Passieve koeling chipset = overactieve CPU koeling?

Pagina: 1
Acties:

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 12:39
Hai,

Vandaag heb ik met wat gestuntel (acrylic casing >.>) de Zalman ZM-NBF47 passieve NB chipslet koeling geinstalleerd..

Nu na nog meer gestuntel de pc weer in elkaar te hebben gezet, (en wat power connecters fout te hebben geplaatst dus ik moet nog even uitzoeken hoe ik m'n CD / HDD aan het werk krijg ;o), start m'n pc op, zo snel als i op het Asus bootscreen komt van de mobo, gaat m'n CPU Fan CNPS7700-AlCu op volle toeren draaien.

Any suggestions waarom dat gebeurd, en waarom (zit naar m'n mobo scherm te turen, hardware monitoring) de gem. temperatuur bij de 30 graden zit (van m'n cpu) terwijl die normaal 25-27ish is.

Mvg , Albert

- ff eten

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 14:56
Bij het opstarten van het systeem draait je fan altijd even op volle snelheid. Daarna moet hij als dit ingesteld staat zachter gaan draaien. Het kan ook zijn dat bij het installeren je bios gereset is waardoor de optie die je fan-snelheid regelt uitstaat (q-fan volgens mij)

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-05 13:29
Haribotje schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 18:01:
Bij het opstarten van het systeem draait je fan altijd even op volle snelheid. Daarna moet hij als dit ingesteld staat zachter gaan draaien. Het kan ook zijn dat bij het installeren je bios gereset is waardoor de optie die je fan-snelheid regelt uitstaat (q-fan volgens mij)
Bij mij is Q-fan regelaar dat als me cpu bove 61 graden komt dat hij dan harder gaat draaien... maar kan zo wezen dat het q-fan is

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 12:39
Kai ik ga nog even wat nader specificeren, alvast bedankt voor de reacties.

Het volgende is het geval:

Eerst had ik actieve koeling op m'n CPU (Zalman bovengenoemd), GFX (Zalman), Chipset (Asus, stock).

Toen draaide m'n CPU gemiddeld op 25 tot max 27/28 graden (warm weer) op een goede 1200 toeren als ik me niet vergis.

Nu heb ik m'n pc even aan laten staan op het bios scherm, en de temperaturen zijn als volgt:

CPU: 29 (1950RPM :o)
CSet: 31 (Passief, lijkt me helemaal niet fout)

Het enige wat ik dus heb gedaan, is vandaag m'n hele pc uit elkaar gerukt, Asus stock koeler op de chipset vervangen door een passief Zalman blokje, en de boel weer in elkaar gezet.

Resultaat: Een CPU koeler die flipt om een onbekende reden, en een CPU die een paar graden hoger functioneert. (En dat ik m'n HDD /CD kabels nog steeds recht erin moet drukken..I guess)

Vraag me wel echt even af wat er aan de hand is, als ik m'n HDD weer aan het werk kan krijgen (ik hoop heel erg dat er niets is kapotgegaan bij het uithalen /inzetten v/d mobo, en het vervangen v/d chipset koeler), is iig niet m'n mobo kaput..

Redelijkgloednieuw:
Asus A8N SLI SE - Passieve Zalman Koeling
AMD Athlon 64FX 3200+ VeniceC (draaide steady op 2.4Ghz, is nu denk ik weer op stock voor de zekerheid) - Aktieve Zalman Koeling
Club3D GeForce 6600GT (ook ergens in de hoge getallen oc'ed) - Aktieve Zalman Koeling

Elke pogin tot hulp word erg gewaardeerd..

EDITJE: Q-Fan controller aangezet (was dus uitgegaan om een wonderlijke reden), draaid nu op 1kRPM en waarschijnlijk in windows weer wat meer. 30graden toen ik laatst keek, zal ook wel iets omhoog gaan, misschien omdat het warm binnen is...
Moet nu even uit zien te viegelieren hoe dat met die HDD / CD connectors zit want das ook wel fijn als die het doen. Als verder alles werkt in Windows daarna zal ik nog ff roepen dat alles gelukt is, anders mag je natuurlijk ook nog een reactie verwachten ;d

[ Voor 19% gewijzigd door Allubz op 21-06-2006 18:25 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design