Haperingen bij video files

Pagina: 1
Acties:

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06 15:54
He

ik zit al een poosje met een probleem. Als ik xvid/divx/wmv/mpeg (eigenlijk alle video formaten) afspeel in WMP of VLC (en winamp en andere programma's) dan heeft mijn pc nogal de neiging om te haperen :? Ik heb verder op de achtergrond niks aanstaan, het CPU gebruik is dan ook maar 30% ofzo. Ik heb een 2.67Ghz met 768MB Ram. Mijn schijven hangen in RAID0 opstelling, dus ook dat kan het probleem niet zijn. Ik heb de nieuwste codecs geinstalleerd, omdat bij de oude hetzelfde probleem aanwezig was. Ik draai Windows XP met SP2. Elke 2 dagen laat ik m'n pc automatisch defragmenteren.

Ik ben echt ten einde raad!! Heeft iemand enig wat het probleem zou kunnen zijn? Of zijn er misschien programma's waar ik heel m'n pc mee kan laten nalopen ofzo? Alle software is toch wel te vinden, ergens op het web :P

Alvast bedankt!
Rob

• MrCaleb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-01-2022
Hoe zit dat met dvd films?

Verwijderd

Heb je ook je video-drivers ge-updated?

• rob1985
Bij dvd's lijkt het niet te zijn :s

En nog een toevoeging en antwoord: Ik heb de nieuwste drivers voor m'n Geforce FX5200 geinstalleerd :)

Verwijderd

Kan het zijn dat je RAID configuratie brak is.
Als je op schijf 1 je OS hebt staan en na lange tijd heb je bijv. een divx-je op je schijf gezet, dan staat ie waarschijnlijk op schijf 2. Wellicht dat die overdracht niet helemaal lekker meer is.
RAID updaten ofzo?
Anders een schone installatie doen. Dan weet je zeker waar het aan (kan) liggen.

• rob1985
Mijn systeemschijf hangt niet in RAID...Ik heb die schijven even als voorbeeld genomen, omdat die in staat zijn toch veel hogere snelheden en als het daar al niet werkt, dan is er iets anders mis. Maar het is op al m'n schijven. Ik heb er 2 via IDE aanhangen, 2 die S-ATA (das de RAID0 set) en dan nog 1 externe HD. Op alle schijven doet zich het probleem voor, dus ook aan RAID kan het niet liggen :(

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:28
Onwaarschijnlijk hoor, maar zijn alle codecs geupdate. Misschien ook handig om een programma als vlc te proberen, die geen externe codecs enzo gebruikt om de video af te spelen.

• rob1985
ja, codec zijn up te date. En VLC heb ik ook al geprobeerd. Ik moet daarbij wel zeggen dat de 'manier van haperen' anders is dan bij WMP! Bij WMP is het bijv. een sec of 2 even stotteren en bij VLC is het heel kort een grote schok van een halve seconde.
Het is zo opmerklijk, omdat ik het tot 2 maanden terug nog nooit last van heb gehad :s

Verwijderd

Ik heb ongeveer een half jaar lang hetzelfde probleem gehad, ook XP, 512 MB, Nvidia gforce in mijn geval 5600 en lange tijd... geen oplossing en een chagerijnige vriendin als ze naar Uitzending Gemist keek...

Symptomen bij mij: haperen, vastlopen video die ik ook niet via taskmanager kan afsluiten, harde schijf overuren, trage schermopbouw bij video, steeds stukjes video van enkele seconden die herhaald worden en af en toe een plotselingen reboot... moet ik doorgaan?

Hier de oplossing die ik uiteindelijk heb gevonden:

Stap 1: Start >> Configuratiescherm >> Prestaties en onderhoud >> Systeem >> Geavanceerd >>
Prestaties >> Geavanceerd >> Virtueel geheugen.

Stap 2: Kies de optie "Geen Wisselbestand".

Stap 3: Sla de nieuwe instellingen op en herstart Windows. De PC is nu even trager dan ooit!

Stap 4: Kies, nadat Windows XP opnieuw is gestart, voor Start >> Alle Programma's >> Bureau-accessoires >> Systeemwerkset >> Schijfdefragmentatie.

Stap 5: Kies de schijf waar het wisselbestand moet komen en defragmenteer deze. Heeft u meerdere harde schijven op uw systeem, kies hier dan de snelste schijf. Dit zal u later alleen maar voordeel opleveren. Heeft u slechts een harde schijf, kies dan de C-schijf.

Stap 6: Is de schijfdefragmentatie verlopen, kies dan weer direct Start >> Configuratiescherm >> Prestaties en onderhoud >> Systeem >> Geavanceerd >> Prestaties >> Geavanceerd >> Virtueel geheugen. Denk er aan dat u dit direct doet en niet eerst andere taken gaat uitvoeren.

Stap 7: Klik op "Aangepaste Grootte".

Stap 8: kies bij "Station" de schijf die u enkele seconden geleden heeft gedefragmenteerd.

Stap 9: Nu komt het belangrijkste deel. We gaan nu de grootte van het virtueel geheugen vastleggen. Hierbij moet u even een rekensommetje maken. Heeft uw computer 128 Mb RAM-geheugen, dan vult u achter "Begingrootte" en "Maximale Grootte" het getal 256 in. Het is trouwens aan te raden om de pagefile.sys op een andere partitie te zetten dan je windows-install

Heeft uw computer 256 Mb RAM-geheugen, dan vult u hier bij zowel "Begingrootte" als "Maximale Grootte" het getal 512 in.
Kortom: u vult hier altijd het dubbele van uw RAM-geheugen in.

Stap 10: Klik vervolgens op OK en herstart Windows XP nogmaals.

Ondertussen heb ik trouwens een tooltje gevonden om het gebruik van je pagefile te bekijken:

XP_pagefilemon.exe

... en om dit bij reboot elke keer te defraggen (zelf nog niet getest maar wie weet werkt het)

pagedfrg.exe

Google er maar eens op los voor deze proggies en doe daar ook je voordeel mee!

Graag hoor ik je bevindingen. Ik denk eerlijk gezegd dat hele volksstammen met dit probleem zitten. Ik heb me rot gegoogled voor een oplossing en hoop dat dit ook bij jou gaat werken.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-07 20:42
Virtual geheugen zou je kunnen proberen, maar moet niet nodig zijn.
Hier is een site om windows helemaal te tweaken, je kan ook met google zoeken naar nog meer sites, http://www.tweaktown.com/...nce_conclusion/index.html

Wat voor codecs heb je geinstalleerd, indien je teveel installeerd kan het zijn dat het niet zo lekker loopt, dus alleen van een codec pack de meest gebruikte installeren.(je hebt ook meerdere packs dus probeer eens wat)
Zijn je hd's snel genoeg?

Verwijderd

Geloof me: ik heb alle andere suggesties geprobeerd, dus cok codec packs installeren en deinstalleren en een breed scala aan registertweaks. Een paar van deze tweaks maken de PC wel sneller (oa. de windows-in-intern-geheugen-laden registerkey, keys voor het sneller afsluiten van applicaties die hangen) maar een oplossing voor het geschetste probleem gaf dit niet.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-07 20:49

Archimond

Lopende Helpdesk

Wanneer de video hapert in het begin zie je de harde schijf lampje knipperen of volledig branden?

Heb je dit ook al geprobeerd: http://www.techzonez.com/...ive/index.php/t-8442.html
Een register key verwijderen waar shmedia.dll in staat. Ik doe het zelfs ook bij .mp3, want die leveren soms ook nog problemen op.

Virtueel geheugen en de films defragmenteren kan misschien ook wat helpen.

Check zowiezo even met kaspersky online virusscanner en hitmanpro je pc, ik doe het standaard elke maand samen met de update van alle programma's/drivers/BIOS.

Kijk bij start > uitvoeren: services.msc naar server en zet die eens uit (dat is om bestanden te delen via het netwerk)

Heb je trouwens ook indexing service uitgeschakeld voor alle bestanden?
Rechtermuisknop partitie > eigenschappen > vinkje voor indexing service uitschakelen.
Daarna in de partitie gaan en alles selecteren > rechtermuisknop klikken > eigenschappen > geavanceerd > indexing service daar ook uitschakelen.
Daarna restarten.

Check je geheugen met memtest86 voor 10 uur in de nacht, dan weet je zeker of dat goed is. Wat zijn trouwens je BIOS instellingen van het geheugen?
Je hebt in het BIOS toch wel 32bits transfer voor de harde schijf ingeschakeld?

Check ook even bij apparaatbeheer of alle harde schijven en optische stations DMA aan hebben.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-07 20:42
Bios kan het ook zijn dus helemaal kontroleren, met behulp van internet site's, hier staat uitleg hierover.
Schrijf alle instellingen op van de bios, dan doe eens default instellingen(pc zou dan langzamer moeten zijn maar wel goed werken, soms heb je ook optimal settings, dan werkt hij snel maar niet altijd goed(ligt aan hardware),

Logboek windows foutmeldingen.

Codecs installeren daar heb je in principe 2 manieren, 1 de echte codec installeren, 2 via een andere programma die op de achtergrond loopt en de codec simuleerd(moet normaal geen probleem zijn).
Zelf heb ik de meest gebruikte geinstalleerd, de rest van de films kijk ik via vlc player.

Heb je de goede drivers geinstalleerd voor je moederbord, deze dus van de website halen van de moederbord fabrikant, deze zijn dus getest.
Pagina: 1