[XP]Installatie op s-ata schijf

Pagina: 1
Acties:

• SuB-Gold
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-04-2024

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Heb een nieuw moederbord moeten inbouwen, omdat het oude defect was. Echter is deze voorzien van een VIA chipset, wat dus betekend dat Windows opnieuw geinstalleerd moet worden. Dit wil alleen niet zo lukken. Op moment dat hij de eerste bestanden heeft ingelezen en hij naar de schijf configuratie gaat zoeken, reboot de pc. Kortom, geen installatie mogelijk.

Bij het vorige moederbord kon ik wel met de s-ata schijven installeren.
Iemand een idee wat het probleem is? Moet ik misschien toch een driver diskette inladen van die s-ata controller (tevens ook een raid controller, alleen is die functie uitgeschakeld)

Het gaat nu om het Asus P4V800D-X moederbord, met de VIA PT800 Ultra chipset.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Haal dat misschien uit de middelste alinea maar weg ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Krijg je wel een scherm te zien waarbij je op F6 kunt drukken zodat je de drivers kan laden voor je S-ATA controller.

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-03 16:53
vaak kan je ook in de bios de sata schijven in legacy modus zetten, zodat windows ze wel tijdens het installen herkent. Als dit niet mogelijk is kun je ook de driver diskette gebruiken, die bevat meestal zowel de drivers voor de controller als voor de RAID functionaliteit.

Mocht je echt niet met floppys kunnen of willen werken kun je kijken naar een geslipstreamde versie van de windows-cd of een heel recente install cd nemen, die hebben tegenwoordig ook al heel veel sata drivers aan boord.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-03 22:26

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Terw_Dan schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 19:51:
Krijg je wel een scherm te zien waarbij je op F6 kunt drukken zodat je de drivers kan laden voor je S-ATA controller.
Uit ervaring (ik verkoop tig van die bordjes per week) weet ik dat je, zoals bij de meeste bordjes, tijdens een XP install idd een SATA-controller driver moet laden. Dit kan enkel door tijdens (het begin van) de XP install op F6 te rammen, en uiteraard je driver disk klaar te hebben.

Ik heb nog geen work-around gevonden voor systemen die geen floppy meer hebben. Met een oplossing daarvoor zou ik ook wat kunnen. XP lijkt dergelijke drivers alleen van een flop te kunnen lezen ....