Pananonic FZ-30 - filters?

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Ik heb net deze camera gekocht en vermits ik deze ook wens mee te nemen op verschillende uitstappen zou ik de lens toch wat willen beschermen met een UV filter.

Nu heb ik al begrepen dat je bij deze camera zo min mogelijk lichtverlies wilt op je filter, omdat hij dan vrij snel last krijgt van ruis. Een goedkoop Hama of Hoya filtertje zou dus een sterk afbreuk zijn aan deze camera.

Hebben jullie soms enige suggesties over welk merk en welk type filter ik er best op monteer om zo weinig mogelijk verlies te hebben ?

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 17:48
Met een UV-filter verlies je geen licht.
Het enige probleem wat je kan hebben met goedkope filters is dat je last krijgt van reflecties.
Neem gewoon een filter van Hoya of B&W met een goede coating.

• Desolation Angel
Daar zit het hem net 'een goede coating'
WELK model exact raad je mij dan aan, want er zijn tientallen filters van b&w, zelfs in dezelfde maat gaan ze van 15EUR tot 40EUR

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 18:38
Er zijn geen tientallen UV-filters van B+W in dezelfde maat. Coating is inderdaad key, als je het beste van 't beste wilt zou ik kiezen uit:

* B+W F-Pro UV 010 MRC Multicoated
of
* Hoya Super Pro 1 UV (Digital)

Van de Hoya weet ik zeker dat er een front thread op zit (die heb ik zelf, de CPL dan, UV vind ik geen nut hebben). Of de B+W een front thread heeft weet ik niet. Front thread is nodig als je de originele lensdop wilt kunnen gebruiken.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik heb er zelf een Tiffen Haze-1 op zitten, puur om het glas te beschermen zoals je al zegt.
Heb ook een aantal vergelijken gedaan tussen foto's zonder het UV filter, en met, maar ik zie geen verschil. Die Tiffen heeft trouwens ook een front-thread.

• Desolation Angel
Het is me vooral voor de bescherming te doen uiteraard, en vermits een Polariser nogal veel lichtverlies heeft ga ik dat toch maar laten op deze niet al te lichtsterke camera.
Bedankt voor de tips alleszins :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

suspect schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 19:18:
Met een UV-filter verlies je geen licht.
Het enige probleem wat je kan hebben met goedkope filters is dat je last krijgt van reflecties.
Neem gewoon een filter van Hoya of B&W met een goede coating.
Met een filter verlies je wel degelijk licht, ik heb dit een keer getest. Een goedkoop UV filtertje gaf toch ineens langere sluitertijden, terwijl dit bij een beter MRC filter niet/nauwelijks uitmaakte.

Verwijderd

Je moet natuurlijk geen vensterglas gebruiken, kijk naar de specs van een goed filter en vergelijk de prijs hiervan met het vervangen van de lens na een beschadiging!

• Desolation Angel

Deze is het dus geworden, kostte wel een aardige cent maar goed, dan hebben we ook wat :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Desolation Angel schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 22:39:

Deze is het dus geworden, kostte wel een aardige cent maar goed, dan hebben we ook wat :)
Good Choice :*)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Heb zelf een weekje geleden voor mijn verjaardag een Hoya polarisatie filtertje gehad, en het verschil in sluitertijden viel me, in ieder geval met het zonnige weer van de afgelopen dagen, echt enorm mee. Wat wel erg vervelend is, is de kleurbalans, de camera probeert toch fatsoenlijk beeld te geven op de LCD, waardoor foto's vaak ineens een stukje donkerder, of juist lichter uitvallen, dan de bedoeling is geweest. Zit nu lekker de manual door te lezen om te kijken of dat uit te schakelen valt.
Is trouwens mijn eerste ervaring met polarisatie filters, binnenkort ook maar eens even mee stoeien op de 20D van paps, kijken hoe het met dSLR werkt.

Verwijderd

BredeP schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 18:17:
Heb zelf een weekje geleden voor mijn verjaardag een Hoya polarisatie filtertje gehad, en het verschil in sluitertijden viel me, in ieder geval met het zonnige weer van de afgelopen dagen, echt enorm mee. Wat wel erg vervelend is, is de kleurbalans, de camera probeert toch fatsoenlijk beeld te geven op de LCD, waardoor foto's vaak ineens een stukje donkerder, of juist lichter uitvallen, dan de bedoeling is geweest. Zit nu lekker de manual door te lezen om te kijken of dat uit te schakelen valt.
Is trouwens mijn eerste ervaring met polarisatie filters, binnenkort ook maar eens even mee stoeien op de 20D van paps, kijken hoe het met dSLR werkt.
Hier staat aangegeven hoe je het filter kan calibreren.
Pagina: 1