Toon posts:

Kan de intakefan eruit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://img240.imageshack.us/img240/1041/desktop2iz.jpg

Onder de DVD brander zitten 2 vaste schijven.

Diverse sites schrijven erover dat de PC een prominente plaats gaat innemen in de huiskamer. Op zich een leuk idee, maar mijn intakefan rechtsonder maakt wel zoveel kabaal dat het niet gezellig meer is. Ik stoor me er echt aan.
Het betreft een 80mm Papst fan die niet meer door het BIOS van het nieuwe moederbord geregeld kan worden en daardoor volluit draait en veel kabaal maakt. Pogingen om met SpeedFan de FAN alsnog te regelen faalde.

Nu heb ik ook nog een enorm stille en krachtige 120mm outtakefan. Er heerst nog onderdruk in mijn kast ondanks de intakefan. Het front is eraf zodat er voldoende lucht naar binnen kan om aan de vraag van de 120mm outtakefan te voldoen.

Ik vraag me af of het verantwoord is om die 80mm fan tijdelijk uit te zetten. In die tussentijd een fanregelaar regelen.

Wordt de videokaart dan niet te heet. Ik kan die metalen PCI stripjes eruit halen zodat daar ook meet lucht naar binnen stroomt.

Iemand suggesties?

PS: De omgevingstemperatuur in mijn kamer komt nooit over de 25 graden heen, dus we praten niet over een bloedheet zolderkamertje :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2006 12:32 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sja, welke videokaart heb je? Met welke koeler er op?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je wilt denk ik tóch koude lucht aan de onderkant naar binnen hebben, ware het alleen al voor de pure airflow, voor je het weet krijg je verkeerde stromingen waardoor opgewarmde lucht in je kast gaat circuleren.

Kun je de fan niet op 7 of 5 volt laten draaien door wat met de draadjes te pielen, of er een weerstand tussen te zetten?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

je totale luchtverplaatsing zal niet veranderen, de grootste verplaatsers (in jou geval outtakes) bepalen dat.
Het enige voordeel met zo'n inntake fan is dat je nu een gedeelte van je intake kunt sturen. De vraag die je je dus wilt stellen is of er in de luchtstroom achter die fan bepaalde zaken zijn die die echtra koeling nodig hebben (hdd's, graka ?)

draai hier zelf ook op zo'n manier (dus voeding out + 1 bij cpu out en geen inttake) bevalt mij prima aangezien zo'n front fan toch snel herrie maakt.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2006 12:33 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Misschien zou je een stillere kunnen kopen?

Ik had een Cooltek fan met LEDjes en die hoorde je bijna niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik die 80mm fan eruit haal dan zal er door di opneningen toch lucht naar binnen stromen. Mijn 120mm outtake van techsolo heeft een grote luchtverplaatsing en daar doet de voeding nog een schepje bovenop. Door de onderdruk stroomt er overal koele lucht naar binnen. Zelfs mijn PCI afdekplaatjes zijn voorzien van gaatjes, maar of dat voldoende is?

De videokaar betreft een X800pro@stock
56 watt consumption

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2006 12:40 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:28

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je die fan weghaalt zou ik sowieso ook bij 'gebied 3' de boel dichtzetten zodat je forceert dat de koude lucht echt van onderen wordt gehaald.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
120mm omdraaien, 80 mm eruit halen
je voeding doet toch wel wat outtake en je krijgt plenty frisse lucht binnen.

• Dazzyon
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10-2024
Kun je geen zalman fanmate aansluiten op je 80mm fan om hem langzamer te laten lopen?

link

[ Voor 32% gewijzigd door Dazzyon op 22-06-2006 12:56 ]

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 08:33

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 12:40:
Als ik die 80mm fan eruit haal dan zal er door di opneningen toch lucht naar binnen stromen. Mijn 120mm outtake van techsolo heeft een grote luchtverplaatsing en daar doet de voeding nog een schepje bovenop. Door de onderdruk stroomt er overal koele lucht naar binnen. Zelfs mijn PCI afdekplaatjes zijn voorzien van gaatjes
Je geeft eigenlijk zelf al het antwoord op jouw vraag. doordat er een onderdruk heerst in de pc (200mm out vs 80mm in), zal er altijd lucht door de openingen naar binnen stromen, met of zonder intakefan. Deze intake heeft daarom alleen maar nut, als deze op iets blaast ( b.v. de HDD ), maar dat doet ie niet.

Dus de reactie van CodeCaster gaat niet op in jouw situatie

Of dat de videokaart niet te heet wordt, dat kunnen wij aan deze kant van het internet niet beoordelen, immers, alle pc's zijn weer anders. Om zeker te weten of de kaart niet oververhit als je de intake eriut haald, moet je het gewoon proberen, dus intake uit, en dan de kaart belasten (met demo, spel, ATITool), zodra je artifacts ziet, de demo, spel, ATITool stoppen, en je weet dat jouw kaart iets meer koeling nodig hebt. maar ik verwacht niet dat je die artifacts gaat krijgen, immers je hebt denk ik ook zonder intake fan nog genoeg koele lucht de pc in stromen.

Wat je eventueel wel kan doen is, alle gaatjes in de pcbehuizing dichtmaken, mat uitzondering van de gaten bij de harddisk en de videokaart (kan je dan een slotplaatje weghalen). hierdoor forceer je een beetje dat de koude lucht die de pc binnenkomt langs de HDD en de videokaart moet stromen, voordat deze de pc kan verlaten. dit hele gebeuren kan je nog beter sturen door "ducting" van de luchtstromen, immers hoe kouder de lucht, hoe makkelijker er gekoeld wordt (en hoe minder herrie je kan hebben)

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• Envy007
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11-2023
Even los van het weghalen van die 8 cm, je kunt ook doen wat ik nu ook heb draaien.

in jouw situatie achter de harde schijven, dus links van de harde schijven, een 12 cm op 5 v hangen. Deze doet bij mij het volgende, trekt koele lucht naar binnen, langs twee harde schijven en blaast vervolgens op mijn videokaart. Een 12 cm fan op 5 volt verplaatst genoeg lucht hiervoor.
Doordat je de fan meer naar binnen plaatst heb je ook minder last van herrie van die fan. Een 12 cm op 5 volt hoor je echt niet meer als ie in de kast zit.
Ik heb wel alle openingen behalve de intake afgesloten, zodat de lucht hier wel langs moet.

Ik heb ook nog een 12 cm outtake en een 8 cm CPU fan, maar die zijn beide temperatuur gestuurd, dus die draaien meestal zachtjes rond.
Met dit alles houd ik een XP2000+ aardig koel (59 stressed, 43 idle).

My 2 cents

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ik zou hem lekker op 5 volt laten draaien en heb je er bij gebied 1 ook 1 zitten of is dat gewoon open? als er 1tje zit zou ik hem omdraaien

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Gewoon eruit halen en even proberen?
Je ziet vanzelf wat er met de temperaturen gebeurt en het is niet zo dat je systeem binnen de kortste keren oververhit zal zijn.

En verder kun je ook nog simpel even proberen om de fan op 5V of 7V te laten lopen als je het echt niet vertrouwd :)

Verwijderd

Topicstarter
Twynn schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 14:16:
Gewoon eruit halen en even proberen?
Je ziet vanzelf wat er met de temperaturen gebeurt en het is niet zo dat je systeem binnen de kortste keren oververhit zal zijn.

En verder kun je ook nog simpel even proberen om de fan op 5V of 7V te laten lopen als je het echt niet vertrouwd :)
Ik heb gedaan wat je zei en met een beetje onzekerheid de fam eruit gehaald. Het front laat ik van mijn systeemkast af. Daarna heb ik de laatste freewareversie van Everest neergeladen en de temperaturen waren goed.

Videokaart: omgevingstemperatuur 22 graden, stressed 45 graden tegen 38 graden eerst.
CPU: stressed 55 graden, maar dat was hij al, geen verandering
HDD: Altijd rond de 35 graden, zelfde waarde.

Maar ik redeneer anders als jullie denk ik:
Elke sensor heeft bij mij een marge van 5 graden in het eindresultaat, dus de 55 graden is denk ik 60 graden in de kern van de chip. De CPU mag 70 graden hebben, dus ik heb nog 10 graden over. Voor de videokaart die 65 graden mag worden is nog 15 graden over (65-45-5).
Dus mijn marge is voor de omgevingstemperatuur is 32 graden(met omgeving bedoel ik de kamertemperatuur mee), rond ik af op 30 graden en daaronder zit ik altijd goed. Over de 30 graden wordt het door mijn airco nooit.

edit: Alle waarden zijn stressed-waardes

Geluidsreductie: !!ENORM!! (van 65 db(a) naar 31 db(a)) :o

Met dank aan de onderbuurman met zijn decibelmeter (audiofiel, dus er zijn ook minder leuke kanten soms, maar ik mag hem wel :X )

Die fan zal echt niet goed meer zijn geweest, maar hij blies wel hard. Maar zo luid mag een fan toch nooit zijn als hij op 2200 toeren draait ? :?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2006 19:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 12:32:
je totale luchtverplaatsing zal niet veranderen, de grootste verplaatsers (in jou geval outtakes) bepalen dat.
Het enige voordeel met zo'n inntake fan is dat je nu een gedeelte van je intake kunt sturen. De vraag die je je dus wilt stellen is of er in de luchtstroom achter die fan bepaalde zaken zijn die die echtra koeling nodig hebben (hdd's, graka ?)

draai hier zelf ook op zo'n manier (dus voeding out + 1 bij cpu out en geen inttake) bevalt mij prima aangezien zo'n front fan toch snel herrie maakt.
Ik moet je gelijk volledig erkennen :)

• Agres
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-01 19:51
waar zit je hardeschijf? zit die niet (normaal) ongeveer op de plek van die fan, er achter.
die heeft wel koeling. (als je niet van je hardeschijf af wil teminste B) )

je zou er ook een stillere fan in kunnen zetten. 2200 toeren zo hier bovengenoemd maakt best nog wel wat geluild. je zou is moeten zoeken naar een fan van 1000/1500 toeren. vinden je oren vast wel beter. en je er blijft tog airflow door je kast.

Verwijderd

Topicstarter
Agres schreef op zondag 25 juni 2006 @ 00:53:
waar zit je hardeschijf? zit die niet (normaal) ongeveer op de plek van die fan, er achter.
die heeft wel koeling. (als je niet van je hardeschijf af wil teminste B) )

je zou er ook een stillere fan in kunnen zetten. 2200 toeren zo hier bovengenoemd maakt best nog wel wat geluild. je zou is moeten zoeken naar een fan van 1000/1500 toeren. vinden je oren vast wel beter. en je er blijft tog airflow door je kast.
Harddisks blijven koel, en wel zo koel dat ik er rustig mijn hand erop kan leggen zolang ik wil.
De bovenste schijf is niet eens lauw, haast koud.
De onderste schijf is lauwwarm, maar zeker niet heet

Ik ga proberen de overbodige luchtinlaten te dichtten; alleen ben ik nog iets aan het bedenken dat fatsoenlijk staat, dus geen stuk karton ofzo. Ik verzin wel iets :)
Pagina: 1