Toon posts:

[Speakerbouw] Berekening passieve radiator ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.567 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen :)

Sommingen hebben al eens een topic gelezen van mijn eerdere projecten mbt het bouwen van een paar speakers (zie hier ter herinnering).

Momenteel ben ik aan het nadenken om een mooie sub te maken voor een vriend van me. Hij wilde daarvoor een paar 25cm woofers gebruiken, die eigenlijk voor auto's zijn gemaakt. Nu heb ik persoonlijk daar een beetje twijfels over, omdat dergelijke speakers lang niet altijd even goed werken in een andere omgeving; Mgoed ik doe toch eventjes een klein onderzoekje naar de mogelijkheid.

Nu heb ik al gekeken naar gesloten en BR kasten met 1 of 2 van deze woofers in één behuizing. Echter ik kan in mijn kleine boekjes/handleidingen geen goede uittleg vinden voor één van de opties die ik nog moet onderzoeken ... een een kast met een passieve radiator (al dan niet BassReflex). Simpel uitgelegd: Dat is een 2e woofer in een behuizing, die niet daadwerkelijk is aangesloten.

Ik meem me te herinneren dat een dergelijke constructie soms een oplossing als een "standaard" BR kast onwenselijke resultaten geeft (of eigenlijk niet echt mogelijk is). Ik heb zelfs al eens een constructie gezien met een passieve radiator in een "bandpass behuizing".

Maar goed, ik kan niet voldoende info vinden, en ben zelf helemaal vergeten hoe de berekening van een dergelijke constructie ook alweer ging. Hoe beinvloed de passieve radiator je (BR) kast, hoe zit het met de Fs, de Qts etc.etc.

Overigens voor de volledigheid: Ik heb dus 2 woofers die indentiek zijn (ik zal later vandaag ook alle T/S parameters meegeven, die heb ik niet bij me hier @ work ;) ).

Is er iemand die me een goede uitleg kan geven cq. een goed verwijzing kan doen naar een goed uitleg ?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:44

voodooless

Sound is no voodoo!

Eerste grote vraag: waar gaat ie de sub voor gebruiken?

Ik zou nooi een bandpass sub maken eerlijk gezegt. Het idee van een oncontroleerbaar zwabberend menbraan voorspelt niets goeds. Het is niet voor niks dat men een dergelijke setup vaak als "traag" wordt ervaren. Dan liever een goede bassreflex kast.

Brekenen kun je trouwens gewoon met winISD doen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een paar T/S parametertjes zijn ook wel handig ?
Heb je wat meer info over de woofers , dan kunnen wij wellicht ook kijken.

Met winISD of andere programma's kan je heel mooi een PR invoeren en bekijken wat voor jou "ideaal" is.

Ik weet niet waarvoor je precies de sub gaat gebruiken, maar meestal zorgen 2 woofers alleen voor meer spl en heb je een groter kast volume nodig. Aan jou de keuze.

One World Concepts

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht me te herinneren dat je bij je BR berekening de Vas dubbel kon nemen, en dat de Qts hoger wordt vanwege de veranderde Qms. Maar wat ik zeg, ik kan dat niet meer ophoesten.

Overigens is dat waar ik naar op zoek ben, hoe veranderen bepaalde waardes (Q en Vas etc.), meer de theorie dus. Het werkelijk uitrekenen komt daarna wel weer.

Overigens kan ik later vanavond pas een specsheet opzoeken van die woofers aangezien ik @ work ben atm.

De sub gaat overigens in een gemiddels huiskamer gebruikt worden als sub voor het "film gebeuren". Daarnaast is het wel de bedoeling om een flinke SPL te hebben in de lagere tonen, aangezien er ook veel dub-reggea gespeels zal worden. Zuiverheid interesseerd hem een stuk minder dan hard @ laag (mijn mening daarover: :/ )

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2006 12:26 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou iig niet een "gewone" speaker als slave gebruiken. Je moet dan zoveel kunstgrepen uit gaan halen om de slave te verzwaren (om de Fs omlaag te krijgen - te tunen dus, net zoals je bij een poort zou doen). alhoewel, je zou een potmeter over de spoel kunnen zetten, en daarmee kan je de Q, dus te Fs aanpassen.. hmmmm...

Als hij nou enorm laag wil.. wat dacht je dan van een transmissie lijn? Met 2 dezelfde drivers een eindje uit elkaar kan je de "pieken en dalen" (samen met wat demping uiteraard) wel wegpoetsen.

[ Voor 22% gewijzigd door teacher op 22-06-2006 13:54 ]

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 13:51:
Ik zou iig niet een "gewone" speaker als slave gebruiken. Je moet dan zoveel kunstgrepen uit gaan halen om de slave te verzwaren (om de Fs omlaag te krijgen - te tunen dus, net zoals je bij een poort zou doen). alhoewel, je zou een potmeter over de spoel kunnen zetten, en daarmee kan je de Q, dus te Fs aanpassen.. hmmmm...

Als hij nou enorm laag wil.. wat dacht je dan van een transmissie lijn? Met 2 dezelfde drivers een eindje uit elkaar kan je de "pieken en dalen" (samen met wat demping uiteraard) wel wegpoetsen.
Inderdaad, maar het blijven autowoofers, en de T/S parameters zijn dan ook daarbij behorend. Zo hebben ze een lage Qts (~0.3 zo uit mijn hoofd), niet al te hoge Vas (~93 dacht ik) en ze zijn 4 Ohm / ~3 Ohm Rdc. Ze hebben wel een flinke Xmax overigens, en een redelijk lage Fs van ca. 30 Hz.

Ik zal vanavond de complete specs hier neer zetten, het zou mooi zijn als we er toch nog iets moois uit weten te krijgen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2006 14:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals beloofd een kort lijstje met de info die op de specsheet staat;

Nominal impedance -> Z = 4 Ohm
DC Resistance -> RDC = 3,12 Ohm

Voice Coil diametre -> 5 cm
Voice Coil Inductance -> L = 0,63 mH

Resonance frequency -> fs = 34,48 Hz
Cut-off frequency -> fc = 2000 Hz

Mechanical Q factor -> QMS = 7,21
Electrical Q factor -> QES = 0,40
Total Q factor -> QTS = 0,38

Equavilent volume -> VAS = 93,73 dm3 (liter)

Effective piston area -> SD = 344,88 cm3

Dynamically moved mass -> mMD = ?
Force factor -> B x l = 8.01 T.m

Max coil displacement -> XMAX = 4,6 mm
Mean sound pressure -> SPL = 91,7 dB

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2006 21:58 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hmm, hier heb je er dus twee van?

Dan heb je BR zo'n 130 liter nodig, getuned op 30 tot 35 Hz, met een -3 van tussen de 40 en 45 Hz

Ik een gesloten kast heb je maar zo'n 80 liter nodig. met een beetje boost kom je dan ook uit op een -3 van 45 Hz. Met een linkwitz transform kom je nog een stuk lager.

Vergeet ff niet dat ik nu de roomgain niet erbij heb gerekend. Dat scheelt namelijk nog behoorlijk in diepgang.

Wil je een PR, dan moeten daar twee PR's bij, liefst een maatje groter dan de woofers. Ik zou het niet doen..

Wil je goede belastbaarheid, dan neem je de BR versie. Wil je strak geluid, neem je de gesloten versie. Deze laatste doet nog altijd wel 97dB bij 30 Hz maximaal, dat is nog best wel hard.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Wat voor woofers zijn dit btw?

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 00:56:
Wat voor woofers zijn dit btw?
Het klinkt mij niet bekend in de oren maar het zijn:
"The Marathon Bass" type MB 10.04

10" Woofer
400 / 200 watt
4 Ohm

Maar goed. Ik wil iedereen ffies bedanken (deepspace :) ), het is duidelijk dat ik hel;emaal op een verkeerd spoor zat met het idee van de passieve radiator. In mijn geheugen was het toch een heel stukkie anders (ter verdediging, het is jaren geleden dat ik er iets over heb gelezen).

In mijn geheugen was het een conbinatie van 2 in serie geschakelde woofers, maar met ingewijzigde Q-factoren (dubbele VAS, maar gelijkblijvende Q), waardoor je met een kleiner volume van een BR box een zelfde resultaat kon bereiken. Blij dat ik het hier ffies heb kunnen vragen, ik zat er redelijk naast ;)

In mijn startpost had ik het over
Ik heb zelfs al eens een constructie gezien met een passieve radiator in een "bandpass behuizing".
Toen had ik dit in gedachten:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/44b7f9248c3650ee3c40f4044a8615b6/full.png

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2006 10:02 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dan is het in dit geval geen slave maar er dus een "compound" systeem, met 2 aangesloten woofers "achter elkaar". (wel de andere woofer ompolen in dit voorbeeld)

edit..

marathon maakt toch PA spul?

Nog een edit:

Ik kom voor een compound uit op:

netto 38 liter,
tunen op 37Hz, poort 10 rond en 36 lang.

Wil je een 4e orde bandpass kom ik op:
voorkamer 13 liter,
achterkamer 18 liter, tunen op 65Hz poort 10 rond 32 lang.

nog stoerder, 6e orde bandpass:
voor: 20 liter, tunen op 65Hz poort 10 rond 23 lang
achter 40 liter, tunen op 30Hz poort 10 rond 57 lang

enjoy :)

[ Voor 110% gewijzigd door teacher op 23-06-2006 13:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 13:35:
Dan is het in dit geval geen slave maar er dus een "compound" systeem, met 2 aangesloten woofers "achter elkaar". (wel de andere woofer ompolen in dit voorbeeld)

edit..

marathon maakt toch PA spul?
Vandaar dat ie em wss perse wil gebruiken ;)

Maar mbt die compound. Het is idd een vorm van compound, maar die woofer was echt niet aangesloten toen ik hem openschroefde (zat simpelweg geen draad aan). Het had een gesloten "achterkamer" waar de actieve driver in zat, met een BR "voorkamer" en dus een passieve woofer in het tussenschot.

Mgoed, ik zoek verder maar ik denk dat een gesloten systeem de aantrekkelijkste optie is.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2006 14:33 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 14:30:
Mgoed, ik zoek verder maar ik denk dat een gesloten systeem de aantrekkelijkste optie is.
Bedenk dat je dan eigenlijk niet onder een subamp met boost uit zal komen.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 14:43:
[...]

Bedenk dat je dan eigenlijk niet onder een subamp met boost uit zal komen.
Een subamp zal inderdaad sowieso moeten, dus daar moet nog naar worden gezocht. Voorlopig ga ik met een zooi overgebleven spaanplaat / wat simulatieproggies / overggebleven onderdelen een beetje expirimenteren. Gelukkig heeft dit project totaal geen enkele haast, als het uiteindelijke resultaat er maar knap uit ziet en goed klinkt (naar zijn smaak dan ;) )

Mss dat ik die coumpound-met-passieve-radiator ook eens ga proberen ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 14:47:
Mss dat ik die coumpound-met-passieve-radiator ook eens ga proberen ;)
Zonder zinvolle simulaties zou ik dat gewoon vergeten.

Als je trouwens een van de woofers als PR wil gebruiken zou dat kunnen door 50 gram extra gewicht op de conus te plakken en het geheel in een 50 Liter doos te doen. Krijg je een -3 van 46 Hz. Belastbaarheid gaat echter de diepte in. Een goed idee is het niet ;)

[ Voor 37% gewijzigd door voodooless op 23-06-2006 14:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 14:49:
[...]

Zonder zinvolle simulaties zou ik dat gewoon vergeten.

[...]
:P

Expirimenteren is juist leuk man ;)

Mgoed, ik ga natuurlijk niet in den blinde een beetje plankies in elkaar schroeven. Ik ga wel een beetje gericht inschatten hoe e.a. zou moeten, en daarbij gebruik ik gewoon een paar programma's die ik heb liggen (van WinISD tot Visaton's Speaker Pro etc.).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 16:07:
Expirimenteren is juist leuk man ;)
Prima, maar niet zonder zinvolle meetapperatuur.
Mgoed, ik ga natuurlijk niet in den blinde een beetje plankies in elkaar schroeven. Ik ga wel een beetje gericht inschatten hoe e.a. zou moeten, en daarbij gebruik ik gewoon een paar programma's die ik heb liggen (van WinISD tot Visaton's Speaker Pro etc.).
Niet voor een PR/Bandpass systeem. Daar kun je gewoon helemaal niks mee.

Bandpass zou ik ook niet aanraden, en compound is leuk als je een kleine kast wil, maar verder heb je er geen voordelen bij.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Alleen.. als het een bandpass met slave is....

Waarom zou je twee massa veren achter elkaar willen? Je verhoogt er toch geen enkele output mee?
En omdat je de poort als laatste zet heb je weeeeer poortruis.

Stel, je draait de slave en de poort om.... think about it.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

teacher schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 17:06:
Alleen.. als het een bandpass met slave is....
Nee, bandpass zou ik NOOIT aanraden.
Stel, je draait de slave en de poort om.... think about it.
Dan krijg je gewoon een 6e orde bandpass denk ik. Kun je zelfs met twee slaves doen ;)

• teacher

teacher

Dysgaf!

nee.. want dan sluit je de verkeerde speaker aan..

Enneh.. als je 2 slaves en een poort gebruikt, hoe komt er dan geluid uit :+

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

teacher schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 17:38:
Enneh.. als je 2 slaves en een poort gebruikt, hoe komt er dan geluid uit :+
Nee, woofer binnenin, en dan twee kamers eraan met een slave i.p.v poort.

• teacher

teacher

Dysgaf!

duhhhhh...

(sorry voor de slowchat :p )

Pagina: 1