Ik heb een paar jaar geleden op mijn motor (H.D. FLH 1200) de originele banaantype vertragers vervangen door echte remmen, en wel de "Billet 6" van Harrison, 6-zuiger remklauwen dus (de originele banaan heeft slechts één zuiger). Dit is een klauw die vast op de vork gemonteerd zit (dus zonder zijwaartse speling). Hierbij heb ik de originele remschijf (vast op de naaf) laten zitten. Nu hoorde ik laatst dat je bij gebruik van een vaste klauw altijd een zwevende remschijf moet gebruiken t.b.v. van het juist centreren. Nu was ik vandaag eens wat prijzen aan het opvragen (ouch!) maar toen wist iemand van een motorzaak mij te vertellen dat zwevende remschijven helemaal niet noodzakelijk zijn bij 2/4/6-zuiger klauwen omdat je dan de zuigers aan beide zijden van de schijf hebt en het centreren dus niet nodig is. De zuigers komen namelijk toch wel tegen je remschijf aan.
Heeft iemand hier ervaring mee of kan hier nog iets zinnigs over zeggen. Ik wil morgen in ieder geval nog wat motorzaken hierover bellen maar hoop hier ook nog wat te weten te komen.
Ik vraag dit omdat ik het idee heb dat de voorrem minder goed werkt dan ik zou verwachten. Heb overigens een paar jaar niet gereden dus weet niet meer hoe dat voorheen was.
Heeft iemand hier ervaring mee of kan hier nog iets zinnigs over zeggen. Ik wil morgen in ieder geval nog wat motorzaken hierover bellen maar hoop hier ook nog wat te weten te komen.
Ik vraag dit omdat ik het idee heb dat de voorrem minder goed werkt dan ik zou verwachten. Heb overigens een paar jaar niet gereden dus weet niet meer hoe dat voorheen was.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 22-06-2006 14:06 . Reden: zuiger dan ]