Toon posts:

Resolutie in Fedora 3 verhogen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat m'n hoofdpc tijdelijk buiten gebruik is (wat onderdelen vervangen enzo) gebruik ik tijdelijk een oud beestje uit m'n collectie, een pentium II 350 mhz. Hierin zit een Matrox G200 8mb, die volgens mij hoger dan 800x600 moet aankunnen (ik heb er in ieder geval al 1024x768 op gedraaid op een ander scherm). Er staat Fedora 3 op, ok niet het nieuwste maar voor nu even afdoende, en ik heb even geen tijd om dat te gaan aanpassen.

Echter, ik heb die pc dus op m'n gewone werkplek neergezet en op m'n tft aangesloten (iiyama prolite e431s) en nu krijg ik de resolutie niet hoger dan 800x600, op welke refreshrate ik hem ook zet. Linux herkent wel beide apparaten correct. Ik heb al in /etc/X11/xorg.conf zitten klooien, maar dat mocht niet baten. Nu wil ik wel erg graag weten hoe ik de resolutie hoger zet. Ik vind allerlei topics op verschillende forums, maar geen enkele behandelt mijn vraag. Ik heb in het menuutje schermresolutie dus alleen keuze uit 640x480 of 800x600. Met name met afbeeldingen is het erg irritant werken zo want ik kan niks schermvullend bekijken. Ook is het beeld niet zo scherp als ik gewend ben. Ik zou graag gewoon 1280x1024 of iig 1024x768 draaien (anders moet ik bij elke site opzij scrollen :S)

Mijn dank is groot voor degene met de gouden tip! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2006 23:32 ]

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Wat heb je zitten klooien in xorg.conf en post je monitor segment eens van je xorg.conf.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gewoon de ontbrekende waarden in het lijstje toegevoegd, was gewoon maar een vage ingeving, het had niet echt veel kans van slagen geef ik toe.

xorg.conf monitor sectie ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Section "Screen"
        Identifier "Screen0"
        Device     "Videocard0"
        Monitor    "Monitor0"
        DefaultDepth     24
        SubSection "Display"
                Viewport   0 0
                Depth     16
                Modes    "800x600" "640x480"
        EndSubSection
        SubSection "Display"
                Viewport   0 0
                Depth     24
                Modes    "800x600" "640x480"
        EndSubSection
EndSection

Iemand die het weet?

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Ten eerste moet je daar dus de hogere resoluties bij plaatsen - bij het segment met depth 24 in ieder geval - en daarna de refreshrate bij je Monitor section verhogen of weghalen wanneer je monitor DDC ondersteund.

geloof ik

Dan zou je de resolutie omhoog kunnen krikken met RandR en pakt Xorg bij het opstarten automagisch de hoogst beschikbare resolutie.