St. Langaming Drome Nederland stopt

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmdr_Satan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-10 22:26

Cmdr_Satan

MemleaK Powah

Topicstarter
www.drome.nl schreef op woensdag 21 juni 2006:
St. Langaming Drome Nederland stopt met het organiseren van grootschalige LAN evenementen.

Drome 13, op 7 t/m 9 juli 2006, zal vanzelfsprekend gewoon doorgaan zoals gepland.

Dit evenement zal het allerlaatste grote LAN evenement zijn dat door Drome georganiseerd wordt, de grote finale na een lange reeks LAN evenementen over de afgelopen tien jaar.

Hiertoe is besloten na lang en zorgvuldig overleg binnen het bestuur van de stichting.

We willen iedereen er op wijzen dat, ALS je een Drome LAN wilt bezoeken, toch door velen omschreven als een happening die je meegemaakt moet hebben, je nog een week of twee de tijd hebt om je in te schrijven. Met de reductie in het aantal zitplaatsen kon het toch nog wel eens snel richting uitverkocht gaan, en er komt dus geen herkansing volgend jaar.

Ons besluit om te stoppen is genomen om diverse redenen.

Er is de laatste jaren een negatieve tendens met betrekking tot bezoekersaantallen en de snelheid waarmee de plaatsen geboekt worden. Deze trend speelt al sinds een jaar of drie, maar begint dit jaar voor het eerst kritieke vormen aan te nemen. Dit brengt organisatorische en financiële risico’s met zich mee. Een grote beurslocatie zoals het Expo Center vereist een bepaalde ondergrens qua bezoekersaantallen.

De oorzaken van deze terugloop in bezoekersaantallen is naar ons idee terug te voeren op meerdere zaken, zoals de afname van de animo voor grote LAN evenementen. Ook hoeven bezoekers niet meer naar een LAN-evenement te komen om snel multiplayer games te kunnen spelen. Dat kan ondertussen ook via breedband Internet. De vaste (oudere) bezoekers groep slinkt, en er is niet veel nieuwe aanwas uit de ‘nieuwe generatie’. En het aanbod van grote LAN-evenementen is de laatste jaren alleen maar gegroeid.

De sfeer op de evenementen is de laatste jaren niet ten goede veranderd. Een groot deel van de bezoekers verwacht veel, is uiterst kritisch en ziet een Drome LAN als een "product" waarvoor men betaalt. Zij stellen daar overeenkomstig hoge kwaliteitseisen aan. Een niet onaanzienlijk deel van de zogenaamde “pro-gamers” gemeenschap die wij mogen verwelkomen op onze evenementen komt met "coaches" en "managers", eist geldprijzen van honderden tot duizenden euro’s en communiceert in-game uitsluitend met ernstige ziektes. Dit mag door velen als normaal beschouwd worden – wij vinden echter geen motivatie in het organiseren van onze evenementen voor deze doelgroep, die helaas steeds groter lijkt te worden. Het besef ontbreekt dat de gehele Drome-organisatie bestaat uit onbetaalde vrijwilligers die naast het organiseren ook gewoon een fulltime baan hebben. De enige drijfveer voor het organiseren is uiteindelijk de voldoening van een gewaardeerd en geslaagd evenement. Dat lukt door bovengenoemde zaken steeds minder.

Voor velen in de kern van de organisatie is dit jaar het tiende jaar waarin Drome georganiseerd wordt. De voorbereiding neemt elk jaar toch weer enkele maanden in beslag. Tien jaar lang is voor de velen binnen deze groep ongeveer een derde deel van hun leven, wellicht is het tijd om de zomermaanden eens op een andere manier door te brengen. Het aantal vakantiedagen dat in het organiseren van Drome gaat zitten is niet gering.

Tien jaar Drome-geschiedenis komt na Drome 13 dus tot een eind. Van het buurthuis in 1996 met 15 man tot de laatste jaren in het Expo Center te Hengelo waar we meer dan 2000 bezoekers mochten verwelkomen. We hadden het zeker niet willen missen!

Maar laten we nu nog niet te lang stil staan bij het feit dat er een einde komt aan Drome, want zover is het nog niet. Drome 13, over een kleine drie weken, zal onverminderd gaan knallen als het aan ons ligt. We hopen dat jullie daar ook zo over denken, maar eigenlijk twijfelen we daar niet aan. De voorbereidingen voor Drome 13 zijn zo goed als afgerond. We hebben groen licht op alle projectgroepgebieden voor een absoluut grandioze Drome 13, zoals Systems en Games, Stroom en Facilitair, Multimedia, Servicedesk, Catering en Relaxarea. Ondanks het iets lagere bezoekersaantal dan afgelopen jaren hebben we geen concessies hoeven doen die van invloed zijn op de kwaliteit van het evenement. We hebben speciaal voor Drome 13 de crew zelfs uitgebreid om alles nog beter neer te kunnen zetten. We gaan het laatste grote Drome evenement niet ongemerkt voorbij laten gaan!

Dan rest ons nu nog slechts één ding te zeggen – CU at Drome 13, en Game On!
De BRON

Ik hoop dat de jonge gamers/lan-bezoekers nu iets meer gaan nadenken en met een andere instelling komen.
Ik deel de mening van de stichting dat deze generatie toch echt anders is.

System specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik vond het ook al zo vreemd dat dit jaar toch een stuk minder animo was dan vorig jaar voor drome... maar goed; ik ben dit jaar ook weer van de partij, ook al valt het midden in mijn tentamenweken bij saxion :P Je moet er wat voor over hebben om bij de laatste drome te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerlijk gezegd doet het me weinig, ik heb nogal slechte ervaringen met Drome. Dat is voor andere mensen natuurlijk niet het geval, vrienden van me vinden het super en zijn er meerdere malen geweest. Toen ik er was kon ik niet mee doen aan de compo's, viel de stroom steeds uit, was het netwerk ook instabiel en werden ook nog eens m'n slaap spullen gestolen (kan de organisatie weinig aan doen uiteraard). Ook was er veel te weinig slaapruimte. Ik denk dat de organisatie dat jaar te veel hooi op de vork nam. Ik heb zelf veel betere ervaringen met netgamez.

Maar aangezien ze alles vrijwillig deden mag je ze niks kwalijk nemen eigenlijk. Hoewel ik wel vind dat ze niet zo verontwaardigd moeten zijn dat mensen bepaalde dingen verwachten als ze 40 euro betalen voor een weekend, voor scholieren is dat best wat geld. Misschien moeten ze gewoon 2 euro meer pp vragen, en het dan commercieel aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 13:19:
Maar aangezien ze alles vrijwillig deden mag je ze niks kwalijk nemen eigenlijk. Hoewel ik wel vind dat ze niet zo verontwaardigd moeten zijn dat mensen bepaalde dingen verwachten als ze 40 euro betalen voor een weekend, voor scholieren is dat best wat geld. Misschien moeten ze gewoon 2 euro meer pp vragen, en het dan commercieel aanpakken.
Ik ben nog nooit op een Drome of een Netgame geweest, dus ik weet ook niet precies wat ik me erbij moet voorstellen, maar als een kaartje 40 euro is voor een weekend, dan vind ik het eigenlijk best terecht dat mensen 'iets verwachten', zoals 'prijzen voor de winnaars en pro-gamers'. Ook over het taalgebruik en andere dingen, dat zijn gewoon dingen die je kan verwachten bij zo'n groot evenement lijkt mij?
Ze deden het dan wel non-profit, maar nog :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

:'(. DROME is altijd best wel leuk. Afgelopen jaar was het wel snikkelheet. Lege plekken in een zaal zal de sfeer iig niet goed doen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Jammer, dit is al de 2e lan organistatie die stopt hier in het oosten. Zo blijft er niet veel over om eerlijk te zijn. :/

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klote ...

Drome 9 was mijn allereerste LANparty en hierna zijn er nog veel meer geweest ( alle drome's tussendoor ) en nu word 13 dus helaas de laatste :(

Je kan inderdaad wel de invloed van de "kleuters" merken op de sfeer .. zoals sommige mensen het mooi zeggen "CS communitie Sfeer" ( ik speel ook CS dus niet flamen ;) )

Toch komt het hard aan zo.. ik vond Drome altijd de leukste Lanparty van het jaar

succes verder Drome mannen en bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Het is inderdaad wel heel jammer ik heb ook een aantal drome's meegemaakt. Die waren allemaal goed bevallen. Met een perfecte sfeer en aankleding plus catering enzovoort. Het enigste nadeel vond ik toch altijd dat het zo massaal was maar dat is ook de charme van drome. Maar ik ga nu toch naar kleinere lan party's toe omdat ik die toch een stuk gezelliger vind. Die lanparty's hebben toch een heel andere sfeer en zijn meestal een stuk socialer.

[ Voor 6% gewijzigd door Defector op 21-06-2006 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-10 12:29

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik moet mijn eerste Drome nog meemaken, dat wordt dus ook meteen de laatste.. Jammer, maar begrijpelijk dat ze stoppen. Heb zelf tot tweemaal toe een LAN georganiseerd (relatief klein, zo'n 50 man) en het is heel erg lastig om je zaal vol te krijgen.

Mannen (en vrouwen) succes met wat jullie ook gaan doen, en laten we van Drome 13 een knallende afsluiter gaan maken!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, als je geen stroom kan leveren, en dan vervolgens de mensen die het hele weekend uit hun neus hebben zitten eten het geld niet terug betaald, kan je nagaan dat je klanten gaat verliezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ook ik vind het erg jammer dat ze er mee op houden. Ben een keer of 5 geweest en heb het er altijd erg naar mijn zin gehad.

In mijn mening is Drome echt de beste LAN van NL, altijd een super stabiel en snel netwerk gehad. Ook kwa eten en slapen was het prima geregeld.

Ik kan mij wel voorstellen dat ze er mee op houden maar toch blijft het erg jammer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag het gisteravond laat al online staan op de website van Drome. Erg jammer want ik ging er altijd met veel plezier naartoe. :/ Nou maar op naar de laatste Drome XIII :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2006 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 11:35
wel verassend moet ik zeggen, en erg jammer. Het is wel een common thing atm, veel lans moeten noodgedwongen hun bezoekers naarbeneden bijstellen of grotere events laten vallen. Ik denk dat internet zeker hiermee te maken heeft, maar ook de komst van professioneler opgezette teams moet sponsors draagt hier zeker aan bij. De laatste twee a drie jaar is er ook een explosieve stijging te merken in het aantal tournooien die echt alleen gericht zijn op wedstrijden zoals bijvoorbeeld ESWC en dergelijke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 20-10 14:42

Arfman

Drome!

anandus schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 13:29:
[...]
Ik ben nog nooit op een Drome of een Netgame geweest, dus ik weet ook niet precies wat ik me erbij moet voorstellen, maar als een kaartje 40 euro is voor een weekend, dan vind ik het eigenlijk best terecht dat mensen 'iets verwachten', zoals 'prijzen voor de winnaars en pro-gamers'. Ook over het taalgebruik en andere dingen, dat zijn gewoon dingen die je kan verwachten bij zo'n groot evenement lijkt mij?
Ze deden het dan wel non-profit, maar nog :)
Natuurlijk mogen ze wat verwachten, maar dan wel realistische verwachtingen :)
De 40 euro entree is precies genoeg om alle kosten te dekken, er blijft bar weinig over om dan nog veel prijzengeld uit te geven, daarvan zijn we afhankelijk van sponsoren.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 19:10:
Tja, als je geen stroom kan leveren, en dan vervolgens de mensen die het hele weekend uit hun neus hebben zitten eten het geld niet terug betaald, kan je nagaan dat je klanten gaat verliezen...
Zeur niet (NOFI). Alle personen die door de stroomstoring getroffen zijn hebben een cateringvergoeding gekregen voor het volgende evenement, daarnaast is er toen drinken uitgedeeld. Dat boetekleed hebben we allang aangetrokken, en het is ook alweer 2 jaar geleden. Let it rest.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik zie mensen reageren over dat 40,- veel is? Hoezo veel? Probeer maar eens een weekend weg te zijn ergens naar toe en wat te doen? Dag veel meer dan 40,- :z

Verder toch heel verschillende reacties: stabiel netwerk <> instabiel netwerk | geen electriciteit <> wel electriciteit... beetje apart eigenlijk.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Motrax, dat komt omdat je het voor 2000 man nooit goed kunt doen. Ik snap de reacties ook niet eerlijk gezegd. Natuurlijk heeft de stroom er een paar jaar geleden 8 uur uitgelegen in 1 blok, en natuurlijk mag dat niet voorkomen, dat geven we toe en we hebben er wat aan gedaan. Onze stroomleverancier heeft speciaal voor ons, in de aanloop naar Drome 12, nieuwe verdeelkasten gebouwd, volgens onze specificaties. Resultaat? Een 100% up stroomnetwerk op Drome 12. Dit stromnetwerk gaan we ook gebruiken op Drome 13.

Het netwerk is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Van een 10mbit LAN, aangestuurd door een Intel 6000 op Drome 8, naar een 100mbit full duplex LAN via een Foundry BigIron 8000 op Drome 9, 10 en 11 (alle switches zaten met 1 gbit geuplinked naar de backbone), naar een volledig "gestacked" netwerk op Drome 12 (die we ook weer op 13 gaan gebruiken). Dit houdt in: backbone, distributielaag (HP 2828 dacht ik), tafelswitches (HP26xx dacht ik). Waarbij de distributielaag op Drome 12 zelfs op UPS-en was aangesloten.

Ach, zo kan ik nog wel even doorgaan. Natuurlijk is bij ons ook niet alles perfect, maar wij zijn nooit te beroerd om dat toe te geven en er iets aan te doen, dat vond ik juist de grote kracht van onze organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarvoor zoveel bandbreedte ? De meeste games trekken niet meer dan 1mb/s ? Maarja als een paar het gaan misbruiken om illigaal bestanden uit te wissellen dan krijgt je wel elke verbinding overbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:53
De sfeer op de evenementen is de laatste jaren niet ten goede veranderd. Een groot deel van de bezoekers verwacht veel, is uiterst kritisch en ziet een Drome LAN als een "product" waarvoor men betaalt. Zij stellen daar overeenkomstig hoge kwaliteitseisen aan. Een niet onaanzienlijk deel van de zogenaamde “pro-gamers” gemeenschap die wij mogen verwelkomen op onze evenementen komt met "coaches" en "managers", eist geldprijzen van honderden tot duizenden euro’s en communiceert in-game uitsluitend met ernstige ziektes. Dit mag door velen als normaal beschouwd worden – wij vinden echter geen motivatie in het organiseren van onze evenementen voor deze doelgroep, die helaas steeds groter lijkt te worden. Het besef ontbreekt dat de gehele Drome-organisatie bestaat uit onbetaalde vrijwilligers die naast het organiseren ook gewoon een fulltime baan hebben. De enige drijfveer voor het organiseren is uiteindelijk de voldoening van een gewaardeerd en geslaagd evenement. Dat lukt door bovengenoemde zaken steeds minder.
Niet echt reclame :P. Dan kun je beter een kratje bier en een doos frituur halen :P

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 19:11:
Waarvoor zoveel bandbreedte ? De meeste games trekken niet meer dan 1mb/s ? Maarja als een paar het gaan misbruiken om illigaal bestanden uit te wissellen dan krijgt je wel elke verbinding overbelast.
Probleem is niet zozeer de verbinding hoor ;)
Blaatschaap11 schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 22:30:
[...]

Niet echt reclame :P. Dan kun je beter een kratje bier en een doos frituur halen :P
Ehh .. die snap ik niet, elaborate please :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:53
Enerzijds wordt er gezegd dat mensen nog één kans hebben om (een) Drome te bezoeken, maar de volgende paragraaf is een omschrijving van het misselijke volk dat er in behoorlijke getale rond loopt de laatste jaren.

Edit: Overigens heb ik nooit de drang gehad om een lanparty te bezoeken.

Edit2: Bier en frituur zou een alternatieve geldbesteding zijn ;)

[ Voor 29% gewijzigd door HCMarX op 23-06-2006 00:24 ]

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ah, op die manier. Dan mis ik nog wel de link met bier en frituur, maar dat zal ongetwijfeld aan mij en het tijdstip liggen :P

En misselijk volk, valt wel mee hoor. Als je het hele bericht leest zie je dat het kleine percentage "pro"-gamers welke wij mogen verwelkomen zeer gering is. Dat is ook zeker niet de hoofdreden om er mee te stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 21:07
LAN Parties zijn zeker wel gezellig, maar het is gewoon een feit dat het hele land gewoon harder/grover wordt. En dat merk je ook op een LAN party. Mensen zouden daar gewoon heen moeten gaan om lekker te gamen. Competities voor de eer spelen en geen gedonder met zogenaamde prestatie spelers en prijzen. En natuurlijk gewoon een berg FFA servers, zodat iedereen lekker een beetje rond kan gamen.

Drome heeft de afgelopen twee jaren een beetje pech gehad met de infrastructuur. Ene keer ging het mis met het netwerk (en dat is toch een redelijk belangrijk onderdeel van een LAN Party ;) ) En de andere keer klapte de stroom eruit. En dan heb je ook een redelijk probleem (pascal kon lekker doorknallen met z'n UPS, maar wij niet). Je mag me kritisch noemen, maar dat soort dingen zouden op een dergelijke LAN party niet mogen gebeuren (toch?).

Maar kop op! Er blijven genoeg andere LAN parties die de moeite waard zijn. En anders gooi je je ouders het huis uit en organiseer je er lekker eentje in de woonkamer voor je vrienden. Dat is namelijk ook gezellig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He arfman, we willen hier niet je event de grond in boren ;) Er zijn vast veel meer mensen die wél goeie ervaringen met de vorige edities van drome hebben. Veel plezier met drome 13 =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ow, er wordt niets de grond in geboord hoor, ik reageer omdat ik graag wil dat mensen de echte reden komen te weten.

En ja, stroom en netwerkproblemen mogen niet voorkomen, maar wat doe je eraan? De ene keer met netwerkproblemen ging de backbone kapot en lag het netwerk eruit, maar dat we 2 van die dingen spare hadden staan en dat het hele zaakje binnen een uur was omgewisseld hoor je dan weer niemand over. Dat is ook een beetje wat ik bedoel met de negatieve tendens en Drome zien als "product", alleen het negatieve wordt soms belicht. Stroomprobleem net zo, wat verwachten mensen dan? Dat we alle verdeelkasten openschroeven om precies te controleren of alles zo aangesloten is zoals de leverancier aangaf? Natuurlijk is het vervelend als je net in die rij zit, maar er zijn ook dingen zoals overmacht.

En je kon niet meedoen aan de compo's? Enige geldige reden die ik daarvoor kan bedenken is dat de compo volzat, we hebben natuurlijk "maar" 48 uur om alles te draaien, en daarin past simpelweg geen 128-clan CS compo oid.

Pagina: 1