Geluid demping ? opstelling boxen in zaaltje?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137792

Topicstarter
Wij hebben een zaal van ongeveer 20 meter bij 6 meter, waar bepaalde fitnesslessen in gegeven zullen worden.

Hierin willen we overal een goed hoorbaar geluid krijgen maar het mag niet te hard gaan omdat er boven dat zaaltje mensen wonen die snel klachten over geluidsoverlast.

Isolering/demping:

Nu denk ik eraan om het te gaan isoleren.
Het plafond verlagen met 10 cm dmv gipsplaten of hout, en tussen die 10 cm geluidsdempend materiaal. Zoals schuim of glaswol.

Zal dit afdoende zijn? Of valt er nog meer te isoleren? zodat de bovenburen geen last hebben maar zodat ik toch het geluid iets harder kan zetten.

Opstelling boxen:

Door de boxen boven in de hoeken te plaatsen wordt het geluid meer verspreidt dan door ze op de grond te zetten.
Ik dacht eraan om deze aan een ketting op te hangen zodat deze minder dreunen kan geleiden welke hoorbaar zijn voor de bovenburen.
Tevens wil ik in elke hoek een speaker hebben, en in het midden 1. Dus een soort 5,1 surround setup maar dan zonder subwoofer.

Iemand anders nog ideeen voor geluid? Zodat het minder geluidsoverlast zou veroorzaken maar het geluid toch voor en achterin goed hoorbaar is.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen adviseren over demping en geluid.
bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-07 16:55
Is speakers inbouwen in het plafond geen idee? Afgezien dat het netter staat, kan je het geluid dichter bij de mensen brengen (er vlak boven) en hoeven de speakers minder hard staan te blazen. Een verlaagd plafond zou idd ook veel schelen (kan je ook makkelijker speakers in inbouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Invisible_man schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 10:14:
Is speakers inbouwen in het plafond geen idee? Afgezien dat het netter staat, kan je het geluid dichter bij de mensen brengen (er vlak boven) en hoeven de speakers minder hard staan te blazen. Een verlaagd plafond zou idd ook veel schelen (kan je ook makkelijker speakers in inbouwen).
maar door ze in het plafond te doen, zit het weer dichter bij de bovenburen.. en denk dat het voor de buren weer minder is kwa geluid. (dreunen?)

daarom wilde ik de boxen ook op 2/3e hangen van het plafondhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
iemand anders nog een idee?

in ieder geval kwa demping van het geluid naar boven toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:19

kraats

Ik rol

Anoniem: 137792 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:13:
iemand anders nog een idee?

in ieder geval kwa demping van het geluid naar boven toe.
Ik denk zelf dat de meeste 'dreun' via de muren en plafond zelf komt. Als je een mogelijkheid hebt de speakers hier géén contact mee te laten maken is het natuurlijk mooi meegenomen. Aan kettingen ophangen is misschien een slim idee, als je hier ook wat met rubbers kunt spelen om de trillingen af te vangen. Ik kan me voorstellen dat als de kettingen haaks staan op de beweging van de conus van de woofer, dat dan de minste beweging overgebracht wordt naar de ophanging en dus naar de muren.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kraats schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:17:
[...]
Ik denk zelf dat de meeste 'dreun' via de muren en plafond zelf komt. Als je een mogelijkheid hebt de speakers hier géén contact mee te laten maken is het natuurlijk mooi meegenomen. Aan kettingen ophangen is misschien een slim idee, als je hier ook wat met rubbers kunt spelen om de trillingen af te vangen. Ik kan me voorstellen dat als de kettingen haaks staan op de beweging van de conus van de woofer, dat dan de minste beweging overgebracht wordt naar de ophanging en dus naar de muren.
ja ik wil ze free in the air hangen. Dus idd dmv kettingen. Die ketting omringt door isolatie om eventuele trilling nog te dempen.

Ik denk dat dat dus de 2 belangrijkste oplossingen zijn.

1) speakers free in air plaatsen aan een ketting of een kabel omringt door rubber.
2) plafond 10 cm verlagen en die 10 cm opvullen met geluidsdempend materiaal.

Als er nog meer ideeen zijn, dan heel graag.
Pagina: 1