hp dlt vs 80 start en stopt

Pagina: 1
Acties:

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-02 16:19
Ik heb een gloednieuwe hp dlt vs80 streamer op een adaptec scsi 19160 ultra kaart.

Het backuppen werkt, maar gaat niet snel. Het klinkt alsof de tape telkens start en stopt.
Dit gebeurt in zowel de backup software als het HP storageworks & library tape tools programma.
Een eerder gebruikte dds4 storageworks dat40 streamer lijkt wel continue te lopen.

Backup software: XP backup en Genie Backup Server
Aanpassingen in scsi kaart instellingen hebben geen effect
Is het normaal dat de tape start en stopt tijdens een backup?

ik vond deze nog:

[ Voor 18% gewijzigd door Jan Smit op 21-06-2006 16:22 ]

Homo sapiens non urinat in ventum

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:05

SpamLame

niks

Dat is normaal als de drive zijn data niet snelgenoeg aangeleverd krijgt.
Dan raakt ie niet in streaming mode. Hij zal dan steeds een stukje schrijven stoppen terugspoelen weer schrijven etcetc. Dit is slecht voor de levensduur van drives en tapes.

[ Voor 16% gewijzigd door SpamLame op 21-06-2006 16:26 . Reden: kan geen goede/tegenstrijdige cijfers vinden ]

• Jan Smit
De pc waar de streamer inzit is echt snel genoeg. Hoe krijg ik de tape drive dan in streaming mode?
Is de scsi kaart te traag? Lijkt me onwaarschijnlijk.

Op het geluidsfragment van Hp (zie hierboven) lijkt het ook alsof 'ie start en stopt. Toch normaal dan?

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Gebruik je toevallig arcserve?
Ik weet dat je dan in het register je Block size groter moet zetten, dat staat dacht ik standaard op 512 Bytes en kan naar 64 Kb gezet worden.
Snelheid gaat dan ongeveer x 10 erop vooruit.

[edit]
geen arcserve dus.. (niet lezen hé)
Ik weet omdat ik al vaker met problemen mbt DLT's te maken heeft dat Hp adviseerd om de removable storage service van windows uit te zetten.
Of natuurlijk in jouw backup pakket iets van block-size aanpassen als dat kan.

[ Voor 39% gewijzigd door Dysan op 21-06-2006 16:39 ]

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:05

SpamLame

niks

Tja, als je drive hetzelfde geluid maakt zou ik me geen zorgen maken, hoewel ik wel vind
dat het fragment te kort is om er zinnigs mee te kunnen.
Je hebt geen idee wat de drive doet, zoeken, schrijven en wat hp verstaat onder normal operation.

Persoonlijk zou ik wat aan de performance gaan doen DAT geluid het geluid is tijdens een backup voor een langere tijd.

[ Voor 69% gewijzigd door SpamLame op 21-06-2006 16:46 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ja, dat heet start-stop mode en heeft een aantal gevolgen en oorzaken.

Eerst maar ééns de gevolgen:
Langzame backup;
Overbelasting van de leader (bij DLT) met meer kans op breuk en beschadiging;
Overbelasting op tape media, zie voorgaande;
Levensduur DLT drive gaat omlaag;
Negatieve invloed op compressie verhouding.

Dan nu de oorzaken:
Geen goede controller, in jouw geval moet dit geen probleem zijn;
Te langzame disk subsysteem om gegevens aan te leveren om hem streaming te houden;
Backup over netwerk kan ook een probleem zijn;
Veel kleine bestanden;
Fragmentatie op je disk;
Te grote volumes (meer dan 500GB op Windows systeem);
2MiByte/s beperking onder Windows NT 4 en Windows 9x (bij jou niet van toepassing).

Vaak worden voor disk systemen hele mooie waarden gehaald met benchmark programma's, helaas is de praktijk anders dan deze benchmarks. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een Dell PERC/2 controller met 7200RPM disks in RAID 5. Streaming is haalbaar, maar alleen onder ultime condities. Een HP5i controller met 7200RPM disks in RAID 5 is ook moeilijk streaming te houden. Zelfs een single 7200RPM UDMA100/133 is moeilijk streaming te houden met fragmentatie.

Zelf heb ik wel eens wat testen gedaan vanuit een vroegere werkgever (fabrikant van tapestreamers en medium/enterprise tape robots). Hierbij is het streaming houden van tapedrives een kunst op zich. Je praat hierbij niet alleen over wat je disk kan aanleveren maar ook wat je streamer nodig heeft om uit start/stop te blijven. Hierbij moet je namelijk ook rekening houden dat data van je disk over de zelfde interne IO bus naar je streamer toe moet via je geheugen (DMA transfers) en hoe de data binnen je systeem verschoven wordt.

Neem het volgende scenario:
Backup software wil 100MiByte op tape zetten. Tape heeft blocksize van 256KiByte, je volume heeft een clustersize van 4KiByte wat gefragmenteerd op je disk staat. Het volgende gebeurd intern in je systeem.

Backupsoftware opent het bestand met Createfile en de SE_BACKUP_PRIVELEGES vlag;
Backupsoftware leest 256KiByte in;
Windows OS leest informatie uit de MFT en leest blokken in buffer;
Windows OS kopieerd buffer naar buffer van je backup applicatie;
Dit wordt gedaan voor 256KiByte;
Backupsoftware krijgt controle terug en roept bijvoorbeeld ASPI aan;
ASPI driver leest je buffer en kopieert blokken hieruit naar de IO buffer;
ASPI driver stuurt commando met data (bijvoorbeeld 64KiByte=maximale SCSI data size) naar tape drive en doet dit 4 keer;
ASPI geeft controle terug aan backup software die volgende data leest van de disk;
Process gaat door tot hele file op tape staat.

In de meest ideale omstandigheden heeft tape drive meer tijd nodig om data fysiek te schrijven dan de backup software nodig heeft om data te lezen. Echter is er één factor van belang, wanneer je tape-driver nog bezig is om data naar je tape-streamer te sturen is nog maar 50% van je systeembus beschikbaar voor lezen van data. Tevens houdt je nog maar 25% over van je geheugenbandbreedte door kopieeren van buffers etc. (in theorie, practisch ligt het nog lager).
Daarbij moet je ook nog rekening houden met interrupttijden en het afhandelen van hardware interrupts. Als één device wordt aangestuurd dan kan het andere geen data transferen naar je geheugen en visa versa.

Hoe kun je dit oplossen:
Defragmenteren;
Een Server nemen met gescheiden PCI bus welke met een cross-bar is aangesloten (niet zoals met de meeste systemen die PCI bridges hebben welke in serie zijn geschakeld). Dus parallele bussen. De wat duurdere HP Servers en Dell Servers hebben die technologie.
Snelle disks 10KRPM of 15KRPM.
Flinke cache op je disk controllers.
Muliti processor systeem.
Zo min mogelijk devices simultaan actief (tape+disk+lan is dodelijk).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Jan Smit
Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden.
Hier vond ik al een aanwijzing.

Ik heb elders een kabeltje geleend en het bleek dat mijn huidige kabel niet voldeed!

Vreemd echter, want ik heb ook een dat/dds4 streamer liggen (20 gb) en deze doet het wèl met de 'slechte' kabel.

Ik vond het al twijfelachtig dat mijn snelle systeem de streamer niet voldoende kon voeden.

Pagina: 1