Programma blijvend houden in "Open met..."

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• boom1001
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 14:52
Het Volgende

Bestaat er een mogelijkheid dat Finder dat onder het kopje "open met..." meer programma's toevoegt. Zodat ik niet continue "Andere..." en het des betreffende programma moet gaan opzoek.
Nu krijg ik wel optie voor verschillende programma, maar net niet dat ene programma. Het idee om alles te wijzigen naar dat ene programma is geen idee. Want het betreft hier om een .avi bestand en die wil ik standaard met quicktime openen en af en toe dus met een ander programma. Ik hoop dit verhaal een beetje duidelijk is. Dank alvast!

Joost

Verwijderd

Ja dat kan. Je doet dan rechtermuisknop>Toon info. Er verschijnt dan een venster, en daar klik je op het pijltje naast 'Open met' en dan zit er een 'Wijzig alles'-knopje, die gaat het doen.

• boom1001
Het idee om alles te wijzigen naar dat ene programma is geen idee. Want het betreft hier om een .avi bestand en die wil ik standaard met quicktime openen en af en toe dus met een ander programma.
Misschien dat het ook niet helemaal een duidelijk verhaal was..... ;)

Joost

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Ik wil je topic niet kapen maar:
Ik zou graag wmv's altijd willen openen met wmp (wmv's doen het alleen in wmp op de mac), maar vlc player pakt ze altijd, hoe stel je dit hard in?

PSN: djmurcielago

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De methode zoals hietahh die beschrijft werkt niet? In principe zou je op die manier datgene voor elkaar krijgen wat je wilt.

[ Voor 24% gewijzigd door Daedalus op 22-06-2006 22:55 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
boom1001 schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 21:57:
[...]

Misschien dat het ook niet helemaal een duidelijk verhaal was..... ;)
idd... Precies hetgeen wat je niet vraagt... Over hetgeen je wel vraagt: volgens mij haalt Finder de informatie over het bestandstype dat een bepaald programma kan openen uit een XML bestand in de applicatie (die zich manifesteert als .app "bestand" in je Applications folder). Staat een bepaald bestandstype niet in deze "compabiliteitslijst" van de applicatie, dan zal Finder die applicatie ook nooit aanbieden als mogelijkheid om het bestand in te openen. Nu ben ik zelf nog niet op zoek gegaan naar het XML bestand, maar misschien bestaat daar een mogelijkheid om deze app wel niet-permanent toe te wijzen aan de (in dit geval) .avi. Dit is natuurlijk niet een erg gebruiksvriendelijke oplossing... Het lijkt weer een beetje op gek*t waar je (als ik voor mezelf spreek) juist geen zin meer in hebt als je een Mac koopt, maar goed, het is een optie.
Om welk programma gaat het? (Misschien heb ik het zelf en kan ik checken of Finder het bij mij wel aanbiedt?) Anders kun je altijd nog proberen Finder te herstarten (Ctrl+Option click het Finder icon in de Dock, dan krijg je de optie Relaunch), misschien dat dan de apps opnieuw ingelezen worden.

edit:
Het is vrij simpel waar de doc-types zich bevinden (afhankelijk van hoeverre je je al thuisvoelt op de Mac...).
Ctrl+click de app waarmee je de avi wil kunnen openen, kies voor Show Package Contents. In de folder die dan opent, open je de folder Contents. Daarin zit een Info.plist bestand. Open dit bestand, wanneer je de Property List Editor hebt geïnstalleerd opent deze zich daarin (volgens mij moet je dan ook de Developer Tools hebben geïnstalleerd, maar dat weet ik niet meer zeker), anders denk ik in TextEdit, wat misschien nog wel makkelijker is. In Info.plist zit onder de Root de array CFBundleDocumentTypes, waaronder een n aantal Dictionaries staan, van 0 tot n (deze nummering zie je alleen in de Property List Editor, anders ziet het eruit als onderstaande code). Voeg aan deze Dictionaries de volgende toe (dit heb ik uit de Info.plist van VLC player gekopiëerd):
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
        <dict>
            <key>CFBundleTypeExtensions</key>
            <array>
                <string>avi</string>
            </array>
            <key>CFBundleTypeIconFile</key>
            <string>avi.icns</string>
            <key>CFBundleTypeName</key>
            <string>AVI container</string>
            <key>CFBundleTypeRole</key>
            <string>Viewer</string>
        </dict>

In plaats van "avi.icns" moet je dan nog wel verwijzen naar een bestaand icoon (de bestaande iconen staan meestal in de map Resources die in dezelfde map Contents staat als Info.plist), meestal werkt generic.icns wel.

Als ik dit zelf teruglees ziet het er allemaal niet heel eenvoudig uit, maar het kán dus wel (en anders heb je nu gewoon weer wat erbij geleerd :) ).

[ Voor 44% gewijzigd door tonyisgaaf op 23-06-2006 00:36 ]

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:49
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 21:52:
Ja dat kan. Je doet dan rechtermuisknop>Toon info. Er verschijnt dan een venster, en daar klik je op het pijltje naast 'Open met' en dan zit er een 'Wijzig alles'-knopje, die gaat het doen.
Misschien een beetje topic kaping, daarvoor mijn excuses. Ik heb een probleem met deze methode.
Als ik een ander programma selecteer wordt dat document inderdaad standaard door het gekozen programma geopend. Het vreemde is echter dat het geselecteerde programma in het lijstje het oude programma blijft. Daardoor blijft de knop om dit op alle bestanden van dit type toe te passen inactief. Ik heb dit met meerdere bestandstypes geprobeerd en overal gebeurt hetzelfde :/
Heb ik een grove bug gevonden of doe ik iets verkeerd?

• boom1001
tonyisgaaf....heel erg bedankt voor de reactie... dit ziet er goed uit! Heb nu fftjes geen tijd om het uit te proberen maar ik denk dat het wel moet lukken! Ga vanavond even aan de gang hier.

Joost

Pagina: 1