Toon posts:

[terminal server] lokaal printen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier op GoT gezocht en een heleboel gevonden, maar nog niet echt een goeie oplossing.

Ik heb een windows 2003 server staan en daar loggen mensen vanuit heel het land op in. NU willen deze (thuiswerkers) mensen op hun eigen printer (bv. hp psc 950) kunnen printen. Ik heb print mapping aangezet, maar er komen geen printers in de gebruikers sessie.

De printer is via usb aangesloten. Ik heb de printer drivers van deze printer op de terminal geinstalleerd, maar niet de setup cd gedraaid.

Wie kan mij een oplossing bieden.

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
Als ze een verbinding maken moeten ze bij options tabblad Local Resources even Printers aanvinken, dan moet het werken. Geeft hier geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
deze staat al aan.

• The_MAN
  • Laatst online: 16-12-2025
Hmmmm.. wel raar, ik dacht altijd dat het niets met de server te maken had namelijk. Gewoon kwestie van printer op de client installeren en aanvinken dacht ik. Wel vaag als dat niet werkt.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kijk even in de RDP connection settings of client printer mapping aan staat (op de server dus).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
deze heb ik ook al aangezet. Ook per gebruiker staat dit aan.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat staat er in je eventlog over printer mappings? :)

• StevenK
  • Laatst online: 16:36
En daarbij komt nog eens dat niet alle printerdrivers dit ondersteunen.

En om 't helemaal vaag te maken, ik heb bij een klant bij alle vier de directie leden dezelfde printer staan, maar bij twee werkt 't wel en bij twee niet...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Dit probleem komt bij ons ook voor. Tot nu toe meegemaakt met een usb-printer die maar niet in de sessie mee genomen wil worden.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
RDP printermapping is niet zo bijster slim. Het mapt enkel printers van welke de poortnaam begint met LPT of USB. Als je dus een netwerkprinter hebt, waarvan de poortnaam met IP begint, werkt het niet. Je moet dan de poortnaam veranderen naar bv. LPT_IP_blabla. Dan kan hij pas doorgemapt worden.
Verder moet je er natuurlijk voor zorgen dat op je server de printerdrivers geinstalleerd zijn van alle printers die je wil laten mappen; Windows kent geen Universl Printer driver zoals Citrix dat doet.

kijk ook even op [rml][ Terminal Service] Geen connectie met lokale printer[/rml]

[ Voor 4% gewijzigd door Rataplan_ op 22-06-2006 10:48 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Rataplan_ schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 10:20:

Verder moet je er natuurlijk voor zorgen dat op je server de printerdrivers geinstalleerd zijn van alle printers die je wil laten mappen; Windows kent geen Universl Printer driver zoals Citrix dat doet.
Sinds Windows 2003 met sp1 kent Windows wel een soortgelijk iets. Je kunt een generieke fallback driver defineren die gebruikt zal gaan worden als geen passende driver gevonden wordt.

How Microsoft's Windows 2003 SP1 Fallback Printer Driver Works

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

ik dacht dat usb printers niet werktten met TS. maar dat zou ook alleen bij win2k kunnen zijn...

• mabarto
  • Laatst online: 06-02-2025
En dan komt nu het antwoord: Printspooling aanzetten voor die printer en dan ook de LPT1 aanvinken! (dus je hebt dan in je poorten 2 poorten aangevinkt staan). Daarna inloggen (Printer mapping wel aan hebben staan natuurlijk).
LET OP: Sommige "printers" vinden dit niet leuke configuratie en maken gelijk de printer niet meer via USB bereikbaar.

Verwijderd

om usb printers te kunnen gebruiken via een terminal server, moet je op de pc waar de printer aanhangt een register aanpassing doen

standaard wordt alleen gekeken naar lpt, com en usb

terwijl veel printers juist gebruik maken van een dot4 poort

in onderstaand artikel staat precies wat je moet aanpassen:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;302361

wij gebruiken deze aanpassing regelmatig bij klanten
en dan moet je uiteraard wel een uitgeklede versie van de printer drivers gebruiken op de TS, liefst iets wat voor TS printing gemaakt is... dus niet zo'n cd met al die software e.d. gaan installeren

• mabarto
  • Laatst online: 06-02-2025
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 13:28:
om usb printers te kunnen gebruiken via een terminal server, moet je op de pc waar de printer aanhangt een register aanpassing doen

en dan moet je uiteraard wel een uitgeklede versie van de printer drivers gebruiken op de TS, liefst iets wat voor TS printing gemaakt is... dus niet zo'n cd met al die software e.d. gaan installeren
tnxs, dit is een nettere oplossing!

Verwijderd

Topicstarter
jongens, bedankt voor al jullie reacties. ik ben even een tijdje weggeweest, maar ga nu weer expirimenten met dit probleem..

Ik zal jullie suggesties uitproberen en het resultaat hier posten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 13:28:

Ik had hetzelfde probleem, door de poort te laten beginnen met LPT is het probleem opgelost! :)

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 16:35

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Als je in de eventlogs kijkt dan zie je dat er foutmeldingen komen omdat de drivers van de lokale printer op de server ontbreken. Als je die zou installeren dan zouden ze het moeten doen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

Prima Oplossing met LPT_ of USB_ ervoor.

Ik heb echter nog een ander probleem.

Ik heb een Macintosh client (OS X 10.3.9) en deze verbind via RDC naar een Windows 2003 server.
Echter bij deze worden ook de printers niet aangemaakt.

Ik heb lokaal ook een server en als ik daar op connect dan worden ze wel aangemaakt. Windows 2003 gebruikt daarvoor een Apple Laserwriter 8500 driver.

De beheerder van de externe Windows 2003 server zegt dat de Apple driver aanwezig is (moet haast wel want het is een standaard driver) Hij heeft ook geen enkele melding in de log files over pogingen om printer aan te maken of dat er drivers missen.

Vanaf een PC worden de printers wel aangemaakt.

Iemand enig idee wat er hier dan mis gaat ?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarschijnlijk komen de drivername van de client en de naam in de "ntprint.inf" file op de server niet overeen. Deze worden nl. met elkaar vergeleken zodat de server weet om wat voor printer het gaat. Dit zou je in de eventlog van de server terug moeten vinden.

Een mogelijke oplossing is om de ntprint.inf aan te passen. Netter is het echter om fallback printer driver support te enablen. Zie ook mijn eerdere post in dit topic.

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 12-10-2006 14:26 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Question Mark schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 14:25:
Waarschijnlijk komen de drivername van de client en de naam in de "ntprint.inf" file op de server niet overeen. Deze worden nl. met elkaar vergeleken zodat de server weet om wat voor printer het gaat. Dit zou je in de eventlog van de server terug moeten vinden.

Een mogelijke oplossing is om de ntprint.inf aan te passen. Netter is het echter om fallback printer driver support te enablen. Zie ook mijn eerdere post in dit topic.
Volgens de systeembeheerder van de externe TS staat er helemaal niets in de log.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

laat maar, niet goed gelezen

[ Voor 71% gewijzigd door Question Mark op 12-10-2006 18:14 ]

Pagina: 1