Toon posts:

welke macbook

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers

ik ben toekomstig student, en als ik elke student moet ik een fatsoenlijke latop hebben, en omdat het bijna iedereen op mijn school een mac gebruikt heb ik besloten om hier aan mee te doen. Ik heb al besloten dat het een macbook pro gaat worden, maar nu zit ik nog even met een dilemma: ik wil wel dat mijn laptop mijn volledige studie tijd mee gaat maar aan de andere kant zijn die dingen klere duur. Ik vond het verschil tussen de 2.0 en de 2.16 GHZ nogal groot dus vroeg ik me af kan ik het af met een 2.0? de volgende vraag is dan waarschijnlijk waar ga je de pc voor gebruiken? nou voor de standaard dingen tekstverwerken presentaties maken internetten enz... en daar komt bij af en toe fotoshop, en af en toe video bewerken, daarbij ben ik ook veel bezig met het muziek...

wat is jullie oordeel?

Jochem Vredeveld

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Het snelheids verschil tussen 2.0 en 2.16 is juist verwaarloosbaar. Je kunt dat geld juist beter in extra geheugen steken. Ook moet je er even nakijken dat je als student korting kan krijgen bij Apple. En groeten hoeft trouwens niet op GoT :).

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjeee op 22-06-2006 01:48 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Waarom zou je voor een mac gaan, "omdat de rest dit ook doet" is geen argument natuurlijk. Okee, als je al ècht zover bent dat je 100% zeker bent hou ik je niet tegen natuurlijk, maar wat voor opleiding ga je doen als ik vragen mag? Zaken als tekstverwerken en photoshoppen kun je ook gewoon onder Windows...

Met een "gewone" laptop kom je al gauw een honderdtal euro's lager uit, voor dezelfde prestaties...

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 22-06-2006 01:51 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• kim72
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 18:12
Je kan rustig de 2.0 nemen, het verschil tussen 2.0 en 2.16 merk je alleen in benchmarks. De hoeveelheid werkgeheugen is veeeel belangrijker. Kijk eerder naar de andere eigenschappen die je belangrijk vindt. (prijs bijvoorbeeld) Geheugen kan je natuurlijk later ook nog upgraden mocht dat nodig zijn.
edit:
te laat ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door kim72 op 22-06-2006 01:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
thnx voor de tip, ik zal voortaan niet meer groeten ;)
ik ga naar intercollege business school te Utrecht (bedrijfseconomie).

ik weet dat ik hier niet echt speciaal een mac voor nodig heb, maar wat ik niet in mijn vorige post heb gezet is dat ik het wel heel mooi spul vind, en veel positieve gebruiker ervaringen hoor.

en verder nog bedankt voor de tip van de studenten korting scheelt weer een paar eurie's

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2006 01:56 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Neem idd lekker de 2.0, eventueel met meer disk space o.i.d. En de hobby van computerfabrikanten lijkt het te veel geld vragen voor geheugen te zijn, dus haal dat ergens anders. In de MacBook Pro gaat standaard PC5300 (DDR2-667) geheugen. Meer is beter.

CodeCaster: allemaal leuk en aardig, maar een "gewone" laptop draait geen OSX.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• scim
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-12-2025

scim

Nani?

Vergeet niet dat die 2.16 wel al 1gig geheugen aan boord heeft, een 20 gig grotere schijf en een 256 mb ram vidcard. Is opzich (kijkend naar apple's BTO prijzen) best wel een voordeel voor de extra processor snelheid, grotere HD en groter werkgeheugen (dat ook nog eens met maar 1 reep mem geupgrade kan worden naar 2gig).
Voor mij is de keuze duidelijk iig.
Maar ik wil hem gaan gebruiken als echte desktop replacement en wil daarom ook goede game performance hebben (WoW). Had ik dat niet nodig, dan zou ik de gewone Macbook overwegen, doet in principe alles wat de Macbook Pro ook doet, maar alleen in high end toepassingen (monteren, grote audio projecten en games) is hij wat minder. Maar als je dat niet nodig hebt scheelt het je al bijna 1000 euro.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

CodeCaster schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 01:57:
[...]

offtopic:
True, maar dat is toch geen reden om er geen te nemen?
Voor mij wel.

(Dat, en "gewone" laptops zijn inherent lelijk, hebben te veel lampjes, merkjes, knopjes, klepjes, labeltjes, etc. om over de stickers die ze er standaard opplakken maar niet te praten. Aesthetiek hebben ze nog niet echt door in dat wereldje.)

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 22-06-2006 02:00 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben van nature niet z'n gamer, en het foto / video / audio bewerken wat ik doe is puur hobby, ik vind het gewoon belangrijk dat het algemene gebeuren lekker vlot verloopt... dan heb ik volgens mij wel genoeg aan de 2.0 het enigste wat ik niet weet is of ik aan die 128mb videokaart genoeg heb, lijkt mij in principe wel, zoals ik al zei ik ben geen gamer en de rest is hobby...

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Mij lijkt dat je op die opleiding ook Microsoft Acces moet gaan gebruiken, dit is er niet voor de Mac effe checken dus. En zoals al eerder vermeld koop je geheugen niet bij Apple (veelste duur). Het beste kun je eBay in de gaten houden voor geheugen. Mischien kan je de macbook non pro ook overwegen kan alles wat je wil eigenlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Bartjeee schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 02:15:
Mij lijkt dat je op die opleiding ook Microsoft Acces moet gaan gebruiken, dit is er niet voor de Mac effe checken dus. .
hier heb je idd gelijk in, en zo zijn er nog een paar applicaties, ik zat er over te denken om een dual boot te maken met XP om dit op te lossen

en nog even een andere vraag: ik heb een mda vario, hoe gaat dit met syncen met een mac, is dat eigenlijk wel mogelijk?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2006 02:20 ]

Verwijderd

Ik heb ook een MDA vario en een Macbook. Er zijn op de Mac 2 sync programma's voor Pocket PC's waarvan alleen Thee Missing Sync experimentele Windows Mobile 5 ondersteuning biedt. Op mijn computer werkt het prima.
Hij kan voorlopig alleen syncen via Bluetooth, en kent alleen de zogenaamde "domme sync". Lees op hun site meer (http://www.markspace.com). Ik kan nergens een planning vinden maar eind dit jaar moet de final versie af zijn. Ook de concurent (PocketMac) werkt trouwens aan WM5 ondersteuning.

Verwijderd

www.leukstuderen.nl misschien handig voor je

• johnneman
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-01 16:51

johnneman

rofl de bofl

vette tip :9 ik voldoe aan die eisen van die site, plus ik wou nog een macbook halen :) alleen de 2gig witte versie staat er nie tussen, maja daar doen ze vast niet zo moeilijk over. maar eigenlijk scheelt het niet zoveel als met studentenkorting op apple.com;

macbook normale prijs; 1099 euro
apple.com studenten korting; 1033 euro
leukstuderen.nl prijs; 989 euro

Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p

Verwijderd

En als je even wacht met bestellen van dure officepakketen via apple. Zodra je ingeschreven staat straks kun je via surfspot office 2004 for mac met virtual pc aanschaffen voor nog geen 60 euri (heb geen idee hoe duur die eigenlijk is) En je hebt het probleem met excel ook opgelost

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 02:03:
ik ben van nature niet z'n gamer, en het foto / video / audio bewerken wat ik doe is puur hobby, ik vind het gewoon belangrijk dat het algemene gebeuren lekker vlot verloopt... dan heb ik volgens mij wel genoeg aan de 2.0 het enigste wat ik niet weet is of ik aan die 128mb videokaart genoeg heb, lijkt mij in principe wel, zoals ik al zei ik ben geen gamer en de rest is hobby...
Ik weet zelf niet precies wat je echt nodig hebt voor videobewerking.. maar als je toch niet gamed, en verder alles een beetje als hobby doet, is het misschien verstandig om ook een goed naar een normale MacBook te kijken. Dit scheelt je al een hele klap geld en verder issie natuurlijk een stukje mobieler.

Gewone programma's zullen op een macbook bijna even soepel lopen als op de macbook Pro.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Voor de toepassingen die je in je TS noemt heb je echt geen Pro nodig, de MacBook voldoet al prima, mocht je het geld hebben zou ik gewoon een Pro kopen ja.

Verwijderd

Helaas staad er geen PRO boek bij, Heb toch liever een 17"

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Eswip schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 12:05:
[...]

Ik weet zelf niet precies wat je echt nodig hebt voor videobewerking.. maar als je toch niet gamed, en verder alles een beetje als hobby doet, is het misschien verstandig om ook een goed naar een normale MacBook te kijken. Dit scheelt je al een hele klap geld en verder issie natuurlijk een stukje mobieler.

Gewone programma's zullen op een macbook bijna even soepel lopen als op de macbook Pro.
Ik vind dit een zinnige opmerking. Het belangrijkste verschil met de Pro is dat de pro een groter scherm heeft. Dat zou de enige overweging zijn want in de rest doen de twee type notebooks niet onder voor elkaar. (het "gamen" daargelaten, maar dat boeit toch niet).

Het scherm is meteen ook wel een sterk argument.

Verwijderd

Ik denk dat je -ook in het kader van de muziekbewerking- veel lol zult hebben met Mac OS X. Lichtelijk offtopic; bij je nieuwe Mac krijg je Garageband, en ik heb net deze seminar gevolgd, waar je echt ontzettend veel leert over gitaren en Macs. Je zult Garageband leuk gaan vinden denk ik. En datzelfde geldt voor de rest van iLife. Alvast veel plezier met je MacBook (Pro).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 21:51:
Ik denk dat je -ook in het kader van de muziekbewerking- veel lol zult hebben met Mac OS X. Lichtelijk offtopic; bij je nieuwe Mac krijg je Garageband, en ik heb net deze seminar gevolgd, waar je echt ontzettend veel leert over gitaren en Macs. Je zult Garageband leuk gaan vinden denk ik. En datzelfde geldt voor de rest van iLife. Alvast veel plezier met je MacBook (Pro).
dit is idd een van de redenen waarom ik wil overstappen :) en daarbij dat het handig is voor school.

maar nog even over dat scherm, ik vind een 15 inch wel het minimum, maar ik heb eigenlijk nog nooit een 13inch scherm gezien :? dus wat denken jullie, ga eerst even kijken in een apple center, of is het zoiets van op een 13inch kan je niet fatsoenlijk een dvdtje kijken dus ga maar gelijk voor de 15 inch...

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik zou gewoon voor de 13" gaan. Ik was ooit ook iemand die 15" het minimum vond, en ik werd door de universiteit op mijn wenken bediend met een 15" NEC Versa P520 stoeptegel. Dat ding was echter loeizwaar (en ik was Windows beu) dus ik kocht een 12" iBook ;) Mijn volgende notebook was een -komt ie weer- 12" PowerBook. En nu heb ik een 13" MacBook in bestelling staan ;)
Is 12" (of 13") groot genoeg? Voor onderweg wel imho, en thuis hang je er een groot scherm aan, bijvoorbeeld een 20" Cinema Display (like me ;) ). De grootte van het scherm boeit me ook niet zozeer, de resolutie is veel belangrijker, en als je ziet dat de resolutie van de 13" MacBook (1280x800) gelijk is aan veel 15.4" PC-laptops, dan lijkt het me dat 13" beslist geen nadeel is :)

[ Voor 6% gewijzigd door Whieee op 23-06-2006 01:59 ]

Launching containers into space

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Mm, misschien praat ik nu dom, maar op zo'n Macbook kan je toch BootCamp gebruiken en dan Windows installeren? Of Parallels gebruiken? Dan heb je gewoon Windows op je MacBook, en kun je alle Windows-apps draaien :)

We are shaping the future

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Whieee schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 01:59:
en als je ziet dat de resolutie van de 13" MacBook (1280x800) gelijk is aan veel 15.4" PC-laptops, dan lijkt het me dat 13" beslist geen nadeel is :)
Als je gewoon een 4:3 model neemt dan zijn de meeste PC-laptops gewoon 1400x1050. Dat werkt erg prettig tegen een meerprijs van 50 euro o.i.d.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 01:59:
Ik zou gewoon voor de 13" gaan. Ik was ooit ook iemand die 15" het minimum vond, en ik werd door de universiteit op mijn wenken bediend met een 15" NEC Versa P520 stoeptegel. Dat ding was echter loeizwaar (en ik was Windows beu) dus ik kocht een 12" iBook ;) Mijn volgende notebook was een -komt ie weer- 12" PowerBook. En nu heb ik een 13" MacBook in bestelling staan ;)
Is 12" (of 13") groot genoeg? Voor onderweg wel imho, en thuis hang je er een groot scherm aan, bijvoorbeeld een 20" Cinema Display (like me ;) ). De grootte van het scherm boeit me ook niet zozeer, de resolutie is veel belangrijker, en als je ziet dat de resolutie van de 13" MacBook (1280x800) gelijk is aan veel 15.4" PC-laptops, dan lijkt het me dat 13" beslist geen nadeel is :)
ik zou idd graag een cinema display er aan hangen, dan zou ik idd voor een 13""gaan, maar zoals ik al zei ik ben student, het heeft zo zijn voor en zijn nadelen...

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het is een afweging tussen schermgrootte of accuduur.

• DocB
  • Laatst online: 09-12-2025
Zelf ga ik voor de gewone macbook. Mensen om me heen met grote laptops (waaronder een monster van een kilo of 7). Nemen het ding na verloop van tijd steeds minder mee.
Een laptop koop ik vooral om mobiel te zijn, dus dan ga ik persoonlijk voor een lichtgewicht dingetje, zodat ik mezelf geen schouderblessure sjouw aan een lap-stoeltegel ;)
Pagina: 1