Doggen van patchpaneel, hoe te werk gaan.

Pagina: 1
Acties:
  • 805 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:43

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Als netwerkbeheerder zit ik meer aan de voorkant van een patchpaneel dan aan de achterzijde (lees: in de kast). Mijn handigheid met RJ45 is werkelijk fenominaal te noemen echter mis ik wat kennis m.b.t. de in Nederlandse taal genoemde bezigheid: "Doggen".

Doggen is dus het aan de achterkant vastmaken van CAT* bekabeling aan een patchpaneel:

Afbeeldingslocatie: http://www.aaadatacom.com/ua/bldg.-4-idf-patch-panel-terminations.jpg

Zoals enige tijd geleden nog geen één tweaker een 8 aderige CAT* kabel aan een RJ45 stekkertje geknepen kreeg, zit ik nu met een dog-probleem.

Ik heb hier dus een 48port Gigaplus (<-- Brand-Rex) paneel.

Welke tools moet je daar voor gebruiken? In het engels noemen ze dit dus een "Punch Down Tool" echter heb je deze in vele variaties met nog meer "blades": 110, 88, 66:

Afbeeldingslocatie: http://www.agtprint.com/s45/graphics/ctool6.jpg

Nu vind ik echter wel mooie plaatjes enzo, maar helaas geen tutorial, zijn er handigheidjes, waar moet ik op letten welk draadje waar moet. Ik neem aan dat hoe langer de twist in de kabel blijft hoe beter het signaal, enz enz enz.

[ Voor 6% gewijzigd door Richard op 22-06-2006 20:47 ]

20*350ZO45°

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoeveel tijd mag je er van je baas in steken? Dit is echt iets van oefening maakt kunst, laat het doen door een goed data instalatie bedrijf anders zal je altijd problemen blijven houden en laat het ook helemaal doormeten. Kost wat maar voorkom ellende en frustratie.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Ik gebruik zelf een 110 dogger (word ook gebruikt voor hardware110 reepjes van "oude" telefonie)

Wat ik altijd doe is eerst de kabel door de uitsparingen halen , soort metalen plaatjes waar je hem onderlangs kunt halen. Alles netjes op rij leggen met flinke overlengte (denk aan 20 cm)

Vervolgens pak ik een marker en teken alle kabels af zo dicht mogelijk bij de aansluitingen waar je hem op moet doggen. Kabels er weer af en met een soort mesje de huls omweg snijden. Met een goede snijder kan dat in 1 beweging zonder de kabels te beschadigen. Daarna weer alles in lijn leggen en de kleurtjes op de goede manier er al een beetje in de gleuven drukken. Als er 2 verschillende kleuren staan altijd type B nemen. Daarna met kun je heel rap alles met de dogger afwerken.

Dit is overgens niet bij hetzelfde type panel als hierboven , ik ga nog even een plaatje zoeken.

Het panel wat hierboven staat heb ik weleens gedaan met een stamkabel voor telefonie , maar dat is een ander verhaal. Overigens werkt een 110 dogger voor het panel wat je zelf laat zien perfect :)

Logisch nadenken en lengtes zo kort mogelijk houden. Flink stuk afstrippen werkt veel makkelijker.

[ Voor 26% gewijzigd door Raku op 23-06-2006 10:56 ]

Raku