[xp] windows start soms langzaam op

Pagina: 1
Acties:

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 08:33
ik zit met een vaag probleem, als windows opstart en je het laadbalkje ziet lopen dan valt er soms een hele lange pauze. ik heb corsair xms geheugen met ledjes, en daarop zie ik ook dat in die pauze niets gebeurd. het vreemde is dat soms deze pauze niet valt, en alles dus in 1 keer door laad en opstart.
dan is windows ook binnen no-time opgestart. maar als ie pauze wel valt dan duurt het ook behoorlijk lang.

ook als ik windows opnieuw wil installeren valt diezelfde pauze, nadat hij alles zogenaamd geladen heeft voordat je de drive letter kan sellecteren waar je windows wilt installeren. tijdens die pauze zie je ook alleen een cursor streepje knipperen.

zo'n pauze kan varieeren van 1 minuut tot zelfs 2 en half.

ik zit ook wel te spelen met voltages en dergelijk. maar zelfs als ik alles in de bios op default laat staan heb ik soms het zelfde probleem. het komt ongeveer 2 a 3 op de 5 keer voor, dus het is behoorlijk irritant.

ik had al van iemand anders gehoord dat het aan te lage Vcore ligt, zelf dacht ik ook aan geheugen timings en voltages.

kan iemand mij iets wijzer maken wat ik het beste kan doen?

mn specs zijn:
asus A8N-e
AMD FX57
2048 MB corsair XMS 3200XLpro (2x twin setje)
WD raptor
maxtor 250 gb 16mb cage (hierop is ook windows geinstalleerd)
7800gtx

ik zat misschien ook aan een bios flash te denken, maar daar heb ik nare ervaringen mee.
en ook om dat juist met dit model mobo weer vage regels zijn voor het flashen,
[message]ASUS site[/message]

To avoid crashing file system, please do update the chipset driver before updating Bios version 1006 or later.

Please do read the description before updating BIOS
To avoid crashing file system, please do update the chipset driver to below version prior to this Bios.
For WinXP 32bit system, please download and update chipset drivers V6.65 or later
For WinXP 64bit system, please download and update chipset drivers V6.65 or later
For Win2k/2003 32bit system, please download and update chipset drivers V6.66 or later
For Win2003 64bit system, please download and update chipset drivers V6.66 or later
dit heb ik meerdere malen geprobeerd maar toch blijf hij buggen en moet ik terug naar bios versie die op de CD staat.

ik heb het laatst niet weer geprobeerd omdat vorige keer ik ook meteen mn windows moest her installeren etc.

hierbij moet ik nog zeggen dat deze pauze gelijk al voorkwam toen ik dit moederbord voor het eerst in gebruik nam (tezamen met de FX)

[ Voor 9% gewijzigd door Bulls op 21-06-2006 16:18 ]

• Bulls
iemmand?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Klinkt in ieder geval allemaal heel vreemd..

Ik vermoed dat het weinig te maken heeft met geheugen of processor. Als er iets fout is met die componenten dan krijg je over het algemeen gewoon een crash/blue screen/datacorruptie.

Ik zou eerder eens kijken naar je sata/ide configuratie.

Tijdens het lopen van dat balkje worden de device-drivers geladen dus als je een driver conflict hebt, of je krijgt een device time-out dan kun je dit soort dingen wel verklaren.

• Bulls
ik heb de sata drivers ge un-installed en dan start hij metten door, alleen nadat hij weer van alles heeft herkend en geinstallerd, moet je rebooten en jahoor weer sloom traag en nog langzamer.

maar is het zo dat als je nforce4 chipset hebt dat je dan geen standaard sata/ide drivers kan installeren?

edit:
hmm na veelvoudig installen/un-installen, kwam mn PC tot beslissing na een reboot mn hdd niet meer te herkennen.
ook in de bios niet. dus voor de lol maar ff ander sata kabeltje eraan, en jahoor hij vond hem weer.
na de prioriteit ff weer omgewisselt te hebben (want sata device 2 had hij weer op 1 gezet omdat 1 niet aangetroffen werd)

en hij starte ok meteen door.

kan het zo wezen dat de SATA kabel kapot kan zijn? en daardoor ook bugt bij het opstarten?

[ Voor 45% gewijzigd door Bulls op 22-06-2006 20:00 ]