[Motor] Bij vaste remklauw zwevende schijf of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.364 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Topicstarter
Ik heb een paar jaar geleden op mijn motor (H.D. FLH 1200) de originele banaantype vertragers vervangen door echte remmen, en wel de "Billet 6" van Harrison, 6-zuiger remklauwen dus (de originele banaan heeft slechts één zuiger). Dit is een klauw die vast op de vork gemonteerd zit (dus zonder zijwaartse speling). Hierbij heb ik de originele remschijf (vast op de naaf) laten zitten. Nu hoorde ik laatst dat je bij gebruik van een vaste klauw altijd een zwevende remschijf moet gebruiken t.b.v. van het juist centreren. Nu was ik vandaag eens wat prijzen aan het opvragen (ouch!) maar toen wist iemand van een motorzaak mij te vertellen dat zwevende remschijven helemaal niet noodzakelijk zijn bij 2/4/6-zuiger klauwen omdat je dan de zuigers aan beide zijden van de schijf hebt en het centreren dus niet nodig is. De zuigers komen namelijk toch wel tegen je remschijf aan.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan hier nog iets zinnigs over zeggen. Ik wil morgen in ieder geval nog wat motorzaken hierover bellen maar hoop hier ook nog wat te weten te komen.

Ik vraag dit omdat ik het idee heb dat de voorrem minder goed werkt dan ik zou verwachten. Heb overigens een paar jaar niet gereden dus weet niet meer hoe dat voorheen was.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 22-06-2006 14:06 . Reden: zuiger dan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:35

4x2

lộn xộn quá

Moet geen probleem zijn om zo te rijden, zuigers zetten zichzelf idd wel (dat is het mooie aan een hydraulische rembediening, die is zelfstellend, paar oude CB'tjes daar gelaten).

Over het nu slechtere remmen, vervang (of laat het doen, werkje van niks) de remvloeistof eens en ontvet de schijf en blokken eens goed.
En heb je uberhaupt al meer dan een 500km met deze blokken gereden ?
Omdat je remblokken gewoon in moet remmen.

Oww, paar jaar stilstaan zelfs ?
Dan kun je ws nog heel wat extra kosten verwachten, mag hopen dat je de tank afgetankt hebt weggezet, nu eerst de benzine ververst hebt, de olie voor het stilzetten ververst is en euhh, zo nog een heleboel dingen :X

[ Voor 24% gewijzigd door 4x2 op 21-06-2006 20:34 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
4x2 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 20:32:
Moet geen probleem zijn om zo te rijden, zuigers zetten zichzelf idd wel (dat is het mooie aan een hydraulische rembediening, die is zelfstellend, paar oude CB'tjes daar gelaten).
Als je maar één caliber hebt moet je wel een beweegbare klauw of remschijf hebben lijkt me (idd zoals de oude CB'tjes o.a.)
Over het nu slechtere remmen, vervang (of laat het doen, werkje van niks) de remvloeistof eens en ontvet de schijf en blokken eens goed.
En heb je uberhaupt al meer dan een 500km met deze blokken gereden ?
Omdat je remblokken gewoon in moet remmen.
Ik schat dat ik er nog geen 12000km mee heb gereden. Remvloeistof is gelijk met de remmen vervangen (gehele remsysteem is toen van handle tot klauw vervangen, alles nieuw).
Oww, paar jaar stilstaan zelfs ?
Dan kun je ws nog heel wat extra kosten verwachten, mag hopen dat je de tank afgetankt hebt weggezet, nu eerst de benzine ververst hebt, de olie voor het stilzetten ververst is en euhh, zo nog een heleboel dingen :X
Olie was relatief vers, tank bijna leeg :( (stilstaan was niet gepland). Wel het één en ander schoon moeten maken maar inmiddels loopt de boel weer als een zonnetje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Anoniem: 35978 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 20:40:
[...]

Als je maar één caliber hebt moet je wel een beweegbare klauw of remschijf hebben lijkt me (idd zoals de oude CB'tjes o.a.)
Natuurlijk, maar die oude CB'tjes (naja, de 400 en de 550 iig) moet je de beugel waar de klauw op zit ook nog afstellen.
[...]

Ik schat dat ik er nog geen 12000km mee heb gereden. Remvloeistof is gelijk met de remmen vervangen (gehele remsysteem is toen van handle tot klauw vervangen, alles nieuw).
Maar als dat al een paar jaar terug is zou ik die remvloeistof maar opnieuw vervangen, of het moet siliconen remvloeistof geweest zijn, die trekt iig geen vocht aan.
[...]

Olie was relatief vers, tank bijna leeg :( (stilstaan was niet gepland). Wel het één en ander schoon moeten maken maar inmiddels loopt de boel weer als een zonnetje. :)
Als je tank niet compleet verroest is van binnen heb je of heel veel mazzel gehad, of heeft die motor in een kurkdroge omgeving gestaan waar condens niet bestaat, of het was een tank die van binnen gecoat was oid.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-05 13:35
Allereerst.. De engelse benaming voor een rem zuigertje is caliper. Maargoed.

Die 6 zuiger klauwen van harrison zijn gewoon goed. Werken ook met normale schijven voor zover ik weet.

Als je de motor inderdaad een tijdje niet gebruikt heb en je rem doet het niet meer zo lekker (en dat is vreemd want met twee van die zeszuiger klauwen aan de voorkant moet je zo'n beetje over het stuur gegooid worden bij hard remmen) zou ik alles uit elkaar trekken. remklauwen schoonmaken, hoofdremcylinder op het stuur schoonmaken en nieuwe vloeistof erin.

als je geen zin hebt om alles uit elkaar te halen kun je ook proberen om alleen nieuwe remvloeistof erin te gooien (en daarna goed te ontluchten natuurlijk). Grote kans dat in de loop van de tijd de remvloeistof een hoop vocht heeft aangetrokken. En water druk je veel makkelijker samen (gaat koken) dan remvloeistof. Dus minder remkracht.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FragDaddy schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 22:39:

Die 6 zuiger klauwen van harrison zijn gewoon goed. Werken ook met normale schijven voor zover ik weet.

Als je de motor inderdaad een tijdje niet gebruikt heb en je rem doet het niet meer zo lekker (en dat is vreemd want met twee van die zeszuiger klauwen aan de voorkant moet je zo'n beetje over het stuur gegooid worden bij hard remmen) zou ik alles uit elkaar trekken. remklauwen schoonmaken, hoofdremcylinder op het stuur schoonmaken en nieuwe vloeistof erin.

als je geen zin hebt om alles uit elkaar te halen kun je ook proberen om alleen nieuwe remvloeistof erin te gooien (en daarna goed te ontluchten natuurlijk). Grote kans dat in de loop van de tijd de remvloeistof een hoop vocht heeft aangetrokken. En water druk je veel makkelijker samen (gaat koken) dan remvloeistof. Dus minder remkracht.
Is DOT5, sileconevloeistof. Dat is niet hygroscopisch dacht ik. Ik zal in ieder geval morgen de rem uit elkaar halen en bekijken/schoonmaken.

Is trouwens maar 1 Billet6 maar evengoed moet dat goed remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JA! Bij vaste remtangen moet je zwevende schijven hebben. Bij een zwevend remzadel mag je een vaste remschijf hebben.

Alleen wanneer is een remschijf zwevend opgehangen? Dat merk je aan de bussen welke de schijf met de naaf verbinden, er moet een beetje axiale speling zijn. Als je een beetje kracht moet zetten is niet erg zolang de schijf maar wat schuift over de bussen.
Anoniem: 35978 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 22:45:
Is DOT5, sileconevloeistof. Dat is niet hygroscopisch dacht ik. Ik zal in ieder geval morgen de rem uit elkaar halen en bekijken/schoonmaken.

Is trouwens maar 1 Billet6 maar evengoed moet dat goed remmen.
Inderdaad, de remvloeistof is op basis van siliconen. Dat betekent dat je bij de dichtingen van je remzuigers je geen standaard remvet mag gebruiken. Je moet daarvoor een speciale stroperige substantie voor gebruiken.

[ Voor 46% gewijzigd door Chevy454 op 21-06-2006 23:04 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

FragDaddy schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 22:39:
Dat is de benaming voor de klauw, de zuigertjes heten gewoon pistons :P
Chevy454 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 23:02:
JA! Bij vaste remtangen moet je zwevende schijven hebben.
Wrom dan ?

[ Voor 26% gewijzigd door 4x2 op 21-06-2006 23:03 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je aan twee kanten van de schijf een zuiger hebt zitten is dat toch niet per se nodig?
De druk wordt dan netjes verdeeld.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Omdat je dan verlies in remdruk hebt. Aan de andere kant worden de zuigers naar binnengeduwd. Aan de andere kant ontstaat er een leegte.De oppervlaktedruk is dan veel lager. Stilstaand gaan de zuigers zich inderdaad vastbijten op de remschijf door de speling op te heffen maar wanneer je gaat rijden icm een licht gebogen remschijf dan kan je het vergeten.

Heb je een vaste remschijf dan heb je een remtang met een zwevend zadel waar het zadel de remschijf volgt. Bij zuigers aanweerszijden moet de remschijf de remtang volgen en dat kan enkel wanneer de schijf over de verbindingsbussen kan schuiven.

[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 21-06-2006 23:11 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 22:48

JdM

Humbled

Omdat de schijf en centrale remkracht van de klauw nooit overeenkomen, zouden ze ten opzichte van elkaar in dezlefde positie staan, dan trek je je schijf tegen de blokken aan ipv dat je je blokken tegen de schijf drukt, zeker als de blokken gaan slijten en dat doen ze ;). Hierdoor krijg je onevenredige krachtverdeling op de schijf wat zorgt voor verkeerde slijtage van zowel schijf als blok.

Iets vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Chevy454 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 23:07:
Omdat je dan verlies in remdruk hebt. Aan de andere kant worden de zuigers naar binnengeduwd. Aan de andere kant ontstaat er een leegte.De oppervlaktedruk is dan veel lager. Stilstaand gaan de zuigers zich inderdaad vastbijten op de remschijf door de speling op te heffen maar wanneer je gaat rijden icm een licht gebogen remschijf dan kan je het vergeten.
.
Dat lijkt me behoorlijk van belang natuurlijk.
Tuurlijk, als ie krom is duwt ie de zuigers terug, maar dat gebeurt bij een zwevende schijf en zwevende klauw ook als je de rem loslaat.
JdM schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 23:08:
Omdat de schijf en centrale remkracht van de klauw nooit overeenkomen, zouden ze ten opzichte van elkaar in dezlefde positie staan, dan trek je je schijf tegen de blokken aan ipv dat je je blokken tegen de schijf drukt, zeker als de blokken gaan slijten en dat doen ze ;). Hierdoor krijg je onevenredige krachtverdeling op de schijf wat zorgt voor verkeerde slijtage van zowel schijf als blok.

Iets vergeten?
Hele punt aan een hydraulische schijfrem is dat het zelfstellend is, dus als die klauw niet in het midden staat, dan komen de zuigers er aan 1 kant gewoon iets minder ver uit.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

4x2 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 23:29:
[...]

Hele punt aan een hydraulische schijfrem is dat het zelfstellend is, dus als die klauw niet in het midden staat, dan komen de zuigers er aan 1 kant gewoon iets minder ver uit.
Dat klopt wel ja, maar vloeistof reageerd veel trager dan een klauw of schijf welke in rubbers hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Een schijf die in rubbers hangt lijkt me niet echt gezond :P

Maar als je die rem ingeknepen hebt duwt ie die zuigers niet zomaar terug.
Beter gezegd: je voelt het wel, maar zolang je m in blijft knijpen remt ie ook gewoon verder.

Hoe dan ook, ik zeg dat het prima moet kunnen.

[ Voor 35% gewijzigd door 4x2 op 21-06-2006 23:49 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

4x2 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 23:41:
Een schijf die in rubbers hangt lijkt me niet echt gezond :P

Je bent goed bezig, wat wil je eigenlijk :o

Tuurlijk hangt die klauw niet in rubbers, hij schuift op en neer whatever.

Ik meng me er niet meer in, jij had die vraag van je helemaal niet hoeven stellen (ga het motor-forum opnaaien ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
4x2 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 23:41:
Hangt af van de omstandigheden waar we het over hebben.

Als we het over een kromme schijf hebben dan ontstaat er aan de andere kant een ruimte. Deze moet eerst opgevuld worden met remvloeistof dus verminderde remdruk, je moet namelijk eerst langs twee kanten tegen de remschijf zitten te duwen om veel remkracht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Chevy454 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 23:49:
[...]

Als we het over een kromme schijf hebben dan ontstaat er aan de andere kant een ruimte. Deze moet eerst opgevuld worden met remvloeistof dus verminderde remdruk, je moet namelijk eerst langs twee kanten tegen de remschijf zitten te duwen om veel remkracht te hebben.
Dit zal in alle gevallen gebeuren, ook als de schijf volledig zwevend is.
Dit kan je dus niet puur aandragen als argument om een zwevende schijf te moeten gebruiken bij een vaste remklauw.

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

JdM schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 23:49:
Je bent goed bezig, wat wil je eigenlijk :o

Tuurlijk hangt die klauw niet in rubbers, hij schuift op en neer whatever.

Ik meng me er niet meer in, jij had die vraag van je helemaal niet hoeven stellen (ga het motor-forum opnaaien ;) )
Je zei
maar vloeistof reageerd veel trager dan een klauw of schijf welke in rubbers hangt.
daar doelde ik op, dat de klauw schuift ofzo zou ik echt niet over gaan zeuren :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
PeeJay schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 10:08:
Dit zal in alle gevallen gebeuren, ook als de schijf volledig zwevend is.
Dit kan je dus niet puur aandragen als argument om een zwevende schijf te moeten gebruiken bij een vaste remklauw.
Ja en nee. Dat gebeurt altijd maar de schijf kan over de bussen schuiven waardoor de remschijf de remklauw volgt en niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay

PeeJay

Prutser

Chevy454 schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 10:34:
[...]

Ja en nee. Dat gebeurt altijd maar de schijf kan over de bussen schuiven waardoor de remschijf de remklauw volgt en niet andersom.
Als de zuigers eenmaal goed tegen de vaste schijf zitten, zullen de zuigers ook niet weer volledig naar binnen gaan als je de druk eraf haalt.
Met normaal gebruik van de rem (dus geen circuit e.d.) zou het dan niet uit moeten maken. Voor de gewone rijder niet merkbaar in elk geval.

Hooguit dat je blokjes niet synchroon afslijten, maar nieuwe blokjes zijn wel stukken goedkoper dan een nieuwe schijf. En met een paar duizend kilometer per jaar zal je niet snel nieuwe blokjes nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
PeeJay schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 10:46:
Als de zuigers eenmaal goed tegen de vaste schijf zitten, zullen de zuigers ook niet weer volledig naar binnen gaan als je de druk eraf haalt.
:o

Dan moet je eventjes controleren of je geen vuil bij je remklauw hebt. De zuigers moeten lossen na het remmen. Bij het ontkoppelen bij een wagen IEUW :r heb je maar 0.05mm tussen je vliegwiel en je koppelingsplaat. Dat is voldoende om vrij te staan.

Bij de motorfiets slepen de remmen altijd wel een klein beetje maar eens aan het rijden wordt door het torsen van de remschijf de zuigers geholpen om naar binnen te gaan. Als ze continu gingen slepen dan had je verglaasde blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Chevy454 schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 11:00:
[...]
Als ze continu gingen slepen dan had je verglaasde blokken.
check!

bij de 350F dan :P

Van de week nieuwe erin gepoerd...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inmiddels hebben 2 andere motorzaken (die me een zwevende schijf zouden kunnen verkopen) mij verteld dat dit niet echt noodzakelijk is. Vanavond eerst maar eens de zaak verder inspecteren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay

PeeJay

Prutser

Chevy454 schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 11:00:
[...]

Dan moet je eventjes controleren of je geen vuil bij je remklauw hebt. De zuigers moeten lossen na het remmen. Bij het ontkoppelen bij een wagen IEUW :r heb je maar 0.05mm tussen je vliegwiel en je koppelingsplaat. Dat is voldoende om vrij te staan.
Ze lossen inderdaad. Ik zeg ook niet dat ze dat niet doen. Ze gaan alleen niet weer volledig naar binnen :P

Pagina: 1