idd... Precies hetgeen wat je
niet vraagt... Over hetgeen je wel vraagt: volgens mij haalt Finder de informatie over het bestandstype dat een bepaald programma kan openen uit een XML bestand in de applicatie (die zich manifesteert als .app "bestand" in je Applications folder). Staat een bepaald bestandstype niet in deze "compabiliteitslijst" van de applicatie, dan zal Finder die applicatie ook nooit aanbieden als mogelijkheid om het bestand in te openen. Nu ben ik zelf nog niet op zoek gegaan naar het XML bestand, maar misschien bestaat daar een mogelijkheid om deze app wel niet-permanent toe te wijzen aan de (in dit geval) .avi. Dit is natuurlijk niet een erg gebruiksvriendelijke oplossing... Het lijkt weer een beetje op gek*t waar je (als ik voor mezelf spreek) juist geen zin meer in hebt als je een Mac koopt, maar goed, het is een optie.
Om welk programma gaat het? (Misschien heb ik het zelf en kan ik checken of Finder het bij mij wel aanbiedt?) Anders kun je altijd nog proberen Finder te herstarten (Ctrl+Option click het Finder icon in de Dock, dan krijg je de optie Relaunch), misschien dat dan de apps opnieuw ingelezen worden.
edit:
Het is vrij simpel waar de doc-types zich bevinden (afhankelijk van hoeverre je je al thuisvoelt op de Mac...).
Ctrl+click de app waarmee je de avi wil kunnen openen, kies voor Show Package Contents. In de folder die dan opent, open je de folder Contents. Daarin zit een Info.plist bestand. Open dit bestand, wanneer je de Property List Editor hebt geïnstalleerd opent deze zich daarin (volgens mij moet je dan ook de Developer Tools hebben geïnstalleerd, maar dat weet ik niet meer zeker), anders denk ik in TextEdit, wat misschien nog wel makkelijker is. In Info.plist zit onder de Root de array CFBundleDocumentTypes, waaronder een
n aantal Dictionaries staan, van
0 tot
n (deze nummering zie je alleen in de Property List Editor, anders ziet het eruit als onderstaande code). Voeg aan deze Dictionaries de volgende toe (dit heb ik uit de Info.plist van
VLC player gekopiëerd):
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| <dict>
<key>CFBundleTypeExtensions</key>
<array>
<string>avi</string>
</array>
<key>CFBundleTypeIconFile</key>
<string>avi.icns</string>
<key>CFBundleTypeName</key>
<string>AVI container</string>
<key>CFBundleTypeRole</key>
<string>Viewer</string>
</dict> |
In plaats van "avi.icns" moet je dan nog wel verwijzen naar een bestaand icoon (de bestaande iconen staan meestal in de map Resources die in dezelfde map Contents staat als Info.plist), meestal werkt generic.icns wel.
Als ik dit zelf teruglees ziet het er allemaal niet heel eenvoudig uit, maar het kán dus wel (en anders heb je nu gewoon weer wat erbij geleerd

).
[
Voor 44% gewijzigd door
tonyisgaaf op 23-06-2006 00:36
]