalt past er wel een pci-e x16 kaart in, dan heeft die kaart gewoon minder bandbreedtje. Bij SLI mobo's in non-sli modus is het toch ook vaak dat 1 pci-e x16 slot op x16 werkt en het andere pci-e x16 slot op pci-e x1 werkt?

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:26

Piggen

Lekker bakkie

BNX schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 11:32:
[...]

nee hoor :+

op website is hij idd niet low-profile,
maar alle andere leverancier schrijven van wel.

ik ga denk ik maar een kaartje laten overkomen,
is denk ik de beste test manier voor een antwoord :)

dank voor het meedenken
Je zit er naast. De PCI-variant is full-profile, de AGP is low-profile. Staat in het PDF-bestand op de productpagina.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 12:04:
[...]

Erhm, als je het achterkantje het pci-e x1 slot er uit haalt past er wel een pci-e x16 kaart in, dan heeft die kaart gewoon minder bandbreedtje. Bij SLI mobo's in non-sli modus is het toch ook vaak dat 1 pci-e x16 slot op x16 werkt en het andere pci-e x16 slot op pci-e x1 werkt?
Zo past en werkt het misschien wel, maar bye bye 3 jaar garantie op je moederbord. ;)

Pagina: 1