[XP] Downloads 'hangen' om de zoveel seconden

Pagina: 1
Acties:

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:54

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Specs:

Athlon64 3000+ s754
1024 MB DDR400
Asrock K8-ComboZ (UliM1689 met onboard 10/100 Mbit NIC)
Nvidia Geforce FX5700
160 GB SATA Maxtor hdd
Windows XP SP2 (met alle updates en van alles de nieuwste drivers)
(later pas van toepassing:) 3Com 3C2000-T (= Gbit PCI NIC)

Probleem:

Sinds enige dagen gaat er iets mis bij het downloaden van bestanden, namelijk dat eens in de zoveel seconden (of soms een paar keer per seconde, geheel willekeurig) de verbinding wegvalt. De netwerkicoontjes in de systray geven dan geen netwerkactiviteit aan. Even later (paar seconden hooguit) gaat alles weer verder om even later dus weer te pauzeren enzovoort.

Dit gebeurt geheel applicatie-onafhankelijk. Of ik nou iets met IE, Firefox, een FTP-client of zelfs iets via m'n SMB netwerk overpomp, bij alles fluctueert de doorvoer enorm (ook te zien via Taakbeheer -> Netwerk).

Context:

M'n huidige Windows installatie is 2 weken geleden opnieuw geïnstalleerd en dus behoorlijk kaal; er staat wel een simpele virusscanner op (AVG Free) met een paar anti-spyware tooltjes (spywareblaster en spybot) een paar standaard apps maar verder geen enkele 'verdachte' programma's zoals firewalls etc (ook Windows firewall staat niet aan). Ook doe ik geen 'verdachte' dingen of wat dan ook die je snel aan dit soort problemen kunnen helpen (cracksites bezoeken enz.).

Het probleem kwam als ik me het goed herinner pas naar voren toen ik (waarvan ik het tenminste zeker weet) 2 dingen aan m'n omgeving heb veranderd:

1. M'n Bluetooth dongletje met IVT BlueSoleil geïnstalleerd (laatste versie) met daarbij nog Nokia PC Suite (ook laatste versie).
2. Ik m'n Speedtouch 546 upgrade naar firmware 6.nogwat, wat later veel problemen gaf waarna ik hem downgrade naar 5.4.0.14 (laatste 5.x).

Ondernomen acties:

Qua punt 1: Bluesoleil eraf gegooid, alles wat met Nokia te maken had eraf gegooid, geen oplossing.
Qua punt 2: eerst daar mee zitten vogelen (allerlei tipjes van mensen uitgeprobeerd in de configuratie van de speedtouch), maar:
Toen kwam ik erachter dankzij Knoppix dat er met het netwerk niks mis is. In Knoppix downloade ik met de simpele Unix FTP client (dus gewoon command line ftp) een 650 MB ISO met een gemiddelde snelheid van 1157 KB/s (ik heb 12 Mbit down ADSL), oftewel dat werkt als een trein.

Toen het volgende gedaan:
1. 2e NIC geïnstalleerd zijnde de 3Com uit de specs, geen oplossing.
2. Windows hersteld via de Windows Setup CD ("Deze installatie herstellen" etc). geen oplossing
3. Reset van de TCP/IP stack uit de FAQ, geen oplossing.
4. LSPFix gedraaid, laat geen extra LSP zien.
5. Ethereal gedraaid tijdens een transfer, laat dit zien:
Afbeeldingslocatie: http://img233.imageshack.us/img233/6493/etherealscreenshothttp3fu.th.png
Blijkbaar beïnvloed 'iets' de pakketten waardoor de checksums niet kloppen, maar dat kan geen fysieke oorzaak hebben want in Linux lukt het dus wel. Én het is verdacht dat met 2 compleet verschillende NIC's exact hetzelfde probleem ontstaat.
6. In veilige modus mét netwerkondersteuning als Administrator ingelogd (zodat niet m'n eigen omgeving geladen werd), ook weer geen oplossing.

Kortom:

Ik weet nu niet meer wat ik kan doen. Er zit 'iets' in m'n Windows die het netwerkverkeer verziekt maar waar ik moet zoeken... Het rare is dus ook dat dit een redelijk kale Windows is dus er ook niet zoiets als oude drivers zijn die nog ergens rondhangen, behalve dus misschien de Bluetooth krengen, maar hoe krijg ik die weg?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eerste gedachte: NIC drivers. Al andere geprobeerd? En met de instellingen gespeeld?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:54

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Microkid schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 06:26:
Eerste gedachte: NIC drivers. Al andere geprobeerd? En met de instellingen gespeeld?
Hoe kunnen dan 2 totaal verschillende NIC's (een 'moet goedkoop'-Uli 10/100 integrated en een 3com Marvell Yukon) exact hetzelfde gedrag vertonen? Verder heb ik zelf niks aan de instellingen verandered (ik ben ze ook even langsgegaan maar er stond niks nuttigs bij) en ze gebruiken allebei de nieuwste drivers (Uli van de Asrock site, 3com de Marvell drivers uit de meuktracker).