Toon posts:

Design/Typografie basis voor webdesign

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al enkele jaren bezig met webontwikkeling en kan vrij aardig websites in elkaar knutselen door gebruik te maken van software als Photoshop, Dreamweaver, enz.... Toch merk ik dat het ontwerp van de sites niet altijd even professioneel overkomt als ik wel zou willen. Ik heb de technische bagage wel en kan dit omzetten naar een goed functionerende website, maar ik mis kennis op het meer theoretische gedeelte : hoe zit goed ontwerp in elkaar (de basisprincipes : afstand, alignering, ...), typgrafie, enz...

Ik heb een goed boek gevonden "The Non-Designers Design Book" dat deze principes verder toelicht. Dit boek is echter vooral vooral toegespitst op affiches/brochures/naamkaartjes enz... Veel van deze elementen kunnen overgenomen worden naar het web, maar toch zou ik graag nog specifiekere kennis vergaren, via bepaalde websites of boeken.... wie weet wat de volgende stap kan zijn?

Verwijderd

Ik denk dat het nuttig kan zijn veel CSS-sites af te struinen. Daar staan veel ontwerp-hoogstandjes, en het is zeker de moeite waard er te kijken, probeer het eens na te maken, en na te maken en na te maken. Je zult dan op een gegeven moment zelf wel doorkrijgen hoe het mooi wordt, je moet er als het ware een beetje gevoel voor krijgen.

Neem bijvoorbeeld deze: http://www.cssremix.com/

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link. Toch zoek ik meer naar websites/boeken die meer de principes uitleggen van kleur, typografie, enz... Als je een site bekijkt is vrij snel duidelijk of deze al dan niet attractief is, daar zullen de meeste mensen het wel over eens zijn, maar toch hebben bepaalde grafische sites net dat tikkeltje extra. Dat heeft te maken met de plaatsing van de elementen, kleurgebruik, contrast, waar word je aandacht meteen naar toe getrokken,.. Ik herken dit allemaal wel, ik kan dit zelf ook uitwerken a.d.h.v. css/xhtml ; maar ik merk dat ik theoretische basisprincipes mis als ik vanaf een leeg Photoshop blad begin, waardoor het erg lang duurt om een sterk effect te krijgen met een design.

Ik treed je bij in je stelling dat door veel ontwerpen je er een zeker gevoel voor krijgt, maar toch zou ik mij ook in de meer theoretische achtergrond willen verdiepen. De boek die ik in mijn post vermeld kan ik hiervoor aanraden voor iedereen. Dergelijke boek meer toegespitst op het web zou helemaal perfect zijn, dus als iemand daar nog tips voor heeft...

Verwijderd

voor grafisch ontwerpen moet je gevoel hebben, ik denk dat dat boek wat je opnoemt erg goed kan zijn voor jou, je moet niet altijd binnen de strakke tabellen van HTML denken maar ook daarbuiten.
gebruik bijvoorbeeld gewoon eens pen en papier en probeer daar een ontwerp mee te maken en werk het dan uit in photoshop :)
(ben zelf DTP'er en heb een paar keer een grafisch ontwerp moeten uitwerken tot website waarbij absoluut geen rekening werd gehouden met de berpekingen en mogelijkheden van het internet, zo krijg je hele vreatieve en originele websites :o )

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Op www.alistapart.com staan behoorlijk veel dingen over de content, en typografie. Mischien dat dat jouw helpt? :) Er staat een heel goed voorbeeld op, waar ze een site 3 keer hebben gemaakt. En vervolgens hebben getest welke layout de meeste verkopen opleverde. :) Was best interessant om te lezen. Te vinden op http://www.alistapart.com/articles/designcancripple

En je kan ook kijken naar http://www.alistapart.com/articles/typography . Moet je maar eens kijken er staat vast wel iets op wat jouw kan helpen.

[ Voor 74% gewijzigd door Timo op 23-06-2006 00:26 ]

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

ik heb een schoolboek dat heet: Van concept tot realisatie
staat eigenlijk wel het meeste in omtrent websites en het ontwikkelen ervan...

ik had er nog 1, die heette geloof ik webdesign in de praktijk ofzo...
maar die ging ook meer in op html enzo

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Ik heb hier het boek "CSS Zen Garden", van de gelijknamige website. In dat boek worden een hele hoop dingen met betrekking tot webdesign besproken. De aspecten die aan boed komen zijn oa. kleurgebruik en typografie, maar daarnaast ook de technische aspecten als css en schone (semantische) html.

Het boek is gemaakt aan de hand van de beste ontwerpen van de Zen Garden wedstrijd, waarbij de betreffende ontwerpen helemaal doorgelicht worden. Los van al deze dingen is het boek een prima inspiratiebron voor het maken van ontwerpen.

Zelf gebruik ik de site CSS beauty weleens om ideeen op te doen en eens te kijken hoe andere ontwerpers het aanpakken. CSS beauty is trouwens niet voor elk type ontwerp even nuttig; er staan meer grafische hoogstandjes met een css basis op, dan echte bedrijfswebsites.

• Pixeldude
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09-2024

Verwijderd

Ik kom nu hetzelfde probleem tegen. Ik lees heel veel vaktijdschriften en boeken over het onderwerp webdesign. Maar er is nergens echt een basis te vinden van het hoe en wat. Vooral als je een beginner wil uitleggen van hoe het allemaal in elkaar zit. Je kan veel op internet vinden maar meestal zijn de sites niet helemaal volledig in hun informatie verstrekking. Je kan naar aanleiding van voorbeelden zelf ook een heleboel leren maar het blijft nog steeds behelpen.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Het is wel grappig dat iedereen naar CSS verwijst, maar design is niet iets dat gaat over typografie, kleurgebruik en regelafstand. Design gaat over gevoel, schetsen uitproberen vlakvulling en compositie.

Helaas leer je dat niet uit een boek; natuurlijk ku je goed kijken naar anderen, maar ga dan niet het zoveelste boek lezen over webdesign of hoe het moet; koop een kaartje voor het museum en ga eens kijken naar hoe de afgelopen 4000 jaar met vorm, kleur compositie is omgegaan en waarom.

En inderdaad, flikker fotoshop het raam uit; design begint met een goedgeslepen potlood en een blanco velletje papier :)

Stoer; Marduq

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

http://www.webstyleguide.com/

Alles wat je ooit wou weten over usability en aanverwante design/psychologische zaken met een klein beetje techniek erbij. Wmb is dit hét ideale startpunt voor jou :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Shir
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-11-2025
Super boek! Nog een paar linkjes:

http://designinginterfaces.com/ (O'Reilly boek)
http://www.welie.com/patterns/ (allerlei visuele voorbeelden van website onderdelen met commentaar)
http://developer.yahoo.com/ypatterns/ (ook mooie design pattern bibliotheek)
Pagina: 1