Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Energiezuinige Desktop vs. Laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 2.642 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pascoa341
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10-11 08:15
Ik heb wat rondgespit op GOT, maar kan eigenlijk niet echt een antwoord op mijn vraag vinden. Ik ben voor mijn vriendin een computer aan het uitzoeken. Zij gebruikt het voor niets meer dan office, internet en dergelijke, dus is snelheid niet belangrijk. Wat wel belangrijk is, is prijs en energiezuinigheid. Ze wil graag een energiezuinige computer die niet te veel geld kost. Volgens mij is een laptop altijd energiezuiniger, maar die zijn wel weer duurder in aanschaf en gaan minder lang mee. Zeker omdat ze er nooit mee zal slepen ben ik eigenlijk niet zo'n fan van een laptop. Ik vraag me alleen af wat nu de verschillen zijn in energieverbruik tussen een laptop en een energiezuinige desktop. Zoals gezegd is snelheid niet belangrijk, dus is het mogelijk om alles onboard te nemen (volgens mij scheelt dat al aanzienlijk). Wat is dan het verschil in energieverbruik tussen een goedkope laptop en een energiezuinige desktop?

"You can tell German wine from vinegar by the label" - Mark Twain

• appie2003
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 25-07-2009
quote:
pascoa schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:17:
Ik heb wat rondgespit op GOT, maar kan eigenlijk niet echt een antwoord op mijn vraag vinden. Ik ben voor mijn vriendin een computer aan het uitzoeken. Zij gebruikt het voor niets meer dan office, internet en dergelijke, dus is snelheid niet belangrijk. Wat wel belangrijk is, is prijs en energiezuinigheid. Ze wil graag een energiezuinige computer die niet te veel geld kost. Volgens mij is een laptop altijd energiezuiniger, maar die zijn wel weer duurder in aanschaf en gaan minder lang mee. Zeker omdat ze er nooit mee zal slepen ben ik eigenlijk niet zo'n fan van een laptop. Ik vraag me alleen af wat nu de verschillen zijn in energieverbruik tussen een laptop en een energiezuinige desktop. Zoals gezegd is snelheid niet belangrijk, dus is het mogelijk om alles onboard te nemen (volgens mij scheelt dat al aanzienlijk). Wat is dan het verschil in energieverbruik tussen een goedkope laptop en een energiezuinige desktop?
Gemiddelde zuinige laptop: 65 Watt ( Dit kan verder omlaag door energiebesparende technieken), Desktop minimaal 200 Watt-300 Watt.

Wat is het budget van je vriendin? Voor lekker goedkope lappies is Dell de ultieme kandidaat.

appie2003 wijzigde deze reactie 23-06-2006 10:23 (5%)

• dotcode
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 24-08 14:14

dotcode

///\00/\\

Een via mini itx systeem is misschien wel leuk, gebruikt 50 tot 100 watt.

• appie2003
Het zit zo: Mobiele processoren (vooral de laatste generatie) zijn ontworpen voor energiezuinigheid. Een intel verbruikt max 25 watt. Meestal ligt dit rond de 10 Watt. De meeste desktopprocessoren verbruiken tussen de 50-100 Watt (extremen heb je ook). En heir ligt vooral het verschil.

• JHMvP
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 11-05-2013

JHMvP

Veritas logica est

quote:
appie2003 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:22:
[...]Gemiddelde zuinige laptop: 65 Watt ( Dit kan verder omlaag door energiebesparende technieken), Desktop minimaal 200 Watt-300 Watt.

Wat is het budget van je vriendin? Voor lekker goedkope lappies is Dell de ultieme kandidaat.
Euh...Dell zei je? Hoeveel Watts zouden er nodig zijn geweest om DIT te veroorzaken? :+

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• appie2003
quote:
dotcode schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:28:
Een via mini itx systeem is misschien wel leuk, gebruikt 50 tot 100 watt.
Kan hij net zo goed een laptop kopen met een Celeron M processor erin. Wat kosten ze tegenwoordig 500 euro of zo? Stuk sneller dan dat via systeem dacht ik zo.

appie2003 wijzigde deze reactie 23-06-2006 10:29 (8%)

• appie2003
quote:
JHMvP schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:29:
[...]

Euh...Dell zei je? Hoeveel Watts zouden er nodig zijn geweest om DIT te veroorzaken? :+
:+ Gelukkig is dat een zeldzaamheid in de laptopwereld. :+

• eghie
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

quote:
appie2003 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:22:
[...]
Gemiddelde zuinige laptop: 65 Watt ( Dit kan verder omlaag door energiebesparende technieken), Desktop minimaal 200 Watt-300 Watt.
Die waarden kloppen niet helemaal. Dit ligt er namelijk aan wat voor hardware je erin stopt. Je kunt een desktop ook wel op 60W krijgen hoor. Lees onder andere dit topic eens door: [Low-noise/Low-cost]All-in-1 thuis server. Dit topic gaat over een servertje, maar kan zeker ook wel als desktop in worden gezet hoor.

Ik raad je dan aan om een laptop HDD erin te zetten. Een AMD Geode, VIA C3 (is wel stuk trager), of een mobile processor. En een passief gekoelde videokaart. Als ze namelijk passief gekoeld zijn, dan geven ze minder warmte en minder warmte is minder energie. Wees niet te zuinig aan voeding, haal in ieder geval een A-merk voeding en geen Q-Tech ofzo. Een Cool Master, Tagan, Zalman ofzo.

- I Am Second - Rebels Guide to Joy - Werkelijke Christendom

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Sja, als je een scherm meerekent in je berekening voor een desktop dan kom je ook al snel aan de prijs van een goedkope laptop.

Toch zou ik de voorkeur hebben voor een desktop. Als er iets stuk aan is kan je het eenvoudig vervangen, je kan het makkelijk uitbreiden en als het systeem toch niet 24/7 aanstaat dan zal het op jaarbasis ook geen stukken van mensen schelen. Ik zou dan natuurlijk wel gaan voor een AMD processor met C&Q en niet voor een Pentium 4 of Pentium D maar dat spreekt voor zich.

• sharkzor
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:22
quote:
appie2003 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:29:
[...]
Kan hij net zo goed een laptop kopen met een Celeron M processor erin. Wat kosten ze tegenwoordig 500 euro of zo? Stuk sneller dan dat via systeem dacht ik zo.
celeron m kan zichzelf niet terugklokken en slurpt daarom meer stroom dan een pentium m/core duo/solo. het is dan handiger iets meer geld uit te geven.

maar idd, voor 500 euries moet je al zo'n laptop hebben.

• appie2003
quote:
Admiral Freebee schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:32:
Sja, als je een scherm meerekent in je berekening voor een desktop dan kom je ook al snel aan de prijs van een goedkope laptop.

Toch zou ik de voorkeur hebben voor een desktop. Als er iets stuk aan is kan je het eenvoudig vervangen, je kan het makkelijk uitbreiden en als het systeem toch niet 24/7 aanstaat dan zal het op jaarbasis ook geen stukken van mensen schelen. Ik zou dan natuurlijk wel gaan voor een AMD processor met C&Q en niet voor een Pentium 4 of Pentium D maar dat spreekt voor zich.
Een desktop is idd beter te onderhouden. Ik denk dat een barebon misschien wel wat voor hem is.

• appie2003
quote:
sharkzor schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:34:
[...]

celeron m kan zichzelf niet terugklokken en slurpt daarom meer stroom dan een pentium m/core duo/solo. het is dan handiger iets meer geld uit te geven.

maar idd, voor 500 euries moet je al zo'n laptop hebben.
Een celeron m kan zichzelf prima terugklokken. In idle toestand draait hij op 300 mhz en als het moet dan gaat hij makkelijk naar 1.5 ghz. Een celeron M is niets anders dan een pentium m processor met een lagere fsb en minder cache.

EDIT: ik weet het niet meer zo zeker.
Niet dus.

appie2003 wijzigde deze reactie 23-06-2006 10:46 (9%)

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-11 19:21

JKen

Catdog Fanart.

65Watt is wel erg veel geschat voor een laptop, mijn laptop(Insperion6400) verbuikt tijdens office 20watt inclusief Beeldscherm !

Btw, hoe wil je het met een sektop pc doen ? Volgens mijn kom je dan gauw in de buurt met de prijs (Dekstop + TFT scherm).

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
quote:
JC Ken schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:38:
65Watt is wel erg veel geschat voor een laptop, mijn laptop(Insperion6400) verbuikt tijdens office 20watt inclusief Beeldscherm !

Btw, hoe wil je het met een sektop pc doen ? Volgens mijn kom je dan gauw in de buurt met de prijs (Dekstop + TFT scherm).
Ik denk dat hij die 65W van de stroomadapter heeft afgelezen. Maar dit is natuurlijk het maximum verbruik. Net zoals een computer niet continu 350W slurpt als er een 350W voeding inzit.

• sharkzor
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:22
quote:
appie2003 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:36:
[...]
Een celeron m kan zichzelf prima terugklokken. In idle toestand draait hij op 300 mhz en als het moet dan gaat hij makkelijk naar 1.5 ghz. Een celeron M is niets anders dan een pentium m processor met een lagere fsb en minder cache.

euh... dat kan hij dus NIET omdat hij speedstep mist. en een pentium m gaat niet lager dan 600mhz.
http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-pm.php

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
eghie schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:31:
[...]

Die waarden kloppen niet helemaal. Dit ligt er namelijk aan wat voor hardware je erin stopt. Je kunt een desktop ook wel op 60W krijgen hoor. Lees onder andere dit topic eens door:
En dan het beeldscherm nog. Ik pak even (totaal subjectief) een 17" LCD scherm van Acer, die heeft 50 Watt verbruik. Een CRT scherm natuurlijk nog meer.
Dan zit je dus al op 110W terwijl een laptop daar normaal gesproken de helft van is.

Maasluip wijzigde deze reactie 23-06-2006 10:44 (10%)

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• appie2003
quote:
sharkzor schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:42:
[...]

euh... dat kan hij dus NIET omdat hij speedstep mist. en een pentium m gaat niet lager dan 600mhz.
http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-pm.php
Dat dacht ik al. Raar, een programma hier gaf me verkeerde waarden. Met CPU-z zie ik nu wel de juiste snelheid. :) Maar ze blijven zuinig. Ik heb hier een 60W adapter eraan hangen.

Laptop: Max 65 watt
Desktop: Max 300 watt

appie2003 wijzigde deze reactie 23-06-2006 10:44 (11%)

• Hel Gast
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 29-07-2012
Voor zover ik weet is Een celeron M inderdaad lagere cache en lagere FSB maar ook GEEN speedstep.

zie bijv: http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-pm.php
edit:
sorry traag enzo :P

Hel Gast wijzigde deze reactie 23-06-2006 10:45 (9%)

• Murcielago
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-11 21:32
quote:
appie2003 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:36:
[...]

Dat kan toch niet, dat was toch het grote verschil met de Pentium M. De Celeron M kan niet terugklokken, de Pentium M wel.

PSN: djmurcielago

• appie2003
quote:
Murcielago schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:45:
[...]

Dat kan toch niet, dat was toch het grote verschil met de Pentium M. De Celeron M kan niet terugklokken, de Pentium M wel.
Zie mijn laatste post.

• aca
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 26-10-2011

aca

Nullor fetisjist

quote:
pascoa schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:17:
[...]
Wat is dan het verschil in energieverbruik tussen een goedkope laptop en een energiezuinige desktop?
Ik denk met hetzelfde energieverbruik je een goedkopere desktop kan vinden dan een laptop, als je het energieverbruik vergelijkt exclusief beeldscherm. Geen idee hoe de schermen tov elkaar verschillen.

Maar vanwaar de vraag? Rekenvoorbeeldje :*) : Met het verschil van 100 euro bijvoorbeeld tussen de systemen en een prijs per kWh van 10 cent. Stel het verschil is 200W in verbruik. Om die 100 euro eruit te krijgen, staat die PC al minstens 200 dagen continu aan. Stel we praten over een effectieve tijdsduur van 8 uur per dag, dan heb je t over 600 dagen voordat je break-even speelt. Bijna 2 jaar dus :P. Trek uw eigen conclusies B)

"The scientists of today think deeply instead of clearly. One must be sane to think clearly, but one can think deeply and be quite insane." - Nikola Tesla

• frankknopers
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:02

frankknopers

Goud is geen geld

Ik denk dat je dan veel meer hebt aan een laptop. Zodra je qua performance niet tot het uiterste wilt gaan, biedt een laptop veel meer voordelen. Het is doorgaans zuiniger (AMD Turion, Intel P-M en Intel's Core Duo based laptops zullen al met al niet veel meer verbruiken dan 60 watt) dan een desktop en het neemt veel minder ruimte in op je bureau.

Een laptop kun je ook makkelijk meenemen. Zo kun je bij mooi weer in de tuin gaan zitten, of gezellig in de woonkamer. Ik ben nu sinds een paar dagen in het bezit van een laptop, en dat bevalt me bijzonder goed.

Laptop is dus zuiniger, compacter en als er niet veel performance nodig is dan hoeft ie ook niet zo duur te zijn.

Goud is geen geld

• pascoa341
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10-11 08:15
Dank voor de vele reacties. Het verschil in verbruik is nog redelijk groot. Je haalt het er qua geld niet uit, maar is wel leuk voor het milieu. Waarschijnlijk komt er bij beiden uiteindelijk nog wel een fatsoenlijke monitor bij zodat daar het verschil ook niet meer uit voortkomt. Het budget ligt tussen de 600 en 900 euro.

Overigens zijn de energieprijzen al redelijk aan het stijgen. De gemiddelde elektriciteitsprijs is gemiddeld 0,20 eurocent per kWh (http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Computers#Energieverbruik)

Als je de complete levensduur neemt van een dergelijke computer mee neemt (jaartje of 5 moet makkelijk lukken), valt het prijsverschil tussen laptop en desktop nog best mee.

"You can tell German wine from vinegar by the label" - Mark Twain

• BHQ
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 08:59
Verschil is redelijk groot. M'n laptop gebruikt max. 40 watt met alle toeters en bellen en m'n normale systeem ca. 200 tot 250.

• appie2003
quote:
Yapser schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 11:24:
Verschil is redelijk groot. M'n laptop gebruikt max. 40 watt met alle toeters en bellen en m'n normale systeem ca. 200 tot 250.
Daarom....

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 29-10 16:22
I heb sinds een half jaar een laptop en ik wil in de situatie van nu niet anders meer, maar dat komt omdat ik ´m nog wel eens meeneem.
Jij geeft aan dat je vriendin er niet mee zal slepen. In dat geval zou ik altijd een desktop kopen voor één simpele reden. Het werkt fijner. Het toetsenbord is groter, de afstand tussen monitor en toetsenbord kan beter bepaald worden, etc.
Zoals in het begin van het topic al geopperd werdt is een VIA mini itx systeem dan misschien wel een goede optie, koop er een leuk TFT schermpje bij en het systeem is iets minder zuinig, maar werkt simpelweg wel lekkerder.

Belangrijker dan een iets zuiniger verbruik is, denk ik, het gebruikgemak en dit zou ik dan zeker ook een belangrijke rol laten spelen in de keuze van aanschaf.

The second place is for the first loser.

• frankknopers
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:02

frankknopers

Goud is geen geld

Even het leuke anekdote over levensduur desktop/laptop aanvatten:

Wij hadden op zolder een oude laptop staan uit 1996, een echte Intel 133MHz MMX met 24MB ram. Die laptop is dus al 10 jaar oud en werkt nog steeds perfect! Geen enkel defect, alle toetsen werken nog goed en de mousepointer doet het ook prima.

Ik heb er een 11Mbit PCMCIA wireless LAN kaartje ingedrukt, wat tot mijn verbazing nog werkte ook! (Windows 98 SE). Ik heb er een Remote Desktop proggie op gezet en nu kan mijn vader gewoon met zijn 166Mhz laptopje inloggen op mijn server via RDP, zodat de laptop qua snelheid gewoon aanvoelt als een gewone 1.4GHz Celeron laptop!

Later hebben we het geheugen nog ge-upgrade van 24 naar 80MB en dat werkt ook allemaal als een trein. Mijn vader is er zeer tevreden mee en het heeft al met al geen drol gekost. :+

Conclusie: Laptops kunnen net zo oud worden als desktops, alleen worden laptops door hun formaat en mobiliteit soms wat hardhandig aangepakt waardoor ze eerder dood gaan. ;)

Goud is geen geld

• appie2003
Mag ik een laptop aanbevelen?

Acer Aspire 5612WLMi_512

Voor 750 euro heeft je vriendin een prima laptop waar ze zeker een tijd mee vooruit kan.

- Intel Core Duo T2300 (Dual Core. 2 processoren dus. Een stuk sneller dan een celeron m en heel wat zuiniger vanwege speedstep.)
- 512 MB geheugen
- 60 GB hardeschijf
- Widescreen beeld (15.4 inch)

appie2003 wijzigde deze reactie 23-06-2006 11:51 (32%)

• 177429
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 08-06-2010
Een laptop lijkt mij een prima keus zeker als het om office werk gaat enzo. Moet je gewoon opletten met aanschaf dat er een degelijk en prettig toetsenbord op zit. Een laptop is natuurlijk erg energie zuinig. En ze kan met een laptop lekker op de bank haar verslag uit tikken etc. Of eventueel bij een kennis voor eventuele hulp etc. Met een desktop is dat uitgesloten.

Kijk voor games, downloaden, films kijken etc etc dat soort zaken zou ik zeker een desktop kopen. Maar voor gewoon office werk lijkt een laptop mij ideaal.

Ik weet niet of 2e hands eventueel een optie is. Dan kan je voor weinig geld een hele mooie zuinige laptop aanschaffen. En inplaats van geld betalen voor fancy opties kan je het geld dat je daarmee bespaart steken in een degelijk gebwoude laptop.

Ik noem bv. Een ibm thinkpad r50e of een hp nx6110. Bijde ca 600 a 700 euro nieuwprijs. Deze zijn degelijk en zeer geschikt voor office werk. En door de pentium m processor ook zuinig.

177429 wijzigde deze reactie 24-06-2006 00:37 (6%)

• Double J
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 28-08 17:51
Ik heb zo'n 3,5 jaar alleen maar op een laptop gewerkt, op een gegeven moment wordt dat heel onhandig. Dat komt omdat je steeds bezig bent met inklappen, uitklappen, verplaatsen (tenzij je hem op een vaste plaats zet). Op een gegeven moment wordt het onder het toestenbord warm omdat daar de processor en de harde schijf zit. (ik heb een centrino chipset en een 4200rpm schijf, maar toch).

Toen heb ik ook maar een desktop aangeschaft, dat werkt een stuk prettiger. Dit omdat je een wat groter scherm hebt, meer ruimte etc. Ook wordt het toetsenbord niet warm. Vaak is het ook zo dat een desktop een stukje sneller is, en ook dat je hem makkelijker kunt upgraden in de toekomst.

Een laptop raad ik dus alleen aan als je echt mobiel wilt zijn. (dit dan uit eigen ervaring)

Waarom zou je geen desktopje bouwen met een mobiele processor?

- Intel Pentium M heeft een laag energieverbruik, maar is wel prijzig. Vooral de moederborden voor socket 479 zijn duur.
- AMD Turion 64 heeft ook een laag energieverbruik, zeker als je de ML (of MT) weet ik ff niet uit mijn hoofd, neemt, 25 watt maximaal (idle zonder cnq 5 watt, met cNq 3,5 watt). Verder zijn ze socket 754, die moederborden zijn lekker goedkoop.

Dan nog een notebook 2,5" schijf. Weinig energieverbruik, stil en toch best snel (de 5400rpm verie)

De belangrijkste onderdelen heb je dan gehad... Misschien een moederbord met passief gekoelde north- en southbridge. Een reepje ram, behuizing, etc...

Ik denk dat je dan misschien nog net iets minder duur uit bent dan met een laptop, maar je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt.

• Icey
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14-11 03:53
Ikzelf heb 3 en een half jaar geleden een laptop gekocht voor erbij (die trouwens nu nogsteeds heerlijk snel is). Toen der tijd bedoeld voor 'erbij' voor naar school. Binnen enkele maanden was ik verkocht en gebruikte ik mijn desktop computer eigenlijk niet meer. Mijn desktop was uiteraard iets sneller maar niks kan op tegen de simpelheid van een laptop. Het neemt weinig ruimte in, geen fans, geen herrie , je kan hem overal mee naartoe nemen en verder werken.

Ik heb er later wel een dockingstation, scherm, toetsenbord en muis aan gehangen. Ik kom thuis, klik mijn laptop erin en werk gewoon lekker verder. Ideaal :).

P.s. Mijn laptop doet max 65, maar meestal zal dit rond de 25~30 liggen ofzo.

Icey wijzigde deze reactie 24-06-2006 15:45 (8%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True