Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Een 2,4 GHz versterker bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Pas heb ik draadloze camera's getest (2,4 GHz), samen met een handmonitor.
Het resultaat was bedroevend. M.n. binnenshuis enorme storing, al op een paar meter afstand, vooral bij aansluiten van meerdere camera's.

Nu zenden de camera's met enkele tientallen milliwatts uit. En hoewel ik weet dat dit beperkte vermogen niet de enige reden is van het beperkte bereik (andere apparaten op dezelfde frequentie en de camera's die met elkaar interfereren) lijkt me dat het systeem beter werkt met iets meer vermogen.

Op een amerikaanse site heb ik versterkers gevonden voor deze frequentie.
Ten eerste zijn de prijzen enorm. Daarbij is het een risico omdat ik niet weet of er bevredigend resultaat zal zijn met deze versterker (en ik heb er ook nog eens 4 nodig voor alle camera's).

Dus dacht ik, is het niet zelf te bouwen. De print ziet er eenvoudig uit.
Dan nu mijn vraag:
Kan iemand me helpen aan een schema (componenten die gebruikt zijn) zoals op de print (zie hieronder)

m.v.g.
Rens
verel@planet.nl

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~verel032/2.4_GHz_RF_LINEAR_AMPLIFIER_1_W.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2006 03:25 ]

Verwijderd

Ik neem aan dat je milliwatt bedoelt ipv minniwatt. Ik hoop dat je ook weet dat je in Nederland, beter in de EU, maar een beperkt aantal milliwatt mag uitzenden op deze frequentieband zonder vergunning, 100 mW bij mijn weten. Dus dit gevalletje mag je hier niet gebruiken, omdat het een zendvermogen van 1250 mW heeft.

Als je camera's op een vaste plek staan zou je iets met richtantennes kunnen doen, zodat je je zendvermogen naar 1 richting focust. Maak dan gewoon een Pringles bus antenne, je bent tenslotte een tweaker.

Het lijkt me overigens beter om de reden van de ruis aan te pakken dan het zendvermogen te verhogen. Als je dat doet kunnen de andere apparaten daar ook wel eens last van krijgen. Aangezien het bij meerdere camera's erger is, vraag ik me af of ze niet op hetzelfde kanaal aan het zenden/ontvangen zijn. Zou je dat kunnen nakijken. BTW welke camera's zijn het, die Linksys WLAN camera's? Het lijkt me beter om eea van elkaar af te schermen, want WLAN moet meer dan genoeg vermogen en bandbreedte hebben om een meter of 20 videosignaal te versturen. Ik neem ook aan dat je 802.11G gebruikt (54Mbit)?

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met dingen bouwen qua elektronica. Maar ik denk dat je beter kunt kijken naar een kant en klaar iets, of andere antennes gaat gebruikt. Het bouwen van een goedde FM zender is al erg moeiijk, laat staan een zender op 2,4GHz. Bij 2,4 GHz het je zo veel last van invloeden van buiten af, om zn verster goed te bouwen heb je in ieder geval een goedde spectrum analyzer nodig.

Die print is overigens niet een voudig, als je op 2,4GHz werkt, dan maakt de vorm van de print ook uit, net als de breedte van de sporen en de hoeken zie ze maken.

Overigens denk ik dat die prijs wel mee valt de mosfet die er op zit voor de versterker is waarschijnlijk redelijk prijzig.

Het is niet dat ik je wil ontmoedigen, maar meer een waarschuwing.

PC based oscilloscope

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Doe er maar een netwerkanalyser bij, en een progje om je print te designen die em in een uurtje of 2 doorgerekend heeft (als je een snelle PC hebt).

Weet je hoe je zo'n versterkertje kan afstellen? Een miniem drupje tin bij (véél verschil), of een miniem stukje van je printbanen afkrassen met een cuttermes.

Aan componenten betaal je ongeveer 1.5 keer de prijs van die versterkers die je in de handel af kan kopen, daar komt dan nog je print, ontwikkelprogramma, en tijd bij. Kortom: tenzij je in een bedrijf werkt die ermee bezig is, en je ff voor jezelf een sample kan bestellen, komt het je veel duurder uit, met serieus risico op mislukking en teleurstelling.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, bedankt voor de reacties.

Ik ga op zoek naar een kant-en-klaar systeem.
Het is kennelijk moeilijker na te bouwen dan dat het er uit ziet.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Zelf bouwen is prima mogelijk, MITS je de benodige HF kennis en ervaring hebt.

Solderen komt heel nauwkeurig, de betreffende eindtorren zijn erg gevoelig voor statisch, een druppeltje tin teveel geeft al enorme verschillen, enz.

Waarom bouw je niet een simpel antennetje? Een biquadje ofzo is veel eenvoudiger te bouwen en ook zeer effectief.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er inmiddels achter dat met antennes waarschijnlijk inderdaad meer mogelijk is.
Ga hier dus me verder in verdiepen.

Bedankt.

• KamiKaaze
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-10 22:17
Met antennes valt er meer te halen, kijk voor de gein eens op http://www.WirelessNederland.nl is eigenlijk voor WiFi, maar die camera's werken in hetzelfde freqwentie gebied.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

RF2126, supplier : cracker jack box :+

Wel vet dat je PCB ontwerp en al erbij krijgt.. maakt het al net iets makkelijker om te proberen.
Wat niet wegneemt dat je nog altijd moet opletten met hoeveelheden soldeer, soldeerflux ed..
Moest je het willen proberen kan je best fluxremover kopen om zo je print schoon te maken na het solderen
Pagina: 1