[WC] koelingset of zelf samenstellen

Pagina: 1
Acties:

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:13
Hoi,

Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe pc aan te schaffen het wordt iets in deze richting.

amd 64 x2 3800+
nf4 dfi moederbord
videokaart rond de 200-300 euro (denk geforce 7800 nog niet zeker)
2 reepjes geheugen van 1 gb (nog aan het zoeken welke precies)

In ieder geval, nu was ik op zoek naar een waterkoelingsetje om dit geheel te koelen. In eerste instantie om een stil systeem neer te zetten. Maar nu wil ik ook mijn cpu and gpu gaan overclocken en dus een blok op mijn cpu en gpu zetten(is een blok op bridge op mb ook nodig?). Mijn eerste voorkeur ging uit naar de zalman reserator, maar naar *grondig* onderzoek bleek deze niet supergoed te koelen. Krijgt deze koeler het moeilijk met 2/3 blokken op een overgeklokte setup? Toen last ik in een review van xbit labs over de Asetek WaterChill KT03A-12VX. Maar nu ben ik benieuwd naar het geluidsniveau van deze koelingset. Momenteel heb ik 2 fans van sunbeam in mijn pc hangen, hoe kan ik dit straaljagergeluid vergelijken met de asetek set? Ook heb ik na het lezen van de grote almachtige waterkoelings topics, het gevoel gekregen dat het toch beter is om je eigen set samen te stellen uit losse onderdelen. Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik hoop dat jullie me kunnen helpen om uiteindelijk een beslissing te nemen.
Ohja, mijn budget ligt tussen de 100 en de 300 euro, ik wil gewoon een goeie prijs/kwaliteits verhouding :P

Alvast Bedankt. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door michaeltb op 22-06-2006 20:22 ]

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

succes.

"Het grote waterkoelingtopic"
[rml][ WC] Het grote waterkoelings topic deel XVII[/rml]

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• michaeltb
Ik heb al redelijk wat topics doorgebladerd, dus ik vind dat antwoord van jou een beetje onredelijk (no offence). Zijn er andere mensen die hun mening in dit topic willen delen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je kan eigenlijk vanalles door elkaar gebruiken als het moet. Ik heb een 4 jaar oude Swiftech MCW-462-B met eerst een Klax blokkie voor de GPU en nu een Alphacool.

Het makkelijkste is wel natuurlijk gewoon een kant en klaar setje. Alphacool, Swiftech en Asetek is allemaal prima spul. Ik zou alleen niet voor een Thermaltake setje gaan.

Eigenlijk lijkt mij het beste gewoon een dual 120mm rad met een Eheim 1048 een res en dan een GPU en CPU blok.

2de hands staat er ook genoeg te koop.

Zou gewoon ff rond kijken naar blokken die jij mooi een betaalbaar vind en dan reviews opzoeken.

Edit: Kwa geluid is het beste 2 Papst fans van 120mm op 6 volt, die zijn zo goed als onhoorbaar.
Een fancontroller voor de fans is ook wel handig want dan kan je met warm weer ze wat harder laten draaien dan als het koel is.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 23-06-2006 10:33 ]

Verwijderd

Waterkoel blokjes kan je inderdaad erg goedkoop tweedehands kopen. Als radiator is de Alphacool NexXxoS Xtreme III van 50 euro erg goed geprijst(te koop via bytesatwork).

Let echter wel op dat Alphacool een erge brakke service heeft en vaak hebben hun radiators wat beschadingen, fluid zal ik niet van hun kopen. Is na ongeveer paar maanden alweer uitgewerkt :( .

• PilatuS
  • Niet online
Kwa vloeistof zou ik gewoon voor gedestileerdwater gaan met water-wetter. Een grote fles van dat spul heb je voor 10 euro en daar kan je een systeem meer dan 15 keer mee vullen omdat er maar een klein scheutje in moet.

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
goedkoopste beste oplossing is om onderdelen 2de hands te zoeken in v&a, ik heb zelf ook mijn vga blokje zo gekocht. Doet het perfect. Wel kijken naar of er geen lomperik mee heeft gewerkt, maar dat kun je vast zelf ook wel bedenken. :)

picture van mijn case:
Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/391/img09476uz.th.jpg

custom made, geloof me dat is veel mooier dan kant en klaar en koelt ook nog eens perfect :*)

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:49:
Waterkoel blokjes kan je inderdaad erg goedkoop tweedehands kopen. Als radiator is de Alphacool NexXxoS Xtreme III van 50 euro erg goed geprijst(te koop via bytesatwork).

Let echter wel op dat Alphacool een erge brakke service heeft en vaak hebben hun radiators wat beschadingen, fluid zal ik niet van hun kopen. Is na ongeveer paar maanden alweer uitgewerkt :( .
Heb jij direct bij alphacool bestelt dan? Ik kreeg vorige week een keurig verpakte in een ,3 lagen schuim+ van dat spul met die luchtbelletjes in een mooie grote doos met geen lege ruimten, mooie BIX 3 :) Geen krasje op te zien.

• michaeltb
Ik koop mijn onderdelen liever nieuw. Vind trouwens dat er erg weinig asetek setjes op pricewatch staan(dan bedoel ik diegene die minstens 2 winkels verkopen.
Zit nog steeds te twijfelen of ik een complete set met 2 losse blokjes zal kopen, of alles los samenstellen. Ik vind deze 2 radiatoren van black ice pro wel lastig (versie 2 en 3)

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/1762-1755.gif

deze dus :>

Dit is de versie waar 3 ventilatoren op geplaatst kunnen worden. Krijg je zoiets ooit in je kast verwerkt? Moet ook nog een nieuwe kast, dus dat komt mooi uit. Ook vroeg ik me af als ik mijn gpu cpu en eventueel bridge op mijn moederbord watergekoeld heb. Of de rest dan nog een ventilator nodig heeft voor de flow, of is dit niet noodzakelijk ? Zorgen de ventilatoren op mijn rad voor genoeg flow? als ik hem voorin aan de onderkant plaats. Of moet dit extern?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Je hd's vinden een beetje airflow vaak wel fijn. Maar daar kun je gewoon een hele stille fan op zetten aangezien die maar een klein beetje lucht nodig hebben.

Met je rad heb je zovéél mogelijkheden om in te bouwen. Of juist extern. Een BIX 2 lijkt me beter. Deze kun je nl. in een beetje grote kasten normaal inbouwen. Gewoon op een plek waar 2 120mm's boven of naast elkaar zitten. Dan hoef je niet te dremelen enz. Een BIX 3 is wat overdreven denk ik. Vooral omdat het slechts een klein beetje scheelt en omdat je moielijkheden krijgt om hem in te bouwen. Dan moet ie al extern maar peroonlijk ben ik daar niet zo'n fan van.

• PilatuS
  • Niet online
Een triple 120mm rad is een beetje overkill, een dual 120mm voldoet voor bijna iedere setup prima.

Ik draai met een single 120mm rad met CPU en GPU gekoelt, temps zijn niet super maar het werkt prima.
Je zal met een dual en triple rad wel fans nodig hebben, maar er zijn ook externe passieve rads.

Kijk ook eens op freezinghardware.nl daar hebben ze enorm veel keus.

• michaeltb
dan lijkt me een bix 2 wel een goede keus idd, met 2 120mm fans. Het plaatsen van de rad in mijn kast ben ik alleen nog niet zeker over. Moet hij nou juist voor onderin zodat hij koude lucht op de rad blaast. Of juist achterin zodat er nog flow in de kast blijft.

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb onder mijn rad de fan zitten en die blaast direct door de rad warme lucht naar buiten was best goed werkt.
Op die manier heb je en koeling voor je rad en een goede uittake fan, enige nadeel is dat de lucht wat warmer is.

Mijn rad zit helemaal boven in de kast, de meeste mensen doen de rad daar.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Anders koop je toch zoiets, is van een reviewer die het verkoopt na het getest te hebben.
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/39216
Niet als spam maar suggestie bedoeld, is neit van mij (helaas :+ )

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
Vandread schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 14:07:
Anders koop je toch zoiets, is van een reviewer die het verkoopt na het getest te hebben.
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/39216
Niet als spam maar suggestie bedoeld, is neit van mij (helaas :+ )
Die zelfde man verkoopt geloof ik ook nog een dangerden setje.
Maar de ts'er wil geen 2de hands, is :r volgens hem

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• Vandread
waterking schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 15:27:
[...]
Die zelfde man verkoopt geloof ik ook nog een dangerden setje.
Maar de ts'er wil geen 2de hands, is :r volgens hem
Bij mij is bijna niks nieuw gekocht :X

• michaeltb
Ik houd idd niet van 2e hands spullen, je weet nooit wat er mee gebeurd is. Ik koop liever nieuw dan weet je zeker dat het goed is. Ik ben nog steeds niet zeker waar de radiateur met fans geplaatst moet worden, iemand nog ideeën?

• PilatuS
  • Niet online
Ik zou het op de manier doen zoals ik en veel andere mensen het gedaan hebben, namelijk boven in als op het volgende plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://img378.imageshack.us/img378/9389/10606503sy.th.jpg

• Vandread
michaeltb schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 16:39:
Ik houd idd niet van 2e hands spullen, je weet nooit wat er mee gebeurd is. Ik koop liever nieuw dan weet je zeker dat het goed is. Ik ben nog steeds niet zeker waar de radiateur met fans geplaatst moet worden, iemand nog ideeën?
Bij die spullen van die gast zie je EXACT wat er mee gebeurd is, namelijk een review gemaakt :o

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
PilatuS schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 16:58:
Ik zou het op de manier doen zoals ik en veel andere mensen het gedaan hebben, namelijk boven in als op het volgende plaatje.

[afbeelding]
Hangt van je rad en je kast af. Als het kan, zou ik 'm aan de achterkant hangen. Dit geeft minder gerootzooi, en meestal een betere airflow.

• michaeltb
Rad wordt waarschijnlijk een breedte van 2 fans, en de kast moet ik ook nog halen. Dus daarom vraag ik van te voren wat de beste plek is. Dan kan ik daar rekening mee houden bij het aanschaffen van een nieuwe kast :)

• PilatuS
  • Niet online
Aan de achterkant is ook zeker kwa airlow een stuk beter, ik geef alleen de voorkeur om alles in de kast te houden ivm hoe het eruit ziet en dat het wat veiliger is om een rad niet buiten je kast te hebben.

Bij vrijwel elke kast zal je moeten gaan zagen om em boven te plaatsen en buiten de kast heb je dat niet.

In iedere big-tower past de rad prima intern, heb je een midi-tower zal extern beter zijn.
Pagina: 1