Toon posts:

Compressie bij de canon ixus 55

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Bij de canon digital ixus 55 kun je de compressie instellen op op normaal, fijn en superfijn. Nu kan ik uit de handleiding niet echt halen waar dit voor dient.

Wat voor nut heeft het om de compressie op superfijn te zetten in plaats van normaal?

Groeten

• Ronald-Jan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-01 00:08
Dat is niet het compressie niveau, maar de kwaliteit waarmee je camera foto's maakt. Bij superfijn (= de hoogste kwaliteit) kun je minder foto's maken omdat ze van hogere kwaliteit zijn.

Afhankelijk van je beschikbare ruimte, kun je het niveau voor jezelf instellen.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ronald-Jan schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 15:04:
Dat is niet het compressie niveau
Volgens mij juist wel, maar het klopt inderdaad dat er een verband is met de kwaliteit: het compressieniveau is omgekeerd evenredig met de kwaliteit. Oftewel: hoge compressie, lage kwaliteit. Lijkt me dat dit voor iedereen ook wel duidelijk is ;) Op superfijn kun je inderdaad minder plaatjes kwijt op een kaartje door de lagere compressie. Qua resolutie (in de zin van afmetingen) blijven de beelden echter gelijk, bij mijn weten. Vooral als je grote afdrukken wilt gaan maken (20x30 en groter), dan loont het absoluut de moeite om de kwaliteit zo hoog mogelijk te zetten (dus op superfijn).

[ Voor 13% gewijzigd door koraks op 22-06-2006 15:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar wanneer is het nodig dat je de compressie op superfijn zet? Alleen als je grote afdrukken wilt maken?
En als ik het goed begrijp wordt de kwaliteit van de foto's dan hoger?

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Misschien moet je je even inlezen in JPEG compressie. Daar draait het namelijk allemaal om.

http://www.scantips.com/basics9j.html

Alors.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

Het is ook handig voor als je crops (uitsnedes) van foto's wil maken.

Verwijderd

Gezien de prijs van opslag media is het gewoon wel zo verstandig om zo groot mogelijke bestanden te laten maken door je camera. Dan legt je camera namelijk meer details vast en kun je dus, zoals de vorige posters ook aangeven, beter je plaatjes vergroten en of uitsnedes maken.

Dat zal dus vast betekenen dat je in moet stellen op superfijn.

Natuurlijk kun je zeggen: Ik wil deze plaat later niet vergroten, maar als je foto toevallig supergoed gelukt is, kan je best van gedachten veranderen.

• Ronald-Jan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-01 00:08
quote: koraks
Volgens mij juist wel, maar het klopt inderdaad dat er een verband is met de kwaliteit
Ja, klopt inderdaad :D

Maar Highstreet, anders schiet je toch gewoon wat plaatjes op beide niveau's?
Als het goed is kun je het verschil goed merken, zeker als je een uitsnede maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald-Jan op 22-06-2006 15:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen volgens mij snap ik het allemaal wel een beetje en ik denk dat ik hem gewoon op superfijn instel dan komt het helemaal goed!!!

bedankt allemaal
Pagina: 1