Toon posts:

Zoekvenster in Acces Database

Pagina: 1
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment ben ik bezig met een database met daarin verwerkt bepaalde klanten. Nu wil ik een formulier hebben waarin in een zoekvenster plaats die op de klantnaam zoekt en de resultaten in een subformulier weer geeft.

Nu heb ik in het subformulier al onze klanten staan en daarboven een tekstvlak. Dat tekstvlak wil ik aanpassen tot zoekvenster.

het is me wel gelukt om deze opdracht mee te geven voor het openen van het formulier. Als ik dan de naam janssen intyp komen alle janssens tevoorschijn. Maar deze actie moet pas verricht worden als ik in het formulier zit.

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Laatste alinea is niet helemaal duidelijk, maar ik doe hieronder een gokje.

Je zou de query waarop het subformulier gebaseerd is afhankelijk moeten maken van het tekstveld in het hoofdformulier.
In de queriebuilder wordt dan de voorwaarde bij de klantnaam zoiets als =forms!hoofdformulier!tekstveld (even uit het blote hoofd).
Bij de gebeurtenis 'Na wijzigen' van het tekstvak refresh of requery je het subformulier.

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Verwijderd

Topicstarter
met die laatste aliniea geef ik aan dat ik een query gemaakt heb. Daarop gebaseerd een formulier. Als ik dat formulier wil openen komt er een pop up met voer klant naam in. Als ik dan intyp janssen, dan opent hij het formulier en laat met alle resultaten op janssen zien.

Maar deze stap moet hij pas uitvoeren als ik alle klanten al gezien heb. Ik wil dus een formulier openen, waarin ik alle klanten zie die er zijn. Dan moet er een optie zijn dat ik ergens intyp, janssen, en dan gaat hij alle janssens zoeken.

Dus ben ik zelf begonnen hoe ik het dacht. Ik maak een nieuw formulier, daarin zet ik onderaan een subformulier(alle klanten) en daarboven moet een zoekvenster of iets komen. Dus nu zit ik met het probleem dat wanneer ik nu iets intyp in dat tekstvlak hij niet automatisch gaat filteren op de naam die ik intyp.

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Dan zou volgens mij de optie die ik eerder aangaf je een eind op weg moeten kunnen helpen (denk ik).

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Verwijderd

Topicstarter
ben niet echt goed in access moet ik eerlijk toegeven maar misschien kun je me stap voor stap helpen.

Je zou de query waarop het subformulier gebaseerd is afhankelijk moeten maken van het tekstveld in het hoofdformulier.

de query waarop dit subformulier gebaseerd is is de query Zoek relaties. Hoe maak ik deze dan afhankelijk van het tekstveld?(het tekstveld is nog norgens op gebaseerd dus ook niet op een query)

In de queriebuilder wordt dan de voorwaarde bij de klantnaam zoiets als =forms!hoofdformulier!tekstveld (even uit het blote hoofd).

Wat versta je onder de querybuilder? SQL neem ik aan en daar staat op dit moment:

SELECT *
FROM dbo_relaties
WHERE (((dbo_relaties.Debiteur)=-1) AND ((dbo_relaties.Naam)=[Voer klantnaam in]));

Bij de gebeurtenis 'Na wijzigen' van het tekstvak refresh of requery je het subformulier.

Als ik bij eigenschappen van het tekstvlak kijk zie ik staan "bij gewijzigd" ik neem aan dat je dat dus bedoeld. En hoe krijg ik dan die refresh optie? ik kan wel expressies opbouwen of macros maken.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Subformulieren zijn niet nodig en ook niet handig. Je maakt in het formulier een onafhankelijk tekstveld en past in het afterupdate() event van je tekstveld de bronquery van het formulier aan.
Even zoeken hier had je ook verder geholpen: zie bv [rml][ ACCESS] Zoekscherm maken[/rml]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Okeej ik heb het nu helemaal anders gedaan.

ik heb een formulier gemaakt met daaronder een subformulier waar je nu alle klanten ziet. Boven aan heb ik een knop en als ik daarop druk opent hij een query(dus gewoon die query die begint met vooer klantnaam in). Ik vul heel mooi in janssen en alle janssens komen tevoorschijn. dat zijn er 6 ofzo. dan heb ik op dat veld dus staan, De zoekcode van de klant de naam het klantnummer en telefoon nummer.

maar nu ik de klant gevonden heb moet ik de apparaten die de klant heeft kunnen zien met 1 klik op de knop. dus dat er een rapport uit komt rollen van de apparaten die deze klant in zijn bezit heeft. Maar daarvoor moet ik niet eerst weer een naam in typen. Ik heb dus de klant gevonden en wil meteen de stap maken dat hij de apparaten van deze klant in een rapport laat zien. dus moet het afhankelijk van elkaar zijn.

Heeft iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Bekijk de voorbeelddatabase 'northwind' / 'noordenwind'eens. Daar staan al dit soort voorbeelden in.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1