[930BF en Stekkerblok]

Pagina: 1
Acties:

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Omdat ik laatst bij de aanschaf van een nieuwe externe HDD een stopcontact te kort kwam heb ik ff bij de blokker een stekkerblok gekocht.

Dat stekkerblok heeft een grote knop om em aan en uit te zetten. Wat ik wel handig vind is om mijn CRT en TFT daar op aan te sluiten en dan beide aan te laten staan om ze met 1 knop aan te kunnen zetten namelijk met de knop van het stekkerblok.

Ook 2 externe HDD's en de waterpomp zitten op dit blok aangesloten.

Wat nou mijn vraag is, is het slecht om de TFT en CRT aan te laten staan en ze aan te zetten met het stekkerblok :?

De HDD's staat standaard uit en er zit een adapter tussen dus dat lijkt mij geen probleem, ook de waterpomp moet dit denk ik wel aankunnen.

De CRT lijkt mij ook nog niet echt een probleem maar of het slecht is voor de TFT weet ik dus niet.

Ik heb een beetje rond gevraagd maar niemand aan wie ik het gevraagd heb weet zeker of dit wel of niet slecht is.

Is er iemand hier die mij kan vertellen of ik de boel met het stekkerblok aan kan blijven zetten of dat het voor de TFT slecht is ?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mijn 2 dual-screen 930BF TFT's staan ook op een wat uitgebreider schakelpaneel met 7 aan/uit knoppen + 1 centrale knop voor alles aan/uit.

Werkte eerder prima met mijn oude CRT's, PC, Versterker, Printer, Scanner.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 21-06-2006 13:41 ]

ARME AOW’er

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 22:36
Ik gebruik al heel lang een stekkerdoos. Heb nu al meerdere TFT's gehad en nog geen enkele had hier problemen mee.

• PilatuS
  • Niet online
Bedankt voor de reactie's :)

Voortaan zet ik de boel gewoon aan met de knop van de stekkerdoos.

Ik wou toch even weten of het wel goed zou gaan, de CRT maakt niet uit als die kapot zou gaan maar de TFT is een heel ander verhaal :P

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-07 21:21
Hmm, misschien moet ik je dan teleurstellen. Mijn PHILIPS 170B5 wil niet meer aan als hier "hard" de stroom vanaf is gehaald. Pas als ik alle stekkers loshaal en weer terugstop wil hij met de aanknop weer aan. Ik heb niet het idee dat mijn master/slavesterkkerdoos hem gesloopt heeft, maar hem in combinatie hiermee gebruiken is dus geen goed idee hier.

^ Wat hij zegt.

• PilatuS
  • Niet online
Is het altijd al zo geweest dat probleem met die 170B5 of pas na een tijdje gekomen ?

Als het na een tijdje is gekomen hoelang heeft dat dan ongeveer geduurt tot het probleem ontstaan is ?

Ik heb het hier nu 2x gedaan en nog geen problemen er mee, maar als er een kans is dat het na een tijdje schade aan de TFT kan opleveren zal ik er zeker mee stoppen.

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
PilatuS schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 17:40:
Is het altijd al zo geweest dat probleem met die 170B5 of pas na een tijdje gekomen ?

Als het na een tijdje is gekomen hoelang heeft dat dan ongeveer geduurt tot het probleem ontstaan is ?

Ik heb het hier nu 2x gedaan en nog geen problemen er mee, maar als er een kans is dat het na een tijdje schade aan de TFT kan opleveren zal ik er zeker mee stoppen.
Het zal denk ik gewoon aan de standby mode van de 170B5 liggen die niet helemaal vlekeloos ermee omgaat.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het kán gewoon geen kwaad. De stroomtoevoer wordt onderbroken en of dit nu door de knop op de monitor gebeurt of op een andere manier..... het maakt niets uit.

Sterker nog, mij is altijd verteld dat veelvuldig gebruik van een aan/uit knop op een willekeurig apparaat op een gegeven moment tot een defect aan diezelfde knop kan leiden. Dat probleem heb je dus sowieso niet meer. :)

ARME AOW’er

• PilatuS
  • Niet online
Het kán gewoon geen kwaad. De stroomtoevoer wordt onderbroken en of dit nu door de knop op de monitor gebeurt of op een andere manier..... het maakt niets uit.
Opzich is dit inderdaad heel logisch, je zal hiermee ook vast wel gelijk hebben.

Het enige wat ik me bedacht waarom ik dit topic heb geopend is dat ie met de powerknop 'netter' stroom krijgt dan dat ie gelijk al aan gaat. Ik dacht van misschien krijgt ie door de stekkerdoos manier wel een klap ipv dat ie rustig aan gaat.

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-07 15:45
als je de monitoren aan laat staan, en de pc afsluit dan gaan ze op standby. als je het stroom uit zet dan gebeurd er niets. ook als je eerst de stekkerdoos weer aanzet gaan ze alsnog weer op standby (de meeste dan)

het is niet zo slim om de stekkerdoos uit te schakelen als alles nog draait :P

• PilatuS
  • Niet online
Wat ik gewoon doe is het knopje op mijn PC indrukken zodat ie gaat afsluiten en dan vervolgens gelijk daarna die knop op de stekkerdoos omzet dat de boel uit gaat. (De PC zit niet op dat blok)

Op die manier gaat de TFT dus uit en aan door alleen het stekkerblok, hij staat niet in stand-by als dat gebeurt.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dan doe je hetzelfde wat ik al jaren doe. :)

Netter de stroom uitzetten kan echt niet hoor.

[ Voor 42% gewijzigd door Guardian Angel op 21-06-2006 19:30 ]

ARME AOW’er

• PilatuS
  • Niet online
Uitzetten is niet het gene wat mij schadelijk lijkt, het gaat mij er om of het schadelijk is dat ie aan gaat direct door het stekkerblok ipv netjes via het knopje op de TFT.

Opzich is het niet zo heel erg om alles 1 voor 1 aan te doen want dat doe ik al jaren, maar tis wel een stuk makkelijker om in 1 keer bijna alles aan te doen ipv eerst de waterpomp en dan de PC dan de TFT dan de CRT en dan het geluid.

Bij de aanschaf van dit nieuwe stekkerblok met knop heb ik pas zoiets van ik gooi bijna alles op dat ene blok en zet alles dan met het blok aan ipv 1 voor 1.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 11:46
Wat je doet is in feite gewoon de stekker eruit trekken. Dat kan IMHO niet zoveel kwaad.
Maar met hem erin douwen terwijl het apparaat aanstaat gaat mij iets te ver. Volgens mij trek je sowieso een enorme piekspanning door de beide simultaan aan te gooien?

• PilatuS
  • Niet online
Het komt er idd op neer dat je de stekker er in doet terwijl de boel aanstaat met dat stekkerblok, daarom heb ik dit topic geopend om eens te vragen of dat wel goed gaat op de lange termijn.

Een paar keer zou wel niet schadelijk zijn maar het zou bagger zijn als mijn TFT er na een half jaar mee op zou houden. Vandaar dat ik het hier maar ff vraag wat anderen hier over denken :)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 11:46
Voor lampen enzo maakt het geen ruk uit. Daarbij doe je hetzelfde met de schakelaar in het snoer.
Maar ik weet niet hoe het interne circuit van een CRT of TFT in elkaar zit.
Een TFT wertkt sowieso maar op 12V. De klap van het aan en uitzetten zal dus door de adaptor wel worden afgevangen. Ik zou meer eerder zorgen maken om mijn CRT dan om mijn TFT.

Daarintegen heeft mijn vader dit ook jaren gedaan met zijn hele systeem (pc, monitor, speakers, printer, scanner, etc) en dat heeft nooit problemen gegeven. De CRT (een Trust Pro Visual 17") doet het nu, ruim 5 jaar laten, nog steeds prima.

• PilatuS
  • Niet online
Mijn CRT is al 5 jaar oud en als die kapot gaat zet ik er nog een 930BF neer. Zou dat niet zo erg vinden.

Mijn waterpomp een Eheim 1046 is iets van 4 jaar oud, mocht die kapot gaan vind ik dat ook niet erg. Het verbaast mij eigenlijk dat ie het nog goed doet.

Mijn TFT daar in tegen zou ik wel erg vinden als die kapot zou gaan.

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-07 15:45
tft schermen hebben over het algemeen een adapter voor spanning, als je daar het stroom af haalt blijft altijd nog rest spanning aanwezig en dat gaat op (fadeout)
Pagina: 1