9800 XT geeft rare pixels aan tijdens 3D

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tricky-design
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-07 22:43
Beste tweaker,

Sinds vanmiddag geeft mijn ATI 9800 XT problemen. Voornamelijk met het weergeven van 3D dingen.
Ik speel niet zoveel spellen maar sinds vanmiddag heb ik allemaal pixels in beeld :S.

Ik heb al geprobeerd de driver te upgraden en te downgraden naar verschillende drivers waarvan ik weet dat ze altijd gewerkt hebben. Me computer is reeds opnieuw geinstalleerd.

Ik heb een screenshot gemaakt waar de problemen duidelijk zichtbaar zijn:
http://www.tricky.dds.nl/pics/ruis.jpg

Hopelijk kan iemand mij vertellen wat dit is en wat ik eraan kan doen.

Alvast hartelijk dank iig!!!

Greetz Tricky

• jgxworker
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-12-2022
Hoe heet word je kaart? Scan hem eens via het programma ATi Tool op artifacts want ik denk dat het artifacts zijn. Je moet het programma minimaal een uur laten draaien.

Trust me, never trust trust.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:37
Heb je dit altijd? En draait de fan op de videokaart nog? Hoe heet wordt dat ding? Overgeclocked?
Hier was het nogal warm de voorbije dagen en mijn 6600GT heeft waarschijnlijk daardoor de geest gegeven. Als was dat gedeeltelijk ook mijn fout. :P

[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 22-06-2006 23:14 ]

• tricky-design
Mijn videokaart heeft het tijdens de warme dagen vrij heet gehad. Tijdens het spelen van een spel werd hij 90 a 95 graden max. Hierdoor kreeg ik ook allemaal van die artefacts in beeld.

Ik heb sinds een paar dagen nu een nieuwe koeler erop een Artic Silencer 3 rev 2. De kaart wordt 60 graden idle 65 a 70 full loaded. De kaart is niet overgeklokt ofzo, gewoon allemaal standaard op de koeler na dan.

edit:
Bij gewoon desktop heb ik er niet direct last van, heb alleen soms een paar vage gele puntjes bij me cursor maar niet echt van die pixels.

[ Voor 16% gewijzigd door tricky-design op 22-06-2006 23:21 ]

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

dat plaatje doet me denken aan m'n Radeon 9500,
die ik software matig naar een 9700 had gemod.
Hierdoor gingen er extra (defecte) pipelines open,
en had je een enorm stuk prestatiewinst, maar wel artifacts in het beeld.

Probeer alsnog je kaart beter te koelen, maar het lijkt er wel op dat er iets beschadigd is.

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:16
Ik weet niet veel van GPU temperaturen af maar 60 graden idle lijkt me wat veel. Is de koeler wel goed gemonteerd? Niet teveel koelprut ertussen?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• tricky-design
NitroX infinity schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 23:21:
Ik weet niet veel van GPU temperaturen af maar 60 graden idle lijkt me wat veel. Is de koeler wel goed gemonteerd? Niet teveel koelprut ertussen?
Klopt hij is nog vrij warm, maar heb even gegoogled op de temparaturen en er zijn veel mensen met deze temparaturen.

• tricky-design
BadMotha schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 23:19:
dat plaatje doet me denken aan m'n Radeon 9500,
die ik software matig naar een 9700 had gemod.
Hierdoor gingen er extra (defecte) pipelines open,
en had je een enorm stuk prestatiewinst, maar wel artifacts in het beeld.

Probeer alsnog je kaart beter te koelen, maar het lijkt er wel op dat er iets beschadigd is.
Ik ben niet zo thuis in die pipelines, maar als ik het 3d instelfilmpje afspeel van ATI catalyst dan zie je dat die blokjes op verschillende banen voorkomen.

Het is niet zo goed te zien op een screenshot maar je ziet hier echt banen van boven naar beneden:
http://www.tricky.dds.nl/pics/ruis2.jpg

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:37
NitroX infinity schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 23:21:
Indien er slecht contact zou zijn, zou de temperatuur at full load dan toch een pak hoger moeten zijn dan 70 graden?

Maar om zeker uit te sluiten dat de koeler (de ATI Silencer 3 (Rev. 2)??) niet het probleem is, kan je misschien toch eens proberen te originele koeler te monteren? Al vrees ik er voor. Het is hier enkele dagen zeer warm geweest maar mijn 6600GT heeft ook de geest gegeven op een moment dat het net iets minder warm was. Misschien kan je ook eens proberen underclocken?

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

tricky-design schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 23:26:
[...]

Ik ben niet zo thuis in die pipelines, maar als ik het 3d instelfilmpje afspeel van ATI catalyst dan zie je dat die blokjes op verschillende banen voorkomen.

Het is niet zo goed te zien op een screenshot maar je ziet hier echt banen van boven naar beneden:
http://www.tricky.dds.nl/pics/ruis2.jpg
had ik precies hetzelfde bij mijn 9500/9700 kaart. als ik die extra pipelines weer uitzette, was het probleem verholpen.

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

• tricky-design
Ik heb mijn orignele koeling er weer op gezet maar helaas zonder resultaat.
Ook heb ik de kaart in een andere PC getest, maar dit ook zonder resultaat.

Ik heb inmiddels contact opgenomen met Hercules met de hoop dat hun uitkomst kunnen bieden.
Iig hartelijk dank voor jullie reacties allemaal. Mocht iemand nog meer tips hebben hoor ik deze graag.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je koeler er goed opzit kan je even een tafelventilator op de kaart richten. Dit zort i.i.g voor genoeg koeling. Daaruit kan je afleiden of het een hitte probleem is, of dat gewoon het geheugen niet meer goed is :)

• DTorro
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 04:28
je core kan dan nu wel goed gekoeld zijn maar door de hitte is zeer waarschijnlijk een der geheugen modules defect geraakt. hierdoor ontstaan deze artifacten.
Misschien is er ergens een diagnose programma om je video memory te testen

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik denk dat je ATiTool even erbij moet pakken om eens te spelen met de snelheden van je kaart.

Standaard is je 9800XT GPU @ 412MHz en Mem 730 (2 x 365) MHz... Ik stel voor dat je em eens flink test en zolang je artifacts ziet de snelheid van je geheugen met stapjes van 5 MHz per keer omlaag brengt om te kijken of underclocking helpt :) .

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Weet je zeker dat je niet een overclockte 9800 Pro hebt?
Pagina: 1